2024-03-24, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Förvirring, en fascinerande tankeutmaning!

Vad är egentligen "mening"? Vilken innebörd har begreppet, och vad ligger bakom det?

(Inte nödvändigtvis meningen med livet, utan snarare bara "mening" som begrepp.)

Du frågar som Zenmästaren: vad är ljudet av en hand som klappar?

(Jo, naturligtvis kan vi, försöksvis, spåra etymonet tillbaka till exempelvis ett PIE *men med innebörden "tanke" eller "minne". Kanske också besläktat med "måne". Men detta hjälper ju inte när det gäller att definiera ordets nuvarande betydelse!)
Citera
2024-03-24, 10:17
Medlem
Citat:
Förvirring, en fascinerande tankeutmaning!
Nåt mer utmanande finns inte. ^^

Citat:
Vad är egentligen "mening"? Vilken innebörd har begreppet, och vad ligger bakom det?

(Inte nödvändigtvis meningen med livet, utan snarare bara "mening" som begrepp.)
Jag misstänker att de flesta använder det ganska löst, typ vardagligt, och i olika bemärkelser. Kan försöka ge mig på några funderingar.

1. Poäng, skäl, syfte; undersökning av "varför" i mänskliga kontexter; vad var poängen / meningen med att skriva en dikt; varför tycker Patricia inte om Grekland
2. Innebörd, betydelse; undersökning av "vad" i någon konceptuell bemärkelse; vad menas med "blodrött"; vad har en ljudsignal för innebörd
3. Vikt, värde; en värdeanalys i filosofisk bemärkelse; tycker Pelle att hans liv är av vikt; hur värderar jag fysisk hälsa
4. Konceptuell el. metafysisk variant av 1, 2, el. 3; egenvärde; något som gäller för en process / ett ställe / ett objekt

(Det finns säkert fler, och jag är säkert otydlig och slarvig. Bidrag / frågor välkomnas.) ^^

1–3 är mest troligt enkla att förstå som koncept, jämfört med 4an som kanske är snäppet krångligare.

Värde (#3) kan till exempel handla om vare sig Pelle bör trycka på självmordsknappen (eller är Pelles liv värt mödan; enligt Pelle själv), medan objektiva / metafysiska varianten (#4) av värde t.ex. handlar om hur värdefull existensen i sig är, typ om något förloras av att trycka på sudda-ut-universum-knappen.

edit: Ändrade ett dåligt exempel i 2an.
Senast redigerad av BuggaMigInte 2024-03-24 kl. 10:43.
Citera
2024-03-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Arbete är inte kul. Faktum är att själva ordet är kognat med ett grekiskt ord som betyder 'slaveri'. Knulla och ta droger är min melodi.

Helt rätt. Man bör dra sitt strå till samhällskollaps-stacken. Bästa vore såklart om alla slutade arbeta, festade så länge laget räckte och sedan satte punkt. Jo tortera lite föräldrar på torget kunde man ju hinna med före också.
Citera
2024-03-26, 03:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Helt rätt. Man bör dra sitt strå till samhällskollaps-stacken. Bästa vore såklart om alla slutade arbeta, festade så länge laget räckte och sedan satte punkt. Jo tortera lite föräldrar på torget kunde man ju hinna med före också.

Precis samhällskollapsen istället för samhällscharaden, som alla knegare och kälkborgare och "lag och ordning"-personer är stolta över att spela med i.
Citera
2024-03-26, 13:04
Medlem
Citat:
Precis samhällskollapsen istället för samhällscharaden, som alla knegare och kälkborgare och "lag och ordning"-personer är stolta över att spela med i.

Ja var och en blir salig på sina vanföreställningar.

Universum är fruktansvärt obarmhärtigt mot livet. Det är som att det tydligt visar att det inte vill ha oss här, utan att vi fattar eller att vi vägrar acceptera det. För det får vi betala. haha
Citera
2024-03-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ja var och en blir salig på sina vanföreställningar.

Universum är fruktansvärt obarmhärtigt mot livet. Det är som att det tydligt visar att det inte vill ha oss här, utan att vi fattar eller att vi vägrar acceptera det. För det får vi betala. haha

Universum bara är, världen är vad människor gör den till.
Citera
2024-03-27, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben

Säg det när du har dödlig cancer.
Citera
2024-03-27, 13:14
Medlem
Citat:
Säg det när du har dödlig cancer.

Inser att jag hade bra med oflyt de tillfällen jag haft kammarflimmer. Vid ett av tillfällena höll det dessutom i sig säkert en kvart utan att det blev några följder. Hade ju kunnat parera den framtida cancern där. Helt obegripligt att folk som är medelålders eller äldre gör massa omfattande operationer och behandlingar för att stanna kvar i det här poänglösa infernot. Vad som än sker med mig så skall det få ha sin gång. Ber till gudarna dock att mina arytmier skall bli värre igen så de leder till plötsligt hjärtstopp.
Citera
2024-03-27, 13:57
Bannlyst
Citat:
Inser att jag hade bra med oflyt de tillfällen jag haft kammarflimmer. Vid ett av tillfällena höll det dessutom i sig säkert en kvart utan att det blev några följder. Hade ju kunnat parera den framtida cancern där. Helt obegripligt att folk som är medelålders eller äldre gör massa omfattande operationer och behandlingar för att stanna kvar i det här poänglösa infernot. Vad som än sker med mig så skall det få ha sin gång. Ber till gudarna dock att mina arytmier skall bli värre igen så de leder till plötsligt hjärtstopp.

Gammelfarfar dog av hjärtstopp. Han blev dock 84.
Citera
2024-03-27, 14:05
Medlem
Citat:
Gammelfarfar dog av hjärtstopp. Han blev dock 84.

Har läst om en del som råkat ut för det men återupplivats. De berättar att det inte var smärtsamt alls och att de kände en stor känsla av frid innan de förlorade medvetandet. Naturligtvis så har de inte upplevt något som kliniskt döda trots att vissa var borta i över tjugo minuter. Den stora majoriteten upplever ju inga NDE, skulle tro det talar starkt för ett totalt utslocknande.
Citera
2024-03-27, 14:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så tänkte du nog iaf inte här för bara drygt ett år sen:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1258326&threadid=855 319

Humbug.
Citera
2024-03-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Det stämmer att många är förvirrade och hellre ser vad dom vill istället för verkligheten; typ att världen är bra eller dålig eller vad det nu kan vara. Folk projicerar gärna ut sina egna känslor och tankar och tror att dom är på riktigt.

Om man är lite mer exakt så gäller det förstås att ingenting är vad man gör det till. Allting är vad det är, och ibland betyder det att folk väljer bitterhet.

Valet är fritt, och flera tråddeltagare har gjort det klart och tydligt att dom föredrar sin existens som den är, hur pissig den än verkar; dom kanske säger nåt annat—typ att dom inte vill existera alls—men folk säger alla möjliga dumheter och det är också fritt fram.

Om du tycker deras val är problematiskt så kanske absurdism kan vara nåt, så får du le åt det hela istället för att störas. ^^

Nu ska jag ta en promenad rätt ut i helvetet, eller himmelriket, beroende på vilken saga man föredrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in