2024-03-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det intressanta i det hela är när man inser hur otroligt många vanföreställningar och biologins drifter som samspelar för att detta skall kunna fortsätta årtusende efter årtusende. Det är nästan så man undrar om det inte är planerat av ett ondskefullt geni, men bara nästan.

Forskarna tror ju att livet har uppstått slumpmässigt. Och precis som att många har svårt att acceptera att ingenting troligen händer med oss när vi dör så har många även svårt att acceptera slumpen. Vi vill inte att det ska vara så men troligen är det så.

Livet är troligen en total slump, totalt utan mening och absolut tillfälligt.
Citera
2024-03-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Forskarna tror ju att livet har uppstått slumpmässigt. Och precis som att många har svårt att acceptera att ingenting troligen händer med oss när vi dör så har många även svårt att acceptera slumpen. Vi vill inte att det ska vara så men troligen är det så.

Livet är troligen en total slump, totalt utan mening och absolut tillfälligt.

Nja, okej från allra första början må det ha varit tillfälligheter men så fort det naturliga urvalet fick något att arbeta med så. Men det är hursom ändå en gåta hur RNA bildade DNA och alla turer där i början, som jag inte har någon ingående kunskap om. Och som för övrigt är väldigt omtvistat. Allt är till syvende og sist ändå obegripligt. Hade det inte varit för avsaknaden av bevis för något mer och bakom så hade man lätt kunnat tro att det hela måste vara avsiktligt på något vis.
Citera
2024-03-28, 20:14
Medlem
Citat:
Nja, okej från allra första början må det ha varit tillfälligheter men så fort det naturliga urvalet fick något att arbeta med så. Men det är hursom ändå en gåta hur RNA bildade DNA och alla turer där i början, som jag inte har någon ingående kunskap om. Och som för övrigt är väldigt omtvistat. Allt är till syvende og sist ändå obegripligt. Hade det inte varit för avsaknaden av bevis för något mer och bakom så hade man lätt kunnat tro att det hela måste vara avsiktligt på något vis.

Helt säker kan man inte vara. Men det är just avsaknaden av bevis på att det skulle finnas någon mening eller skapare som gör att det hela talar starkt för slumpen.
Citera
2024-03-28, 20:19
Medlem
Citat:
Helt säker kan man inte vara. Men det är just avsaknaden av bevis på att det skulle finnas någon mening eller skapare som gör att det hela talar starkt för slumpen.

Ja vi råkade bara ha en rejäl kosmisk otur helt enkelt. haha
Citera
2024-03-29, 00:12
Bannlyst
Citat:

Den här killen som jag kände på 90-talet sa att det var inget mysterium: https://billiongraves.com/grave/Gunnar-Eklund/10765508

Han hade 180 i IQ. Han lämnade denna skitvärld frivilligt. Ett föredöme. Synd att inte alla är lika mentalt starka som han var.
Citera
2024-03-29, 07:30
Medlem
Citat:

Ja Benny Hill planeten med alla kyrkogårdarna 😂

Undrar om det finns kyrkogårdar på andra ställen i universum?
Citera
2024-03-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Den här killen som jag kände på 90-talet sa att det var inget mysterium: https://billiongraves.com/grave/Gunnar-Eklund/10765508

Han hade 180 i IQ. Han lämnade denna skitvärld frivilligt. Ett föredöme. Synd att inte alla är lika mentalt starka som han var.

Lagom hög IQ 🙂
Citera
2024-03-29, 08:26
Medlem
Citat:

Jävlar. Vad sa han om det då?
Senast redigerad av Tandan 2024-03-29 kl. 08:35.
Citera
2024-03-29, 08:33
Medlem
Citat:
Ja Benny Hill planeten med alla kyrkogårdarna 😂

Undrar om det finns kyrkogårdar på andra ställen i universum?

Blir förbannad varje gång jag tänker på vansinnet.

Ja hade det funnits något mer så hade vi väl vetat det på något vis.
Citera
2024-03-29, 08:47
Medlem
systems avatar
Meningen med livet?

Mening = syfte

Någon tror alltså att vi finns tack vare en högre makt. Eller?

Såklart är det inte så, och frågan är därför meningslös.

Vi finns för att vi råkar finnas. Deal with it och gör det bästa av det för att må bra.
Citera
2024-03-29, 09:28
Bannlyst
Citat:
Jävlar. Vad sa han om det då?

"Det finns bara något man skulle kunna kalla 'tomhet', men 'tomhet' är inte något bra ord för det."

Jag kom att tänka på honom för att man kör förbi kyrkogården där han är begravd om man kör före detta E6:an från Ljungskile till Göteborg efter att motorvägen rasade i höstas.
Citera
2024-03-29, 09:44
Medlem
Citat:
"Det finns bara något man skulle kunna kalla 'tomhet', men 'tomhet' är inte något bra ord för det."

Jag kom att tänka på honom för att man kör förbi kyrkogården där han är begravd om man kör före detta E6:an från Ljungskile till Göteborg efter att motorvägen rasade i höstas.

Ja existensens tomhet är så fruktansvärd att det blir svårt att andas när man tänker på den. Man mår illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in