Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Provskjutningen avgränsades till licensinnehavare som bodde inom en radie av en(?) mil runt mordplatsen.
Samlar man på vapen står det ofta i samlarlicensen att "skott inte får avlossas" så samlarens vapen var väl inte så intressant då? Mordet skulle i så fall strida mot reglerna i licensen vilket inte ansågs aktuellt kanske.
Vi får också notera att vapensamlarens vapen var en "nolla" på NFC. Varken bu eller bä således.
Edit: Jag strögooglar för att hitta uppgiften om "sökradien" men jag hittar inte uppgiften. Kanske jag hittat på denna uppgift som jag tycker mig stött på?
Förutom revolvrar i Stockholms län övervägde man även att ta med registrerade sådana i Uppsalas, Enköpings, Nyköpings och Strängnäs polisdistrikt. Men vet inte riktigt hur det blev med det.
Citat:
Jag tror att även de magnumrevolvrar som var anmälda stulna eller försvunna utreddes också.
Så på latsidan låg inte PU direkt när det gällde vapnen. CA kontaktades 1992 och det är bara 6 år efter mordet.
Nja, en första kallelse (att visa upp vapnet), torde CA fått april 1986. Kallelse till provskjutning hösten 1989. Påminnelser 1990. Man letar efter honom omkring 1992. 1994 får man kontakt per telefon.
Citat:
Enligt GRK bedömdes WGs vapen vara "oanvänt" hur nu den bedömningen gick till?
Nej, samlarvapnet fanns helt enkelt inte med i provskjutningens utsortering. Det är inte ett av de fyra vapen som undantas av anledningen att de är samlarvapen med vilka "aldrig avlossats något skott".
Vapensamlaren har två st .357. Dels det nämnda samlarvapnet och dels en revolver som var registrerad för målskytte men i fel kaliber. Därför ingår den inte i provskjutningen. Det är den som sedermera skjuter "nolla".