2024-03-24, 19:02
Medlem
stumpjumpers avatar
Är i köpartagen, hittade ett objekt vid Telefonplanstrakten som jag började läsa på om. Visar sig att BRF Tellusborgshus idkar rejäl avgiftshöjning i April.

Från annonsen:
"Stor förening med stabil ekonomi med belåningsgrad om låga 1528 kr/kvm och avgifter där bredband och TV är inkluderat. Höjning av avgift med 25% från och med 1 april 2024."
Citera
2024-03-24, 20:13
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stumpjumper
Är i köpartagen, hittade ett objekt vid Telefonplanstrakten som jag började läsa på om. Visar sig att BRF Tellusborgshus idkar rejäl avgiftshöjning i April.

Från annonsen:
"Stor förening med stabil ekonomi med belåningsgrad om låga 1528 kr/kvm och avgifter där bredband och TV är inkluderat. Höjning av avgift med 25% från och med 1 april 2024."
Det framgår av deras hemsida och årsredovisning vad detta beror på.
De äger inte marken men det finns inga uppgifter om tomträttsavgälden ska höjas i närtid så det kan vi bara gissa om. Däremot håller de på med partiellt stambyte och fönsterrenoveringar, som jag antar kostar pengar.

Deras lån lades om i höstas så det borde ha slagit igenom redan. Med tanke på att de har 1500 kr/kvm i lån så är det sannolikt inte höjda räntor som gör att avgiften drar iväg.

De har väldigt låg belåning, helt normala månadsavgifter innan höjningen. Även efter höjning är månadsavgiften inget som sticker ut. Deras sparande har dock varit lågt.
Citera
2024-03-24, 20:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Räntorna ligger fortfarande högt relativt till lön och lån, och även om vi inte kommer få se samma elpris som 2022 kan denna vintern definitivt bli dyrare än 2023. Lägg till oljebrist på grund av att Ukraina går efter den Ryska oljeproduktionen, och Houthi terrorister som typ stängt Suez-kanalen så skulle jag knappast ropa hej. Bostäder i Sverige är fortsatt på tok för dyra och jag tror fortfarande att vi kan vandra ner några steg.

Va? Vi har ju haft betydligt lägre elpriser än året innan hela hösten och vintern... runt halva priset, förutom i december då vi låg på en tredjedel av vad det kostade året innan. Oljan är något dyrare än för ett år sedan, men det är ju rena reapriset jämfört med 2022.
Citera
2024-03-24, 20:40
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
BLT själva tror till stor del på boprisuppgång enligt senaste undersökningen från SEB:

https://webapp.sebgroup.com/mb/mblib.nsf/alldocsbyunid/D39E92B1C7C46EE9C1258ADA003467A9/$FILE/BoprisindikatornMars2024.pdf

48% tror på uppgång, nettotal 32%.

Samtidigt tror BLT i snitt på endast en räntesänkning inom ett år.

Allt är lite konstigt och denna undersökning brukar snarare indikera vad som har skett,dvs BLTs analysförmåga är begränsad till att extrapolera vad som hänt de senaste månaderna som prognos framåt. Men tror gör de!

Hur kommer det sig att du alltid drar alla över samma kam? Bara för man har lån så är man en förlorare enligt dig?
Citera
2024-03-24, 20:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Hur kommer det sig att du alltid drar alla över samma kam? Bara för man har lån så är man en förlorare enligt dig?

BLT? BoLåneTagare kan du väl läsa det som om du blir sur över andra betydelser.

Alltför många bostadsägare (vilka i väldigt hög utsträckning är BLT) sitter och hoppas-hoppas på räntesänkningar och höga-höga priser på bostäder så de kan känna sig lite rika igen. Märks väldigt tydligt från reportrar i diverse program där de sitter och ser förhoppningsfulla ut inför kommande räntesänkningar.
Citera
2024-03-24, 20:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stumpjumper

Från annonsen:

Tomträtt, avtal går ut 2028. Ser dyrt ut, avgift runt 1000kr/kvm/år. Antar att mäklaren lagt den nya avgiften i annonsen.
Citera
2024-03-24, 21:10
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
BLT? BoLåneTagare kan du väl läsa det som om du blir sur över andra betydelser.

Alltför många bostadsägare (vilka i väldigt hög utsträckning är BLT) sitter och hoppas-hoppas på räntesänkningar och höga-höga priser på bostäder så de kan känna sig lite rika igen. Märks väldigt tydligt från reportrar i diverse program där de sitter och ser förhoppningsfulla ut inför kommande räntesänkningar.

Vilken halmgubbe då alla vet vad du syftar på
Jag hoppas givet på sänkningar för att få vettiga månadskostnader för folk i almmännhet. En eventuell uppgång på priserna korrigerar bara nedgången - med det sagt så lär väl räntor på 1-2% inte vara aktuellt på länge - vilket är bra över tid och att folk inte lånar för mycket
Citera
2024-03-24, 21:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Vilken halmgubbe då alla vet vad du syftar på
Jag hoppas givet på sänkningar för att få vettiga månadskostnader för folk i almmännhet. En eventuell uppgång på priserna korrigerar bara nedgången - med det sagt så lär väl räntor på 1-2% inte vara aktuellt på länge - vilket är bra över tid och att folk inte lånar för mycket

Halmgubbe? Tror inte du vet hur man använder begreppet...

Bolåneräntorna idag ligger på 3.5-5%, efter avdrag på 2.5-3.5%. Klarar man inte av den typen av ränta är man sannerligen en BOLÅNETORSK av högsta graden.

Folk vill ha kul, pengar ska vara gratis, dåliga beslut ska man inte behöva bära. Låg ränta är som ett gift för samhällsekonomin som långsamt dödar hela kroppen när kapital felallokeras och skuldbörda byggs upp.
Citera
2024-03-24, 22:13
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Bolåneräntorna idag ligger på 3.5-5%, efter avdrag på 2.5-3.5%. Klarar man inte av den typen av ränta är man sannerligen en BOLÅNETORSK av högsta graden.

Folk vill ha kul, pengar ska vara gratis, dåliga beslut ska man inte behöva bära. Låg ränta är som ett gift för samhällsekonomin som långsamt dödar hela kroppen när kapital felallokeras och skuldbörda byggs upp.

Jag håller inte med vissa saker du skriver men detta tycker jag var både klokt och sunt inlägg!
Det behöver kosta att handla för mer än vad man har tycker jag också.

Alla behöver vi någonstans att vara & medans vissa kan vraka och välja behöver andra ta det som finns och för 2024 så tycker jag att det börjar se rätt n o r m a l t ut.

/ Trevlig kväll
Citera
2024-03-25, 13:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Allmänna diskussioner om inflationen får tas i annan tråd.

Mod.
Citera
2024-03-26, 08:54
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Jag håller inte med vissa saker du skriver men detta tycker jag var både klokt och sunt inlägg!
Det behöver kosta att handla för mer än vad man har tycker jag också.

Alla behöver vi någonstans att vara & medans vissa kan vraka och välja behöver andra ta det som finns och för 2024 så tycker jag att det börjar se rätt n o r m a l t ut.

/ Trevlig kväll

Jag vet inte riktigt vad du menar med normalt. Normalt som i sunt, eller normalt som i "så som det varit rätt länge tidigare"?

När jag tittar här: https://www.hemnet.se/statistik/utbud?resolution=WEEK&locationId=17691&rooms=ALL&s uccessionType=PRE_OWNED&type=ALL&marketState=ALL

Så tolkar jag grafen som att utbudet är strax över dubbelt mot vad som varit "normalt" fram till och med första halvan av 2022.

Detta torde göra något med priserna, tänker jag.
Citera
2024-03-26, 11:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tomträtt, avtal går ut 2028. Ser dyrt ut, avgift runt 1000kr/kvm/år. Antar att mäklaren lagt den nya avgiften i annonsen.
Föreningens samtliga banklån ser dessutom ut att ha löpt ut under 2023, vilket man får säga är lite ovanligt och har rimligen ökat räntekostnaderna rejält.

https://www.tellusborgshus.se/wp-content/uploads/2023/04/Paskriven-AR-Brf-Tellusborgshus-2022.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in