2024-03-23, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majalundella
Var det jag sa men du utvecklade lite mer. Man kan inte bestämma över sig själv när man mår så dåligt eller är i ett missbruk. Det vore en självklarhet för staten/kommunen att ingripa i såna lägen. Tänk hur många man "kanske" kan rädda..
Jag tror starkt på att vi skulle kunna rädda många.

En av de sjukaste sakerna är även om individen söker hjälp så underlättar det om det suttit människor och gjort orosanmälningar till socialtjänsten som det aldrig blivit något av. Det är också alldeles "fantastiskt". Du kan inte hjälpa genom att göra mängder av anmälningar men den som anmäls har bättre odds för att få hjälp den dag den själv söker det än den stackare som inte har någon. Sedan så känns det också kränkande att göra en anmälan på någon som sedan inte kommer få hjälp men som då kan uppleva en kränkande behandling av att man gjort en anmälan. Vilket kan leda till att man inte gör någon överhuvudtaget och personen i behov av hjälp får sämre förutsättningar av det skälet.

Helt otroligt faktiskt...
Citera
2024-03-23, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Jag tror starkt på att vi skulle kunna rädda många.

En av de sjukaste sakerna är även om individen söker hjälp så underlättar det om det suttit människor och gjort orosanmälningar till socialtjänsten som det aldrig blivit något av. Det är också alldeles "fantastiskt". Du kan inte hjälpa genom att göra mängder av anmälningar men den som anmäls har bättre odds för att få hjälp den dag den själv söker det än den stackare som inte har någon. Sedan så känns det också kränkande att göra en anmälan på någon som sedan inte kommer få hjälp men som då kan uppleva en kränkande behandling av att man gjort en anmälan. Vilket kan leda till att man inte gör någon överhuvudtaget och personen i behov av hjälp får sämre förutsättningar av det skälet.

Helt otroligt faktiskt...

Nej, vi kanske inte skulle rädda många men kanske någon.
Skrev ett längre inlägg men det blev något fel och tror inte att det publicerades.
Det bästa man kan göra är att fortsatt gång på gång anmäla sin oro. Dom som tar emot oron måste bedöma och ju fler gånger desto högre oro.
Behandling är mycket kostsamt och kommunerna jobbar med skattepengar, man kan inte skicka vem som helst eller någon som uppenbart inte vill sluta på missbruka behandling.
Du måste vilja själv. Du är en vuxen människa. Mycket ansvar ligger på dig själv.
Citera
2024-03-23, 02:36
Medlem
Citat:
Nej, vi kanske inte skulle rädda många men kanske någon.
Skrev ett längre inlägg men det blev något fel och tror inte att det publicerades.
Det bästa man kan göra är att fortsatt gång på gång anmäla sin oro. Dom som tar emot oron måste bedöma och ju fler gånger desto högre oro.
Behandling är mycket kostsamt och kommunerna jobbar med skattepengar, man kan inte skicka vem som helst eller någon som uppenbart inte vill sluta på missbruka behandling.
Du måste vilja själv. Du är en vuxen människa. Mycket ansvar ligger på dig själv.
Det beror på hur man räknar. Alla kostnader för att ha människor sjuka där de också har andra människor omkring dem som far illa pga missbruket, kriminalitetens prislapp osv blir enorma kostnader de också.

En dålig vård ger inte så bra effekt, nej.
Citera
2024-03-23, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det beror på hur man räknar. Alla kostnader för att ha människor sjuka där de också har andra människor omkring dem som far illa pga missbruket, kriminalitetens prislapp osv blir enorma kostnader de också.

En dålig vård ger inte så bra effekt, nej.

Det sa jag ingenting om, jag håller med dig. Det kostar samhället och alla runt omkring alldeles för mycket. Jag sa bara hur det faktiskt är. Tror annars att vår moraliska principer är ganska lika.
Citera
2024-03-23, 11:49
Medlem
Citat:
Det sa jag ingenting om, jag håller med dig. Det kostar samhället och alla runt omkring alldeles för mycket. Jag sa bara hur det faktiskt är. Tror annars att vår moraliska principer är ganska lika.
Ja jag vet. Det används som en av argumenten men mer eller mindre alla narkotikamissbrukare tycks inblandade i minst en rättegång och de kostnaderna för bara sådana kan variera kraftigt.

Att höja andelen LVM är även att vi börjar agera istället för att vända bort blicken i avsmak. För mycket med missbruksproblematik är direkt stötande att se och det skapar ett socialt stigma för dem då de även tappar alla sunda relationer.

Det är svårt för omgivningen att "unsee" en människas förfall när de slagit i botten men alla människor ska åtminstone vara värda att få den vård som krävs för att de ska kunna sträcka på sig och planera framåt istället för att uppleva att de "har en plats" där i botten som definierar hela deras väsen.

Om vi ska börja räkna och jämföra måste vi även se till det faktum att vi utan bekymmer öser pengar över psykiatrin utan att den levererar särskilt mycket resultat och även om vårdtiderna inte är lika så är 1000 LVM bredvid närmare 13 000 LPT något som talar för sig själv gällande människosyn. Man låser helt enkelt in kvinnor mer godtyckligt (och då finns det pengar) trots att rättspsykiatrisk vård är något som främst män sedan behöver medan människor i missbruk, vilket också oftare är män, plötsligt blir en filosofisk fråga om rättigheter och ekonomiska resurser.

Ett missbruk är många gånger minst lika allvarligt som annan psykisk ohälsa och faktiskt generellt något som ger värre negativa avtryck på samhället men det anses nog för ofint att prata om då beslutsfattare och andra människor som ser dem själva som bättre inte gärna vill se sådant likvärdigt de "galna" kvinnorna längst ner i klassamhället. En ordentlig diskussion skulle kunna belysa många andras missbruk trots att de på utan lever fungerande liv och samtidigt är skillnaderna främst misogyniska, inte ekonomiskt placerade.

Man ser helt enkelt "galna" och då i hög utsträckning kvinnor, som vårdbehövande till skillnad från män som ändå följer normerna av "manliga" beteendestörningar. Det är t.ex mer intressant att kalla Gräddis psykiskt sjuk än att vi pratar om hennes beteenden som sannolikt missbruksrelaterade. Ja, jag vet att många pratar om frontallobsdemens och alkoholen men ändå.
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2024-03-23 kl. 11:51.
Citera
2024-03-23, 18:26
Medlem
baron-brazils avatar
Vad heter hon på TikTok nu för tiden?
Citera
2024-03-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Gräddrumpan2024
Citera
2024-03-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tussilago1
Gräddrumpan2024

Ser ut som att den är borta nu, efter en tids inaktivitet från Gräddis sida?

Nån som vet vad som försiggår? Har telefonen gått sönder på fyllan kanske.
Citera
2024-03-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffeeAndBeans

Nä men jag ser den iaf
Citera
2024-03-24, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil

Citat:
Gräddrumpan2024

Citat:
Ursprungligen postat av coffeeAndBeans

Citat:
Nä men jag ser den iaf

Jodå den är aktiv. Senaste inlägget gör hon en vidrig "kall taco direkt ut burken" eftersom hon fortfarande är strömlös. Som hon givetvis sköljer ner med rödtjut.
Citera
2024-03-24, 21:39
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Jodå den är aktiv. Senaste inlägget gör hon en vidrig "kall taco direkt ut burken" eftersom hon fortfarande är strömlös. Som hon givetvis sköljer ner med rödtjut.

Någon här i tråden tidigare, som sett hur hon fått folk att vilja swisha pengar till elräkningen. Vilket folk tydligen gjort.
Men, gick pengarna bara till köttfärs och rödvin nu?
Citera
2024-03-24, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Någon här i tråden tidigare, som sett hur hon fått folk att vilja swisha pengar till elräkningen. Vilket folk tydligen gjort.
Men, gick pengarna bara till köttfärs och rödvin nu?

Köttfärs och köttfärs, hennes kalltaco innehöll Findus burkköttfärssås , konserverade bönor, lohmanders bearnaisesås(urrrkk) och ketchup i ett kallt tortillabröd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in