2024-03-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Siffrorna han visar stämmer inte med de som finns på Hemnet eller bostadspriserna.nu. Från 100k v1 till 107k v12?

Men fint att se hur glada de är borde de inte oroa sig för att inflationen är tillbaka med ökande priser, det kan ju leda till höjd ränta istället för sänkt.

Över hälften av lägenheterna inom tullarna på Hemnet just nu har ett utgångspris under 100k, de lägsta ligger runt 65k. Utbudet i Stockholms kommun är 50% högre än genomsnittet. Ser ju ut som ett klockrent recept för prisuppgångar, ffa om räntesänkning maj och juni uteblir.
Det är väl inte många som tror på en prisuppgång nu. Opptimisterna talar om en pyspunka där bubblan långsamt töms utan alltför stor effekt på samhället. Resten tror väl att högre räntor (alltså högre än under gratisåren) och ökande arbetslöshet kan ha en effekt (större än 10 % ned från ATH).
Citera
2024-03-24, 12:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winner09
Det är väl inte många som tror på en prisuppgång nu. Opptimisterna talar om en pyspunka där bubblan långsamt töms utan alltför stor effekt på samhället. Resten tror väl att högre räntor (alltså högre än under gratisåren) och ökande arbetslöshet kan ha en effekt (större än 10 % ned från ATH).

BLT själva tror till stor del på boprisuppgång enligt senaste undersökningen från SEB:

https://webapp.sebgroup.com/mb/mblib.nsf/alldocsbyunid/D39E92B1C7C46EE9C1258ADA003467A9/$FILE/BoprisindikatornMars2024.pdf

48% tror på uppgång, nettotal 32%.

Samtidigt tror BLT i snitt på endast en räntesänkning inom ett år.

Allt är lite konstigt och denna undersökning brukar snarare indikera vad som har skett,dvs BLTs analysförmåga är begränsad till att extrapolera vad som hänt de senaste månaderna som prognos framåt. Men tror gör de!
Citera
2024-03-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Många nybyggda hus har enstegstätade fasader, då räcker det inte att måla fasaden. Den kan behöva bytas innan den är tio år.

Nja, just den tekniken har inte använts de senaste 10-15 åren, och de flesta torde ha åtgärdats på ngt vis - hur mkt inbyggt mögel det finns i de "åtgärdade" ytterväggarna låter jag vara osagt. Men visst finns det fortfarande många sköra konstruktioner i dagens nyproduktion.
Citera
2024-03-24, 13:05
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
BLT själva tror till stor del på boprisuppgång enligt senaste undersökningen från SEB:

https://webapp.sebgroup.com/mb/mblib.nsf/alldocsbyunid/D39E92B1C7C46EE9C1258ADA003467A9/$FILE/BoprisindikatornMars2024.pdf

48% tror på uppgång, nettotal 32%.

Samtidigt tror BLT i snitt på endast en räntesänkning inom ett år.

Allt är lite konstigt och denna undersökning brukar snarare indikera vad som har skett,dvs BLTs analysförmåga är begränsad till att extrapolera vad som hänt de senaste månaderna som prognos framåt. Men tror gör de!

Jag kan informera dig om hur läget nu och över tid kommer se ut:
Räntorna på väg ner och i fallande ordning -
Hyror som har ökat och kommer över tvåsiffrigt i procent nu och kommande år pga inflationen och underhållsbehov samt räntorna som skall betalas igen av hyresgästerna.
Nybyggen har gått ner kraftigt och kommer inte hämtas ikapp.
Befolkningen blir allt äldre och lever längre
Komma räntesänkningar under 2024-2024 gör att börsen kommer gå bra och priserna på bostäder bör rimligen öka.

Kan fortsätta. Tror du då att priserna på bostäder kommer öka eller minska?
Jag vet vad jag tror iallafall.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2024-03-24 kl. 13:11.
Citera
2024-03-24, 13:09
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Nja, just den tekniken har inte använts de senaste 10-15 åren, och de flesta torde ha åtgärdats på ngt vis - hur mkt inbyggt mögel det finns i de "åtgärdade" ytterväggarna låter jag vara osagt. Men visst finns det fortfarande många sköra konstruktioner i dagens nyproduktion.

Helt riktigt - den metoden är inte relevant längre. När det väl var aktuellt så var det inte heller särskilt många hus som byggdes heller med den metoden.
Citera
2024-03-24, 13:21
Medlem
Citat:
Om man bygger ett hus med platta med golvvärme, tak med råspont, papp och takpannor, en vanlig träpanel med luftspalt och mekanisk ventilation så undrar jag vad det finns för risk med ett sånt hus? Enligt mig finns ingen risk överhuvudtaget.
Citera
2024-03-24, 14:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Hyror som har ökat och kommer över tvåsiffrigt i procent nu och kommande år pga inflationen och underhållsbehov samt räntorna som skall betalas igen av hyresgästerna.
Komma räntesänkningar under 2024-2024 gör att börsen kommer gå bra och priserna på bostäder bör rimligen öka.

Räntesänkningar om kanske max 100p - hur mycket driver det marknaden uppåt?

Hyrorna har ökat ca 10% på tre år - ska det driva upp priset BR/hus?

Nybyggen är ner men fortfarande startas fler bostäder än befolkningen ökar, dessutom färdigställs mycket som påbörjades 2022/23 nu - ska ett överskott av nyproduktion driva upp priserna?

En åldrande men inte växande befolkning - driver det upp priserna?

Börsen är redan på höga nivåer - fortsätter det uppåt kan det förvisso ge viss effekt på bostadspriserna
Citera
2024-03-24, 14:21
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Räntesänkningar om kanske max 100p - hur mycket driver det marknaden uppåt?

Hyrorna har ökat ca 10% på tre år - ska det driva upp priset BR/hus? Bara under 2024 så är höjningarna 5.3% i medelvärde över landet. Det kommer fortsätta över tid- lägg därtill renoveringar och annat där priserna på material har stuckit iväg. Skiten har inte träffat fläkten äb..

Nybyggen är ner men fortfarande startas fler bostäder än befolkningen ökar, dessutom färdigställs mycket som påbörjades 2022/23 nu - ska ett överskott av nyproduktion driva upp priserna? Det byggs alldeles för dyrt för gemene man i Sverige. Detta talar för att renoverade lägenheter i bra föreningar kommer öka.

En åldrande men inte växande befolkning - driver det upp priserna? Åldringarna vill bo bra och har ofta avskriva boenden.

Börsen är redan på höga nivåer - fortsätter det uppåt kan det förvisso ge viss effekt på bostadspriserna
börsen har gått bra en tid men det är långt kvar för exvis fastighetsaktierna att komma igen.
Citera
2024-03-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om man bygger ett hus med platta med golvvärme, tak med råspont, papp och takpannor, en vanlig träpanel med luftspalt och mekanisk ventilation så undrar jag vad det finns för risk med ett sånt hus? Enligt mig finns ingen risk överhuvudtaget.

Nu menar jag mögel efter tidigare fukt som kommit in i isolering etc och möjligen avger allergener. Jag förstår ju att om man bygger med fungerande luftspalt så uppkommer inga nya problem och själva fukten försvinner. Jag kanske är för kritisk. Detsamma gäller stomresning under kraftigt regn. Jag skulle hellre se att mitt hus byggdes under en period utan regn. Men som sagt, kanske bara är jag?
Citera
2024-03-24, 14:30
Medlem
Citat:
Helt riktigt - den metoden är inte relevant längre. När det väl var aktuellt så var det inte heller särskilt många hus som byggdes heller med den metoden.

Det var ganska många hus faktiskt. Kanske främst flerbostadshus. Hammarby Sjöstad tex.
Citera
2024-03-24, 14:42
Medlem
Citat:
Nu menar jag mögel efter tidigare fukt som kommit in i isolering etc och möjligen avger allergener. Jag förstår ju att om man bygger med fungerande luftspalt så uppkommer inga nya problem och själva fukten försvinner. Jag kanske är för kritisk. Detsamma gäller stomresning under kraftigt regn. Jag skulle hellre se att mitt hus byggdes under en period utan regn. Men som sagt, kanske bara är jag?
Alla föredrar stomresning i bra väder. Men det torkar snabbt ut och om man har isolerade väggblock så är det viktigt att lägga en plastremsa på hammarbandet.
Citera
2024-03-24, 14:47
Medlem
Citat:

Du är helt rätt ute. Jag vill även lägga in att lönerna kommer öka för att komma ikapp det man förlorat på inflationen och då kommer det påverka priserna positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in