2024-03-23, 21:44
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har publicerats bild på hur det ser ut under bron, tycks inte finnas någon strandliknande terräng under bron.

Finns bild i artikeln.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/17-aringen-begars-haktad-misstankt-for-mordet-pa-maja/
Korrekt.
Under bron = Nej.
Vid sidan om bron = Ja.

Det verkar vara stenkross och det sluttar nedåt mot ån, men inga svårigheter att fiska där ifrån om man hittar bra fotfäste i krossen (Ja jag har fiskat en del i mitt liv).

På just den bilden (bild nr 2 i Expressen-länken) så ser man inte helt hur det ser ut bredvid stenkrosslänten. Det är en del träd och sly och svårt att gissa djupet.

Kan hon ha legat där = Kanske.
Kan man fiska där = Kanske.
Citera
2024-03-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Jag visste inte att man kunde se på människors utseende att dom har diagnoser?!

Ja, jag veg att många anser det, och det kan anses kontroversiellt. Men... just när det gäller vissa typer av autism finns det faktiskt indikationer på att det kan finnas ansiktsdrag som går att se. Dessutom påverkar vissa sådana diagnoser mimiken, skulle jag tro. Kanske bidrar detta, att avvikande ansiktsuttryck kan indikera vissa typer av diagnoser.

Kan ju länka en tråd som finns om detta, men det finns såklart mer info att hitta.

(FB) Autism går att se på ansiktformen

Samt en annan länk där man skriver om detta med ansiktsdrag som kan förekomma bland autistiska.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8773918/#:~:text=Some%20of%20the%20frequent%20facial,excit ing%20topics%20in%20autism%20research.

Betydligt mindre vetenskapligt belagt är mina egna observationer vid ett par tillfällen, där jag kunnat se på släkt och vänners barns utseende att det troligen har autism, för att sen få veta ett par år senare att så var det! När barnen gått genom utredning. Mycket märkligt... men nåt är det jag kan tycka mig se ibland, I deras utseende.
Greta Thunberg är annars ett typexempel på ett av de typer av utseende jag tänker på.
Senast redigerad av Hnes1983 2024-03-23 kl. 21:54.
Citera
2024-03-23, 21:58
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Det har publicerats bild på hur det ser ut under bron, tycks inte finnas någon strandliknande terräng under bron.

Finns bild i artikeln.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/17-aringen-begars-haktad-misstankt-for-mordet-pa-maja/

Ser ingen bild där:

Är du redan prenumerant, logga in för att fortsätta läsa.
Citera
2024-03-23, 22:05
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Här kan du absolut vara något på spåren. Har man bra lokalkännedom så kan man ha snappat upp ett bra "fiskeställe" under bron. Detta förutsatt att det är ett strandliknande område under/runt omkring tågbron.
Eftersom man är från trakten så är man oerhört nyfiken att besöka området kring tågbron. Men samtidigt vill man inte vara personen som hänger på en brottsplats så fort avspärrningarna har hävts.
Om du skulle åka dit och fotografera så kan man kanske göra det från andra sidan Viskan så man ser hur det ser ut en längre sträcka under bron på den sidan där kroppen hittades.
Det ska ju vara enkelt att gå på spåret från andra hållet sägs det.
Det lär nog vara flera som åker dit nu när avspärrningarna är hävda så du är absolut inte ensam om det.
Det bör ju se likadant ut på den sidan från Kinna om dom har fyllt ut för brons skull.
Blir så nyfiken på hur det ser ut... om min tankegång kan vara riktig...

Den här biten att kroppen hittades i grunt vatten nära strandkanten har jag svårt att förstå när det handlar om en djup å där det är strömt. Varför inte längre ut i ån så den hade åkt med???
Är det grunt under hela bron pga utfyllnaden för bron?
Citera
2024-03-23, 22:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Någon som vet vad pappan jobbar med? Han ser inte ut att vara någon Only Fans kreatör i alla fall.
Det vete fanken. Han har ju inte tjänat några pengar på porr tror jag.
Kan pappan vara sjukpensionär eller arbetslös för han har en usel inkomst.
Inkomstår 2022 deklarerade pappan för 219 731 kr.
Mamman har bättre, 2022 deklarerade hon för 318 444 kr.
Ingen högavlönad familj direkt.

Dom bor i en villa på 132 m2 byggt 1921. Värderat till runt 1,5 miljon enligt Booli men troligen mindre då det enligt inlägg här ser risigt ut.
Citera
2024-03-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Ja, jag veg att många anser det, och det kan anses kontroversiellt. Men... just när det gäller vissa typer av autism finns det faktiskt indikationer på att det kan finnas ansiktsdrag som går att se. Dessutom påverkar vissa sådana diagnoser mimiken, skulle jag tro. Kanske bidrar detta, att avvikande ansiktsuttryck kan indikera vissa typer av diagnoser.

Kan ju länka en tråd som finns om detta, men det finns såklart mer info att hitta.

(FB) Autism går att se på ansiktformen

Samt en annan länk där man skriver om detta med ansiktsdrag som kan förekomma bland autistiska.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8773918/#:~:text=Some%20of%20the%20frequent%20facial,excit ing%20topics%20in%20autism%20research.

Betydligt mindre vetenskapligt belagt är mina egna observationer vid ett par tillfällen, där jag kunnat se på släkt och vänners barns utseende att det troligen har autism, för att sen få veta ett par år senare att så var det! När barnen gått genom utredning. Mycket märkligt... men nåt är det jag kan tycka mig se ibland, I deras utseende.
Greta Thunberg är annars ett typexempel på ett av de typer av utseende jag tänker på.

Man kan ju också förstå mycket om en person utifrån deras inlägg, gällandes dess moral, intelligens, narcissistiska drag…
Citera
2024-03-23, 22:17
Medlem
Åklagarens pressmeddelande / polisens uppdatering 23/3-24

Åklagarens pressmeddelande 23/3-24

Två personer begärs häktade för grovt skyddande av brottsling m.m. i Marks kommun

Åklagaren har i dag lördag begärt två personer häktade på sannolika skäl misstänkta för grovt skyddande av brottsling och vapenbrott.

En 17-årig pojke är sedan tidigare häktad på sannolika skäl misstänkt för mord på en jämnårig flicka i Marks kommun.

Två personer anhölls tidigare i veckan misstänkta för vapenbrott, efter att polisen i samband med en husrannsakan i ärendet anträffade ett vapen. De två personerna begärs nu häktade. Det finns i dagsläget inget som talar för att vapnet har någon koppling till ärendet om mord.

De två personerna begärs även häktade för grovt skyddande av brottsling. En tredje person, som varit frihetsberövad misstänkt för grovt skyddande av brottsling, har försatts på fri fot.

Målnummer i Borås tingsrätt: B 1108-24.

Det är tingsrätten som sätter ut tid för häktningsförhandling. Än finns ingen tid bestämd för när förhandlingen ska ske. Presstjänsten har inte tillgång till några handlingar i ärendet.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2024/mars/tva-personer-begars-haktade-for-grovt-skyddande-av-brottsling-m.m.-i-marks-kommun/

Polisens uppdatering 23/3-24

Uppdatering, 2024-03-22, klockan 16:36

Tre personer är misstänkta för grovt skyddande av brottsling kopplat till mordet på den 17-åriga flickan. De sitter nu frihetsberövade.
Inga ytterligare omständigheter kring detta kan kommuniceras i dagsläget med tanke på att utredningen befinner sig i ett känsligt skede.

Vidare pågår nu ett intensivt utredningsarbete där ett stort antal utredare, analytiker, forensiker och tekniker aktivt arbetar vidare i ärendet.

Uppdatering, klockan 19:50

Två av av de tre personerna som satt frihetsberövade är numera anhållna. Den tredje personen är försatt på fri fot men är fortsatt misstänkt.

Uppdatering, 2024-03-23, klockan 11:35

De två personer som anhölls den 22/3, har under lördagen begärts häktade av åklagare, misstänkta för grovt skyddande av brottsling.

Åklagaren kommer att redogöra närmare för brottsmisstankarna under häktningsförhandlingarna, som hålls vid Borås tingsrätt. De misstänkta är anhöriga till den person som sedan tidigare sitter häktad, misstänkt för mord.*

Uppdatering, klockan 13:02:

Häktningsförhandlingarna kommer att hållas under lördagen, klockan 15:30 samt 16:00.

Med anledning av att utredningen befinner sig i ett mycket känsligt skede har vi från polisen tillsammans med åklagare beslutat att vi inte kommer att lämna några mer uppgifter beträffande förundersökningen i dagsläget.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2024/mars/18/18-mars-12.58-forsvunnen-person-mark/
Senast redigerad av Doiten 2024-03-23 kl. 22:19.
Citera
2024-03-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det vete fanken. Han har ju inte tjänat några pengar på porr tror jag.
Kan pappan vara sjukpensionär eller arbetslös för han har en usel inkomst.
Inkomstår 2022 deklarerade pappan för 219 731 kr.
Mamman har bättre, 2022 deklarerade hon för 318 444 kr.
Ingen högavlönad familj direkt.

Dom bor i en villa på 132 m2 byggt 1921. Värderat till runt 1,5 miljon enligt Booli men troligen mindre då det enligt inlägg här ser risigt ut.

Wow! Vars hittar man så detaljerad information?
Mvh noob
Citera
2024-03-23, 22:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Finns bild i artikeln.

Från vilket håll är den bilden tagen? Är det Skene till vänster och Kinna till höger?
Jag förstorade upp bilden och precis vid bropelaren på vänster sida ser det ut som det är grundare.
Är det fyndplatsen?
Hur det ser ut på andra sidan går inte att se då det är träd i vägen och inte heller hur det ser ut på andra sidan bropelararen där det ser ut att vara grundare. Kan det vara mer strandliknande där?
https://imgur.com/B6aohWL
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Korrekt.
Under bron = Nej.
Vid sidan om bron = Ja.

Det verkar vara stenkross och det sluttar nedåt mot ån, men inga svårigheter att fiska där ifrån om man hittar bra fotfäste i krossen (Ja jag har fiskat en del i mitt liv).

På just den bilden (bild nr 2 i Expressen-länken) så ser man inte helt hur det ser ut bredvid stenkrosslänten. Det är en del träd och sly och svårt att gissa djupet.

Kan hon ha legat där = Kanske.
Kan man fiska där = Kanske.
Du får ut med en kamera så vi får veta.
Senast redigerad av Timeout 2024-03-23 kl. 22:57.
Citera
2024-03-23, 22:43
Medlem
Citat:

Finns bild i artikeln.

På den bilden ser det ju inte ut att finnas någonting att gå på alls under bron, inte på någon av sidorna. Är inte så välbevandrad att jag vet vilken sida som fyndplatsen ligger på sett till denna bild. Det enda synliga stället just här ser ju ut att vara den stenbelagda sluttningen till vänster, om han möjligen skulle kunnat knuffa/rulla henne nerför där och att hon sen fastnat på den lilla bit/avsats som ser ut att finnas precis under vattenytan. Men det är ju en rent vild gissning bara utifrån just denna bild.
Citera
2024-03-23, 22:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Ser ingen bild där:

Är du redan prenumerant, logga in för att fortsätta läsa.
Det ska vara en öppen artikel. Finns bilder en bit ner i artikeln. Tre bilder att bläddra mellan.
Första bilden är på Maja, andra är på bron, tredje en skylt.
Senast redigerad av Timeout 2024-03-23 kl. 22:58.
Citera
2024-03-23, 22:52
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Wow! Vars hittar man så detaljerad information?
Mvh noob
Skatteverket.
Mr Koll
Ratsit
Tingsrätten
Polisen
Bara att fråga efter det. Välkommen till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in