2024-03-23, 22:55
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Wow! Vars hittar man så detaljerad information?
Mvh noob
Med konto på ratsit kan man kolla folks löner anonymt. Alla folkbokförda över 16 år finns på ratsit om dom inte har begärt skyddade uppgifter.
På hitta.se får man oftast fram detaljer om hus, storlek, byggår, tomtstorlek och ibland värdering.
Mrkoll har också bra info så man får plocka lite här och där.
Citera
2024-03-23, 22:59
Medlem
Saxat:

Under lördagen häktades två personer på sannolika skäl misstänkta för grovt skyddande av brottsling, efter att en 17-årig flicka hittats död i Marks kommun i måndags.

En tredje person är också misstänkt för grovt skyddande av brottsling, men släpptes på fri fot under fredagen.

Åklagaren Nina Friman Björk, ansåg inte att det fanns häktningsskäl, men säger att misstankarna kvarstår.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tva-begars-haktade-efter-misstankta-mordet-i-mark

Saxat:

– Vi fokuserar i nuläget på att genomföra ett stort antal förhör, vi har ett antal telefoner i beslag och arbetar med positioneringar för att se hur personer har rört sig, hur det överensstämmer med förhör.

Och vilka som har varit i kontakt med varandra under aktuell brottstid.

Hon säger också att man har skickat beslag och spår till Nationellt forensiskt centrum för undersökning, men vill inte gå närmare in på vad det rör sig om.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-begars-haktade/
Citera
2024-03-23, 23:00
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det ska vara en öppen artikel. Finns bilder en bit ner i artikeln. Tre bilder att bläddra mellan.
Första bilden är på Maja, andra är på bron, tredje en skylt.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/17-aringen-begars-haktad-misstankt-for-mordet-pa-maja/

Kan inte se ett skit mer en video.

TESTA FÖR 9 KR/MÅN
I ETT ÅR

Du har läst alla dina gratisartiklar. Starta Premium och läs vidare direkt!
Citera
2024-03-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Ja, jag veg att många anser det, och det kan anses kontroversiellt. Men... just när det gäller vissa typer av autism finns det faktiskt indikationer på att det kan finnas ansiktsdrag som går att se. Dessutom påverkar vissa sådana diagnoser mimiken, skulle jag tro. Kanske bidrar detta, att avvikande ansiktsuttryck kan indikera vissa typer av diagnoser.

Kan ju länka en tråd som finns om detta, men det finns såklart mer info att hitta.

(FB) Autism går att se på ansiktformen

Samt en annan länk där man skriver om detta med ansiktsdrag som kan förekomma bland autistiska.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8773918/#:~:text=Some%20of%20the%20frequent%20facial,excit ing%20topics%20in%20autism%20research.

Betydligt mindre vetenskapligt belagt är mina egna observationer vid ett par tillfällen, där jag kunnat se på släkt och vänners barns utseende att det troligen har autism, för att sen få veta ett par år senare att så var det! När barnen gått genom utredning. Mycket märkligt... men nåt är det jag kan tycka mig se ibland, I deras utseende.
Greta Thunberg är annars ett typexempel på ett av de typer av utseende jag tänker på.

Jag tror att huvudorsaken till detta tragiska tyvärr är att både BO och GM har Adhd
Citera
2024-03-23, 23:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Kan inte se ett skit mer en video.

TESTA FÖR 9 KR/MÅN
I ETT ÅR

Du har läst alla dina gratisartiklar. Starta Premium och läs vidare direkt!
Ser inte att det ska vara premiumartikel. Expressen ska man väl kunna läsa gratis eller?
Jag har premium så någon kanske kan svara på det.
Bilden förstorade jag och den kan du se i mitt inlägg.
Citat:
Från vilket håll är den bilden tagen? Är det Skene till vänster och Kinna till höger?
Jag förstorade upp bilden och precis vid bropelaren på vänster sida ser det ut som det är grundare.
Är det fyndplatsen?
Hur det ser ut på andra sidan går inte att se då det är träd i vägen och inte heller hur det ser ut på andra sidan bropelararen där det ser ut att vara grundare. Kan det vara mer strandliknande där?
https://imgur.com/B6aohWL

Du får ut med en kamera så vi får veta.
Citera
2024-03-23, 23:27
Medlem
Är hon verkligen 17 år? 143 cm lång p väger 38kg eller va det nu va? Så stor är ju typ nån som är 11 år?
Min tjej som är 18 är 178cm lång nu, när hon va 17 för ett år sen va hon inte kortare
Citera
2024-03-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Polisen nämnde tidigt att de jobbar efter att fyndplats och brottsplats är samma. Så det får anses som mest troligt.
Så att föräldrarna hade (typ) skyflat ner M vid Velingstorpsbron och hon har flytit till fyndplatsen får anses som högst otroligt.

Kan bli knepigt att få till mord isåfall! Antag att de bara gått längs stranden, flickan halkat och slagit huvudet i en sten, och pojken gripits av panik, rusat därifrån och hem till sina föräldrar och berättat vad som skett!

(Å andra sidan: hur kan man isåfall bevisa att han inte knuffat henne?)
Citera
2024-03-23, 23:54
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kan bli knepigt att få till mord isåfall! Antag att de bara gått längs stranden, flickan halkat och slagit huvudet i en sten, och pojken gripits av panik, rusat därifrån och hem till sina föräldrar och berättat vad som skett!

(Å andra sidan: hur kan man isåfall bevisa att han inte knuffat henne?)
Om Maja bara halkat och slagit huvudet i en sten skulle inte pressen skriva så här.
"Kroppen låg i grunt vatten precis vid strandkanten och hade skador som visade att hon utsatts för kraftigt våld, erfar Expressen. Vid brottsplatsen hittades också flera tillhörigheter undangömda."

Att slå huvudet i en sten ger inte "utsatts för kraftigt våld".
Tim har alltså inte bara rusat därifrån. Han har gömt undan henne tillhörigheter.

Hade Maja halkat och slagit huvudet i en sten borde Tim ha ringt ambulans och dragit upp henne ur vattnet. Få dör direkt av att slå huvudet i en sten.
Citera
2024-03-24, 00:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser

Inte när det gäller mord det ger inget förmildrande för föräldrarna. Det som kommer ge förmildrande i detta fallet är misstänktes ålder och funktionsnedsättning. Föräldrarna riskerar fängelse om de fälls. Inte så länge sedan man höjt straffet för skyddande av brottsling.
Ett nyligen dömt fall gav personen 2 års fängelse för grovt skyddande av brottsling.
De här två har även vapenbrott vilket kommer ge ytterligare straff.
Men man ska komma ihåg att i Nadja Blom fallet frikändes farföräldrarna för skyddande av brottsling.
Det gäller att åklagaren går på åtal med starka bevis.

Ja, i fallet Nadja Blom kunde ju skyddande av brottsling inte bevisas så de blev frikända. Det återstår att se om rätten kan övertygas i fallet Maja.
Citera
2024-03-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Succulent16
Mamman är lokalvårdare på skolor i kommunen

Kan någon länka en bild på mamman?
Citera
2024-03-24, 01:09
Medlem
Citat:
Om Maja bara halkat och slagit huvudet i en sten skulle inte pressen skriva så här.
"Kroppen låg i grunt vatten precis vid strandkanten och hade skador som visade att hon utsatts för kraftigt våld, erfar Expressen. Vid brottsplatsen hittades också flera tillhörigheter undangömda."

Att slå huvudet i en sten ger inte "utsatts för kraftigt våld".
Tim har alltså inte bara rusat därifrån. Han har gömt undan henne tillhörigheter.

Hade Maja halkat och slagit huvudet i en sten borde Tim ha ringt ambulans och dragit upp henne ur vattnet. Få dör direkt av att slå huvudet i en sten.

Pressen vet inte ett skit, mer än vad polisen berättat för dem (möjligen delvis inofficiellt).

Och jo, att slå huvudet i en sten i samband med ett fall är faktiskt, tekniskt sett, detsamma som att "ha utsatts för kraftigt våld".

Visst, i ett sådant scenario borde MGM naturligtvis ha försökt rädda Maja. Men, säg det till en skräckslagen, förståndsh---, förlåt, funktionsvarierad tonårspojke! Som väl knappt vet hur man gör första hjälpen, även om han skulle försökt!

Ingalunda vill jag hävda att det nödvändigtvis gått till så; men jag menar att det är svårt att motbevisa den blotta möjligheten, i brist på mer fakta!
Citera
2024-03-24, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Pressen vet inte ett skit, mer än vad polisen berättat för dem (möjligen delvis inofficiellt).

Och jo, att slå huvudet i en sten i samband med ett fall är faktiskt, tekniskt sett, detsamma som att "ha utsatts för kraftigt våld".

Visst, i ett sådant scenario borde MGM naturligtvis ha försökt rädda Maja. Men, säg det till en skräckslagen, förståndsh---, förlåt, funktionsvarierad tonårspojke! Som väl knappt vet hur man gör första hjälpen, även om han skulle försökt!

Ingalunda vill jag hävda att det nödvändigtvis gått till så; men jag menar att det är svårt att motbevisa den blotta möjligheten, i brist på mer fakta!
Så om du ramlar av att halka på en isfläck och sedan slår huvudet i marken, har du "utsatts för kraftigt våld" i det sammanhanget? Vem skulle uttrycka sig så om ingen annan människa orsakat skadan på dig? Kanske rent tekniskt är det inte fel, men det är inte så man uttrycker sig i den kontexten.

I detta fall skriver man så för det finns en misstanke om att någon har orsakat skadan på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in