2024-03-23, 16:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om jag var säker på det skulle jag inte sitta här. Då skulle jag sitta i TV och skaka hand med Leffe GW.

Nej, budskapet är endast att gräva fram så mycket som möjligt och titta närmare på det där.

Jag menar, vem som helst kan ju se att stilarna inte är helt olika ställda jämsides.

Det är alltså stilen från 60-talet, den i Sveriges Radio-dokumenten, som jag jämför med.

Är det tillräckligt likt? Tyvärr kan jag inte svara på det.

Antar att de som är väldigt skickliga kan manipulera sin skrivstil en del.

Stilen kan sedan 60-talet också ha influerats av kalligrafin, som han blev duktig på.

Det är där Wiesbaden-lappen kommer in i bilden, för att bedöma hur stilen har utvecklats under 20 år.

PH säger väl att han hittat lappen i SEs papperskorg och att han kände igen handstilen som SEs?

Allt PH säger kan väl tas som en sanning utan vidare analyser?

Var landar du när det gäller bekännelsebreven? SE är väl inte misstänkt för att ha jobbat på SR?
Citera
2024-03-23, 16:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
PH säger väl att han hittat lappen i SEs papperskorg och att han kände igen handstilen som SEs?

Allt PH säger kan väl tas som en sanning utan vidare analyser?

Var landar du när det gäller bekännelsebreven? SE är väl inte misstänkt för att ha jobbat på SR?

Så din invändning är att någon annan använde Stickans papperskorg?

Wow, dude! Så den misstänkte är i själva verket en kollega till SE.

De frågade en till om Wiesbaden-lappen, vill jag minnas. Även denne menade på att det var SE:s stil.

Landar i att Bekännelsebreven / Norrtälje-breven (1986 och 1989) har en skrivstil som inte är helt olik den som SE visar upp i Sveriges Radio-dokumenten 20 år tidigare. Se exempelvis s. 19 och s. 21:

https://drive.google.com/file/d/1aOE57Cd5WcTUHf5cdj6VJyvE2VLxgYhu/view

Detta om man väger in hur skrivstilen såg ut i textad eller halv-textad form 20 år senare, aka Wiesbaden-lappen:

https://wpu.nu/wiki/Wiesbaden

Men det finns mer, som kryper ännu närmare.
Citera
2024-03-23, 17:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det frågades nog om SE "fanns med i deras rullor".

Jag tolkar det fritt som en fråga om SE varit i kontakt med Tyska myndigheter i största allmänhet. Det var till exempel fullt möjligt att köpa till exempel en S&W357M i Tyskland på 70-talet och smuggla in den till Sverige.

Om SE fanns i Tyska straffregister skulle också vara intressant för PU. SE kan ha överdoserat på reseförrådet av Kortison och brusat upp i Tyskland och kanske gjort sig skyldig till något våldsamt brott med rättsliga följder.

SE kanske hade blivit omhändertagen för fylleri i den idylliska vinstaden Rüdesheim och därmed hamnat "i rullorna".

SE kanske hade registrerat en firma (GmbH) i Tyskland för att diskret kunna ta emot belöningen för mordet från annat land.

Det finns väl flera olika tänkbara anledningar att SE skulle kunna finnas i Tyska register? (Register = "Reg." på lappen?)

Synd att vi inte känner till resultatet av detta.

Ja, man torde frågat efter Stig. Men var önskade man att kollegorna skulle kolla. Tysk förvaltning är knappt datoriserad ens idag (faxen lever i högönsklig välmåga) och 1986 fanns nog massa olika register på olika nivåer som ligger i arkiv här och där.

Kanske ville man bara kolla om han fanns i något av säkerhetstjänsternas arkiv.
Citera
2024-03-23, 17:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så din invändning är att någon annan använde Stickans papperskorg?

Wow, dude! Så den misstänkte är i själva verket en kollega till SE.

De frågade en till om Wiesbaden-lappen, vill jag minnas. Även denne menade på att det var SE:s stil.

Landar i att Bekännelsebreven / Norrtälje-breven (1986 och 1989) har en skrivstil som inte är helt olik den som SE visar upp i Sveriges Radio-dokumenten 20 år tidigare. Se exempelvis s. 19 och s. 21:

Detta om man väger in hur skrivstilen såg ut i textad eller halv-textad form 20 år senare, aka Wiesbaden-lappen:

https://wpu.nu/wiki/Wiesbaden

Men det finns mer, som kryper ännu närmare.

Det verkar som om PH har rätt.

Kusligt att SE läste tyska på gymnasiet enligt det dokument du länkar. Det kom nog till stor nytta i Rüdesheim utanför Wiesbaden. Vet man när SE var där? Var det efter mordet för att hämta pengarna eller före mordet för att hämta mordvapnet?
Citera
2024-03-23, 17:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, man torde frågat efter Stig. Men var önskade man att kollegorna skulle kolla. Tysk förvaltning är knappt datoriserad ens idag (faxen lever i högönsklig välmåga) och 1986 fanns nog massa olika register på olika nivåer som ligger i arkiv här och där.

Kanske ville man bara kolla om han fanns i något av säkerhetstjänsternas arkiv.

Kopplingar mellan SE, Östtyskland och Stasi är väl rimliga? Åkte inte någon av SEs väktare till Östtyskland precis före mordet? En väktare på Skandia hade ett östnamn som fick PHs puls att rusa.

PH hade varit en riktig polis så vad han "misstänkte" måste vi lägga extremt mycket vikt vid här i tråden. (Vad PH tror nu idag lite mindre vikt.)

Man undrar om PU fick se SEs Stasiakt eller om den fastnade hos SÄPO?

Det är väl främst registren i Rüdesheim som PU borde intresserat sig för och det är väl en något mindre stad så pappersbuntarna var kanske hanterbara?

Edit: Jag tror att produktion av bland annat traktorer ofta ingick i krigsskadestånd till Ryssland. Därför var kanske SEs berättelse om att han jobbat med material om en finsk traktor på mordnatten det ultimata sättet att håna polisen? (Om Ryssland anlitade SE som mördare.)

Edit2: Om SE jobbade åt Östtyskland passar SEs tyskastudier in i hypotesen som hand i handske!
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-23 kl. 17:26.
Citera
2024-03-23, 17:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det verkar som om PH har rätt.

Kusligt att SE läste tyska på gymnasiet enligt det dokument du länkar. Det kom nog till stor nytta i Rüdesheim utanför Wiesbaden. Vet man när SE var där? Var det efter mordet för att hämta pengarna eller före mordet för att hämta mordvapnet?

Tysk springstil?

Tyska glosor?

Tysk adress!

Ja du, dr Watson, du kanske är något på spåren. Är SE en gammal tysk agent, going rogue?

Konspirationer kan kittla för en del, har jag hört.
Citera
2024-03-23, 17:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Kopplingar mellan SE, Östtyskland och Stasi är väl rimliga? Åkte inte någon av SEs väktare till Östtyskland precis före mordet? En väktare på Skandia hade ett östnamn som fick PHs puls att rusa.

PH hade varit en riktig polis så vad han "misstänkte" måste vi lägga extremt mycket vikt vid här i tråden. (Vad PH tror nu idag lite mindre vikt.)

Man undrar om PU fick se SEs Stasiakt eller om den fastnade hos SÄPO?

Det är väl främst registren i Rüdesheim som PU borde intresserat sig för och det är väl en något mindre stad så pappersbuntarna var kanske hanterbara?

Edit: Jag tror att produktion av bland annat traktorer ofta ingick i krigsskadestånd till Ryssland. Därför var kanske SEs berättelse om att han jobbat med material om en finsk traktor på mordnatten det ultimata sättet att håna polisen? (Om Ryssland anlitade SE som mördare.)

Edit2: Om SE jobbade åt Östtyskland passar SEs tyskastudier in i hypotesen som hand i handske!

Vad av värde för saken skulle man kunna tänkas hitta hos lokalpolisen i Rüdesheim eller hos delstatspolisen i Wiesbaden (Hessen).

Jag skulle gissa på att man fastnar för Wiesbaden i relation till EAP och därmed säkerhetspolisiära register. EAP hade verksamhet även i Rüdesheim (FB) Skandiamannen.
Citera
2024-03-23, 17:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tysk springstil?

Tyska glosor?

Tysk adress!

Ja du, dr Watson, du kanske är något på spåren. Är SE en gammal tysk agent, going rogue?

Konspirationer kan kittla för en del, har jag hört.

Sid 29:

"M Ginsburg" låter som en Tysk undercoveragent som anställer SE på SR för inskolning i SBs propagandaavdelning.

Kittlande nog kan Ginsburg också vara en anglifierad judisk CIA-agent som jobbade under cover på Sveriges Radio åt SB.
Is Ginsberg a German name?
Günzburg is a surname of Bavarian origin. Ginsberg, Ginsburg, Gensburg, Ginsburgh, Ginzberg, Ginzborg, and Ginzburg are variants of the surname.
Ginsburg Name Meaning
Jewish (Ashkenazic): habitational name from Günzburg in Swabia which derives its name from the river Günz (in early Latin records Guntia probably of Celtic origin) + Old High German burg ‘fortress walled town’
När datahallarna under Skandia fyllts med kraftfulla datorer från USA flyttades nog SB-agenten SE till Thulehuset.

Vilka slutsatser ska man dra av detta?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-23 kl. 17:50.
Citera
2024-03-23, 17:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vad av värde för saken skulle man kunna tänkas hitta hos lokalpolisen i Rüdesheim eller hos delstatspolisen i Wiesbaden (Hessen).

Jag skulle gissa på att man fastnar för Wiesbaden i relation till EAP och därmed säkerhetspolisiära register. EAP hade verksamhet även i Rüdesheim (FB) Skandiamannen.

Det låter rimligt. Däremot har jag inte stött på en enda koppling mellan EAP och SE förutom den som Ålandsmaggan hittat på. SE var nära en innergård där EAP tryckte sin tidning inomhus i ett helt annat hus. (Lite som att SE är misstänkt för mordet eftersom han stod inne i Skandias reception när OP sköts ute på gatan.)

Det vore roligt att få ta del av tyskarnas knastertorra kanslityska då de konstaterade att den vilda gåsjakten (Wildgänsejagd) hade kammat exakt noll när det gällde SEs kopplingar till EAP.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-23 kl. 18:01.
Citera
2024-03-23, 18:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Nu är väl Wiesbaden säte för Bundeskriminalamt också. Det är således inte bara delstatspolisen som har kontor i Wiesbaden utan alla Bundesländer "delar kontor där".

Frågan till Tyska polisen kan därför varit "bredare" än bara delstaten Hessen.

Jag tror alla polisbilar i Tyskland 1986 var registrerade i Wiesbaden och inte hade "lokala" registreringsskyltar. "Reg." på lappen = Registreringsskylt?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-23 kl. 18:45.
Citera
2024-03-23, 18:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det låter rimligt. Däremot har jag inte stött på en enda koppling mellan EAP och SE förutom den som Ålandsmaggan hittat på. SE var nära en innergård där EAP tryckte sin tidning inomhus i ett helt annat hus. (Lite som att SE är misstänkt för mordet eftersom han stod inne i Skandias reception när OP sköts ute på gatan.)

Det vore roligt att få ta del av tyskarnas knastertorra kanslityska då de konstaterade att den vilda gåsjakten (Wildgänsejagd) hade kammat exakt noll när det gällde SEs kopplingar till EAP.

Det håller jag med om, det finns inte något öht som tyder på att SE hade någon som helst koppling till EAP.

Citat:
Nu är väl Wiesbaden säte för Bundeskriminalamt också. Det är således inte bara delstatspolisen som har kontor i Wiesbaden utan alla Bundesländer "delar kontor där".

Frågan till Tyska polisen kan därför varit "bredare" än bara delstaten Hessen.

Jag tror alla polisbilar i Tyskland 1986 var registrerade i Wiesbaden och inte hade "lokala" registreringsskyltar. "Reg. på lappen = Registreringsskylt?

Ja, västtyska "Rikskriminalen" (BKA) låg i Wiesbaden. Och dit skickades kläder och kulor efter mordet. Det har i tråden på något sätt kopplats till SE och lappen. Jag kan dock inte se vad SE skulle dit och göra med anledning av de tekniska undersökningarna och tror inte heller att sena PU gjorde det. Skulle han åkt dit och plingat på?

Lokala polisen/delstatspolisen eller "öppna polisen" på riksnivå vet jag inte vad man skulle frågat.

Säkerhetspolisen finns något tänkbart att att fråga om.

Ja, registreringsnummer är sannolikt. Men vad skulle man frågat om gällande ett helt okänt sådant.
Citera
2024-03-23, 19:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Att det var SE vet vi inte med säkerhet.

Att det var strax efter mordet är ytterst osäkert.

Att det var vittnen i pluralis stämmer inte heller.

Även din källkritik är på papegoja-nivå.

Men för all del, följ gärna upp er Bohemia-dröm.

Det är ett intressant dokument, men befarar att det är ännu en luftballong som pyser ur.
Ja mycket osäkert. Nu orkar jag inte kolla på nytt men har för mig att något vittne berättade att en man som liknade Christer Pettersson dök upp på Bohemia "i nära anslutning till skotten". Det här vittnet hörde av sig ett antal år senare efter att ha sett bilder på CP. Det säger inget om det var ett par minuter eller 7-8 minuter eller ännu mer efter skotten. 7-8 minuter eller mer möjliggör tidsmässigt att det var en återvändande GM-SE som gjorde ett kort stopp inne på Bohemia innan han fortsatte till Skandia.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-03-23 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in