Citat:
Ursprungligen postat av
Majalundella
Det sa jag ingenting om, jag håller med dig. Det kostar samhället och alla runt omkring alldeles för mycket. Jag sa bara hur det faktiskt är. Tror annars att vår moraliska principer är ganska lika.
Ja jag vet. Det används som en av argumenten men mer eller mindre alla narkotikamissbrukare tycks inblandade i minst en rättegång och de kostnaderna för bara sådana kan variera kraftigt.
Att höja andelen LVM är även att vi börjar agera istället för att vända bort blicken i avsmak. För mycket med missbruksproblematik är direkt stötande att se och det skapar ett socialt stigma för dem då de även tappar alla sunda relationer.
Det är svårt för omgivningen att "unsee" en människas förfall när de slagit i botten men alla människor ska åtminstone vara värda att få den vård som krävs för att de ska kunna sträcka på sig och planera framåt istället för att uppleva att de "har en plats" där i botten som definierar hela deras väsen.
Om vi ska börja räkna och jämföra måste vi även se till det faktum att vi utan bekymmer öser pengar över psykiatrin utan att den levererar särskilt mycket resultat och även om vårdtiderna inte är lika så är 1000 LVM bredvid närmare 13 000 LPT något som talar för sig själv gällande människosyn. Man låser helt enkelt in kvinnor mer godtyckligt (och då finns det pengar) trots att rättspsykiatrisk vård är något som främst män sedan behöver medan människor i missbruk, vilket också oftare är män, plötsligt blir en filosofisk fråga om rättigheter och ekonomiska resurser.
Ett missbruk är många gånger minst lika allvarligt som annan psykisk ohälsa och faktiskt generellt något som ger värre negativa avtryck på samhället men det anses nog för ofint att prata om då beslutsfattare och andra människor som ser dem själva som bättre inte gärna vill se sådant likvärdigt de "galna" kvinnorna längst ner i klassamhället. En ordentlig diskussion skulle kunna belysa många andras missbruk trots att de på utan lever fungerande liv och samtidigt är skillnaderna främst misogyniska, inte ekonomiskt placerade.
Man ser helt enkelt "galna" och då i hög utsträckning kvinnor, som vårdbehövande till skillnad från män som ändå följer normerna av "manliga" beteendestörningar. Det är t.ex mer intressant att kalla Gräddis psykiskt sjuk än att vi pratar om hennes beteenden som sannolikt missbruksrelaterade. Ja, jag vet att många pratar om frontallobsdemens och alkoholen men ändå.