Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Förvirring, en fascinerande tankeutmaning!
Nåt mer utmanande finns inte. ^^
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Vad är egentligen "mening"? Vilken innebörd har begreppet, och vad ligger bakom det?
(Inte nödvändigtvis meningen med livet, utan snarare bara "mening" som begrepp.)
Jag misstänker att de flesta använder det ganska löst, typ vardagligt, och i olika bemärkelser. Kan försöka ge mig på några funderingar.
1. Poäng, skäl, syfte; undersökning av "varför" i mänskliga kontexter; vad var poängen / meningen med att skriva en dikt; varför tycker Patricia inte om Grekland
2. Innebörd, betydelse; undersökning av "vad" i någon konceptuell bemärkelse; vad menas med "blodrött"; vad har en ljudsignal för innebörd
3. Vikt, värde; en värdeanalys i filosofisk bemärkelse; tycker Pelle att hans liv är av vikt; hur värderar jag fysisk hälsa
4. Konceptuell el. metafysisk variant av 1, 2, el. 3; egenvärde; något som gäller för en process / ett ställe / ett objekt
(Det finns säkert fler, och jag är säkert otydlig och slarvig. Bidrag / frågor välkomnas.) ^^
1–3 är mest troligt enkla att förstå som koncept, jämfört med 4an som kanske är snäppet krångligare.
Värde (#3) kan till exempel handla om vare sig Pelle bör trycka på självmordsknappen (eller är Pelles liv värt mödan; enligt Pelle själv), medan objektiva / metafysiska varianten (#4) av värde t.ex. handlar om hur värdefull existensen i sig är, typ om något förloras av att trycka på sudda-ut-universum-knappen.
edit: Ändrade ett dåligt exempel i 2an.