2024-03-26, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
https://www.tv2.no/nyheter/%C3%85sted-norge/nye-spor-i-forsvinningsgate/16534045/
Varifrån kommer uppgiften att sökningen på rutt gjordes den 27e?
Enligt informationen i länken ovan så gjorde han en rutt-sökning kvällen innan han åkte.
Och sökte han resväg på datorn som inte var via Stockholm kvällen innan så finns det enligt mig bara två alternativ kvar.

1: Han körde totalt jävla galet och lyckades snurra till det ordentligt. (Mycket tyder dock på motsatsen enligt mig)

2: Någon han var i kontakt med kvällen/natten/morgonen innan avfärd fick honom att ändra planerna.

Så frågan är egentligen vilken resrutt som låg inlagd på gpsen då han startade från Nykirke.

1. I såna fall händer något med Terje efter natten i Täby som gör att Terje blir snurrig i huvudet.
Knark, psykos, demens som gör att han navigerar helt galet.

2. Han hade inga kontakter i Sverige enligt släktingen ?
Detta hemlighöll Terje väl i såna fall.
Han brukade aldrig äta på McDonalds men ska man åka långt kanske det var bra, dessutom om han kände sig pressad att köpa hund så var tiden en faktor.

3. Kan det inte varit alternativa resvägar?
Finns på dom flesta moderna GPSer.
Vissa planerar väl till och med in tankningar/laddningar.

Räckte bensinen till Täby ?
Den resan var på ca 53 mil Nykirke till Täby, och hade väl också kunnat vara en naturlig övernattning för Terje. Om han nu trots allt kände folk där, tex Louise pappa sen tidigare.

Men då hade han behövt åka tillbaka västerut, om planen var att ta E4 norrut mot Haparanda efter en natt i Stockholm. Terje borde vara någonstans i trakterna kring Luleå/Haparanda dag 2.

Ville han vara framme på Arnöy dag 3/Fredag för att hämta nycklarna så var ju planerna redan misslyckade och han skulle då kanske tvingas vänta till Måndag.

Dag 3 hade varit en tuff sträcka genom Norrland, i kolsvart mörker på 69 mil.
Det rimliga är att resan skulle ta 4 dagar totalt.

Kan mycket väl vara så att Terje kände att resan verkade hopplös att genomföra på egen hand, dessutom utan hund. Man bör nog ha ett rätt bra psyke för att genomföra en resa i Norra Sverige/Finland i becksvart mörker.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-03-26 kl. 13:27.
Citera
2024-03-26, 13:46
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Tror på en 3e: Att Terje visste mkt väl att han skulle till Sthlm, men av en ljusskygg anledning.

Har det kommit fram ngt via anhöriga om Terje brukade besöka Sverige ofta eller nästan aldrig?
Jag får bara inte ihop att han sitter o söker resvägar på datorn via Örebro samtidigt som han vet att han ska till Stockholm.
Det finns en eventuell förklaring, att han hade med datorn till grannen och kollade rutter medan han var där. Och att besöket hos grannen bara var en bluff för att dölja var han skulle. Men satt han själv hemma och letade körvägar kvällen innan avfärd så är jag övertygad om att Stockholmsbesöket var något som bestämdes i all hast.

Jag minns inte vad som sagts om Terjes resor till Sverige innan försvinnandet. Jag tror ena grannen sagt att dom varit dit tillsammans på semester iaf.
Citera
2024-03-26, 14:24
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Jag får bara inte ihop att han sitter o söker resvägar på datorn via Örebro samtidigt som han vet att han ska till Stockholm.
Det finns en eventuell förklaring, att han hade med datorn till grannen och kollade rutter medan han var där. Och att besöket hos grannen bara var en bluff för att dölja var han skulle. Men satt han själv hemma och letade körvägar kvällen innan avfärd så är jag övertygad om att Stockholmsbesöket var något som bestämdes i all hast.

Jag minns inte vad som sagts om Terjes resor till Sverige innan försvinnandet. Jag tror ena grannen sagt att dom varit dit tillsammans på semester iaf.

Om din tes ska stämma måste man stryka försäljarens ord, men i min värld känns det konstigt, VARFÖR ska en random försäljare hitta på att Terje nämnt Kanada?
För att han sedan går upp i rök just i Kanada (om de nu var Terje som körde och lämnade bilen där, men ivf bilen hamnade där).

Då kan jag lättare förstå att Terje inte har lämnat ett enda spår ang hans kommande Sthlmsresa, digniteten av den ev ljusskygga aktivitet Terje isf sysslade med kan avgöra hur försiktig han var med allt spårbart.

Lyssnat på ett antal poddar, sett tv-program, läst in mej lite mer seriöst på fallet Louise, den kretsen var inga dunungar direkt, att Terje har den adressen är minst sagt besvärande.
Citera
2024-03-26, 14:28
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:

Det stämmer att grannen sagt i ngn artikel - som jag ej hittar i skrivande stund - att de har semestrat / kört i Sverige tidigare.
Terje har även kört hjälpsändningar till Rumänien etc så han var en van chaufför & borde inte ha problem att hitta rätt väg.
Han var även en person som inte tog risker & var i god form.

Jag tror inte Stockholmsbesöket var planerat alls. Och jag tror inte det var Terjes idé.
Besöket vid McDonalds i Karlstad tycker jag är intressant då personer i hans närhet säger att han aldrig äter på Donken.

Oavsett så verkar inte Terje vara en ljusskygg person som har samröre med kriminella, pundare osv.
Senast redigerad av rubbergirl 2024-03-26 kl. 14:39.
Citera
2024-03-26, 14:57
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Om din tes ska stämma måste man stryka försäljarens ord, men i min värld känns det konstigt, VARFÖR ska en random försäljare hitta på att Terje nämnt Kanada?
För att han sedan går upp i rök just i Kanada (om de nu var Terje som körde och lämnade bilen där, men ivf bilen hamnade där).

Då kan jag lättare förstå att Terje inte har lämnat ett enda spår ang hans kommande Sthlmsresa, digniteten av den ev ljusskygga aktivitet Terje isf sysslade med kan avgöra hur försiktig han var med allt spårbart.

Lyssnat på ett antal poddar, sett tv-program, läst in mej lite mer seriöst på fallet Louise, den kretsen var inga dunungar direkt, att Terje har den adressen är minst sagt besvärande.
Jag tänker så här: Terje kan ha sagt till försäljaren att han planerade åka till Muskö. Detta skulle enligt försäljaren ha skett en eller två månader innan han reste om jag minns rätt.
Men iom att det blev klart att han skulle resa iväg en Sön kl 12 och han drog på Tis förmiddag så kan det ju inte ha varit sagt något specifikt datum han skulle till Muskö.
För vad jag vet har det inte framkommit några uppgifter om att han skulle ut och resa på Tisdagen om han inte hade vunnit budgivningen på huset?

Han planerade vara borta i 10 dagar enligt grannen. Det skulle ge honom tid att först åka till stugan och göra klart husköpet och åka via Muskö på hemvägen. Men nånstans under kvällen/natten innan avfärd får han kasta om sina planer.

Ang denna adress till Louise (jag har för övrigt mkt dålig koll på det försvinnandet) så är det väl en skribent i tråden som tror sig ha kunnat utläsa adressen från en blurrad filmsekvens från Efterlyst?
Minns jag inte fel var det andra som inte såg någonting. Så frågan är väl hur säker uppgiften om att han hade en adress till Louise eller någon i hennes bekantskapskrets egentligen är?
Men kan nån få fram skärmdumpen från efterlyst där det påstås att man kan se en specifik adress och denna kan kopplas till Louise så absolut, isf måste det nästan finnas en koppling.
Citera
2024-03-26, 15:34
Medlem
Citat:
Varifrån kommer uppgiften att sökningen på rutt gjordes den 27e?
Enligt informationen i länken ovan så gjorde han en rutt-sökning kvällen innan han åkte.
Och sökte han resväg på datorn som inte var via Stockholm kvällen innan så finns det enligt mig bara två alternativ kvar.

1: Han körde totalt jävla galet och lyckades snurra till det ordentligt. (Mycket tyder dock på motsatsen enligt mig)

2: Någon han var i kontakt med kvällen/natten/morgonen innan avfärd fick honom att ändra planerna.

Så frågan är egentligen vilken resrutt som låg inlagd på gpsen då han startade från Nykirke.

Det va mitt omedelbara inntrykk når jag så Åsted Norge S17E4, se snip i bifogad lank
https://imgur.com/a/PaPFKhg

Men jag kan ha misuppfattat och at dom sidorna var besøkt med flera dagars mellomrum...
Han søkte iaf. på vädret for båda Skjervøy och Skibotn den 27. sier dom i porgrammet.

Så det kan verka som han har planerad resrutten over flera dagar, och kollat flera steder samt pratat och kollat med grannen.

Dom tror hans initial planerade rutt gick norrut i Västerås.
Citera
2024-03-26, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Räckte bensinen till Täby ?
Diesel.
Så ja, det tror jag om fulltankad ved avresan.
TJ verkar köra lita langsamt och inte nån tung gassare..
Dom bilarna skal vel ofta dra lite mindre soppa.

Minns oavsett at Lotta sa dom hade nån fast food och tankning på hans kort.
Citera
2024-03-26, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xyre
Diesel.
Så ja, det tror jag om fulltankad ved avresan.
TJ verkar köra lita langsamt och inte nån tung gassare..
Dom bilarna skal vel ofta dra lite mindre soppa.

Minns oavsett at Lotta sa dom hade nån fast food och tankning på hans kort.

Undra om bilen var nästintill fulltankade då på Muskö, eller övergav han bilen när han fick slut på soppa då den varit på tomgång över natten ?
Ingen vet ju exakt när Terje lämnade bilen, om det var direkt efter sista samtalet, eller om han somnade några timmar, vaknar upp att bilen är tom på bensin, då hade han väl inget annat val än att lämna området för att inte frysa ihjäl.
Han kan ju ha lyckats bryta sig in i någon stuga, sen kommer ägaren dit av en slump och knackar ihjäl honom ?
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-03-26 kl. 16:47.
Citera
2024-03-26, 17:57
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ang denna adress till Louise (jag har för övrigt mkt dålig koll på det försvinnandet) så är det väl en skribent i tråden som tror sig ha kunnat utläsa adressen från en blurrad filmsekvens från Efterlyst?
Minns jag inte fel var det andra som inte såg någonting. Så frågan är väl hur säker uppgiften om att han hade en adress till Louise eller någon i hennes bekantskapskrets egentligen är?
Men kan nån få fram skärmdumpen från efterlyst där det påstås att man kan se en specifik adress och denna kan kopplas till Louise så absolut, isf måste det nästan finnas en koppling.

Okej, jag trodde det var mer eller mindre klarlagt att Terje hade Louises adress inlagd.

M.a.o, om han hade den adressen så lär fallen vara sammankopplade, hade han den inte har de absolut ingenting med varandra att göra.

Detta känns viktigt att få ett svar på för att överhuvudtaget kunna gå vidare i Terjes försvinnande.

Vem hade denna skärmdump?
Citera
2024-03-26, 18:08
Medlem
Citat:
Okej, jag trodde det var mer eller mindre klarlagt att Terje hade Louises adress inlagd.

M.a.o, om han hade den adressen så lär fallen vara sammankopplade, hade han den inte har de absolut ingenting med varandra att göra.

Detta känns viktigt att få ett svar på för att överhuvudtaget kunna gå vidare i Terjes försvinnande.

Vem hade denna skärmdump?

manesia, en mycket bra bidragsytare i denna tråd enligt min mening.

inlagg # 3878 - kolla 'spoiler' under Vallentuna

Nu va det vel ingen skjarmdump (ingen snip möljig, samt kass kamera), men han hade kollat programmet
Citera
2024-03-26, 21:24
Medlem
rubbergirls avatar
Det går inte att bekräfta att Terje varit på Louises adress / haft den inlagd i GPSen. Det var ngt en användare trodde sig se så det är bara en gissning från dennes sida.
Åsted Norge åkte runt till vissa av de inknappade GPS adresserna men det framgick inte om Terje varit där el. ej.
Senast redigerad av rubbergirl 2024-03-26 kl. 21:28.
Citera
2024-03-26, 23:39
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det går inte att bekräfta att Terje varit på Louises adress / haft den inlagd i GPSen. Det var ngt en användare trodde sig se så det är bara en gissning från dennes sida.
Åsted Norge åkte runt till vissa av de inknappade GPS adresserna men det framgick inte om Terje varit där el. ej.

Vilket program såg denne skribent detta? Finns inte det programmet kvar? Om så är det väl bara att se efter vad som stod, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in