2023-08-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Får man bidrag idag till solceller ? isf, hur mycket på en investering på 150.000 kr

Nej man får inga bidrag.

Men det finns väl ett avdrag.

"Det gröna rotavdraget ligger på 20%. När du köper solceller av oss får du avdraget" (Från e.ons hemsida)
Max 50k per person och år om jag inte minns fel.
Citera
2024-03-24, 09:45
Medlem
Ska tilläggas, om man har betalt in tillräckligt med skatt 😊
Citera
2024-03-24, 20:13
Medlem
BorgeHs avatar
Nej, det är inte en så bra ekonomisk investering som många tror. Men har man en hög egen förbrukning när solen skiner så blir energipriset som man betalar till el- och nätbolaget låg. Då är det vettigt!

Men i stor skala så lånar man pengar för att sälja elenergi billigt till kraftbolaget som säljer den sedan dyrt till andra! Det är inte lönsamt!

Solceller är känsliga för stormar (kan blåsa ned) och åska (elektronik). Tillverkningen är inte speciellt miljövänlig. De blir sämre med åren och om de blir nedsmutsade. Och ”prepparna” blir nog ledsna, växelriktsrna fungerar inte utan elnät (elsäkerhetskrav).

Mitt råd är: sätt inte upp mer solceller än vad du själv förbrukar under den soliga årstiden!
Citera
2024-03-25, 12:21
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Vad innebär det med "om det är rätt byggt"? Levererar inte de etablerade solcellsleverantörerna rätt byggda anläggningar?

Att däremot kunna köra direkt hushållsel från solcellerna vid strömavbrott så får du en betydande merkostnad. Och då är vill tillbaka till frågan - varför installera solceller alls (tjäna pengar, prepping, miljötänk)?

Transmissionsproblematiken förväntas väl vara åtgärdad om tio år = billig miljövänlig el till hela Sverige. Vid den tidpunkten fyller solcellerna bara en funktion - som redundans. Det blir dock en dyr redundans, givet att sannolikhet till långvarigt avbrott är mycket låg.

Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
... och fördelen är att du påverkas mindre av framtida prisökningar och driftstörningar. Även om elnätet går ner helt kan ditt system, om det är rätt byggt, låta dig köra hushållsapparater, belysning och kommunikationsutrustning. Kanske även en elcykel eller något annat praktiskt. Hålls nätet igång men elpriserna stiger kraftigt behöver du inte dra ner din förbrukning lika mycket om du producerar en del själv. Fördelen framför många andra typer av generatorer är att du även blir mindre känslig för bränslepriser.

Även OM det skulle bli lite lite dyrare än att köpa el från nätet under ett vanligt år köper du dig en trygghet. Du får helt enkelt väga dina nackdelar mot den fördelen och se var du landar.
Senast redigerad av SilverSurfer4000 2024-03-25 kl. 12:26.
Citera
2024-03-25, 12:23
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Känns som att energin i denna tråd totaldött. Är inte solceller populärt längre? Hur går det för solcellsleverantörerna - har alla early adopters-kunder försvunnit från marknaden nu?
Senast redigerad av SilverSurfer4000 2024-03-25 kl. 12:25.
Citera
2024-03-25, 22:19
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
Vad innebär det med "om det är rätt byggt"? Levererar inte de etablerade solcellsleverantörerna rätt byggda anläggningar?
Vad jag menade, och som jag också skrev i mitt inlägg, var anläggningar som fungerar även vid ett strömavbrott. En anläggning för att kunna generera egen el men som inte enkelt låter användaren tillgodogöra sig elen vid ett elavbrott skulle jag säga är felkonstruerad.

Om det enda skäl man ser till att installera solceller är att få billigare el kan man nog inte föreställa sig att folk odlar egna grönsaker eller har höns, eller egentligen producerar någonting som inte är billigare eller bekvämare att köpa. Med den världsåskådningen måste så mycket av vad folk har för sig vara ett mysterium...
Citera
2024-03-25, 22:40
Medlem
DiggerNicksons avatar
Visst. Men du bemöter ju inte frågan utan slänger istället ut halmgubbar.

Men när elpriset sköt i höjden blev ju rusningen till solcellsfirmorna helt jäkla bananas. Flera firmor slutade ju t o m att ta beställningar p g a den asymmetriska efterfrågan. Eller var det bara en slump tror du, att man plötsligt blev intresserad av att odla dyra morötter?

Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Vad jag menade, och som jag också skrev i mitt inlägg, var anläggningar som fungerar även vid ett strömavbrott. En anläggning för att kunna generera egen el men som inte enkelt låter användaren tillgodogöra sig elen vid ett elavbrott skulle jag säga är felkonstruerad.

Om det enda skäl man ser till att installera solceller är att få billigare el kan man nog inte föreställa sig att folk odlar egna grönsaker eller har höns, eller egentligen producerar någonting som inte är billigare eller bekvämare att köpa. Med den världsåskådningen måste så mycket av vad folk har för sig vara ett mysterium...
Citera
2024-03-25, 22:49
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiggerNickson
Visst.

Men när elpriset sköt i höjden blev ju rusningen till solcellsfirmorna helt jäkla bananas. Flera firmor slutade ju t o m att ta beställningar p g a den asymmetriska efterfrågan. Eller var det bara en slump tror du, att man plötsligt blev intresserad av att odla dyra morötter?
Inte alls. Folk ville göra sig en hacka, absolut. Om elpriserna skulle skjuta i höjden lite mer ihållande vore ju det också ett skäl att ha solceller.

Jag menar inte att alla som skaffat varit välinformerade och gjort val jag skulle gjort själv. Jag menar bara att det finns vettiga skäl att skaffa solceller, och att jag tror (hoppas?) att många har haft dessa för ögonen.
Citera
2024-03-26, 06:50
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Nej, det är inte en så bra ekonomisk investering som många tror. Men har man en hög egen förbrukning när solen skiner så blir energipriset som man betalar till el- och nätbolaget låg. Då är det vettigt!
Där satte du fingret precis på hur vi resonerade.
Vi har överlägset högst förbrukning under senvåren och sommaren, därför bedömde vi att solceller kan vara bra i vårt fall.
Citera
2024-03-26, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
vore det inte smartare att ha solcellerna i andra soligare länder t.ex. på sommarhuset i spanien istället sitt permanenta boende hemma i sverige?

Kommer aldrig förstå Spanien eller Grekland att de aldrig använder solceller.
Citera
2024-03-26, 08:53
Medlem
Jag är jättenöjd med mina solceller och det var en väldigt bra investering.
Kostnad 165.000 inkl. batteri och 2023 hade jag 2000 kr i kostnad för 230 kvm uppvärmd yta och ladda hybriden. Tillkommer nätavgifter på 14.000.
Nu ska jag snart sälja huset och med så extremt låga driftkostnader så får jag tillbaka minst det dubbla mot vad det kostade i värdeökning på huset.
Citera
2024-03-26, 10:17
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Kommer aldrig förstå Spanien eller Grekland att de aldrig använder solceller.

Medhåll, vi fick nyligen en offert på solceller i Spanien.

* Ca 50 tkr lägre installationskostnad än den vi hade på vårt hus här.
* Fem veckor från beställning till installationen är klar.
* De skulle producera ca 5,000 kWh mer än den totala årsförbrukningen.

Så solceller där solen lyser ca 325 dagar om året verkar onekligen vara en vettig investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in