2024-03-28, 12:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, och olika forskares uppfattning om klimatkänsligheten spretar så att det definitivt bevisar att det inte finns något ”konsensus”. Att IPCC räknar ut medelvärde och konfidensintervall på ett urval av spretande resultat och använder det som resultat är vidare synnerligen tveksam vetenskap.
IPCC skriver om klimatkänsligheten i rapporterna. Det är en bra utgångspunkt. Eller hur?
Citera
2024-03-28, 12:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
IPCC skriver om klimatkänsligheten i rapporterna. Det är en bra utgångspunkt. Eller hur?
Nu håller du på med rundgång och nonsensfrågor igen eftersom jag skriver att IPPC skriver om klimatkänsligheten. Det är förstås självklart att IPCC skriver om klimatkänsligheten eftersom den är helt bärande för teorin om AGW. Av IPCC:s och andras rapporter framkommer att olika forskares uppfattning om klimatkänsligheten spretar så att det definitivt bevisar att det inte finns något ”konsensus”. Att IPCC räknar ut medelvärde och konfidensintervall på ett urval av spretande resultat och använder det som resultat är vidare synnerligen tveksam vetenskap. (Se även mitt förra inlägg som du ”svarar” på med rundgång och en nonsensfråga.)
Citera
2024-03-28, 12:57
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Knappast.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Det du sätter citattecken kring ska vara ordagrant intill minsta skiljetecken.
Citat:
Du använde det som ett argument mot ipccs vetenskapliga rapporter. Det vore bra om du vill lära dig. Ett bra första steg är att gå in på exvis Google scholar och leta efter deras rapporter och titta på antalet citeringar. Titta också gärna på hur/vilka som citerat och hur många/vilka citeringar de har. Kolla också bland ipccs referenser hur dessa har citerats.

Nej, det är osakliga/ovidkommande argument jag vänder mig emot, inte vetenskapliga rapporter.
Citat:
Låter mest som att du avfärdar den utan kunskaper. Det är ju ungefär det du skrivit och blandar in genus i vetenskap. Varför annars ta upp det öht? Men du vill lära dig mer och om du är ärlig med det kommer du att hamna rätt (dvs ligga i vetenskaplig linje) till sist och fokusera mindre på oväsentligheter.
Jag har skrivit knappt femtio inlägg i tråden under ~10 år med en konsekvent och tydlig linje. Det är just exakt precis vetenskapen jag värnar. Om du inte fattat det ännu kommer det tyvärr aldrig hända.
Citera
2024-03-28, 12:59
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag skrev ”nästan lika snabb”. Grafen i mitt tidigare inlägg visar att hastigheten på uppvärmningen under ETCW var ca 70 % av nuvarande hastighet enligt aktuell GISTEMP. Jag upprepar länken:
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from/to/mean:12/plot/gistemp/from:1910/to:1945/trend/plot/gistemp/from:1987/to:2022/trend

Tittar man istället på ojusterad data enligt HadCRUT (slutar 2013), som suppose påtalar ovan, så är uppvärmningen under ETCW något snabbare än uppvärmningen i modern tid:
https://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut3gl/mean:12/plot/hadcrut3gl/from:1910/to:1945/trend/plot/hadcrut3gl/from:1978/to:2013/trend

varför tar du inte 1900-1950 och 1950-2022?
Citera
2024-03-28, 13:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det är olika trender i dessa perioder. Kolla grafen med 10-års medelvärden så syns det tydligt:
https://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut3gl/mean:120
Citera
2024-03-28, 13:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det du sätter citattecken kring ska vara ordagrant intill minsta skiljetecken.

Ah, så när du skriver att jag fulciterar dig syftar du på språklig syntax snarare än beskrivningen av innehållet. Acknowledged.
Citat:

Nej, det är osakliga/ovidkommande argument jag vänder mig emot, inte vetenskapliga rapporter.

Fokusera då på det vetenskapliga. Exempelvis ipccs rapporter. Istället för vad du upplever som genusmög eller annat.
Citat:

Jag har skrivit knappt femtio inlägg i tråden under ~10 år med en konsekvent och tydlig linje. Det är just exakt precis vetenskapen jag värnar. Om du inte fattat det ännu kommer det tyvärr aldrig hända.
Vetenskapen är klar och tydlig. Vi driver uppvärmningen till ungefär 100 procent. Det framgår bland annat av IPCCs rapporter. Och ja, rapporterna är vetenskapliga och forskningssammanfattande. Sådant material har den högsta vetenskapliga tyngden. Jämför med metastudier.
Citera
2024-03-28, 13:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu håller du på med rundgång och nonsensfrågor igen eftersom jag skriver att IPPC skriver om klimatkänsligheten. Det är förstås självklart att IPCC skriver om klimatkänsligheten eftersom den är helt bärande för teorin om AGW. Av IPCC:s och andras rapporter framkommer att olika forskares uppfattning om klimatkänsligheten spretar så att det definitivt bevisar att det inte finns något ”konsensus”. Att IPCC räknar ut medelvärde och konfidensintervall på ett urval av spretande resultat och använder det som resultat är vidare synnerligen tveksam vetenskap. (Se även mitt förra inlägg som du ”svarar” på med rundgång och en nonsensfråga.)
Det är en genomgång av forskningsläget. Det är väl precis det som borde intressera oss?
I övrigt besvarade du inte mitt inlägg. Det finns forskare som motsätter sig evolution också. Det innebär inte att evolutionsteorin är spretig eller att konsensus saknas.
Citera
2024-03-28, 13:30
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ah, så när du skriver att jag fulciterar dig syftar du på språklig syntax snarare än beskrivningen av innehållet. Acknowledged.
Asså, nej. Alla kan klicka bakåt och se att du helt förvanskade min ståndpunkt.
Citera
2024-03-28, 13:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Totius litar bara på vad som konfirmerar hans uppfattningar. Han föredrar en äldre version av justerad HadCRUT med körsbärsplockade intervall. Vi andra tycker det är bättre att se till vetenskap och litar på att den vetenskap som motiverar justeringar och att senare versioner av HadCRUT är mer representativa för globalmedeltemperatur än tidigare förlegade versioner.

Och som vanligt ser jag inga andra sätt att motivera sådana val än med konspirationsteorier. Att alla organisationer, typ nasa, NOAA, MetOffice, jma, Berkeley mfl har en agenda att justera upp temperaturen för att få den att se värre ut än vad den är?
Varför skulle man annars föredra ojusterade data?
Citera
2024-03-28, 13:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
I övrigt besvarade du inte mitt inlägg. [...]
Som jag skrev fanns det inget att svara på eftersom det bara var rundgång och nonsens. På motsvarande sätt håller du på med halmgubbar när det gäller IPCC Gender som inte har något med klimatvetenskap att göra. Varför ska IPCC lägga skattepengar på sådant som inte ha med klimatvetenskap att göra?
Citera
2024-03-28, 13:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Asså, nej. Alla kan klicka bakåt och se att du helt förvanskade min ståndpunkt.
Jag länkade ju själv till inlägget. Det var en bra beskrivning. Och språklig syntax är ju det enda du lyckats anmärka på hittills. Så...
Citera
2024-03-28, 13:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Som jag skrev fanns det inget att svara på eftersom det bara var rundgång och nonsens. På motsvarande sätt håller du på med halmgubbar när det gäller IPCC Gender som inte har något med klimatvetenskap att göra. Varför ska IPCC lägga skattepengar på sådant som inte ha med klimatvetenskap att göra?
Jag ställde en fråga till exempel. "Eller hur?". Det var en fråga.
Och i detta inlägg ignorerade du ytterligare en fråga som följdes av "det är väl precis det som borde intressera oss?".

Det gör ont att skriva tydligt och klart att man inte borde lägga någon vikt vid forskningssammanfattningar som ipcc producerar va?

Det är iaf frågor du undviker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in