2024-03-23, 19:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det håller jag med om, det finns inte något öht som tyder på att SE hade någon som helst koppling till EAP.

Ja, västtyska "Rikskriminalen" (BKA) låg i Wiesbaden. Och dit skickades kläder och kulor efter mordet. Det har i tråden på något sätt kopplats till SE och lappen. Jag kan dock inte se vad SE skulle dit och göra med anledning av de tekniska undersökningarna och tror inte heller att sena PU gjorde det. Skulle han åkt dit och plingat på?

Lokala polisen/delstatspolisen eller "öppna polisen" på riksnivå vet jag inte vad man skulle frågat.

Säkerhetspolisen finns något tänkbart att att fråga om.

Ja, registreringsnummer är sannolikt. Men vad skulle man frågat om gällande ett helt okänt sådant.

Det finns väl de som vurmar för att den psykologiska profilen på en mördare av höga politiker ska lägga sig i utredningen? Att då kunna presentera att SE varit och plingat på hos BKA i Wiesbaden hade varit en fjäder i hatten för KP.

Jag utgår helt krasst från att svaret på vilken fråga som än ställdes var något i linje med: "- SE, vem är det? Nej vi har ingen information om denne man i våra register."

Det är inte uteslutet att KP knycklade ihop det intetsägande svaret till en pappersboll och slängde i sin egen papperskorg på tjänsterummet. Hur som helst gav förfrågan inget genomslag i KPs presentation på pressträffen.

Det som finns är annonser i DN under 1986 om sällskapsresor med buss till "vinstaden" Rüdesheim på 5-7 dagar och jag tror SE kanske "funderade lite på saken" men slängde lappen efter att statushustrun ME kanske avvisade hela idén. Resorna verkar inte varit så lönsamma då de försvinner från annonseringen inom något år.
Citera
2024-03-23, 19:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Gav även ut Ny Bulletin.

Rörelsen hade även utgivning av böcker. SE har gått kurs i bokformgivning samt arbetat med sådan på Sveriges radios förlag.

Så här kunde SE ha gjort en insats för den goda saken. Kanske med Så överlever Sverige Olof Palme, utgiven 1982. Det påstås vara en översättning av en skrift författad av rörelsens andlige fader, amerikanen Lyndon Hermyle LaRouche Jr.

Hans parhäst var tyskan Helga Zepp och hon återfinns i Wiesbaden. Och med ledning av det kan man vidare notera att efterföljaren till tyska Europäische Arbeiterpartei, det vill säga Bürgerrechtsbewegung Solidarität, grundas i Rüdesheim i augusti 1986 (tysk läsövning: https://www.bundeswahlleiterin.de/dam/jcr/abaae888-f6ec-4e7b-bbaf-37b452799eae/bueso.pdf). Apropå lappen ”Wiesbaden Rydesheim” som SE slängt i papperskorgen.

Råkade visst dra iväg till att låta som en parodi på stora MOP-tråden här.
Das vorstehende Statut wurde auf dem Gründungsparteitag in Rüdesheim am 3.8.1986 beschlossen und ist mit diesem Tage in Kraft getreten. Zuletzt geändert beim 15. Ordentlichen Parteitag in Frankfurt-Bornheim am 02.07.2022.
Ganska "spännande" att partiet grundades av Lyndon LaRouches parhäst 3 augusti 1986 i just Rüdesheim. SE kan mycket val varit med personligen vid grundandet eller 50/50 som vi räknar statistik i den här tråden.
Citera
2024-03-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tysk springstil?

Tyska glosor?

Tysk adress!

Ja du, dr Watson, du kanske är något på spåren. Är SE en gammal tysk agent, going rogue?

Konspirationer kan kittla för en del, har jag hört.

Nä, det är bara «användaren» ursprungligen som försöker leda tråden ut i en wild goose chase igen. Då är det kul, när man kan sitta o pladdra om allt möjligt trams som inte leder någonstans. Då är det full back up från U. Men med det samma det kommer in på kalla, hårda fakta då är det att börja vrida på saker, igen. Borde ignoreras helt. Påläst, men värdelös. Finns ord för sånt.
Citera
2024-03-23, 19:33
Medlem
fragolas avatar
Varför finns det inga passbilder ute på Skandiamannen fast det finns på typ alla andra misstänkta?
Är det för att han själv ändå ställde upp i media?
Citera
2024-03-23, 19:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Varför finns det inga passbilder ute på Skandiamannen fast det finns på typ alla andra misstänkta?
Är det för att han själv ändå ställde upp i media?

Kan det vara eftersom de valsade runt i pressen som just "misstänkta" så att olika redaktioner beställde hem dem? De var aldrig aktuellt i SEs fall.
Citera
2024-03-23, 19:49
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kan det vara eftersom de valsade runt i pressen som just "misstänkta" så att olika redaktioner beställde hem dem? De var aldrig aktuellt i SEs fall.
Absolut men det skulle kunna ha gjorts senare. Av KP eller privatpersoner.

Och kanske kan man se det som en del av Stigs plan, kanske avslöjar passbilden att han ser ut som mördaren och därför var han tvungen att gå ut i media…
Citera
2024-03-23, 19:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Och kanske kan man se det som en del av Stigs plan, kanske avslöjar passbilden att han ser ut som mördaren och därför var han tvungen att gå ut i media…

Jag gissar att gamla passbilder rensas ut efter säg 10 år? Då var KP för sent ute. Att få kika i SEs pass hade varit spännande. 1986 stämplade man fortfarande passen även inom Europa.

Om privatpersoner sitter på SEs passbilder vet vi så klart ingenting om. Däremot borde väl SEs omgivning märkt om han ändrade sitt utseende radikalt efter mordet?

Här i tråden hävdar många att SE är mördaren just för att ingen kände igen honom som mördare. Vilket vittne skulle vara mest troligt som kandidat att peka ut SE som mördaren enligt dig?

LP räknas inte då hon redan pekat ut CP som mördaren innan hon dog.
Citera
2024-03-23, 19:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
...
Det som finns är annonser i DN under 1986 om sällskapsresor med buss till "vinstaden" Rüdesheim på 5-7 dagar och jag tror SE kanske "funderade lite på saken" men slängde lappen efter att statushustrun ME kanske avvisade hela idén. Resorna verkar inte varit så lönsamma då de försvinner från annonseringen inom något år.

Inte för att jag förstår kopplingen, men dessa resor finns fortfarande.

Full i Rüdesheim är en rimlig gissning ifall en svensk hamnar i ett register där.
Citera
2024-03-23, 20:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nä, det är bara «användaren» ursprungligen som försöker leda tråden ut i en wild goose chase igen. Då är det kul, när man kan sitta o pladdra om allt möjligt trams som inte leder någonstans. Då är det full back up från U. Men med det samma det kommer in på kalla, hårda fakta då är det att börja vrida på saker, igen. Borde ignoreras helt. Påläst, men värdelös. Finns ord för sånt.

Precis, 68 000 inlägg med stolliga teorier. De flestas är inte ens roliga, till skillnad från Ursprungligens.
Citera
2024-03-23, 20:14
Medlem
Citat:

SE ville se ut som mördaren, han ville ha ut sitt signalement i media. Förstörde alla eventuella vitnesuppgifter på det sättet.

Bra taktik, men kräver en iskall mentalitet. Det borde kollas mer på om SE hadde nån störning. Vart på psykopatskalaen han låg. Hur många poäng han hadde. Eventuellt.
Citera
2024-03-23, 20:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Inte för att jag förstår kopplingen, men dessa resor finns fortfarande.

Full i Rüdesheim är en rimlig gissning ifall en svensk hamnar i ett register där.

Ja tamejävlar!

https://www.tobbesresor.se/rudesheim-7-dagar

Jag hade bara noterat att annonseringen av dessa populära resor upphörde på slutet av 80-talet när jag kollade. (Resan jag länkar till nu är slutsåld.)

Det ingår även besök på ett destilleri för de som gillar starkare drycker. Dagsprogrammet verkar inte innehålla något strandhugg i Wiesbaden.

Kopplingen som jag kunde föreställa mig skulle vara att SE tog reda på var Rüdesheim låg (nära Wiesbaden) för att locka ME att åka på en sällskapsresa dit. ME kanske inte gillade idén och minneslappen slängdes.... (Lappen har då ingen koppling till mordet alls.) Varför detta är en rimlig hypotes är att Rüdesheim förekom i dessa annonser men knappast alls i övrig nyhetsrapportering på 80-talet.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-23 kl. 20:23.
Citera
2024-03-23, 20:30
Medlem
Hans Holmér och Skandiamannen - Pussel

https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in