2024-03-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Det har enligt uppgift hittats föremål på och runt platsen men
Citat:
inget har väl sagt om de har varit gömda eller legat synliga?
Det har inte framkommit vems föremål det rör sig om eller vad det är som har hittats. Min tanke är att föremålen kan vara lite vadsomhelst från vemsomhelst, kanske offrets ena sko eller lipgloss eller någon annans gömda cigaretter eller kastad kondom. Ungar och ”kärlekspar” som har hemliga ställen brukar kunna gömma/glömma/tappa grejer. Oftast är det ingen större match för hundar att hitta allt möjligt vare sig man vill eller inte men jag tror inte att GM har grävt ner något så särskilt djupt, troligare försökt gömma något under t.ex. löv, ris eller gräs - om det nu alls har gömts något som har med brottet att göra.

Citat:
Kroppen låg i grunt vatten precis vid strandkanten och hade skador som visade att hon utsatts för kraftigt våld, erfar Expressen. Vid brottsplatsen hittades också flera tillhörigheter undangömda.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstankta-tonaringens-egna-ord-om-majas-dod/
Citera
2024-03-24, 15:09
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Nisse:.
Efter att ha läst lite av den information som finns tillgänlig så får jag följande känsla.
1. De träffas och bestämmer sig för att gå till ICA och köpa godis.
2. Därefter bestämmer de sig för att gå till ”sitt ställe” vid järnvägsbron (strandkant vid bron som går över viskan).
3. På vägen dit så lägger de sig på järnvägsspåret.
4. Tåget kommer och Tim drar undan huvudet.
5. Tim tror att chauffören sett allt men hen har varit upptagen med sin telefon och inte sett överkörningen.
6. Tim drar kroppen till stranden och släpper huvudet i vattnet när han passerar bron.
7. Tim går blodig hem och får hjälp att göra sig av med kläderna.

Citat:
Ursprungligen postat av bubblefox
Jag undrar vilken information du läst för att komma fram till detta.

Om din teori stämt hade lokföraren som kört på Maja såklart anmält detta och vi hade istället fått läsa om en mycket tragisk dödsolycka.
Folk är fan efterblivna i den här tråden.
Citera
2024-03-24, 15:17
Medlem
Fennecs avatar
Det kan ju inte ha varit ett speciellt välbesökt "hemligt ställe", hade det varit det så hade väl troligt en annan ungdom sett henne under helgen.

Jag tänker så här, att mycket i motivbilden bygger på grabbens kognitiva förmåga. En normalbegåvad person, med ett normalt fungerande känsloliv, reagerar på ett sätt i en viss situation. En lågbegåvad person med problem till exempel konsekvenstänk agerar helt annorlunda i samma situation. Likaså förändrar det ju förutsättningar för om det var planerat eller om det inträffade i stundens hetta. Likaväl kan det ha varit oavsiktligt, alltså i den meningen att han inte förstod att handlingen han utförde just då bragde henne om livet.

Sen har det väl inte framkommit något konkret om dödsorsak väl? Jag tänker "hittades i vatten" och utsatts för kraftigt våld". Blev hon slagen, landade i vatten medvetslös och drunknade? Bara vilda spekulationer!
Citera
2024-03-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Jag besökte återigen MM´s parkering och återvinningsstation idag.
Jag kan meddela att alla avspärningar har plockats bort.
Vädret idag är inte jättekul, det är ihållande regn och rätt så kyligt. Så det var inte aktuellt att gå till fyndplatsen idag.

Dock offrade jag frisyren och gick jag fram till det nedböjda gröna staketen mellan återvinningen och flaggstängerna. Min uppfattning är att staketet har varit sådant en längre tid och inget som M och MGM har trampat ner i förra veckan. Direkt bakom staketet är det elstängsel så det innebär inte någon risk att djur ska skena upp på parkeringen på grund av det nedböjda staketet.

När jag blickade ner över hagen mot järnvägen (från ingången vid det nedböjda staketet) kunde jag inte se någon direkt stig, alltså varken en kostig eller en människostig, jag tänker att hade det varit en populär grej för undomar att besöka detta stället vid tågbron så hade det varit mer upptrampat. Likt en stig i en skog. Men jag kunde inte se detta. Detta behöver inte betyda någonting men det var min observation.
Dessutom är det rätt så brant nerför i hagen efter några meter, jag såg även en och annan koblaffa. Så det är långt ifrån någon jättetrevlig väg att gå. Men vem bryr sig när man är 17 år?

- Kanske är stället inte alls ett ställe som ungdomar går till, men att M och/eller MGM kände till det.
- Kanske är det via Assbergs perrong de flesta går som ska besöka tågbron.
Jag planerar att en dag när vädret tillåter gå till tågbron både från MM´s parkering och från Assbergs perrong.
Det är ju kanske inte av någon avgörande vikt i fallet vilken väg dem tog. Men jag känner bara att det är något jag vill veta. Och det verkar ju vara 50/50 vad folket i tråden tror, både bland oss med bra lokalkännedom och dem som inte har det.

Ja, det är ju intressant att veta vilken väg de tog. Jag tror mer på vägen via Assberg station. För två ungdomar kan det ju anses vara lite coolare att gå på spåret.

Både trafikskolan och Derome på Brandstationsgatan har övervakningskameror ut mot vägen.
Citera
2024-03-24, 15:36
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblefox
Ja, det är ju intressant att veta vilken väg de tog. Jag tror mer på vägen via Assberg station. För två ungdomar kan det ju anses vara lite coolare att gå på spåret.

Både trafikskolan och Derome på Brandstationsgatan har övervakningskameror ut mot vägen.
Ja jag har också varit inne på vägen via perrongen. Sen dehär med kohagar också, jag minns när jag va yngre, man va ju ändå lite skraj att det skulle vara en argsint tjur i hagen som skulle stånga ihjäl en haha. Fast det kanske bara va jag som kände så.

Men i vilket fall som helst så lär polisen vara 100% på vilken väg dem gick med tanke på övervakningskameror osv. Tyvärr lär vi få vänta med svar tills FUP kommer.
Citera
2024-03-24, 15:37
Medlem
von-Utfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Tack för att du delar med dig! Mycket intressant.

Hur väl kände din sambo Maja? Tänkte på att du nämner just 10-årsåldern... har ju varit en del debatt härinne om att det bara är en trådsanning. Även intressant att även MGM uppfattades ligga på samma nivå.

Just det du skriver om att hon kunde härma jämnårigas språk var jag själv inne på i ett inlägg, där jag försökte belysa att personer med IF kan skilja sig rätt mycket åt i mental ålder beroende på vilken funktion/förmåga man talar om. Att Maja säkert lärt sig det sociala bland jämnåriga och från syskon, och kunde därför uttrycka sig/ha samma jargong rent verbalt. Men att hon kan ha legat på en mycket ung ålder när det gäller andra saker. En och samma person har ju starkare och svagare sidor, oavsett om man har en IF eller inte.

Har en kompis (bara för att belysa lite, såklart inga konkreta fakta) som är 40+ och som blev diagnostiserad med bl.a. Asperger i vuxen ålder. Hen har berättat en hel del om vilka svårigheter hen hade under uppväxten, då hen hade väldigt svårt att tolka sociala koder, andras kroppsspråk, miner osv. Hen har helt enkelt, enligt egen utsago, lärt sig det sociala spelet genom att härma folk runt omkring. Så det kan mycket väl vara en faktor i det mer "vuxna" beteendet hos Maja - språk osv. Just my two cents!

Utan att outa sambons yrke men hon kanske byter jobb pga händelsen ändå. Hon träffa flickan både i o utanför skolan.
Sett folk spekulera om Norrköping förra året, hon fick tydliga enkla riktlinjer från expojkvän i telefon, så hon klarade det. Efter det förälderspärrades telefonen så hon inte skulle va så impulsiv
Citera
2024-03-24, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsaw
Är hon verkligen 17 år? 143 cm lång p väger 38kg eller va det nu va? Så stor är ju typ nån som är 11 år?
Min tjej som är 18 är 178cm lång nu, när hon va 17 för ett år sen va hon inte kortare

Jag är 30+ och är knappt 1.60 cm. Så egentligen har jag ljugit om min ålder och är troligen yngre än din flickvän med din logik?

Förstår att det är nära till hands att jämföra då din tjej just var 17 år. Men dessutom så är din tjej ganska lång för att vara tjej, blir tokigt att jämföra. Ännu mer tokigt blir det att du inte läst tråden då vi får lite förklaringar om Majas storlek.
Citera
2024-03-24, 15:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Jag besökte återigen MM´s parkering och återvinningsstation idag.
Jag kan meddela att alla avspärningar har plockats bort.
Vädret idag är inte jättekul, det är ihållande regn och rätt så kyligt. Så det var inte aktuellt att gå till fyndplatsen idag.

Dock offrade jag frisyren och gick jag fram till det nedböjda gröna staketen mellan återvinningen och flaggstängerna. Min uppfattning är att staketet har varit sådant en längre tid och inget som M och MGM har trampat ner i förra veckan. Direkt bakom staketet är det elstängsel så det innebär inte någon risk att djur ska skena upp på parkeringen på grund av det nedböjda staketet.

När jag blickade ner över hagen mot järnvägen (från ingången vid det nedböjda staketet) kunde jag inte se någon direkt stig, alltså varken en kostig eller en människostig, jag tänker att hade det varit en populär grej för undomar att besöka detta stället vid tågbron så hade det varit mer upptrampat. Likt en stig i en skog. Men jag kunde inte se detta. Detta behöver inte betyda någonting men det var min observation.
Dessutom är det rätt så brant nerför i hagen efter några meter, jag såg även en och annan koblaffa. Så det är långt ifrån någon jättetrevlig väg att gå. Men vem bryr sig när man är 17 år?

- Kanske är stället inte alls ett ställe som ungdomar går till, men att M och/eller MGM kände till det.
- Kanske är det via Assbergs perrong de flesta går som ska besöka tågbron.
Jag planerar att en dag när vädret tillåter gå till tågbron både från MM´s parkering och från Assbergs perrong.
Det är ju kanske inte av någon avgörande vikt i fallet vilken väg dem tog. Men jag känner bara att det är något jag vill veta. Och det verkar ju vara 50/50 vad folket i tråden tror, både bland oss med bra lokalkännedom och dem som inte har det.
Tack för info Ja det där staketet har legat ner länge, i flera år som det ser ut där och det blir inte lätt att få loss det. https://imgur.com/ayKrvpk

Glöm inte kameran. Vill se bilder från båda hållen på det dom beskriver som strandkanten.
"Kroppen låg i grunt vatten precis vid strandkanten"

Kollade på alla kartor jag har hittat, google, google earth, hitta och eniro.
Eniro flygfoto hade skarpast bild och där fick jag med parkeringen vid ICA också så man ser var bilden är tagen.
Det verkar som att ån går in i en flik/vik där vid brofästet. Kan det vara där den så kallade strandkanten är?
Då det är strömt kan det vara så att Tim försökte putta ut kroppen men den drev tillbaka till "viken" om det nu är en vik...?
https://imgur.com/O1ti1nw
Citera
2024-03-24, 15:50
Medlem
Ursäkta inskjutande fråga, undrar bara över Majas härkomst/ursprung?
Citera
2024-03-24, 15:58
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Ursäkta inskjutande fråga, undrar bara över Majas härkomst/ursprung?
Sammanfattningen kom upp när du skrev ditt inlägg. Annars så finns den i början av tråden. Där står allt. Hon var adopterad från Colombia.
Citera
2024-03-24, 16:45
Medlem
Var det en hög bro där hon hittades? Kan hon ha ramlat ner från den och slagit i huvudet?
Citera
2024-03-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Var det en hög bro där hon hittades? Kan hon ha ramlat ner från den och slagit i huvudet?
Eller puttad? Svar nej, Tim har mördat henne med en sten gissningsvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in