2024-03-25, 14:21
Medlem
Som tonåring och ung uppvuxen i ett hem med sextiotalister till föräldrar så såg jag feminism som döden. Våldtäkter och knytnävsslag senare så förstod jag varför man är feminist.

Sextiotalisterna och sjuttiotalisternas kvinnor är riktiga pick-me's och männen är inte mycket att hänga i granen när det kommer till det teoretiska tänkandet så jag gissar att det är deras ungar som nu vill driva en rörelse eftersom deras obildade föräldrar fört över avsaknaden av kunskaper till de egna ungarna i kombination med allt de skiter ur sig om att kvinnor ska vara si eller så.

Det är en generation som verkligen är jobbiga och jobbiga människor får jobbiga barn. Klart de inte kan uppfostra döttrar till självständiga, självgående varelser när de själva gör vad som helst för - godkännandet.

Vi måste komma ihåg att det är som med invandrare, identiteten blir alltid förvirrad efter andra generationen då de romantiserar allt deras egna föräldrar flydde ifrån. För det är vad det egentligen handlar om romantiseringen.

Kanske har det med nationalismen att göra (mycket troligt) men utan tvekan så har det med 60-70 talisterna föräldraskap att göra. De var de första som fick det bra.

I det så fungerar verkligheten som så att det måste finnas människor som slavar för att de ska kunna bli hemmafruar. Lite som bomullsplantagen. För att en viss grupp ska kunna åtnjuta privilegier av materiell rikedom kräver det att det finns mycket fattiga arbetare att leva på. För förr var det knappast som så att hemmafruar hade allt. De hade ingenting och inte ens råd att köpa kläder åt alla barnen utan istället fick det sys och ärvas. Maten var inte heller en ständig lyx och inte heller resten av det materiella. Förr krävde tvätten heltidsarbete för att få rent. Det var inte lätta arbeten.

Ja om vi kan få ett samhälle där människan arbetar ytterst lite så kanske det går runt men annars är det någon som betalar för andras lyxliv.
Citera
2024-03-25, 15:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Fast i dagens läge så får föräldrar välja helt själva. De har rätt till 16 månaders betald föräldraledighet, har för mig att den hemmavarande föräldern får 80% av sin lön.

Män tar ut i genomsnitt 4 månader.
Man vill inte att kvinnan ska ta ut all ledighet och motverkar att hon gör det ekonomiskt. Man skulle t.ex. kunna överföra en del av faderns lön på henne. Men det vill man inte. Allt handlar om jämställdhet, den ska tvingas på.

Citat:
Nej kvinnor reagerade på att kläderna som riktades mot små flickor sexualiserade de små flickorna, typ tänk dig så som pedofilerna hade klätt flickor. Kläderna satt tajt, visade mycket hud, glittriga små BH-aktiga toppar och annat som inte lämpar sig för små flickor.

Feminismen består av en brokig grupp människor precis som alla andra ideologier.
Om någon säljer en handväska för flickor, sexualiserar man inte flickor, ändå skapar det drev. Så det stämmer inte.
Flickor vill klä sig som mamma och kändisar. Då är frågan hur de klär sig. Vad är förebilderna.

Citat:
Tycker ändå vindarna har vänt för nu kan man kritisera invandringspolitiken och kalla integrationen ett stort misslyckande utan att bli kallad rasist.
Ja det kan man, men kunde inte förr. De mest rabiata hatarna var vänstern och kvinnor och många är det än. De följer bara de som de ser som auktoriteter, Säger de att de som är mot invandringen är onda nazister, anser man det. Säger man att alla som kritiserar feminismen, är incels, så anser man det och ser det som en sanning. Säger Agnes Wold att man inte kan ha ett tredje kön, så byter feministerna själva åsikt.

Citat:
Jag hoppas du är väl medveten om att kvinnor alltid har arbetat. Ett kort ögonblick, en nanosekund i människans historia hade fler än överklassen råd att leva på en inkomst = 50-60 talet.

Både män och kvinnor är skapta/biologiskt präglade för att ta hand om sin avkomma. Det är också deras skyldighet. Det är även mäns skyldighet att ta hand om sin avkomma. Men många män sätter sitt jobb och sin karriär före sina egna barn. Istället för att ta ut mer föräldraledighet och gå ner i tid under småbarnsåren så jobbar de istället MER. Tragiskt. Helt ofattbart att de föredrar ekorrhjulet framför att knyta an till sina egna barn under de mest formativa åren under barnets/barnens år.
Om du menar att ta hand om hem och barn inte är att jobba, så har kvinnor inte alltid jobbat, nej. Menar du att det är det, så har de alltid jobbat. Vart du vill komma här vet jag inte.

De som jobbar mer, har mer pengar och kan ge barnen en bättre start i livet. Det är också att ta hand om barnen.
Vad har 50-60 talet med det jag pratar om. Du blandar ihop det jag säger med vad andra säger.
Jag diskuterar inte heller barnuppfostran, det blir för mycket sidospår här. Jag diskuterar att vad kvinnor vill och vad feminismen vill att de ska vilja, inte verkar sammanfalla.

Män och kvinnor är inte skapade att ta hand om barnen på samma sätt, kvinnan genom att ge kärlek och mat och skydd, mannen genom att ge skydd, skaffa mat och sätta gränser. Senare att uppfostra pojkarna till jägare och krigare medan kvinnan lär flickorna att ta hand om hemmet. Du förenklar bara och även det jag säger, går att utveckla.

Citat:
Nej patriarkatet är tack o lov förpassat till historiens skräphög, låt det stanna där säger jag.
Inte enligt ideologin, där är allt patriarkatets fel.

Citat:
Kvinnor har som sagt alltid arbetat. Jag har aldrig hört en enda feminist påstå att kvinnor inte ska skaffa barn. De flesta feminister har barn själva. Har aldrig hört någon feminist påstå att könen är biologiskt likadana. Många kvinnor vill inte vara sexobjekt eller objekt överhuvudtaget. Andra kvinnor har inget emot det och tjänar pengar på det. Olika kvinnor vill olika saker. Kvinnor mår inte dåligt av lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter.
Jag har hört det massor av gånger. Barn beskär kvinnors frihet och låser dem vid spisen.

Att vara sexobjekt är bara en sak. Feminismen säger att de inte vill vara det, men verkligheten säger att många kvinnor vill det. Även om de själva säger att de inte vill, så gör de inte som de säger. Det kan du se själv på social medier. De säger vad feminismen säger att det ska säga, inte vad de själva känner. Det är min poäng.

Kvinnor säger att de vill att man ska dela hemarbetet, samtidigt som de vill härska i hemmet och även gör det. De bestämmer i stort sett allt där. De vill inte alls klippa, gräsmattan, laga bilen, laga huset, bygga till och renovera, det är mannens jobb. De vill sy gardinerna och hänga upp efter mannen har snickrat.
Det sitter miljoner kvinnor på socialmedier och tittar på influensers om städning, matlagning, inredning och annat som har med hemmet att göra. De visar upp sina hem på sociala medier. Andra intressen som drar till sig kvinnor är smink och mode. Det är sånt de faktiskt gillar. Sådan är faktiskt kvinnan generellt. Klassiskt kvinnlig.

Du tror att användaren Merapi här och andra här och i samhället, inte är feminister? Feminismens mantra är att kön är en social konstruktion. Om man ändrar samhället kommer män och kvinnor bli likadana. Grunden är Simone de Beauvoir, en vadå, lesbisk kvinna.

Kvinnor kanske inte mår illa av lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter, men av de normer som feminismen tvingar på dem. Att förkasta sin egen biologi och sina egna känslor. För dåligt mår ni. Även barnen mår dåligt när man pressar på dem att de ska bete sig enligt feminismens normer. När man sprider hat mot pojkar. De är toxiska. Tror du kvinnor skulle må bra om hela samhället sa att flickor inte har rätt att vara kvinnliga. Men vänta, det gör man ju.

Citat:
Vill de vara som män mer än straighta kvinnor menar du? Sätter de på lösmustasch och lägger en strumpa i byxan mellan benen innan de går till sina arbeten?

Var får du allt ifrån?

Hur många år tänker du dig att skattebetalarna skulle betala för de kvinnor som velat vara hemmafruar? Jag betvivlar inte att fler kvinnor hade stannat hemma mycket längre, flera år till och med, om de inte förlorat på det ekonomiskt. Men vem skulle betala för det? Själv är jag inte så sugen på att gå och betala för att invandrarkvinnor ska sitta hemma och föda unge på unge, aldrig bidra bara ta ut, aldrig lära sig språket, sen skylla på skolan/Sverige/socialtjänsten när ungarna blir skjutna. Och därmed kosta samhället ÄNNU mera pengar.

En kvinna som föder 2-3 barn i tät följd och tar ut all föräldraledigheten själv blir hemma i flera år. Detta betalar vi redan för och jag betalar gärna skatt för detta. Vi betalar redan för en av världens mest generösa föräldraförsäkring. Jag tycker vi stannar vid det.
Feminismen vill att kvinnor ska bete sig som män. De ska ha manliga yrken, göra karriär, inte föda barn. Det är idealet, utan tvekan och det matas hela tiden. Men vad vill kvinnorna egentligen? Jag säger inte att man ska betala. Det jag säger handlar inte om ekonomi, hur man fostrar barn eller annat. Utan att det feminismen säger att kvinnor vill och vad de själva vill, inte verkar stämma överens. Man vill avskaffa könsrollerna och säger att de är skapade, men mycket av det kvinnor faktiskt vill, är biologiskt, inte skapat socialt.

Invandrarna är det ni kvinnor som dragit hit. Feminismen har verkat hårdast för det och varit de mest rabiata hatarna mot de som protesterat. Det är faktiskt rätt åt er. Nu ser ni problemen.
Senast redigerad av EnCarte 2024-03-25 kl. 15:19.
Citera
2024-03-25, 15:20
Medlem
Det finns inga bättre människor än kvinnor och män.
Makulinism är ingen ideologi och Feminism är inte någon ideologi.

Det är torftigt och förlegat tal hos människor som vill göra skillnad på folk och folk.

Att skyldigheter och rättigheter bör fördelas likvärdigt mellan könen är en ickefråga förutom hos dem som patriarkalt önskar bibehålla skillnaderna.
Citera
2024-03-25, 15:31
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Feminism är feminism, oavsett vilka specifika frågor som den arbetar med just där och då.

Att feminism idag i vår del av världen skulle handlar om : "vita kvinnor som sprider hat." är fullständigt nonsens och rakt igenom humor i ljuset av att det skrivs på ett forum som är nerlusat av miisogynism

Nonsens? lol okej
Citera
2024-03-25, 15:53
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Det här var bara korkat. Du har nog inte förstått det här riktigt.
Starka argument.
Citera
2024-03-25, 15:56
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Samma sak går ju säga om det motsatta, inget kapitalistisk samhälle hade existerat utan div oavlönat ”slav”arbete.
Grejen är att kapitalism måste regleras och balanseras, den funkar inte lössläppt. Liksom just denna mellanväg som gjort Norden så framgångsrikt, och något som nu hotas av div. högerpolitik.

Får vi tillräckligt stora mängder av människor som tvingas leva i utsatthet, utanförskap etc så kommer kriminalitet, våld, revolter och inte minst minskad tillit som ett brev på posten.

Och samma sak händer om man återigen tvingar in kvinnor i ovärdiga roller, underordnade män och i ekonomiskt beroende då kommer kvinnor återigen revoltera.
Varför upprepa samma misstag genom historien om och om igen?
Jag håller med om det mesta här. Men så är det också på en väldig generell nivå, som är svår att motsätta sig.
Citera
2024-03-25, 16:02
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AZ-09-az
Det finns inga bättre människor än kvinnor och män. Makulinism är ingen ideologi och Feminism är inte någon ideologi.

Det är torftigt och förlegat tal hos människor som vill göra skillnad på folk och folk.

Att skyldigheter och rättigheter bör fördelas likvärdigt mellan könen är en ickefråga förutom hos dem som patriarkalt önskar bibehålla skillnaderna.

Absolut. Det är mest tanter mellan 40-60 som driver den här hat kampanjen med sin skeva människosyn. Tragiskt men det ser ut som att de flesta har genomskådat det där nu.
Citera
2024-03-25, 16:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Väldigt många problem löste sig just i samband med det socialdemokratiska folkhemmet.
Har du förträngt det?
Men det har ni rivit ned och istället skapat nya problem i samhället. Poängen där, var att man skapade förståelse och sammanhållning. Alla var svenskar, både direktören och arbetaren. Alla var ett.

Det har ni till vänster tillsammans med globalisterna krossat till småsmulor och skapat hat och splittring. Ni har spridit hat mot svenskar och alla män. Multimiljardären Soros visade er vägen och ni följder den. Säger miljardärerna som äger sociala medier att de är woke, samtidigt som de censurerar åsikter, så ställer ni er på deras sida mot svenskar och arbetare. Ni slickar uppåt medan ni slår nedåt.
Citera
2024-03-25, 16:09
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man vill inte att kvinnan ska ta ut all ledighet och motverkar att hon gör det ekonomiskt. Man skulle t.ex. kunna överföra en del av faderns lön på henne. Men det vill man inte. Allt handlar om jämställdhet, den ska tvingas på.

Om någon säljer en handväska för flickor, sexualiserar man inte flickor, ändå skapar det drev. Så det stämmer inte.
Flickor vill klä sig som mamma och kändisar. Då är frågan hur de klär sig. Vad är förebilderna.

Ja det kan man, men kunde inte förr. De mest rabiata hatarna var vänstern och kvinnor och många är det än. De följer bara de som de ser som auktoriteter, Säger de att de som är mot invandringen är onda nazister, anser man det. Säger man att alla som kritiserar feminismen, är incels, så anser man det och ser det som en sanning. Säger Agnes Wold att man inte kan ha ett tredje kön, så byter feministerna själva åsikt.

Om du menar att ta hand om hem och barn inte är att jobba, så har kvinnor inte alltid jobbat, nej. Menar du att det är det, så har de alltid jobbat. Vart du vill komma här vet jag inte.

De som jobbar mer, har mer pengar och kan ge barnen en bättre start i livet. Det är också att ta hand om barnen.
Vad har 50-60 talet med det jag pratar om. Du blandar ihop det jag säger med vad andra säger.
Jag diskuterar inte heller barnuppfostran, det blir för mycket sidospår här. Jag diskuterar att vad kvinnor vill och vad feminismen vill att de ska vilja, inte verkar sammanfalla.

Män och kvinnor är inte skapade att ta hand om barnen på samma sätt, kvinnan genom att ge kärlek och mat och skydd, mannen genom att ge skydd, skaffa mat och sätta gränser. Senare att uppfostra pojkarna till jägare och krigare medan kvinnan lär flickorna att ta hand om hemmet. Du förenklar bara och även det jag säger, går att utveckla.

Inte enligt ideologin, där är allt patriarkatets fel.

Jag har hört det massor av gånger. Barn beskär kvinnors frihet och låser dem vid spisen.

Att vara sexobjekt är bara en sak. Feminismen säger att de inte vill vara det, men verkligheten säger att många kvinnor vill det. Även om de själva säger att de inte vill, så gör de inte som de säger. Det kan du se själv på social medier. De säger vad feminismen säger att det ska säga, inte vad de själva känner. Det är min poäng.

Kvinnor säger att de vill att man ska dela hemarbetet, samtidigt som de vill härska i hemmet och även gör det. De bestämmer i stort sett allt där. De vill inte alls klippa, gräsmattan, laga bilen, laga huset, bygga till och renovera, det är mannens jobb. De vill sy gardinerna och hänga upp efter mannen har snickrat.
Det sitter miljoner kvinnor på socialmedier och tittar på influensers om städning, matlagning, inredning och annat som har med hemmet att göra. De visar upp sina hem på sociala medier. Andra intressen som drar till sig kvinnor är smink och mode. Det är sånt de faktiskt gillar. Sådan är faktiskt kvinnan generellt. Klassiskt kvinnlig.

Du tror att användaren Merapi här och andra här och i samhället, inte är feminister? Feminismens mantra är att kön är en social konstruktion. Om man ändrar samhället kommer män och kvinnor bli likadana. Grunden är Simone de Beauvoir, en vadå, lesbisk kvinna.

Kvinnor kanske inte mår illa av lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter, men av de normer som feminismen tvingar på dem. Att förkasta sin egen biologi och sina egna känslor. För dåligt mår ni. Även barnen mår dåligt när man pressar på dem att de ska bete sig enligt feminismens normer. När man sprider hat mot pojkar. De är toxiska. Tror du kvinnor skulle må bra om hela samhället sa att flickor inte har rätt att vara kvinnliga. Men vänta, det gör man ju.

Feminismen vill att kvinnor ska bete sig som män. De ska ha manliga yrken, göra karriär, inte föda barn. Det är idealet, utan tvekan och det matas hela tiden. Men vad vill kvinnorna egentligen? Jag säger inte att man ska betala. Det jag säger handlar inte om ekonomi, hur man fostrar barn eller annat. Utan att det feminismen säger att kvinnor vill och vad de själva vill, inte verkar stämma överens. Man vill avskaffa könsrollerna och säger att de är skapade, men mycket av det kvinnor faktiskt vill, är biologiskt, inte skapat socialt.

Invandrarna är det ni kvinnor som dragit hit. Feminismen har verkat hårdast för det och varit de mest rabiata hatarna mot de som protesterat. Det är faktiskt rätt åt er. Nu ser ni problemen.
Bra inlägg. Vi kanske börjar förstå att dessa gapiga feminister inte kan agera ambassadörer åt kvinnlighet. Majoriteten kvinnor håller inte med dem och vill helst inte veta av dem. De underminerar kvinnan i samhället helt enkelt.
Citera
2024-03-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroneXR7
Absolut. Det är mest tanter mellan 40-60 som driver den här hat kampanjen med sin skeva människosyn. Tragiskt men det ser ut som att de flesta har genomskådat det där nu.

Kvinnor och män är olika - men båda behöver jobb och inkomster för att kunna klara sig.

Kvinnor sitter ju inte per automatik ihop med en man. Som många skriver här på FB är kvinnan mest intressant för män när hon är fertil... Resten är bara osynliga och ointressanta.

Så kvinnor behöver vara aktiva på arbetsmarknaden också. Kvinnor behöver kunna klara sig själva.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-03-25 kl. 16:34.
Citera
2024-03-25, 16:35
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Kvinnor och män är olika - men båda behöver jobb och inkomster för att kunna klara sig.

Kvinnor sitter ju inte per automatik ihop med en man. Som många skriver här på FB är kvinnan mest intressant för män när hon är fertil... Resten är bara osynliga och ointressanta.

Så kvinnor behöver vara aktiva på arbetsmarknaden också. Kvinnor behöver kunna klara sig själva också.

Sant. Vissa tjejer klarar inte av att vara singlar utan hoppar runt i olika förhållanden. Andra blir ensamma och bittra, det är dom som är den högljudda minoriteten och förstör allt som feminism står för. Dom förstör för folk tar avstånd direkt mot det dessa kvinnor står för. Oavsett vad.
Citera
2024-03-25, 16:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

Så kvinnor behöver vara aktiva på arbetsmarknaden också. Kvinnor behöver kunna klara sig själva.
Du tänker att ensam är stark. Men de flesta äldre, män och kvinnor vill dela sitt liv med det motsatta könet även om det inte handlar om att skaffa barn längre. Vänskap och kärlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in