• 1
  • 2
2024-03-26, 18:40
Medlem
Clint Ruins avatar
Regissrsbrorsorna Ethan och Joel Coen r ju judar och driver ofta med judar i sina filmer, se t ex Barton Fink eller A serious man.
Citera
2024-03-26, 19:51
Medlem
Charlie-Whites avatar
"Han r lika snabb som en jude p en cykel genom Tyskland"
Citera
2024-03-26, 21:46
Medlem
Venators avatar
Och glm inte Mel Brooks!

Han fick fr vrigt frgan om hans filmer mtt kritik frn judiska organisationer och han svarade "Ja, frn min mamma".
Citera
2024-03-26, 22:12
Medlem
Neksnors avatar
Jiddisch far alle, Sveriges radio, har i ngot avsnitt som jag inte hittar nu, pratat om judisk humor.

Ett annat program, som ocks nmner humor lite: https://sverigesradio.se/avsnitt/tom...den-i-goteborg
Citera
2024-03-26, 22:41
Medlem
Storstark68s avatar
Ett smakprov p judisk humor - en anekdot sann eller phittad.
Henry Kissinger USAs utrikesminister blixtbesker Israel under Yom Kippur ktiget, oktober 1973.
Premirminister Golda Meir:
- Henry, Israel behver akut mer ammunition och bomber s glm inte ditt judiska arv och fixa snabba leveranser.
Kissinger:
- Madame Premirminister, Jag r frst och frmst en amerikansk utrikesminister, drefter en amerikan och slutligen en jude.
Golda Meir:
- Javisst Henry, men kom ihg att i Israel lser vi allting frn hger till vnster.

Bertil Neuman har ocks skrivit boken Skratta eller grta - Humor i koncentrationslger.
https://www.studentapan.se/kurslitte...-9789172036512
Senast redigerad av Storstark68 2024-03-26 kl. 22:46.
Citera
2024-03-26, 22:57
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Det finns s klart massor med judisk humor. Tnk Woody Allen, Larry David och Jerry Seinfeld.

Tidningen Mad bestod av typisk New York-judisk humor.

Och hela Hollywood r sprngfullt av judiska komiker och komedifrfattare, men det betyder inte ndvndigtvis att det r typiskt judisk humor.

Woody Allen fejkar bara judisk humor fr att dlja att han var pedofil egentligen.
Citera
2024-03-26, 23:04
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollontjusare
Sasha Baron. Igen r jude, och har blandat bde stt och salt i sin karrir!

Borat, eller det hysteriskt roliga r nr han spelar en homosexuell modereporter som provocerar konservativa judar i NYC.

Sasha Baron Cohen r en rolig jude!

Han r s jvla rolig:

https://youtu.be/pLjM4wWGBdk?si=EfOuxigBBTUAmYSW
Citera
2024-04-13, 23:06
Medlem
triptykens avatar
Mitt svar: https://www.youtube.com/watch?v=4Bqm_xWUxPg
Citera
2024-10-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Att skmta om judar eller handikappade knns inte bra i min mun. Finns det nn humor om eller av judar som ni gillar?

Hittade denna idag som jag gillar:

Vrldens judars ppna brev till Putin efter den fruktansvrda attacken av ISIS i Moskva:

Vi uppmanar hrmed Ryssland att utva terhllsamhet och endast agera i enlighet med internationell lag.
★ Vi uppmanar till ett omedelbart vapenstillestnd mellan parterna.
★ Dessutom mste en fri ISIS-stat etableras i Ryssland, vilket innebr 2 lnder fr 2 folk.
★ Vi uppmanar Putin att garantera en regelbunden leverans av lastbilar som innehller mat, brnsle och medicinsk utrustning till ISIS-medlemmar tills problemet r lst.
★ Det internationella samfundet vill inte skada ej aktiva ISIS - "civila"

Israel Zangwill, en av de forhatte grunnlggerne ah sionismen, skrev faktisk en bok med sm mosrsomme fortellinger. Den er ikke hatefull, og selv om jeg er motstander av sionismen, s synes jeg enkelte av fortellingene i den er kostbare, spesielt en som heter "An Honest Log Roller". Ellers s kryr det jo av jdiske komikere i USA.

Det er ikke noe mangel p jdiske kuturgiganter. Jeg vil heller si at pga det presst araberne har vrt iutsatt for, s har de blitt satt i bser og fremstr mer monotone og monolitiske enn de egentlig er. Nr det er en slik situasjon, s blir fokuset p andre ting.
Senast redigerad av MHWynn 2024-10-04 kl. 11:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in