Citat:
Ja den fanns med. Åtalspunkten ströks dock inte ur åtalet, utan tingsrätten frikände på den punkten p.g.a teknikaliteter som de påpekar i domen, se nedan.
Citat:
Kammaråklagare Ingegerd Jigin vill att straffen skärps och att de två föräldrarna döms på samtliga åtalspunkter.
Menar åklagaren bara åtalspunkten Hypotermin här då?
Jag tolkade det som hon menade samtliga ursprungliga åtalspunkter som stod med i åtalet från början.
Eller? Hur ska man tolka det?
Menar åklagaren bara åtalspunkten Hypotermin här då?
Jag tolkade det som hon menade samtliga ursprungliga åtalspunkter som stod med i åtalet från början.
Eller? Hur ska man tolka det?
Ja, jag tolkar det också som att hon yrkar på fällande dom för samtliga åtalspunkter samt ansvar för hypotermin (som ingår i synnerligen grov misshandel.)
Enligt tingsrättsdomen frikändes föräldrarna helt från följande åtalspunkter:
5. Grov misshandel, 2022-11-01 – 2022-12-24, Eslövs kommun, 3 kap 6 § 1 st brottsbalken
6. Olaga frihetsberövande, 2020-04-01 – 2022-06-30, Eslövs kommun, 4 kap 2 § 1 st brottsbalken
7:2/8:2 Misshandel, 2022-06-30 – 2022-10-31, Eslövs kommun, 3 kap 5 § brottsbalken
De frikändes också delvis på åtalspunkt 1:2.
Punkt 1:2 gäller ansvar för att ha orsakat hypotermin genom ättiksförgiftning.
Där skriver tingsrätten:
”Det är inte möjligt för tingsrätten att avgöra om någon av H*lge Brändstr*m eller K*i Knuds*n har mer rätt än den andre i sina slutsatser såvitt avser ättik- intagets betydelse för Z:s låga kroppstemperatur.”
Vilket är märkligt då Dr Brändst*m är expert på nedkylning vilket Dr Knuds*n inte är.
Punkt 5 gäller penetrationsskadorna i underlivet.
Där missade åklagaren att ta med stearintortyren i åtalet, samt att ta med Kungshult som brottsplats.
Dessutom menar tingsrätten att Dr. P*rnilla St*nström och Dr. Torbj*rn B*ckman inte är helt samstämmiga i hur skadorna ska ha uppkommit.
Punkt 6 gäller inspärrandet i Kungshult.
Där missade åklagaren att ta med misshandel (blodstänk, den nedsmutsade sängen) och undernäring i gärningsbeskrivningen, vilket tingsrätten påpekar.
De menar också att det saknas teknisk bevisning för att Z varit inlåst då dörren kunde öppnas även om barngrinden var stängd.
Punkt 7:2/8:2 gäller frakturen i höger arm, separat åtalspunkt mot respektive förälder
Där missade åklagaren att även skriva med Kungshult som brottsplats.
Min samlade bild är att om hovrätten medger vissa ändringar i gärningsbeskrivningarna finns nog möjlighet att få en fällande dom för inspärrandet/vanvården i Kungshult och armbrottet.
För penetrationsskadorna i underlivet tror jag det krävs mer medicinsk bevisning.
För hypotermin gäller det för åklagaren att skjuta Dr Knud*ns trovärdighet i sank. Han är trots allt expert på effekter av överdoser av alkohol och droger främst hos vuxna, och det är inte relevant i detta fall.
Kanske kan åklagaren begära tilläggsförhör med de sakkunniga eller att få kalla fler expertvittnen, kanske internationella sådana?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-28 kl. 06:40.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-28 kl. 06:40.