Citat:
Det du först måste förstå är att "tradwife"-konceptet inte är detsamma som en hemmafru i en traditionell bemärkelse. Tradwifen blir försörjd i utbyte mot att ständigt vara feminin och uppiffad för sin kille, träna och pyssla med Instagramvänliga aktiviteter såsom att sminka sig, baka surdegsbröd och shoppa med sina tradwives-kompisar på stan. Det tredje hjulet i den här familjekonstillations-Skvadern är den mexikanska hemhjälpen som städar, diskar och uppfostrar de eventuella barnen.
Senare kan jag konstatera att min något neurotiska nu 95-åriga mormor inte gjort något annat än att gräma sig över att hon aldrig utbildade sig och skaffade jobb. Efter ett antal relativt olyckliga år med min morfar och två barn försökte hon utbilda sig men slet med att få ett bestående jobb under 70- och 80-talet fram till pension. Utöver det ekonomiska utsatta läget kom ett obefintligt självförtroende och dålig självkänsla till följd av att aldrig haft ett jobb. Att läsa hennes dagböcker från den här tiden är ingen rolig läsning. "Hur kunde jag vara så dum att jag trodde någon skulle vilja anställa mig?" är ett återkommande tema. Då är hon alltså i 45-50-årsåldern.
Efter att ha sovit i olika sovrum i tiotals år lyckades hon få sitt eget hyreskontrakt till en lägenhet i en annan stad. Hon fortsatte dock vara gift med morfar tills dess att han dog, delvis av ekonomiska skäl. Hon var ingen "blåst brud som shoppar", men hemmafru-idealet var ändå en dålig idé, och de som självmant går in i den rollen ska vara medvetna om att de sätter väldigt mycket av sin frihet och framtid på spel.
Senare kan jag konstatera att min något neurotiska nu 95-åriga mormor inte gjort något annat än att gräma sig över att hon aldrig utbildade sig och skaffade jobb. Efter ett antal relativt olyckliga år med min morfar och två barn försökte hon utbilda sig men slet med att få ett bestående jobb under 70- och 80-talet fram till pension. Utöver det ekonomiska utsatta läget kom ett obefintligt självförtroende och dålig självkänsla till följd av att aldrig haft ett jobb. Att läsa hennes dagböcker från den här tiden är ingen rolig läsning. "Hur kunde jag vara så dum att jag trodde någon skulle vilja anställa mig?" är ett återkommande tema. Då är hon alltså i 45-50-årsåldern.
Efter att ha sovit i olika sovrum i tiotals år lyckades hon få sitt eget hyreskontrakt till en lägenhet i en annan stad. Hon fortsatte dock vara gift med morfar tills dess att han dog, delvis av ekonomiska skäl. Hon var ingen "blåst brud som shoppar", men hemmafru-idealet var ändå en dålig idé, och de som självmant går in i den rollen ska vara medvetna om att de sätter väldigt mycket av sin frihet och framtid på spel.
Du åtgår från din samtids värderingar och status quo när du säger att hemmafru-idealet är en "dålig idé". Om frihet vore det högsta idealet, varför är då vår psykiska hälsa, och vår hälsa i avseende på andra egenskaper som kroppsvikt, mycket sämre än den var under tidigare, mer "ofria" tillstånd?
Dels är det för att frihet är en lögn. Eftersom allting vi gör styrs av orsak och verkan eller ren slump så är frihet bara ett påhitt. Baserar man hela sitt ideal på en lögn så är det självklart att man mår dåligt till slut.
Jag ska inte försöka övertyga dig men ska försöka få dig att förstå mitt perspektiv. Min demografi är unga, aggressiva, av samhället dämpade män. Vår demografi växer, och vi är INTE NÖJDA med era falska ideal. Vi ser även emprisk data, exv. om psykisk ohälsa och ensamhushåll, som indikerar att även kvinnor mår dåligt under nuvarande omständigheter. Och vi ser er försöka berättiga er situation med närmast religiösa ideal om "frihet" och "jämställdhet". Vilken nytta är er frihet? Vilken nytta är er jämställdhet? Jag kan inte baka några bröd med er frihet.
Jag kan även klart och tydligt säga att om valet står mellan att vara fri i ensamhet och bunden i gemenskap så väljer jag bunden gemenskap alla dagar i veckan. Mitt intryck av de jag talar med är att de skulle göra samma val. De har nämligen sett att frihet är kodord för psykisk ohälsa och girighet.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2024-03-22 kl. 11:33.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2024-03-22 kl. 11:33.