2024-03-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabelle76
Jag tycker det ser ut som västra Öresjön. Kan vara nån film eller bild på viskan också. Om jag inte minns fel så sitter dom ihop litegrann.
Han har också lagt upp bild från badplatsen där man sjösätter. Men jag har inte sett att han har någon båt. Man kan fiska bra från land vid den sjön också. Mest gädda och abborre.
Ser ut som någon bild är tagen från Hyltenäs kulle.
Senast redigerad av snorkherren 2024-03-23 kl. 20:40.
Citera
2024-03-23, 20:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Så ser det ut utmed hela Viskan i princip. Han bor ju i Berghem o har inte långt till ån där heller.
Enda gången jag sett folk fiska nära brottsplatsen så har de stått vid den lilla grusvägen som går från Industrigatan. Där ser man cyklar o mopeder ibland.
Undrar om det kan vara en fiskeplats där under järnvägsbron då dom kanske har fyllt ut där för att få stabilitet i bron.
Det skrevs om det tidigare att den kanske är stenkross och grus där som en liten strand typ och det är därför som kroppen hittades på grunt vatten. Det verkar ju bli djupt direkt på andra ställen vid ån.
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Jag har aldrig varit vid just det området av ån där hon hittades. Men Viskan ser likadan ut nästan överallt. Alltså att det INTE är grunt på många ställen. Starka strömmar har format väggar av lera och rötter så oftast blir det 1-2m djupt direkt.

Men en tanke som slog mig är att hon eventuellt låg precis under bron. Där kan det absolut vara stenkross och grus som används som fyllnad när järnvägsbron byggdes och därmed ett parti utan träd, rötter och lera. Där under kan det vara en konstgjord "strand" av stenkross som gör att det gradvis blir djupare och djupare = grunt parti.

Under bron kan inte heller en lokförare eller tågpassagerare upptäcka henne. Hade hon legat på grunt vatten 10 meter bredvid bron så kanske någon hade sett henne genom träd och grenar, det är ju ändå bladfria träd såhär års. Tåget kör dessutom ganska långsamt där eftersom Assbergs perrong ligger några 100 meter framför.
Citera
2024-03-23, 20:44
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Den platsen var faktiskt den första jag tänkte på när jag läste att Maja hade försvunnit nära skolan. Vill man dränka någon eller dig själv så är det ju mer strömt där och gångvägen till Kinna vid Pruhultsvägen går jättenära ån.
När jag nåddes av detta försvinnande (fredag morgon den 15:e mars) så trodde jag på en olycka längs åavägen strax nedanför Velingstorpsbron. Ett snedsteg och stukad fot så ligger du i strömmen! Helt klart ett lurigt parti av ån där.
Men när information efter information kom till allmänheten så kunde det uteslutas.
Citera
2024-03-23, 20:44
Medlem
Citat:

Hela familjen var där tillsammans såg en på en annan familjemedlems insta...
Citera
2024-03-23, 20:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Vet inte varför jag får en känsla av att han inte slängt henne i vattnet, för varför peka ut vart kroppen är för att sen neka till mord? Tänker om familjemedlemmarna hjälpt till göra sig av med kroppen men hon "flytit" dit? Kanske inte tänkt på att kroppen inte sjunker eftersom dom verkar inte bort om flötet själva? 🤔

Varför mgm1 ger information till Polisen var Maja finns har antagligen att göra med vad som framkommit i förhör.

Den misstänkte målar under förhöret in sig i ett hörn där det blir uppenbart för honom att han försagt sig och inser att det är lika bra att erkänna att han vet var Maja finns, men försöker ljuga ihop något om varför han vet det.

Det är ett rimligt antagande tycker jag.
Citera
2024-03-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför mgm1 ger information till Polisen var Maja finns har antagligen att göra med vad som framkommit i förhör.

Den misstänkte målar under förhöret in sig i ett hörn där det blir uppenbart för honom att han försagt sig och inser att det är lika bra att erkänna att han vet var Maja finns, men försöker ljuga ihop något om varför han vet det.

Det är ett rimligt antagande tycker jag.
Efter polisen har pratat med de andra i klassen kanske någon kamrat mindes att Tim och Maja gått i väg åt samma håll, vilket Tim inte räknat med, då får han ändra sin historia och i ett pressat läge på stationen är det svårt att hitta på en ny lögn så han berättar vart de gick...
Citera
2024-03-23, 20:57
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Undrar om det kan vara en fiskeplats där under järnvägsbron då dom kanske har fyllt ut där för att få stabilitet i bron.
Det skrevs om det tidigare att den kanske är stenkross och grus där som en liten strand typ och det är därför som kroppen hittades på grunt vatten. Det verkar ju bli djupt direkt på andra ställen vid ån.
Här kan du absolut vara något på spåren. Har man bra lokalkännedom så kan man ha snappat upp ett bra "fiskeställe" under bron. Detta förutsatt att det är ett strandliknande område under/runt omkring tågbron.
Eftersom man är från trakten så är man oerhört nyfiken att besöka området kring tågbron. Men samtidigt vill man inte vara personen som hänger på en brottsplats så fort avspärrningarna har hävts.
Citera
2024-03-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det finns prejudikat från Högsta Domstolen kring detta där personer som hjälpt sitt barn till och med fått straffrihet. Ett fall gäller en pappa som hjälpt sin son att fly landet efter att sonen knivskurit två personer (se länken nedan). Så det är upp till rättens bedömning av helheten men straffet kan sättas ned med hänsyn till att de är nära anhöriga.

https://lawline.se/answers/kan-skyddande-av-en-brottsling-familjemedlem-leda-till-straff-

Citat:
Kap 17 11 § BrB
st 5 Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den som begått brottet, den brottslighet som denne begått och övriga omständigheter är att anse som ringa, utgör den inte brott. Lag (2022:792).

Inte när det gäller mord det ger inget förmildrande för föräldrarna. Det som kommer ge förmildrande i detta fallet är misstänktes ålder och funktionsnedsättning. Föräldrarna riskerar fängelse om de fälls. Inte så länge sedan man höjt straffet för skyddande av brottsling.
Ett nyligen dömt fall gav personen 2 års fängelse för grovt skyddande av brottsling.
De här två har även vapenbrott vilket kommer ge ytterligare straff.
Men man ska komma ihåg att i Nadja Blom fallet frikändes farföräldrarna för skyddande av brottsling.
Det gäller att åklagaren går på åtal med starka bevis.
Citera
2024-03-23, 21:22
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
i hans huvve har han inte mördat hon så han fattar inte anklagelsen. om polisen kallat det dråp eller vållande men som att han skadat hon pga nån anledning hade han nog erkänt

Det är rätt låga odds detta slutar i dråp skulle jag gissa.
Citera
2024-03-23, 21:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Här kan du absolut vara något på spåren. Har man bra lokalkännedom så kan man ha snappat upp ett bra "fiskeställe" under bron. Detta förutsatt att det är ett strandliknande område under/runt omkring tågbron.
Eftersom man är från trakten så är man oerhört nyfiken att besöka området kring tågbron. Men samtidigt vill man inte vara personen som hänger på en brottsplats så fort avspärrningarna har hävts.

Det har publicerats bild på hur det ser ut under bron, tycks inte finnas någon strandliknande terräng under bron.

Finns bild i artikeln.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/17-aringen-begars-haktad-misstankt-for-mordet-pa-maja/
Citera
2024-03-23, 21:31
Medlem
Citat:

Absolut! Och mamman har lagt upp fler bilder därifrån på sin insta och skrivit att dom gifte sig där så dom var tillbaka på platsen.
Där är det flera bilder på hela familjen.
Citera
2024-03-23, 21:34
Medlem
WhereIsRussias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det är rätt låga odds detta slutar i dråp skulle jag gissa.

aa men e han som 10 i huvve så fattar han inte mordanklagelse. blir ju inte fängelse ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in