2024-03-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Det är för likheternas skull men att polisen agerade annorlunda i de olika fallen, samt att det här inte ska få hända igen.

Likheter:

1. Orolig förälder larmar polis. (I ena fallet tas det på allvar i det andra inte).

2. Indikation på RISK att brott begåtts - inte är det HAR begåtts utan att det fanns RISK.
- I Lisas fall var det nycklar i moppens tändningslås - Tänk om hon tidigare visat tecken på att vara glömsk!! Hade polisen agerat som de gjorde då?
- I Majas fall är IF + liten kroppsstorlek den primära indikationen på risk för brott - samma som vid barn och äldres försvinnanden. Den andra tydliga indikatorn är att hon senast syntes med någon hon anmält (oklart om det är bekräftat?).

Olika fall men med flera likheter. Polisen var väl inte direkt stjärnor under Lisas sökande heller men man hade ju hoppats på att kåren lärt sig något sedan dess.

Tro mig, jag vet! Att polisen inte gjorde någonting är skandal, men som ni redan märkt är dessa sverigevänner omöjliga att ändra åsikt på. En polis hade kunnat skjuta någon i huvudet och de hade ändå hittat på ursäkter till varför denna person inte begått något misstag. Mark är en lugn kommun, så det fanns garanterat möjlighet att skicka ut poliser på ett sökuppdrag efter Maja - men de valde att skjuta upp det. Med facit i hand hade det säkert inte spelat någon roll även om de skickat ut folk direkt då tjejen redan var död, men detta var ingenting vi visste så hon hade lika gärna kunnat ligga där avtuppad
Citera
2024-03-22, 18:02
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ganska uppenbart var bristerna ligger och vilken vidareutbildning som krävs. Även kriterierna för bedömning finns med. Ansvar, processledning osv. Det är solklart att polisen i just detta fallet har brustit-.
Rapporten är inget regelverk vilket framgår redan av sammanfattningen. Under rubriken Rekommendationer i det avslutande avsnittet, framgår att tillsynsgruppen tycker att en plan för eventuell ändringar i styrdokument mm, bör var rapporteras senast i augusti 2024. Hur menar du att detta är relevant för denna tråd?
Citera
2024-03-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Jag är inne på samma som dig. Känns som det mest troliga, med tanke på att det är 3 personer.

Ja men precis, och de man hört om familjen så verkar ju inte alla hästar vara hemma hos någon av dom
Citera
2024-03-22, 18:09
Medlem
Forumistens avatar
Grym sammanställning. Sjukt tragiskt.
Citera
2024-03-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
domarbloggen.se;

Apropå bedömningen om brottet är grovt eller inte.

Hade precis också hittat den, så jag lägger till länken till blogginlägget som handlar om skyddande av brottsling för den som är intresserad:

https://www.domarbloggen.se/skyddande-av-brottsling-ett-brott-mot-allman-verksamhet/
Citera
2024-03-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabelle76
Nu kanske någon tycker jag gått över gränsen men jag åkte faktiskt förbi MGMs hus igår.
Det var inget kul ställe. Ser ganska nedgånget ut och det var väldigt stökigt.
Iaf i mitt tycke.

Huset ligger väldigt nära järnvägen en bit söder om fyndplatsen.
Det fanns tända ljus på vad jag förmodar är köksbordet så igår var någon hemma men jag såg ingen.

Jag åkte också förbi skolan och besökte minnesplatsen utanför entrén.
Sorgligt och vackert.
Massor med blommor, några brev och nallar.
Några tonåringar stod och grät.

Det slog mig på plats att det är märkligt om ingen har sett dom gå skolan-hållplatsen-på väg mot fyndplatsen. Det är väldigt öppet och mycket folk i rörelse vid den tiden. Jag var där exakt samma tid fast en vecka senare.

Så oerhört ledsamt detta.
Vila i frid Maja. ♥️

Tack för att du delar med dig av dina observationer!
Citera
2024-03-22, 18:15
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Sorry om jag rycker in och lägger några ord.

Jag slänger kartong och annat på denna återvinningsstation varje månad. Att ta sig från skolan till återvinningen en torsdag kl 14:30 utan att bli sedd är svårt, men inte omöjligt.

Men är man väl vid återvinningen är det bara några få steg bort från att kliva bakom ett plank och man är "osynlig" (ett plank/träväggar som murar in containrarna likt ett = [. Förutsatt att ingen annan slänger skräp exakt då givetvis.

Bakom/runt parkeringen är ett staket/stängsel som man enkelt klättrar över på 1 sekund.

Sedan är det en äng/kohage som sluttar neråt mot järnvägen. Eftersom det sluttar neråt och man har skymd sikt av det [-formade planket kan man gå/jogga ganska ostört ner till järnvägen är min uppfattning. Markytan liknar en typisk kohage så visst, det kan vara blött och halt men det är inga större svårigheter att ta sig ner till järnvägen. Att gå från återvinningen till järnvägen tar ca 30 sekunder om jag ska gissa.

När du väl har korsat järnvägen är sikten skynd. Det är en höjdskillnad på säkert 2 meter från järnvägen till diket strax bakom. När du har korsat järnvägen där är det ca 50 meter till ån.

Jag är fortfarande osäker på vilken väg jag tror dem gick. Via MM´s parkering eller via Assbergs perrong!

Varför är ni så många som tror att de försökt gå någonstans utan att bli sedda?
Enl. uppgifter här eller om det var i media så var det Maja som skulle visa Tim något ”hemligt” ställe.
De kanske gått tillsammans bland många andra. Ingen reagerar på ett par som går bland andra människor.
Det är per se inget avvikande och uppmärksammas inte.

Hade de smugit och sprungit och gömt sig bakom hörn för att rusa fram mellan olika gömslen så hade garanterat fler uppmärksammat dem.
Citera
2024-03-22, 18:20
Medlem
Citat:
Är vär inte osannolikt att mgm1 blivit rejält blöt och skitig efter ett mord och städning vid fyndplatsen?

Kanske inte lockande att därefter åka kollektivt till Berghem i det skicket, ringer hem och ber om skjuts?

Vid husrannsakan hittas spår av något som kan härledas till fyndplatsen i bilen, till exempel löv, pinnar, lera.

Mobilpositionering kan påvisa att någon eller samtliga mgm2-4 har varit i närheten av fyndplatsen i samband med hämtning av mgm1.

Tvätt av kläder, påvisat ljugande, motstridiga uppgifter och komprometterande information inbördes bland de misstänkta etc.

Handlar det om medgärningspersoner vid mordet tänker jag att den som är oskyldig skyller på den skyldige och samtliga närvarande på mordplatsen skulle misstänkas för mord, inte skyddande av brottsling.

Kan vara så enkelt men också inte.

Väldigt intressant! Tror mycket väl att det skulle kunna handla om det du skriver i början, att de hämtat honom. Om han själv är i ett sådant skick att han helt enkelt inte kan ta bussen/tåget hem utan att väcka uppmärksamhet och frågor, så har han ju inte så mycket annat val än att ringa till mamma och pappa.

Man vet ju heller inte hur MGM mådde efter mordet, han kanske bröt ihop och föräldrarna var de han vände sig till för att få ur sig allt. Sen kanske de har hjälpt honom att göra sig av med bevis och ev hjälpt honom att komma upp med en historia att dra om polisen skulle komma honom på spåren. Kan det kanske vara så att det brister där i historien - att MGM börjar avslöja lite sanning i förhör som inte stämmer överens med den historia de kokat ihop och när polisen sen pratar mer med föräldrarna så märker de att versionerna inte stämmer ihop?
Senast redigerad av Fyrhjulingen 2024-03-22 kl. 18:23.
Citera
2024-03-22, 18:22
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Enl. uppgifter här eller om det var i media så var det Maja som skulle visa Tim något ”hemligt” ställe.
De kanske gått tillsammans bland många andra. Ingen reagerar på ett par som går bland andra människor.

Hade de smugit och sprungit och gömt sig bakom hörn för att rusa fram mellan olika gömslen så hade garanterat fler uppmärksammat dem.
Det behöver inte handla om att "inte bli sedd". Men eftersom vi inte vet någonting om några eventuella ögonvittnen så börjar man ju titta på olika alternativ.
Och jag som är från kommunen och har gått på Kunskapens Hus. Skulle jag vara 17 år och ta mig till denna tågbro så hade jag tyckt det va fränare att gå över järnvägen vid Assbergs perrong, följa de övergivna stickspåren till/från Stora Enso och sedan gå över ängen till ån. Det är ändå ungdomar vi pratar om..
.. Dessutom är vi många som tror att MGM inte talar sanning när han sa att det va M som ville visa ett hemligt ställe. Jag tror det kan vara tvärtom.
Citera
2024-03-22, 18:23
Medlem
Citat:
Är det aldrig någon som använder Assberg station, bör ju förekomma viss rörelse där, och att gå ut på spåret vid stationen, är det sannolikt att man kan göra det osedd?

Nu var det längesen jag själv tog tåget regelbundet därifrån men det var aldrig mycket folk som hoppade av och på där då. Det kan såklart ändrats men det är som sagt en ganska ödslig och skymd plats. Det är sannolikt att man kan ta sig ner till Assberg station och ner på spåret utan att bli sedd imo.
Citera
2024-03-22, 18:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenivattn3t
Tro mig, jag vet! Att polisen inte gjorde någonting är skandal, men som ni redan märkt är dessa sverigevänner omöjliga att ändra åsikt på. En polis hade kunnat skjuta någon i huvudet och de hade ändå hittat på ursäkter till varför denna person inte begått något misstag. Mark är en lugn kommun, så det fanns garanterat möjlighet att skicka ut poliser på ett sökuppdrag efter Maja - men de valde att skjuta upp det. Med facit i hand hade det säkert inte spelat någon roll även om de skickat ut folk direkt då tjejen redan var död, men detta var ingenting vi visste så hon hade lika gärna kunnat ligga där avtuppad

Har du facit i hand?

Är det bekräftat att polis inte sökt i närområdet utmed ledstänger efter att anmälan kom in?
Citera
2024-03-22, 18:27
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra

Tror du på det själv? Lär ju vara han som skulle visa Maja något, men han säger motsatsen i förhör. Eller tror du hon hade för avsikt att klippa honom före han klippte henne? Hon kanske var trött på honom och flörtandet vilket jag gissar funnits
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in