2024-03-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag hade det datumet i huvudet också, 28/3.
Jag är inte säker på att föräldrarna kommer att överklaga.
De inser nog att de kunde ha dömts för mycket mer än det de blev dömda för.
Vad händer om bara åklagarsidan överklagar? Någon som vet?

Nu kom det vi alla vänta på, överklagan från åklagaren och en runda 2 för rättvisan!

Få se nu hur försvararna gör!
Citera
2024-03-27, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Skånska Dagbladet (Åklagaren överklagar och kräver minst tio års fängelse för föräldrarna i ättiksfallet):

Fantastiskt bra av åklagaren! Oacceptabelt låga straff för de två "föräldrarna".
Citera
2024-03-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nu kom det vi alla vänta på, överklagan från åklagaren och en runda 2 för rättvisan!

Hurra!
Det lönade sig att tjata på Flashback tydligen.
(Ha, ha....)
Kammaråklagare Ingegerd Jigin vill att straffen skärps och att de två föräldrarna döms på samtliga åtalspunkter. Hon anser också att straffen på åtta års fängelse borde utökas till minst tio år.

Det är ju precis vad vi tjatat om! Jätteglad! Åklagaren är min hjälte!
EDIT: En stor kram till dig, Ingegerd Jigin!
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-27 kl. 16:38.
Citera
2024-03-27, 16:53
Medlem
Står kanske någonstans i tråden, men jag lyssnade just på en podd om detta från rättegången. Mamman har ju för fan utsatt flickan för våldtäkt! Petat in saker och fingrar i både slida och anal! Dessa otroliga trashexistenser. Vidrigt, ofattbart.
Citera
2024-03-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Hurra!
Det lönade sig att tjata på Flashback tydligen.
(Ha, ha....)
Kammaråklagare Ingegerd Jigin vill att straffen skärps och att de två föräldrarna döms på samtliga åtalspunkter. Hon anser också att straffen på åtta års fängelse borde utökas till minst tio år.
Det är ju precis vad vi tjatat om! Jätteglad! Åklagaren är min hjälte!
EDIT: En stor kram till dig, Ingegerd Jigin!

Superbra missnöje i media som man kan hoppas fick gehör!

Ja hade målsägarbiträdet också kommit in men överklagan om högre skadeståndskrav hade jag varit nöjd och helnöjd om det går igenom!

Väntar spänt nu på hur de åtalade väljer att lägga upp det hela.
Citera
2024-03-27, 17:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Åklagaren yrkar även att föräldrarna döms för att ha orsakat skador i flickans underliv samt att misshandelsbrotten ska betraktas som grov fridskränkning, eftersom de varit ett led i att systematiskt plåga flickan.

Man kan ju alltid hoppas att dom nu får stå till svars även för detta.

https://www.skd.se/2024-03-27/aklagaren-overklagar-och-kraver-minst-tio-ars-fangelse-for-foraldrarna-i-attiksfallet/
Citera
2024-03-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Man kan ju alltid hoppas att dom nu får stå till svars även för detta.

https://www.skd.se/2024-03-27/aklagaren-overklagar-och-kraver-minst-tio-ars-fangelse-for-foraldrarna-i-attiksfallet/
Den är låst. Står det något nytt där?
Citera
2024-03-27, 20:14
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Den är låst. Står det något nytt där?

Ah trist, den var öppen när jag länkade tidigare.

Har skrivits så mycket om detta fall så omöjligt för mig att veta, men detta nämns bla;

Citat:
Nu begär Ingegerd Jigin att mamman och pappan även ska dömas för att ha orsakat att flickan blev nedkyld till 33,9 graders kroppstemperatur.

Citat:
Utöver detta begär åklagare att föräldrarna ska dömas för att ha hållit flickan inlåst även i familjens tidigare bostad, där det funnits ett rum med förspikat fönster och hittats blod från flickan på väggarna.

Och eftersom att gärningarna sammantaget beskrivs som oerhört grymma och att det dessutom gäller ett litet barn så;
Citat:
Därför är det sammanlagda straffvärdet, enligt åklagaren, minst tio års fängelse, men hon ser utrymmet att utdöma ett ännu strängare straff.

Citera
2024-03-27, 20:59
Medlem
Citat:
Superbra missnöje i media som man kan hoppas fick gehör!

Ja hade målsägarbiträdet också kommit in men överklagan om högre skadeståndskrav hade jag varit nöjd och helnöjd om det går igenom!

Väntar spänt nu på hur de åtalade väljer att lägga upp det hela.
Jag har inte läst om nåt missnöje direkt i media, däremot i Poddar och här på Flashback.
Hoppas även målsägarbiträdet kommer in med en överklagan.
Det är ändå hela livet som Z ska leva utan sin magsäck. Det kommer inte att växa ut en ny!

EDIT: "Stympad för livet" som jag läste nyss att Åklagaren kallade det.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-27 kl. 21:19.
Citera
2024-03-27, 22:48
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Så bra Jigin, tack för du tog initiativet! 🙏

”Kammaråklagare Ingegerd Jigin överklagar de fällande domarna i ättiksmålet. Hon vill att de två Eslövsföräldrarna döms på samtliga åtalspunkter och att straffen på åtta års fängelse skärps till minst tio år.”

Hoppas hon lägger krut på grovt människorov och lyckas höja straffen rejält.

Det finns inget brott som heter ”grovt människorov”. Man kan säga att människorov är den grövsta formen av olaga frihetsberövande.
Vad jag kan utläsa från media har åklagare Jigin inte yrkat på nya rubriceringar.

Citat:

Efter åklagarens överklagande har de inget att förlora på att överklaga själva.
Citera
2024-03-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det finns inget brott som heter ”grovt människorov”. Man kan säga att människorov är den grövsta formen av olaga frihetsberövande.
Vad jag kan utläsa från media har åklagare Jigin inte yrkat på nya rubriceringar.
Fanns inte det olaga frihetsberövandet i Kungshult med bland åtalspunkterna i det ursprungliga åtalet?
Det var väl en åtalspunkt som ströks pga bristande bevis om jag inte missminner mig nu?

Kammaråklagare Ingegerd Jigin vill att straffen skärps och att de två föräldrarna döms på samtliga åtalspunkter.
Menar åklagaren bara åtalspunkten Hypotermin här då?
Jag tolkade det som hon menade samtliga ursprungliga åtalspunkter som stod med i åtalet från början.
Eller? Hur ska man tolka det?
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-27 kl. 23:47.
Citera
2024-03-28, 00:16
Medlem
Pappans advokat överklagar även
https://www.sydsvenskan.se/artikel/aklagaren-overklagar-domar-i-attiksfallet/

– Jag vill pröva hela målet, båda skuldfrågan och påföljdsfrågan. Det är klart att det är upp till hovrätten att pröva den saken nu, men jag räknade ändå med att försvaret skulle överklaga, säger Ingegerd Jigin.

Så är också fallet.

– Vi har överklagat alla de punkter som min klient dömdes på, säger Anders Erlingsson, advokat åt den dömda pappan.
Han menar att försvaret framförallt kommer att trycka just på att det inte finns bevis för att föräldrarna tvingat eller på något sätt förmått flickan att dricka ättika.
– Om det är något som är konsekvent så är det flickans berättelse om hur hon själv har druckit den, säger Anders Erlingsson.

Betyder det här att rättegången tas om?
Med eventuellt nya bevis?
Eller måste Mammans advokat också överklaga domen?
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-28 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in