2024-03-22, 11:14
Medlem
Blaskas avatar
Vill man vara hemmafru kan man vara det. Vill man göra karriär kan man göra det. Det viktigaste är att alla har samma frihet att välja själva. Sedan vad som trendar på sociala medier är väl skitsamma.
Citera
2024-03-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Problemet är nog delvis också att det inte finns några garantier, och då sitter den före detta hemmafrun med dålig pension och grejjor.

Vi hade mamma hemma när barnen var små.
Toppen för alla egentligen.

Idag blir hon däremot lidande, inte för att hon egentligen måste lida, men delvis för att
Hennes egen stolthet ”tvingar” henne .

Ja det handlar om ekonomi. Alltså en riktig hemmafru som verkligen tar hand om hem och barn och finns där som en trygg punkt, det tror jag är en vinst för samhället ( eller var kanske jag ska säga, för förr var det ju betydligt vanligare att vara hemmafru) men för henne själv är det ekonomisk katastrof längre fram i livet som pensionär.
Citera
2024-03-22, 11:16
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Mångfald betyder inte att varje enskild individ behöver vara en cirkusartist på sociala medier eller en streber i arbetslivet.

Trender ”startar” förstås på sociala medier nuförtiden. På samma sätt som den feministiska idén som nu har haft sin tid, att kvinnor inte ska vara hemmafruar startade med en bok av Betty Friedan där hon hittade på begreppet ”Problemet som saknar namn”.

Feminismen har ”krackelerat” under en längre period och detta är ju bara en del av den större nedbrytningen.

Vi har inte ett enhetligt kommunistiskt samhälle där enskilda individer inte kan välja sina liv och vandel själva som du tycks tro.

Vi har aldrig haft så många ensamhushåll någonsin i historien som idag, så din tanke att man alltid är två är osann.

Dom två sista meningarna är halmgubbar, har aldrig tyckt, eller hållit det du skriver för sant.
I början skriver du Mångfald är inte ... (Med två konstiga exempel) vad är mångfald ?
" Feminism har krackelerat under en längre period"
Det motsäger faktumet att ansökningarna till genusvetenskap till universiteten fortsätter i samma takt som för ca. 8-9 år sedan.
Motsäger faktumet att det feministiska arbetet för att få till könsbalans på arbetsplatserna fortsätter med ogörminskat styrka.
Jag påstår inte att jag är anhängare av feminism, på minsta vis. Jag påstår att den här trenden med hemmaflickvänner är främst en ny åsiktsprodukt skapat ur ingenting (tik tok drömmerier av några kvinnliga influencers som lever i sus och dus) och har knappast någon större bäring i en tänkt Antifeministisk kontext.
Att den här nya trenden är fullständigt orealistisk för den absoluta majoriteten är rätt enkelt att göra eftersom medelsvennseon och medelamerikanen och överallt så är två inkomster absolut nödvändiga för att bekosta en lite mer behaglig livsstil.
Tonåringar som drömmer om en skyddat verkstad som en hollywoodfru eller en framgångsrik influencer med en förmögen make och alla varianter däremmellan. Låt dom göra det. Tids nog så knackar verkligheten på.
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-22 kl. 11:23.
Citera
2024-03-22, 11:17
Medlem
ENTPs avatar
1. föds till tjej i världshistoriens mest feministiska land
2. auto win
3. lyssna på överviktiga feministgrifters och få för dig att ditt liv är tufft
4. lyssna på kakan hermansson och ligg med 80 snubbar som någon politisk aktion
5. deppigt värre efter ett tag
6. antidepp, faketerapi, hitta sig själv retreat, inget funkar
7. fyll 32 utan fast relation
8. testa tinder, gå på dejt med introverta programmerare med rutiga skjortan innanför brallorna, repeat 15 gånger, ingen vettig
9. råka träffa en bra kille
10. kör på det som funkade förut
11. han listar ut att du var en madrass när du va 20-30
12. han dumpar dig
13. "var är alla bra män", "svenska killar är sämst", "jävla andrew tate och trump", "vafan gör HAN med en invandrartjej???" etc
14. testa invandrarkille, få stryk, gråt ut igen
15. lär dig baka bullar och testa tradwife
16. det funkade inte heller, bli förbittrad vinkärring vid 35

many such cases
Citera
2024-03-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Tiktok och andra sociala medier är en del av det moderna kriget mot väst.

Genom tiktok så gör kina små dumma zombies av barn och kvinnor i västvärlden, samtidigt som de tränar upp de egna barnen till vetenskapsmän och astronauter:

https://nypost.com/2023/02/25/china-is-hurting-us-kids-with-tiktok-but-protecting-its-own/

Tiktok är så beroendeframkallande att det till och med förändrar barnens hjärnor:

Givetvis så fungerar instagram, snap och annat skit på samma sätt. Det är vapen.

Föräldrar som ger sina barn mobiler kan lika gärna ge dem heroinsprutan på en gång.

Ja, det är en förjävla hemsk framtid som väntar. Tur man snart är död.
Citera
2024-03-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Vad är svårt att förstå?

Som jag sa. Att du tror att det finns två alternativ och inga fler.
Citera
2024-03-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Konstig dikotomi du ställer upp mellan "blåst brud som shoppar" och "tjej som drar in pengar". Var din farmor en blåst brud eller?

Det du först måste förstå är att "tradwife"-konceptet inte är detsamma som en hemmafru i en traditionell bemärkelse. Tradwifen blir försörjd i utbyte mot att ständigt vara feminin och uppiffad för sin kille, träna och pyssla med Instagramvänliga aktiviteter såsom att sminka sig, baka surdegsbröd och shoppa med sina tradwives-kompisar på stan. Det tredje hjulet i den här familjekonstillations-skvadern är den mexikanska hemhjälpen som städar, diskar och uppfostrar de eventuella barnen.

Senare kan jag konstatera att min något neurotiska nu 95-åriga mormor inte gjort något annat än att gräma sig över att hon aldrig utbildade sig och skaffade jobb. Efter ett antal relativt olyckliga år med min morfar och två barn försökte hon utbilda sig men slet med att få ett bestående jobb under 70- och 80-talet fram till pension. Utöver det ekonomiska utsatta läget kom ett obefintligt självförtroende och dålig självkänsla till följd av att aldrig haft ett jobb. Att läsa hennes dagböcker från den här tiden är ingen rolig läsning. "Hur kunde jag vara så dum att jag trodde någon skulle vilja anställa mig?" är ett återkommande tema. Då är hon alltså i 45-50-årsåldern.

Efter att ha sovit i olika sovrum i tiotals år lyckades hon få sitt eget hyreskontrakt till en lägenhet i en annan stad. Hon fortsatte dock vara gift med morfar tills dess att han dog, delvis av ekonomiska skäl. Hon var ingen "blåst brud som shoppar", men hemmafru-idealet var ändå en dålig idé, och de som självmant går in i den rollen ska vara medvetna om att de sätter väldigt mycket av sin frihet och framtid på spel.
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2024-03-22 kl. 11:27.
Citera
2024-03-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Möjligt, men kvinnor har inte egna pengar idag heller.
90% arbetar inom det offentliga som direkt bekostas av den privata sektorn där männen arbetar. Pengarna tar en extra sväng via statskassan men det är samma pengar för det. Skillnaden idag är ju att de flesta är olyckliga, både kvinnor och män då dom tvingas in i onaturliga roller.

Traditionella könsroller är det som fungerar, dom ska vi ta tillbaka.

Många män arbetar även i den offentlig sektorn eller är "kund" i den. Tex sjukvård, skola, polisen, kriminalvården, demensvård, försvaret.

Allt handlar ju inte om att ta hand om barn utan om mycket annat.

Det är väldigt konstigt att tycka att kvinnor inte ska ha någon lön.
Citera
2024-03-22, 11:25
Medlem
Religiös och natalistisk propaganda. Makthavarna är livrädda att befolkningen ska inse hur meningslöst livet är och sluta skaffa barn.
Nu pushas reklam hur du kan uppnå äkta glädje och självförverkligande genom att föra in fler slavar i vår meningslösa existens.
Citera
2024-03-22, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnors stress idag handlar om att män inte gör sin del av jobbet.

Det är mer vanligt idag att män gör sin del av jobbet än hur det var förr.. o andra sidan gör män andra saker i hemmet som kvinnan aldrig skulle drömma om.. byte till vinterdäck/klippa gräset, renovera etc..
Citera
2024-03-22, 11:28
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vi behöver ju ha lite mångfald i samhället , men något säger en att den där pojkvännen nog ska ha en väl tilltagen lön alt. tillgångar för att betala kalaset. Vårt samhälle är väldigt mycket inrett på att båda två jobbar för att kunna betala allt högre räkningar för boende inte minst.

Men sedan är jag helt oförstående varför en begränsat trend är föremål för sociologiska amatöranalyser från alla håll och kanter som bara säger BUUUU .... Kan man inte ens ta till sig faktum att det handlar om två vuxna människor som kommit överens om livstilen, då har man blivit något slags intolerant fjant. Som haggan Schyman så tydligt demonstrerar .

Feminism "krackelerar" ??? Av en trend som startades på social media ? Ge mig styrka

Att två vuxna kommer överens om att leva på det sättet är väl inget allmänheten ska lägga sig i, nej. Men unga kvinnor bör inte förvänta sig att bli helt försörjda av sin pojkvän i utbyte mot att ”ta hand om” en ordinär lägenhet.
Citera
2024-03-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Många aspekter på det.

Ur ett kulturellt perspektiv så är majoriteten av världens kvinnor ”hemmafruar” då de sköter hem, barn og hushåll. Håller mannen på gott humör sexuellt. Nu när den yttre världen kommit till Sverige så finns ingen anledning att klaga. Tiden för feministisk monokultur är över när mångkulturen tar över.

Arbetspolitiskt så kan det vara en lösning. Nu när industrijobben blir allt färre o AI förväntas rationalisera de administrativa o analytiska branscherna. Hemmafrun bör ses som ett yrke bland andra. En uppgift som bidrar o är produktiv.

Ekonomiskt så påverkar det likaså.
Här måste det tidigt till ett beslut.
Ska hemmafrun få en statligt kommunal lön likt mammapenning o barnbidrag? Eller ska mannen få kraftiga skattelättnader för att ha en hemmafru? Kanske lösningen ligger i en kombination av de båda.

Socialt. Hemmafruar sköter inte bara städning o matlagning. Hon har även ansvar för att barnen går i skolan. Läser läxor o ser till att de kommer till sina fritidsaktiviteter.
Närvarande mammor bör ha en inverkan på asocialt betende og kriminalitet.

Hälsa. Processerad snabbmat skapar försämrad folkhälsa. Men är idag en nödvändig lösning för två heltidsarbetande föräldrar.
Men hemmafrun har tid o möjlighet att från sunda råvaror skapa godare, näringsrik o billigare mat till familjen.

Naturligtvis ska valet att vara hemmafru vara frivilligt.
Min fetning. Back to basics. Att skaffa barn ät frivilligt. Att föda ett barn, ta hand om, uppfostra och vägleda sitt barn är ett åtagande, som man och kvinna inte lämnar åt andra, undantag skolan. Att den feministiska aggressiva monokulturen är i upplösning hälsar vi med ett ”Vad var det vi sa?” Att återfå balansen mellan könen, att mannen får vara manlig, att kvinnan får kvinnlig - äntligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in