2024-02-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Varför skyddar barnen föräldrarna? De verkar ju berätta samma story som dom…. Kan de göra att rätten dömer de till fördel för föräldrarna
Medberoende! Barn till alkoholister och liknande skyddar till 90% sina föräldrar, därför finns det stödgrupper för "vuxna barn till alkoholister/narkomaner".
Citera
2024-02-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det stämmer. Hon sitter för grovt narkotikabrott.
Här är domen:
https://gofile.io/d/uBELh9

Jag har inte kommit så långt i rättegången än. Men har det framkommit att föräldrarna är missbrukare också? Det nämndes att dom hade mycket saker så det var svårt att göra undersökning i huset och det brukar vara missbrukares grej att samla på sig mängder av saker.
Citera
2024-02-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy
Medberoende! Barn till alkoholister och liknande skyddar till 90% sina föräldrar, därför finns det stödgrupper för "vuxna barn till alkoholister/narkomaner".

Ok men kan de vara till fördel till föräldrarna inför dombeslutet
Citera
2024-02-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
J vet precis vad hon pysslat med här och vilka ”verktyg” hon använt ”instrumentell empatilöshet” men tror du tillskriver henne för mycket intelligens att tänka helt klart.

Att man googlar information betyder bara att man skaffar sig kunskap och på så vis kan kontrollera en situation på ena eller andra sättet.
Vad är det för skillnad på empatilöshet och instrumentell empatilöshet?
Citera
2024-02-27, 15:05
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vad sitter hon för?

Det sociala arvet och miljön följer sina stigar.
Riktigt tragiskt.

Undrar hur det kommer gå för Z och hennes syskon..

Hon fick 2 år och 6 månader för grovt narkotikabrott runt Februari 2023. Hennes sambo fick 4 år för samma brott.
Citera
2024-02-27, 15:10
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan

Tror i.e är någon utför något typ misshandel, något fysiskt, för att få något de suktar efter.
Tex pengar/bidrag eller andra förmåner.

Eller rent av för att begå sexuella handlingar som man fotar och säljer.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-02-27 kl. 15:13.
Citera
2024-02-27, 15:10
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Med ”instrumentell” menar de att empatilösheten är ett medel för att uppnå vissa mål.
Det är ingen särskild sorts empatilöshet utan avser att empatilösheten används som ett verktyg.
Citera
2024-02-27, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy

Medberoende? Knappast.

Barn är lojala mot sina föräldrar. Punkt.
Citera
2024-02-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det ligger väldigt mkt i din analys av D.
Men han skulle även kunna vara en introvert "vardagspsykopat."
Dvs att han inte är en våldspsykopat.
Enlig Z så slog pappa iallafall inte.

Trots att D inte har någon sjukvårdsutbildning ger han sken av att jobba inom sjukvården. (grannarna)
Och det låter som att han är väldigt insatt och rutinerad inom sjukvård när han talar med akutpersonalen.
Han tycks ha gott självförtroende och höga tankar om sina egna meriter.
Vilket för tankarna till uppblåst självbild och narcissism.

För han klarar ju inte ens ett jobb på ett dagcenter i utegruppen. Ett jobb som det inte krävs någon direkt utbildning för.
Å andra sidan är väl alla psykopater narcissistiska.

Så jag tror även att han skulle kvala in som psykopat men ingen våldspsykopat.
Han är coollugn i alla lägen. Blir inte stressad under förhören. Ljuger klockrent utan att darra på manschetten. Han tog det sävligt och lugnt in på akuten. Tryckte ned hissen och stod och väntade. Ingen brådska i världen med sin lilla döende dotter i famnen. Det säger en hel del.
Han är lat, bekväm, iskallt likgiltig för sina tidigare vuxna barn (ingen användning av dem längre).
Har en parasiterande livsstil. Betalar inte underhåll och hyror. Drar sig inte för att fräckt utnyttja andras välvilja. (Svågern)
Det jag tycker är skrämmande är att både J och D jobbat som personliga assistenter.
Väldigt typiskt att människor med de här störningarna söker sig till arbeten där de mest svaga och sårbara finns. Och hu! J ville läsa till undersköterska. Tänk en J som jobbar natten hur hon skulle kunna förgifta en hel åldringsavdelning med ättika. Efter det här hoppas jag att de aldrig någonsin får arbete ens med att barnvaktsitta en guldhamster.

När det gäller J så är det knepigare. Hon hade massivt maskat i sin RPU. Så skulle tro att hon har flera störningar.
Borderline med narcisstiska drag? Eller narcissist? Tycker att J saknar det grandiosa.
Eller så är det grandiosa mer subtilt hos henne. Men borderline och ADHD förväxlas ibland. Tänker på hennes ADHD utredning som inte var fullständig.
Hur som helst tror jag hon har flera diagnoser. (?????)
Jag får fundera på din välskrivna analys av D.

Att D har en diagnos och psykopatiska personlighetsdrag är det ingen tvekan om, det är konstaterat i RPU.
Det som oftast, tycker jag iaf, är intressant är graden av psykopati och hur den ger sig uttryck.

Ovanpå detta tillkommer sen de normala personlighetsdragen som vi alla har.Många är både egoister, kontrollerande, ekonomiska, övertalande, strategiska etc utan diagnos.

Väldigt få % är renodlade kliniska psykopater. En psykopat fungerar inte alls i längden i några former av sociala kontexter tex familj/arbete/vänskapsrelation mfl.

Fanns förr en norsk dokumentär ”Psykopaten” värd att streama på Kunskapskanalen (går nu på Viaplay tydligen) som ger en bra inblick i en psykopats liv och leverne.

Utan att ha fördjupat mig i Js RPU särskilt mycket ser jag henne mer inom typen för The Dark Triade, narcissism/psykopati/machevallism pga drivenhet och sadism.
Borderline ser jag däremot inga direkta tecken på.

ADHDn gissar jag snarare har sitt ursprung i obearbetade barndomstrauman dvs egentligen är det ångest, vilket hon också dämpar med diverse preparat.

Eftersom ADHD diagnosen ej är fullständig tycker jag hon ska ta tillfället i akt och utvärdera om det inte är en PTSD eller posttraumatiskt stresssyndrom hon egentligen lider av och börja bearbeta den med KBT istället.

Men det är som sagt efter min erfarenhet och ögon
Citera
2024-02-27, 15:40
Medlem
Citat:

Bra fråga. Det myntades av läkarn i RPU. Det var i fråga om motiv om jag inte missminner mig. Läkarn menade att J demonstrerat instrumentell empatilöshet så ekonomiskt motiv gick ej utesluta.

Jag tolkar det som att hon avsiktligt använt sin empatilöshet, som ett verktyg att nå sina mål med.

Att ”bara” vara empatilös innebär inte alltid att man har en avsikt eller mål med sitt beteende.
Man kan agera utan att tänka på konsekvenserna.
Citera
2024-02-27, 15:43
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det näst äldsta barnet har också en annan pappa.
Tycker det låter som att mamman är lindrigt utvecklingsstörd när hon pratar.

Tycker mer hon låter utstuderat ömklig men det lyckas inte hela vägen.

Talande är dels att hon inte (i början av förhöret) självmant vill berätta om händelserna utan hellre bara svarar på åklagarens frågor. Också noterbart att när åklagaren väl ber henne berätta om den aktuella natten så måste hon förtydliga för J att det är natten mot julafton hon menar. Alltså, jag tolkar det som både ett undermedvetet erkännande att det inte är första natten Z plågas samt att Z inte betyder ett dyft för J (annars skulle åklagaren inte behöva specificera; ett sådant fruktansvärt minne skulle vara inpräntat hos en älskande mor för alltid).

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det ligger väldigt mkt i din analys av D.
Men han skulle även kunna vara en introvert "vardagspsykopat."
Dvs att han inte är en våldspsykopat.
Enlig Z så slog pappa iallafall inte.

Det jag tycker är skrämmande är att både J och D jobbat som personliga assistenter.
Väldigt typiskt att människor med de här störningarna söker sig till arbeten där de mest svaga och sårbara finns. Och hu! J ville läsa till undersköterska. Tänk en J som jobbar natten hur hon skulle kunna förgifta en hel åldringsavdelning med ättika. Efter det här hoppas jag att de aldrig någonsin får arbete ens med att barnvaktsitta en guldhamster.

Det fetade. Z har senare för jourhemssyskon berättat att även D var våldsam.

Citat:
Z: Jag måste berätta en sak.
H frågade jaha vad då?
Z: Jag har inte velat berätta det innan men pappa har varit lika dum som mamma.
H: Vad hände då?
Z: Mamma ljög mycket och hon sa att jag hade tagit sönder hennes naglar men det var
inte sant och då tog pappa en kniv mot min hals och sa att "gör du det igen så dödar jag
dig".
H sa då något i stil med att så får man inte göra, det är inte okej. H ställde inga
fler frågor till Z.
Även systern V har i polisförhör sagt att både J och D slår Z även om hon inte sett det med egna ögon.

Det är inte så konstigt att J och D jobbat som personliga assistenter då väldigt få vill jobba som det. Så det är inte fråga om att de sökt sig till detta utan att de tidigare i livet tvingats till arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Hon sitter i fängelse och vittnade över länk.

Är det därför det inte finns med som ljudfil? För den systern som blev torterad med ättika har ju sämst eller ingen relation med J och borde inte ha några betänkligheter med att vittna mot de åtalade - speciellt med tanke på att hon själv reagerat på hur lilla Z betedde sig och upplevde D.
Citera
2024-02-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det stämmer. Hon sitter för grovt narkotikabrott.
Här är domen:
https://gofile.io/d/uBELh9
2 telefoner beslagtagna och genomgångna. Även Försäljningslistor och skuldlistor från husrannsakan /gripande av systern Josafina. Undrar om Jasmin och Daniel fanns med där?
Josafina uppger även att hon kommer från en missbrukarfamilj. Min tanke där att Z mormor kanske också var missbrukare? Mormor levde senare med Anders som var alkoholist. Därmed tror ju inte jag att Z har haft det så underbart där heller som det gärna framställs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in