2024-03-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Sedan lägger jag huvudansvaret på föräldrarna, inte samhället. Föräldrarna bär ansvar för att deras mussepojke dejtar fel kvinna, föräldrarna bär ansvar för att deras dotter dejtar en man från klan- och hederskultur. En mamma eller pappa som skjuts ihjäl för att deras barn valt en karriär som grovt kriminell bär ansvar för både sitt barns karriärsval och att de sköts ihjäl. Alla kan råka träffa en partner som efter hand visar sig vara en idiot/galning trots att det verkade så bra från början, men detta är inte ett sådant fall, här talar vi om en från början redan uppenbar risk.
Hear hear. Och då är jag tonårsförälder själv som av olika anledningar lagt mer möda än de flesta på att inte peka ut livets faror åt dem utan istället lära mina ungar att identifiera farorna själva. Och peppar peppar, hittills har det fungerat mycket bra. De är mycket noga med att välja umgänge och sammanhang och klanfolk finns således inte på kartan.

Jag var på något sorts föräldraseminarium förra året där man fick tips från polis och socialarbetare om hur man skulle bära sig åt för att ens ungar inte hipp happ skulle råka snubbla in i gängkriminalitet sådär helt plötsligt och oförutsett. Vi kan väl säga att dagens samhälle inte lägger ribban särskilt högt för föräldrar.
Citera
2024-03-27, 13:36
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Någonstans ifrån kommer ju det misstänkta hedersmotivet och det är väl inte orimligt att det framkommit att det var just det det handlade om, att klanen redan bokat ett äktenskap och att han då var tvungen att ställa allt tillrätta genom att avliva den utomäktenskapliga avkomman. För barnet var i mina ögon det egentliga hindret. Saga hade ju bara varit att dumpa utan vidare ceremonier? Med reservation för att jag inte begriper mig på MENA-heder men så skulle jag gissa att det förhåller sig.

Ja, normalt sett. Somalierna har hederskultur men den grundas i regel i uteslutning av den som solkar ned hedern och att döda någon ger inte hedern tillbaka. Att vanställa och döda kvinnor i hederns namn, för att återupprätta hedern eller betraktas som en ärbar hjälte, är vanligare praktik i mellanöstern samt central- och sydasien.

Bröderna som körde ihjäl sin mamma i Göteborg blev friade på hederskulturmotivet i Tingsrätten men åkte dit i hovrätten. Skälet var just diskussionen runt huruvida hederskultur och mord i hederskulturens namn var applicerbart på den romska kulturen. Det blir intressant att se om det blir samma diskussion i detta mordärende. Hovrätten gjorde det uppenbart i det romska fallet att man inte kan tolka hedersrekvisitet utifrån generella termer utan måste se till det specifika fallet. Om romer och somalier generellt inte brukar mörda i hederns namn så är bägge kulturer fullt utvecklade klan- och hederskulturer vilket innebär att det är fullt möjligt att mörda i hederns namn så länge som inte mord anses vara den största skammen inom kulturen.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Hear hear. Och då är jag tonårsförälder själv som av olika anledningar lagt mer möda än de flesta på att inte peka ut livets faror åt dem utan istället lära mina ungar att identifiera farorna själva. Och peppar peppar, hittills har det fungerat mycket bra. De är mycket noga med att välja umgänge och sammanhang och klanfolk finns således inte på kartan.

Jag var på något sorts föräldraseminarium förra året där man fick tips från polis och socialarbetare om hur man skulle bära sig åt för att ens ungar inte hipp happ skulle råka snubbla in i gängkriminalitet sådär helt plötsligt och oförutsett. Vi kan väl säga att dagens samhälle inte lägger ribban särskilt högt för föräldrar.

Du låter som en ansvarstagande förälder som insett att det är föräldrar som ansvarar för att utbilda sina barn, inte samhället.
Senast redigerad av Lava 2024-03-27 kl. 13:44.
Citera
2024-03-27, 13:43
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I så fall var det väl ännu mer bråttom att röja Saga och barnet ur världen...
Om denna Saga var en städad människa (med ett sippt korstecken i halsbandet och allt ) kan man undra varför hon valde att låta sig befruktas av en kriminell ngr.
Senast redigerad av Condottieri 2024-03-27 kl. 13:52.
Citera
2024-03-27, 13:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
Vilken heder ligger det i att ens bli misstänkt och åtalad för mord? Den unge mannen, pojken snarare, har förstört sitt liv, oavsett om han fälls eller ej kommer han att tvingas kännas vid denna nesa resten av sitt liv.
Tanken var nog inte att bli misstänkt och häktad.
Citera
2024-03-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det framkommer kanske i FUP?

En teori kan vara att S*ga och MGM började bråka i någon typ av svartsjukebråk efter att hon upptäckt att han hade en relation vid sidan om?
Om det handlar om ett kommande klanäktenskap så kanske det aldrig hann bli ett bråk, ungen skulle bara bort och någon diskussion ansågs inte nödvändig. Om graviditeten inte vore så långt framskriden så kunde ju ett bråk handlat om en abort.

Det som skaver är det uppgivna hedersmotivet, jag har svårt att få in det i ett "vanligt" triangeldrama. Det finns någon komponent här någonstans som sticker ut och jag har svårt för att gissa något annat än att Saga inte dög åt klanen.

Citat:
Men hur tänkte han att han skulle kunna komma undan med mordet på sin flickvän?

Eller kalkylerade han iskallt med att det var bättre att "hedern återupprättades" än att hon fick leva och föda hans barn?
Den eviga frågan man ställer sig, hur fan tänkte dom? Det här händer i en så vrickad tillvaro att det inte går att föreställa sig någon ens tillnärmelsevis rimlig förklaring.

Han kan vara så felavlad att han trodde att han skulle komma undan med det. Han kan kan också vara så felavlad att det är värt att mörda en kvinna, höggravid med sitt eget barn, för att det är "rätt" att göra så. Båda alternativen är fullständigt ogripbara men jag kommer helt ärligt inte på något bättre. Eller sämre för den delen.
Citera
2024-03-27, 13:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det framkommer kanske i FUP?

En teori kan vara att S*ga och MGM började bråka i någon typ av svartsjukebråk efter att hon upptäckt att han hade en relation vid sidan om?

Men hur tänkte han att han skulle kunna komma undan med mordet på sin flickvän?

Eller kalkylerade han iskallt med att det var bättre att "hedern återupprättades" än att hon fick leva och föda hans barn?

Han räknade väl med att inte åka fast. Att det i alla fall inte skulle gå att bevisa att det var han. Intelligensen är ju inte hög i detta folkslag...
Citera
2024-03-27, 13:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Om denna Saga var en städad människa (med ett sippt korstecken i halsbandet och allt ) kan man undra varför hon valde att låta sig befruktas av en kriminell ngr.

Med risk för att svära i kyrkan, så tror jag att hon passade in i gangstermiljön. Korset hjälper inte - titta på hur hon viker ut sig halvnaken med gravidmage och allt i sociala media! En bra och ordentlig flicka gör inte så.
Citera
2024-03-27, 14:00
Medlem
Hittade denna intressanta artikeln gällande mordet;
https://www.friatider.se/atal-hoggra...es-av-somalier
Kanske redan lagts upp i tråden?
Anyway, skrämmande läsning speciellt om det vs hederskulturen🙈
Citera
2024-03-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Stämningsansökan

https://gofile.io/d/HofgD1

.

Hej! Länken är död, kan någon skicka om FUP eller ge mig målnummer tack?
Citera
2024-03-27, 14:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tanken var nog inte att bli misstänkt och häktad.

Mordet har nog ägt rum i hastigt mod, kanske började de gräla och bråka om hans relation vid sidan om och sen urartade situationen?

Man undrar dessutom hur vissa kvinnor resonerar, den andra kvinnan måste väl nästan ha vetat om att S*ga var gravid med hans barn?

Det finns helt uppenbart ingen kvinnlig solidaritet, både S*ga och den andra kvinnan ville ha en kille som bla var dömd för försök till rån.

Snacka om dåligt omdöme i val av pojkvän.
Citera
2024-03-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ja, normalt sett. Somalierna har hederskultur men den grundas i regel i uteslutning av den som solkar ned hedern och att döda någon ger inte hedern tillbaka. Att vanställa och döda kvinnor i hederns namn, för att återupprätta hedern eller betraktas som en ärbar hjälte, är vanligare praktik i mellanöstern samt central- och sydasien.

Bröderna som körde ihjäl sin mamma i Göteborg blev friade på hederskulturmotivet i Tingsrätten men åkte dit i hovrätten. Skälet var just diskussionen runt huruvida hederskultur och mord i hederskulturens namn var applicerbart på den romska kulturen. Det blir intressant att se om det blir samma diskussion i detta mordärende. Hovrätten gjorde det uppenbart i det romska fallet att man inte kan tolka hedersrekvisitet utifrån generella termer utan måste se till det specifika fallet. Om romer och somalier generellt inte brukar mörda i hederns namn så är bägge kulturer fullt utvecklade klan- och hederskulturer vilket innebär att det är fullt möjligt att mörda i hederns namn så länge som inte mord anses vara den största skammen inom kulturen.
Sant, det finns nog olika sorters åtgärder för olika sorters hedersskador i olika sorters kulturer. Alla år av relativisering och rent av förnekelse kring problematiken har gjort att vår kunskap kring alla olika kulturella avarter är förtvivlat låg. Några dödar medan andra bara förskjuter. Vissa försöker dölja det medan andra är stolta. Andra kastar syra på tanten eller slänger henne på gasspisen. Rättens resonemang ska bli mycket intressant att följa, främmande kulturer är onekligen spännande.

Citat:
Du låter som en ansvarstagande förälder som insett att det är föräldrar som ansvarar för att utbilda sina barn, inte samhället.
Fan, det värmer att höra det varje gång. Tack!
Citera
2024-03-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAGABEDRAGARE
En möjlig teori är alltså att pojkvännen är somalier. Så länge han bor hemma döljer han relationen med sin gravida flickvän. Straxt innan han och flickvännen flyttar ihop informerar han familjen om att han kommer flytta hemifrån ~ bli sambo med en svensk flicka ~ som han gjort gravid.

Om det nu stämmer att pojkvännen är somalier, så är det sannolikt att familjen är troende sunnimuslimer. De flesta somalier i Sverige är troende sunnimuslimer tillhörande de mer radikala tolkningarna av islam som salafism/wahhabism, dvs de är islamister med en syn på kvinnan, individen, sex och människans frihet som aldrig någonsin haft representation i Sverige. På detta så har somalierna en av världens mest omfattande, utvecklade, ingrodda klankultur. Klankulturen har de tagit med sig till Sverige och deras svenskfödda barn och barnbarn ingår vare sig de vill eller inte då klanen alltid är starkare än individen. Klanens makt är fullt möjlig eftersom somalierna (tillsammans med alla andra kulturellt avvikande folkgrupper) haft möjlighet att välja att isolera sig från Sverige/svenskar/svensk kultur.

Detta innebär att om det handlar om en somalisk pojkvän (eller pojkvän med liknande bakgrund) som plötsligt informerat sin islamistiska klan om att han ska bli sambo med en svensk kvinna han gjort gravid - så är det fullt möjligt att de hade ett snabbt familjeråd där de kom överens om vem som skulle döda kvinnan. Huruvida kvinnan skulle dö eller inte var troligen inte ens en fråga, bara vem som skulle döda henne och när.

Det är så det fungerar i deras länder, och så även i Sverige eftersom ingen krävt att de ska assimileras. Istället har de matats med att de självklart ska behålla sin religion OCH kultur. Hedersmord är först och främst kultur, vilken kan komma både med och utan religion.

Läs och begrunda!
Bra inlägg som beskriver hedersrelaterade seder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in