• 1
  • 2
2024-03-26, 16:22
Medlem
Storstark68s avatar
Att skämta om judar eller handikappade känns inte bra i min mun. Finns det nån humor om eller av judar som ni gillar?

Hittade denna idag som jag gillar:

Världens judars öppna brev till Putin efter den fruktansvärda attacken av ISIS i Moskva:

Vi uppmanar härmed Ryssland att utöva återhållsamhet och endast agera i enlighet med internationell lag.
★ Vi uppmanar till ett omedelbart vapenstillestånd mellan parterna.
★ Dessutom måste en fri ISIS-stat etableras i Ryssland, vilket innebär 2 länder för 2 folk.
★ Vi uppmanar Putin att garantera en regelbunden leverans av lastbilar som innehåller mat, bränsle och medicinsk utrustning till ISIS-medlemmar tills problemet är löst.
★ Det internationella samfundet vill inte skada ej aktiva ISIS - "civila"
Citera
2024-03-26, 16:24
Medlem
Full-Retards avatar
Seinfelt?
Citera
2024-03-26, 16:33
Medlem
sommarlovs avatar
Visst finns det det.
Risken finns att din tråd fylls av folk ska skämta om judar.
Jag provade att göra en liknande tråd, och den togs över om koncentrationslägerskämt...

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_humor

Min favorit:
Under de ryska shtetlarnas förtryck och fattigdom gick ett rykte i en by:
En kristen flicka hittades mördad nära deras by.
Av rädsla för en pogrom samlades de vid synagogan.
Plötsligt kom rabbinen springande och ropade:
"Underbara nyheter! Den mördade flickan var judisk!"
Citera
2024-03-26, 16:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Att skämta om judar eller handikappade känns inte bra i min mun. Finns det nån humor om eller av judar som ni gillar?
En av de roligare judiska skämten i serie var när Larry David var på Holocaust Museum i LA och "lånade" förintelseoffers skor som låg i en hög för att det började regna. Länk: https://www.youtube.com/watch?v=bEC3X8uhCdM

Det togs inte väl emot av konservativa Israeler.
https://blogs.timesofisrael.com/larr...shoes-kind-of/

Till saken är att David själv är jude, men gärna skämtar om judar (vilket också märkts i Seinfeld).
Citera
2024-03-26, 17:27
Medlem
Storstark68s avatar
Jag glömde att lägga till judisk satir som mitt huvudinlägg visade. Ett bra judiskt skämt kännetecknas av att där finns en tanke, ett budskap, ett visdomsord. Det utmanar förnuftet och det finns ett allvar bakom. I Judisk humor förklarar Bertil Neuman varför judar gör narr av sig själva och hur humorn har använts både som sköld och vapen.
https://judiskamuseet.se/kalendarium...-judisk-humor/
Citera
2024-03-26, 17:38
Moderator
memymos avatar
Humor --> Diskussioner om humor
/Moderator
Citera
2024-03-26, 17:45
Medlem
Lucianuss avatar
A synagogue has a mice problem. The custodian tries traps, bait, mice, everything. Nothing works. Finally, he goes to the rabbi and explains the problem. “I have the solution,” the rabbi says. “Well, what is it?” says the custodian. “It’s a foolproof plan,” the rabbi says, smiling. “I’ll give them all Bar Mitzvahs — we’ll never see them again!”
Citera
2024-03-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Jag glömde att lägga till judisk satir som mitt huvudinlägg visade. Ett bra judiskt skämt kännetecknas av att där finns en tanke, ett budskap, ett visdomsord. Det utmanar förnuftet och det finns ett allvar bakom. I Judisk humor förklarar Bertil Neuman varför judar gör narr av sig själva och hur humorn har använts både som sköld och vapen.
https://judiskamuseet.se/kalendarium...-judisk-humor/

Min erfarenhet också.
Ett minne är ”Finns det 12 judar i ett rum så finns det 13 åsikter.”
En del av gubbarna älskar att debattera in absurdum och det vet de..
Citera
Medlem
Det finns så klart massor med judisk humor. Tänk Woody Allen, Larry David och Jerry Seinfeld.

Tidningen Mad bestod av typisk New York-judisk humor.

Och hela Hollywood är sprängfullt av judiska komiker och komediförfattare, men det betyder inte nödvändigtvis att det är typiskt judisk humor.
Citera
Medlem
Jag gillar inte engelsk humor, jag gillar inte svensk humor. Däremot gillar jag en hel del amerikansk humor, och den är väl oftast judisk. Tex Chuck Lorre's Two and a half men och Big bang theori
Citera
2024-03-26, 17:57
Bannlyst
Sasha Baron. Igen är jude, och har blandat både sött och salt i sin karriär!

Borat, eller det hysteriskt roliga är när han spelar en homosexuell modereporter som provocerar konservativa judar i NYC.

Sasha Baron Cohen är en rolig jude!
Citera
2024-03-26, 18:07
Medlem
Har någon missat hur många kända komiker och regissörer av komedier på film som varit judar? Från Billy Wilder (emigrerade från en lovande regissörskarriär i Tyskland strax innn Hitler tog över där) och bröderna Marx till Woody Allen? Bob Dylan och Leonard Cohen har också en träffsäkert humoristisk/satirisk ådra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in