2024-03-27, 08:53
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
En del kvinnor överallt har alltid dragit sig till kriminella killar det är inte unikt för Sverige.

Det är sant. Kriminell somalier vars familj pysslar med "heder", känns inte som en vinstlott någonstans.
Citera
2024-03-27, 09:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hon är väl född i Sverige, av en svensk pappa och en kvinna med asiatiskt ursprung/påbrå?

Fenomenet är som bekant intet nytt, begriper inte varför "kristna" svenske kvinnor väljer att ingå i förhållande med dessa.

Det är även samhällets fel, och skolans som är en del av samhället såklart. Unga flickor borde varnas för att ge sig in med män från klankulturer, när vi nu tyvärr har dessa här (skyll inte mig, jag har röstat på Sd så länge som partiet har funnits). Flickorna måste upplysas om hur dessa människor ser på utomäktenskapliga förhållanden och graviditeter, hela "heders"-begreppet - och vilka följder det kan få om två ungdomar bryter mot reglerna. Att det ligger väldigt nära till hands för dem att döda för att få bort skammen av en utomäktenskaplig graviditet.

Detta görs inte, utan tvärtom så trummas det in att alla människor är individer, att man inte ska dra några slutsatser utifrån hud- och hårfärg, etniskt ursprung, religion, kultur, nationalitet o.s.v.. Och då går det ju så här, i värsta fall, när man ger sig in med klankulturer. Denna unga kvinna var dessutom så naiv att hon fläkte ut sin halvnakna gravida kropp på bilder på sociala media, fast hon i stället borde ha legat lågt med graviditeten, skött den diskret, för att inte (som DE såg det) skämma ut pojkvännen och hans klan. Jag tänker att även deras klanmedlemmar och rivaliserande klaner i hemlandet - som inte nåtts av västerländska värderingar alls - kan ha sett dessa bilder och förfasat sig. Det finns ju internet och internetcaféer även i Somalia.
Citera
2024-03-27, 09:17
Medlem
Vilken heder ligger det i att ens bli misstänkt och åtalad för mord? Den unge mannen, pojken snarare, har förstört sitt liv, oavsett om han fälls eller ej kommer han att tvingas kännas vid denna nesa resten av sitt liv.
Citera
2024-03-27, 09:17
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är även samhällets fel, och skolans som är en del av samhället såklart. Unga flickor borde varnas för att ge sig in med män från klankulturer, när vi nu tyvärr har dessa här (skyll inte mig, jag har röstat på Sd så länge som partiet har funnits). Flickorna måste upplysas om hur dessa människor ser på utomäktenskapliga förhållanden och graviditeter, hela "heders"-begreppet - och vilka följder det kan få om två ungdomar bryter mot reglerna. Att det ligger väldigt nära till hands för dem att döda för att få bort skammen av en utomäktenskaplig graviditet.

Detta görs inte, utan tvärtom så trummas det in att alla människor är individer, att man inte ska dra några slutsatser utifrån hud- och hårfärg, etniskt ursprung, religion, kultur, nationalitet o.s.v.. Och då går det ju så här, i värsta fall, när man ger sig in med klankulturer. Denna unga kvinna var dessutom så naiv att hon fläkte ut sin halvnakna gravida kropp på bilder på sociala media, fast hon i stället borde ha legat lågt med graviditeten, skött den diskret, för att inte (som DE såg det) skämma ut pojkvännen och hans klan. Jag tänker att även deras klanmedlemmar och rivaliserande klaner i hemlandet - som inte nåtts av västerländska värderingar alls - kan ha sett dessa bilder och förfasat sig. Det finns ju internet och internetcaféer även i Somalia.

Håller med dig till fullo. Givetvis borde man lär svenska ungar (främst tjejer) om klan-och hederskultur kring människor från MENA. Men, det kommer aldrig att ske, tyvärr; detta skulle givetvis ses som rasistiskt, osv.

Dock har föräldrarna ett enormt ansvar kring detta, att informera om verkligheten och olika kulturer, eftersom vi lever i ett extremt mångkulturellt samhälle (tyvärr). Dock inbillar jag att merparten PK-föräldrar inte informerar ett dyft, vilket är idiotiskt.
Citera
2024-03-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercadier
Tror du att hans klan dunkar honom i ryggen för detta? Tveksamt. Negativ publicitet är aldrig bra.

Det kan jag lova dig att dom gör. Han försökte sopa rent framför dörren och det tackar dom honom för. Att han torska där emot är en annan femma.
Citera
2024-03-27, 09:47
Medlem
Stämningsansökan

https://gofile.io/d/HofgD1

.
Citera
2024-03-27, 09:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tror du att hans klan dunkar honom i ryggen för detta? Tveksamt. Negativ publicitet är aldrig bra.

Som nedanstående redan har svarat. Dessa människor tänker inte som vi, och det är det som skapar sådana här kulturkrockar. Jag blev insatt i det här hederstänket redan som ung flicka, när jag arbetade på ett varuhus med ett par kurdiska tjejer från Turkiet som arbetskamrater. Deras prat kom hela tiden tillbaka till ämnet bröllop-hemgift-måste blöda på bröllopsnatten. Deras bröder vaktade på dem, skjutsade dem till och från jobbet, ringde till kundtjänst under dagen och kollade att de var där, dök upp oannonserat... När vi skulle få nya arbetsuniformer som innefattade långbyxor även för kvinnor, blev det storbråk - för deras systrar fick inte visa kroppsformerna så. Läppstift var förbjudet, o.s.v..

Men det tog 30 år innan resten av Sverige fattade. Jag försökte upplysta, men blev alltid nedhyssjad. Folk var länge så naiva att de trodde att en ung man från dessa kulturer "kommer att bli så jätteglad", när den svenska flickvännen avslöjar för honom att han ska bli pappa... "Och TÄNK så glada farmor och farfar och alla farbröderna kommer att bli också!" Skulle inte tro det, va...

Vissa är så naiva än...

Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Hedern står över allt i dessa vidriga människors liv. Så han är nog inte de minsta missnöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Det kan jag lova dig att dom gör. Han försökte sopa rent framför dörren och det tackar dom honom för. Att han torska där emot är en annan femma.
Citera
2024-03-27, 09:53
Medlem
Muslimfittas avatar
När föräldrar börjar prata med sina flickor om att hålla sig borta från muslimska män är dagen då föräldrarna kan ha räddat sin flickas liv.

Föräldrar! Prata med era flickor!
Citera
2024-03-27, 09:57
Medlem
Citat:
Vilken heder ligger det i att ens bli misstänkt och åtalad för mord? Den unge mannen, pojken snarare, har förstört sitt liv, oavsett om han fälls eller ej kommer han att tvingas kännas vid denna nesa resten av sitt liv.
Äsch. Han familj kommer hålla han om ryggen var ju dom som ville det här. Så ensam blir han inte
Citera
2024-03-27, 10:11
Medlem
Man får komma ihåg att han mördade två personer, även hans egna son, hon var ju långt gången i sin graviditet.
Sorgligt att tjejer vill umgås med dessa hemska människor, självskadebeteende? Det drabbar ju även andra som det ofödda barnet att hon gjorde så dåligt val av partner.
Citera
2024-03-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Man får komma ihåg att han mördade två personer, även hans egna son, hon var ju långt gången i sin graviditet.
Sorgligt att tjejer vill umgås med dessa hemska människor, självskadebeteende? Det drabbar ju även andra som det ofödda barnet.
Nej, han har mördat en person. Man kan inte i juridisk mening mörda eller dräpa ett foster. Inte heller kan man vålla ett fosters död. Däremot kan omständigheten att kvinnan vid tidpunkten för mordet, dråpet eller misshandeln var gravid utgöra en försvårande omständighet vid brottsrubricering, straffmätning och skadeståndsbedömning.
Citera
2024-03-27, 10:19
Medlem
Rent generellt skulle det vara väldigt intressant att få statistik på hur många av dessa ca 20 kvinnomord per år i nära relation som begås av män med utomeuropeisk härkomst. Borde inte vara så jobbigt att ta reda på för någon som är lite insatt i den juridiska världen. Det är så mycket prat om att vi måste minska våld mot kvinnor, då borde det ju vara i allmänintresset att veta vilka som står för det.
Senast redigerad av saskatoon9786 2024-03-27 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in