2024-03-25, 09:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har inte hunnit lyssna men det här poddavsnittet ska innehålla en del om Palme.
Börjar drygt 23 minuter in.

https://poddtoppen.se/podcast/1500772929/magasinet-filter/filterpodden-100-palme-krimbroder-och-kaninhal

Oskar, Madelene och Mattias firar hundra avsnitt med att följa upp några ämnen vi tidigare diskuterat. Madelene ser en ljusning i att true crime-genren till slut stött på patrull. Mattias får – äntligen! – prata Palme igen.
Intressant att lyssna på, speciellt när MG pratar om mötet som han och TP haft med Wall strax innan Filter gick ut med lösningen. Wall hade till exempel inte varit intresserad av att höra mer om Ströms olycksaliga PM vilket hade förvånat MG. GW hade gett ett ledset intryck, ungefär som "vad ska jag nu hålla på med".

https://poddtoppen.se/podcast/1500772929/magasinet-filter/filterpodden-100-palme-krimbroder-och-kaninhal
(Palmedelen börjar strax innan 24 min)
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-03-25 kl. 09:48.
Citera
2024-03-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Intressant att lyssna på, speciellt när MG pratar om mötet som han och TP haft med Wall strax innan Filter gick ut med lösningen. Wall hade till exempel inte varit intresserad av att höra mer om Ströms olycksaliga PM vilket hade förvånat MG. GW hade gett ett ledset intryck, ungefär som "vad ska jag nu hålla på med".

Håller man SE som gm då blir ju Mattias G en person som som man tror och lyssnar på,
håller man inte SE som gm då blir det tvärtom.
Mattias G och Gunnar Wall har dock en sak gemensamt båda tjänar pengar på Palmemordet.
Om det var SE som mördade OP har Mattias G rätt om det var någon annan som mördade OP då har Mattias G fel.
Senast redigerad av Sumer 2024-03-25 kl. 09:57.
Citera
2024-03-25, 09:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Häller man SE som gm då blir ju Mattias G en person som som man tror och lyssnar på,
håller man inte SE som gm då blir det tvärtom.
Mattias G och Gunnar Wall har dock en sak gemensamt båda tjänar pengar på Palmemordet.
Om det var SE som mördade OP har Mattias G rätt om det var någon annan som mördade OP då har Mattias G fel.
Det som var verkligen intressant är att GW inte ville höra om Ströms PM, det skulle inte jag heller gjort om jag brann för en mer "spännande" lösning. Bättre att göra som strutsen (sägs göra) och gömma huvudet i sanden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-03-25 kl. 10:00.
Citera
2024-03-25, 10:01
Medlem
Citat:
Det som var verkligen intressant är att GW inte ville höra om Ströms PM, det skulle inte jag heller gjort om jag brann för en mer "spännande" lösning. Bättre att göra som strutsen sägs göra och gömma huvudet i sanden.

Det är Mattias G syn på situationen , han vill förstås framhålla sig som den som vet bäst.
Om Gunnar Wall skulle beskriva händelsen skulle nog han ge en annan syn på saken.
Citera
2024-03-25, 10:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är Mattias G syn på situationen , han vill förstås framhålla sig som den som vet bäst.
Om Gunnar Wall skulle beskriva händelsen skulle nog han ge en annan syn på saken.

MG vet väl alltid bäst?
Han rensade bort allt "snömos" och löste mordet på bara några veckor.

När det gällde Quick noterade MG att han var oskyldig eftersom det saknades bevis.

När det gällde SE var det helt tvärt om. SE var skyldig eftersom bevis helt saknades.

MG kan helt enkelt inte ha fel. (Möjligen om Ryssland då, men det är en annan tråd.)
Citera
2024-03-25, 10:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag har noterat att i en podd eller YT-framträdande så nämnde inte Wall varför SE avfördes, det är uppenbart en alldeles för het potatis att ta på för en SE-förnekare. Det märker man inte minst i den här tråden.

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget-stig-engstrom/

Det här tog KP upp på pressträffen, även Hasse Aro hade haft huvudet i sanden vid tillfället vilket MG uppmärksammade honom på i en diskussion på TV4 efter KP:s presskonferens.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-03-25 kl. 10:17.
Citera
2024-03-25, 10:24
Medlem
Jag tror inte att SE mördade OP.
Så jag har antingen fel eller rätt.
Man kan ju hoppas på att det dyker upp något bra bevis som visar vem som mördade OP, men chansen känns liten.
Citera
2024-03-25, 10:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har noterat att i en podd eller YT-framträdande så nämnde inte Wall varför SE avfördes, det är uppenbart en alldeles för het potatis att ta på för en SE-förnekare. Det märker man inte minst i den här tråden.

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget-stig-engstrom/

Det här tog KP upp på pressträffen, även Hasse Aro hade haft huvudet i sanden vid tillfället vilket MG uppmärksammade honom på i en diskussion på TV4 efter KP:s presskonferens.

Hehe. Där fick Aro en ordentlig avsnäsning av duktiga MG. Tur för MG att Aro inte var beväpnad.

MG kan helt enkelt aldrig tänka fel helt enkelt!
Citera
2024-03-25, 10:52
Medlem
ursprungligens avatar
Det är lite intressant att TP som varit avlönad av Socialdemokraterna långa perioder av sitt vuxna liv "hittar på" en "lösning" till mordet som är helt problemfri för just för Socialdemokraterna.

Inte undra på att Sydafrika "också var mycket intressant" men inte fick tas upp då det hade ställt Socialdemokraterna i en något märklig dager.

Då hade OP på något sätt "fallit på eget grepp". Då var en obeväpnad och oskyldig grafiker en "bättre" lösning.

KP hade börjat röra om i grytan rejält med sina breda efterforskningar så Stefan L tog det säkra före det osäkra och lade ned utredningen efter att LP dött och innan nästa riksdagsval.

"Ibland ser man inte skogen för alla träden."
Citera
2024-03-25, 11:04
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
KP hade börjat röra om i grytan rejält med sina breda efterforskningar så Stefan L tog det säkra före det osäkra och lade ned utredningen efter att LP dött och innan nästa riksdagsval.

"Ibland ser man inte skogen för alla träden."

Det är ganska många personer som ska vara inblandade i den där konspirationen och Stefan L slår mig inte riktigt som en person med huvudet tillräckligt på skaft för att själv sjösätta och regissera något sådant.

Och det räcker med att någon enstaka fotsoldat röjer det hela för att det ska bli en stor skandal vilket också skedde med t.ex. Geijeraffären och IB.

I så fall känns faktiskt Hollywoodvarianten troligare. Ingen konspiration behövs, bara en ärelysten KP som går över lik för att gå till historien som den som löste Palmemordet. Och som bränsle åt denna ambition behövde han ladda bössan med en backup-pressträff som han helst inte hade velat hålla.
Citera
2024-03-25, 11:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Provskjutningen avgränsades till licensinnehavare som bodde inom en radie av en(?) mil runt mordplatsen.

Samlar man på vapen står det ofta i samlarlicensen att "skott inte får avlossas" så samlarens vapen var väl inte så intressant då? Mordet skulle i så fall strida mot reglerna i licensen vilket inte ansågs aktuellt kanske.

Vi får också notera att vapensamlarens vapen var en "nolla" på NFC. Varken bu eller bä således.

Edit: Jag strögooglar för att hitta uppgiften om "sökradien" men jag hittar inte uppgiften. Kanske jag hittat på denna uppgift som jag tycker mig stött på?

Förutom revolvrar i Stockholms län övervägde man även att ta med registrerade sådana i Uppsalas, Enköpings, Nyköpings och Strängnäs polisdistrikt. Men vet inte riktigt hur det blev med det.

Citat:
Jag tror att även de magnumrevolvrar som var anmälda stulna eller försvunna utreddes också.

Så på latsidan låg inte PU direkt när det gällde vapnen. CA kontaktades 1992 och det är bara 6 år efter mordet.

Nja, en första kallelse (att visa upp vapnet), torde CA fått april 1986. Kallelse till provskjutning hösten 1989. Påminnelser 1990. Man letar efter honom omkring 1992. 1994 får man kontakt per telefon.

Citat:
Enligt GRK bedömdes WGs vapen vara "oanvänt" hur nu den bedömningen gick till?

Nej, samlarvapnet fanns helt enkelt inte med i provskjutningens utsortering. Det är inte ett av de fyra vapen som undantas av anledningen att de är samlarvapen med vilka "aldrig avlossats något skott".

Vapensamlaren har två st .357. Dels det nämnda samlarvapnet och dels en revolver som var registrerad för målskytte men i fel kaliber. Därför ingår den inte i provskjutningen. Det är den som sedermera skjuter "nolla".
Citera
2024-03-25, 11:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Tack mycket intressant. Inte minst den delen om att mordförsöket på Lisbet helt enkelt tyder på att det här var nån form av hate crime. Det var känslor involverade.

Ska läsa det här ett par gånger.

Ja, rättspsykiatriprofessorns utlåtande är värt att läsa ett par gånger - om "Lisbeth-hatet" i "överklassen" och hur det grundades i hennes stöd för förskoleutbyggnad och att det för SE därmed fanns ett separat motiv till att skjuta henne vid sidan av statsministern.

SE:s dagishat får någon annan raljera om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in