2024-03-27, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Så tänkte du nog iaf inte här för bara drygt ett år sen:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1258326&threadid=855 319

Humbug.

Vad skulle det där bevisa? Han kan ju helt enkelt faktiskt ha blivit less på allt.
Citera
2024-03-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad skulle det där bevisa? Han kan ju helt enkelt faktiskt ha blivit less på allt.

Ja den lilla kampviljan jag ändå hade kvar för ett år sedan är nu som bortblåst. Nu är jag 100 på att jag verkligen vill härifrån. Orkar helt enkelt inte leva med mina fysiska problem som dessvärre är olösbara. Det finns ingen poäng med att plåga sig igenom år efter år i hopplöshet. Det är bara en rationell slutsats och en fullt ärlig sådan.
Citera
2024-03-27, 16:23
Medlem
Det värsta med att ha insett livets hopplöshet och att det högst sannolikt inte finns något utöver detta liv är att alla "vanliga" människor var dom som fick rätt i sitt ointresse för filosofiska eller intellektuella ämnen. De var de som var bäst anpassade för detta liv. Lika tom och död som deras samtalsämnen var nämligen verkligheten själv. Den hade aldrig några svar att ge dig. Så de gjorde helt rätt i att ägna sig åt sina ytliga intressen och Dallas på lördagen med ostbågar. Vissa trodde fåfängt att livet kunde vara större. Till slut går vi ändå samma öde tillmötes, vissa införskaffar sig lite mer kunskap bara till i slutändan ingen nytta. En period i livet var det riktigt spännande dock, men jag hade nog hoppats på lite mer när jag startade mitt sökandes resa än att i stort vara tillbaks på ruta ett. Det vill säga, några säkra svar är omöjliga att erhålla, det troliga är att det inte finns ett efterliv eller någon mening. Detta var precis vad jag intuitivt anade när jag började för 20 år sedan. Vilken komedi! haha
Senast redigerad av Tandan 2024-03-27 kl. 16:27.
Citera
2024-03-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det stämmer att många är förvirrade och hellre ser vad dom vill istället för verkligheten; typ att världen är bra eller dålig eller vad det nu kan vara. Folk projicerar gärna ut sina egna känslor och tankar och tror att dom är på riktigt.

Om man är lite mer exakt så gäller det förstås att ingenting är vad man gör det till. Allting är vad det är, och ibland betyder det att folk väljer bitterhet.

Valet är fritt, och flera tråddeltagare har gjort det klart och tydligt att dom föredrar sin existens som den är, hur pissig den än verkar; dom kanske säger nåt annat—typ att dom inte vill existera alls—men folk säger alla möjliga dumheter och det är också fritt fram.

Om du tycker deras val är problematiskt så kanske absurdism kan vara nåt, så får du le åt det hela istället för att störas. ^^

Nu ska jag ta en promenad rätt ut i helvetet, eller himmelriket, beroende på vilken saga man föredrar.
En seriös fråga; skulle du säga det till barnen I Gaza som amputeras utan bedövning? Det är bara tankar och känslor och inte på riktigt. Jag tycker det är objektivt dåligt, väldigt objektivt dåligt.

Världen uppfattas av oss som är medvetna att betrakta den och vi är det enda som kan värdera existensen, och hur mycket du än vill fantisera om nåt annat så styr vi inte upplevelsen. Om det är så kan du väl skära av dig ett finger eller nåt och låtsas som att det bara "är", det är varken bra eller dåligt. Det gör inte ont eller är skönt. Det blir vad du gör det till.
Citera
2024-03-27, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det värsta med att ha insett livets hopplöshet och att det högst sannolikt inte finns något utöver detta liv är att alla "vanliga" människor var dom som fick rätt i sitt ointresse för filosofiska eller intellektuella ämnen. De var de som var bäst anpassade för detta liv. Lika tom och död som deras samtalsämnen var nämligen verkligheten själv. Den hade aldrig några svar att ge dig. Så de gjorde helt rätt i att ägna sig åt sina ytliga intressen och Dallas på lördagen med ostbågar. Vissa trodde fåfängt att livet kunde vara större. Till slut går vi ändå samma öde tillmötes, vissa införskaffar sig lite mer kunskap bara till i slutändan ingen nytta. En period i livet var det riktigt spännande dock, men jag hade nog hoppats på lite mer när jag startade mitt sökandes resa än att i stort vara tillbaks på ruta ett. Det vill säga, några säkra svar är omöjliga att erhålla, det troliga är att det inte finns ett efterliv eller någon mening. Detta var precis vad jag intuitivt anade när jag började för 20 år sedan. Vilken komedi! haha

Ja alla människors liv slutar på samma sätt 😂 Trots att vi lever så olika och tror så olika om livets mening. Rättvist slut 🙂
Citera
2024-03-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja alla människors liv slutar på samma sätt 😂 Trots att vi lever så olika och tror så olika om livets mening. Rättvist slut 🙂

Och man samtidigt inser att det inte är någon väsentlig skillnad på Aristoteles och Sop-Åke.

Människor kommer bara fortsätta leva ungefär som vi gör nu tills mänskligheten är borta. Så man kan trösta sig med att man inte missar något. Man kan dramat vid det här laget.
Senast redigerad av Tandan 2024-03-27 kl. 19:04.
Citera
2024-03-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jag tycker det är objektivt dåligt, väldigt objektivt dåligt.
Det här är ett perfekt exempel på vad jag faktiskt pratade om. Du tänker och känner, kommer fram till en subjektiv åsikt, och sen fantiserar du om att det är den objektiva verkligheten.

Ett alldeles utsökt bidrag, tack så mycket. 😁
Citera
2024-03-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Och man samtidigt inser att det inte är någon väsentlig skillnad på Aristoteles och Sop-Åke.

Människor kommer bara fortsätta leva ungefär som vi gör nu tills mänskligheten är borta. Så man kan trösta sig med att man inte missar något. Man kan dramat vid det här laget.

Haha ja precis. Samhället påminner mycket om en myrstack.
Citera
2024-03-28, 06:37
Medlem
Citat:
Det här är ett perfekt exempel på vad jag faktiskt pratade om. Du tänker och känner, kommer fram till en subjektiv åsikt, och sen fantiserar du om att det är den objektiva verkligheten.

Ett alldeles utsökt bidrag, tack så mycket. 😁
Så kan du göra det som skrevs och lägga upp en film här medan du säger "det här är varken bra eller dåligt, det bara är"?
Citera
2024-03-28, 10:49
Medlem
Citat:
Så kan du göra det som skrevs och lägga upp en film här medan du säger "det här är varken bra eller dåligt, det bara är"?
Varför skulle jag göra det? Det är inte jag som fantiserar om nåt sånt…

Mitt svar till dig kanske var lite på den komiska sidan, men det var i vilket fall tänkt att förklara vad jag faktiskt pratade om, till skillnad från alla konstiga saker du pratar om.
Citera
2024-03-28, 13:43
Medlem
Citat:
Varför skulle jag göra det? Det är inte jag som fantiserar om nåt sånt…

Mitt svar till dig kanske var lite på den komiska sidan, men det var i vilket fall tänkt att förklara vad jag faktiskt pratade om, till skillnad från alla konstiga saker du pratar om.
Men då håller inte ditt resonemang, tyvärr.
Citera
2024-03-28, 14:14
Medlem
Citat:
Men då håller inte ditt resonemang, tyvärr.

Du har helt rätt. Man skall kunna bevisa att man är helt oberörd. Jag antar att han menar att han enligt sin filosofi inte längre identifierar sig med egot eller det mänskliga självet. Men i så fall är det ju heller inga problem att demonstrera detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in