2024-03-22, 18:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Sorry om jag rycker in och lägger några ord.

Jag slänger kartong och annat på denna återvinningsstation varje månad. Att ta sig från skolan till återvinningen en torsdag kl 14:30 utan att bli sedd är svårt, men inte omöjligt.

Men är man väl vid återvinningen är det bara några få steg bort från att kliva bakom ett plank och man är "osynlig" (ett plank/träväggar som murar in containrarna likt ett = [. Förutsatt att ingen annan slänger skräp exakt då givetvis.

Bakom/runt parkeringen är ett staket/stängsel som man enkelt klättrar över på 1 sekund.

Sedan är det en äng/kohage som sluttar neråt mot järnvägen. Eftersom det sluttar neråt och man har skymd sikt av det [-formade planket kan man gå/jogga ganska ostört ner till järnvägen är min uppfattning. Markytan liknar en typisk kohage så visst, det kan vara blött och halt men det är inga större svårigheter att ta sig ner till järnvägen. Att gå från återvinningen till järnvägen tar ca 30 sekunder om jag ska gissa.

När du väl har korsat järnvägen är sikten skynd. Det är en höjdskillnad på säkert 2 meter från järnvägen till diket strax bakom. När du har korsat järnvägen där är det ca 50 meter till ån.

Jag är fortfarande osäker på vilken väg jag tror dem gick. Via MM´s parkering eller via Assbergs perrong!
Tackar för infon.
Tittar man på var avspärrningarna var så är det troligare från MM:s parkering för det var inte avspärrat bort mot perrongen vad jag kan avgöra.
Titta på den här bilden så ser du hur avspärrningen gick och den troliga vägen.
https://imgur.com/YPoyUOj
Citera
2024-03-22, 18:28
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Var finns sammaställningen?
Har du tittat på trådens 1a sida?
Citera
2024-03-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, enligt det Dagbokbladet är det två misstänkta som har varsin försvarare.
Det senaste förordnad idag. Tim står med namn och den andra sekretessad till MT2.

Det står ett till namn klart och tydligt: pappans.
Citera
2024-03-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jupp, det gäller väl att "återupprätta förtroendet" och se till att utredningen visar att det också fanns kompetenta ageranden i ärendet.

Ja, man kan ju inte låta bli att tänka så! Dessutom verkar de väldigt ivriga att informera om hur mycket resurser de NU sätter in på det här fallet. Känns som lite damage control efter all kritik om frånvaro av sökinsats...

Citat:
Enligt Nina Friman Björk lägger man just nu mycket resurser på att lösa det misstänkta mordet.

"– Förutom jag som är med i egenskap av åklagare jobbar också ett stort antal poliser, IT-forensiker, analytiker och förhörsledare med det här. Vi får också resurser från andra polisområden som stöttar upp med personal. Det är ju en utredning som bedrivs på bred front. Det finns stora resurser avsatta att utreda det här brottet. Det är en omfattande utredning."

https://www.markposten.se/nyheter/aklagaren-om-utredningen-av-mordet-pa-maja-ett-stort-antal-fynd.7f881f97-6e9e-46ec-9314-79cde2bfe6b1

Citat:
”Vidare pågår nu ett intensivt utredningsarbete där ett stort antal utredare, analytiker, forensiker och tekniker aktivt arbetar vidare i ärendet”, skriver polisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76XOq8/ytterligare-en-person-misstankt-efter-majas-dod

Citat:
"Under helgen har polisen fått extra resurser för att kunna ”fortsätta hålla ett högt tempo”. Samtidigt har det riktats kritik mot att polisen inte började söka aktivt efter försvunna Maja förrän efter fyra dagar."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ytterligare-tre-misstankta-efter-mordet-pa-maja/
Citera
2024-03-22, 18:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Väldigt intressant! Tror mycket väl att det skulle kunna handla om det du skriver i början, att de hämtat honom. Om han själv är i ett sådant skick att han helt enkelt inte kan ta bussen/tåget hem utan att väcka uppmärksamhet och frågor, så har han ju inte så mycket annat val än att ringa till mamma och pappa.

Man vet ju heller inte hur MGM mådde efter mordet, han kanske bröt ihop och föräldrarna var de han vände sig till för att få ur sig allt. Sen kanske de har hjälpt honom att göra sig av med bevis och ev hjälpt honom att komma upp med en historia att dra om polisen skulle komma honom på spåren. Kan det kanske vara så att det brister där i historien - att MGM börjar avslöja lite sanning i förhör som inte stämmer överens med den historia de kokat ihop och när polisen sen pratar mer med föräldrarna så märker de att versionerna inte stämmer ihop?

Det är spekulation men kan eventuellt ge uppslag till förklaring.

Mgm bör ha dragit en vals för anhöriga varför han var blöt, skitig och kanske även blodig om han var det, när det senare blir känt att Maja är försvunnen kanske anhöriga fattar misstankar, bringar klarhet och bestämmer sig för att dölja bevis.
Citera
2024-03-22, 18:34
Medlem
Extremeflys avatar
Någon som vet om föräldrarna är gripna eller på fri fot för vapenbrott? Om dom är gripna vad hände med systern då? Har hon blivit tagen av soc då?
Citera
2024-03-22, 18:35
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenivattn3t
Tro mig, jag vet! Att polisen inte gjorde någonting är skandal, men som ni redan märkt är dessa sverigevänner omöjliga att ändra åsikt på
Med tanke på hur snabbt detta klarades upp (givet att den häktade TA är gärningsman) måste nog polisen gjort något mer än att klia sig i arslena under helgen.
Citera
2024-03-22, 18:45
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tackar för infon.
Tittar man på var avspärrningarna var så är det troligare från MM:s parkering för det var inte avspärrat bort mot perrongen vad jag kan avgöra.
Titta på den här bilden så ser du hur avspärrningen gick och den troliga vägen.
https://imgur.com/YPoyUOj
Japp jag har tittat på denna avspärningsbild många gånger ska jag erkänna. Visst, det är inte avspärrat hela vägen till Assbergs perrong. MEN.. Det är avspärrat vid hörnet av Artwoodhuset där det gamla stickspåret slutar. Inzoomat: https://earth.google.com/web/@57.49545801,12.67260445,50.71115033a,87.90459754d ,35y,3.28664463h,0.42449653t,0r/data=OgMKATA
Därifrån är det (uppskattningsvis) dubbelt så långt till fyndplatsen som det är ifrån hörnet på MM´s parkering. Jag säger inte att det betyder någonting men det är så det verkar ligga till. Sen är det som vi diskuterat tidigare i tråden. Med tanke på avsaknaden av träd på ängen så kanske poliserna tyckte det va "smidigt" att dra banden längs stängselstolparna utmed MM´s parkering.
Dessutom stämmer inte denna avspärrningsbild till 100% då M hittades på grunt vatten och på bilden är avspärrningen helt utanför åns yta.
Citera
2024-03-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Varför är ni så många som tror att de försökt gå någonstans utan att bli sedda?
Enl. uppgifter här eller om det var i media så var det Maja som skulle visa Tim något ”hemligt” ställe.
De kanske gått tillsammans bland många andra. Ingen reagerar på ett par som går bland andra människor.
Det är per se inget avvikande och uppmärksammas inte.

Hade de smugit och sprungit och gömt sig bakom hörn för att rusa fram mellan olika gömslen så hade garanterat fler uppmärksammat dem.

En mycket bra poäng! Om det inte fanns nån planering, utan att något gick snett på platsen, så fanns ju ingen anledning för de att smyga på vägen dit.
Citera
2024-03-22, 18:53
Medlem
Tuors avatar
Finns det någon info kring huruvida pojken också har en intellektuell funktionsnedsättning?
Citera
2024-03-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Det står ett till namn klart och tydligt: pappans.

Var ser du det?? Om det inte länkats till något nytt dagboksblad ikväll? Kollat igenom dagboksbladet från 22/3 som länkades på e.m. idag + dagboksbladet från Solna Tingsrätt - ingenstans finns pappans namn. Däremot står MGM:s fulla namn utskrivet och han har pappans tilltalsnamn som mellannamn. Kan du ha blandat ihop det eller läser du någon annanstans?
Citera
2024-03-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Någon som vet om föräldrarna är gripna eller på fri fot för vapenbrott? Om dom är gripna vad hände med systern då? Har hon blivit tagen av soc då?

Det är ingen som vet om de ens är misstänkta för någonting, eftersom inga namn kommit ut. Idag anhölls ju 3 personer misstänkta för grovt skyddande av brottsling gällande mordet på Maja. Vapenbrottet är ju ett eget ärende, åtskilt från mordet. Det gällde 2 personer. Min teori är att föräldrarna är de 2 som är misstänkta för vapenbrottet, men att de även är misstänkta för grovt skyddande av brottsling och att den tredje personen anhållen för det är MGM:s syster. I så fall sitter även hon frihetsberövad.
Storasystern är i annat fall myndig, så där blir väl knappast soc inblandade, eller??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in