2024-03-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Det du först måste förstå är att "tradwife"-konceptet inte är detsamma som en hemmafru i en traditionell bemärkelse. Tradwifen blir försörjd i utbyte mot att ständigt vara feminin och uppiffad för sin kille, träna och pyssla med Instagramvänliga aktiviteter såsom att sminka sig, baka surdegsbröd och shoppa med sina tradwives-kompisar på stan. Det tredje hjulet i den här familjekonstillations-Skvadern är den mexikanska hemhjälpen som städar, diskar och uppfostrar de eventuella barnen.

Senare kan jag konstatera att min något neurotiska nu 95-åriga mormor inte gjort något annat än att gräma sig över att hon aldrig utbildade sig och skaffade jobb. Efter ett antal relativt olyckliga år med min morfar och två barn försökte hon utbilda sig men slet med att få ett bestående jobb under 70- och 80-talet fram till pension. Utöver det ekonomiska utsatta läget kom ett obefintligt självförtroende och dålig självkänsla till följd av att aldrig haft ett jobb. Att läsa hennes dagböcker från den här tiden är ingen rolig läsning. "Hur kunde jag vara så dum att jag trodde någon skulle vilja anställa mig?" är ett återkommande tema. Då är hon alltså i 45-50-årsåldern.

Efter att ha sovit i olika sovrum i tiotals år lyckades hon få sitt eget hyreskontrakt till en lägenhet i en annan stad. Hon fortsatte dock vara gift med morfar tills dess att han dog, delvis av ekonomiska skäl. Hon var ingen "blåst brud som shoppar", men hemmafru-idealet var ändå en dålig idé, och de som självmant går in i den rollen ska vara medvetna om att de sätter väldigt mycket av sin frihet och framtid på spel.

Du åtgår från din samtids värderingar och status quo när du säger att hemmafru-idealet är en "dålig idé". Om frihet vore det högsta idealet, varför är då vår psykiska hälsa, och vår hälsa i avseende på andra egenskaper som kroppsvikt, mycket sämre än den var under tidigare, mer "ofria" tillstånd?

Dels är det för att frihet är en lögn. Eftersom allting vi gör styrs av orsak och verkan eller ren slump så är frihet bara ett påhitt. Baserar man hela sitt ideal på en lögn så är det självklart att man mår dåligt till slut.

Jag ska inte försöka övertyga dig men ska försöka få dig att förstå mitt perspektiv. Min demografi är unga, aggressiva, av samhället dämpade män. Vår demografi växer, och vi är INTE NÖJDA med era falska ideal. Vi ser även emprisk data, exv. om psykisk ohälsa och ensamhushåll, som indikerar att även kvinnor mår dåligt under nuvarande omständigheter. Och vi ser er försöka berättiga er situation med närmast religiösa ideal om "frihet" och "jämställdhet". Vilken nytta är er frihet? Vilken nytta är er jämställdhet? Jag kan inte baka några bröd med er frihet.

Jag kan även klart och tydligt säga att om valet står mellan att vara fri i ensamhet och bunden i gemenskap så väljer jag bunden gemenskap alla dagar i veckan. Mitt intryck av de jag talar med är att de skulle göra samma val. De har nämligen sett att frihet är kodord för psykisk ohälsa och girighet.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2024-03-22 kl. 11:33.
Citera
2024-03-22, 11:31
Medlem
Man får väl skapa någon bolagsform och anställa flickvännen/frun som hemmafru, betala för det. Då har du ett lönearbete!
Citera
2024-03-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Som jag sa. Att du tror att det finns två alternativ och inga fler.

Jag pratade om unga tjejer och kvinnors förväntningar. Jag tror du ser en annan kvinna framför dig.

Farmor levde inte alls i samma värld. Sociala medier, reklam påverkar unga mycket idag.

Att vara hemma och städa, tvätta, laga mat, snyta snoriga barn varje dag är inte unga kvinnors drömtillvaro framöver, sorry. De vill få känna sig vackra, shoppa, prata med sina väninnor 5 timmar om dagen, få vara med om stimulerande och intressanta saker och ha roligt.

Den hemmafru som tjejerna ser på sociala medier har mycket lite gemensamt med din farmors liv. De har inte henne som referens.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-03-22 kl. 11:37.
Citera
2024-03-22, 11:34
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Så män är förslavade insekter?

Nej länder som inte vill ha en amerikansk militärbas inom landets gränser blir bombade. De blir inte bombade för att de låter kvinnor bestämma över sina egna liv. Rätt stor skillnad.
Länder som vill bryta sig fri ifrån $, judisk makt och bankväsendet blir bombade.
Men det här är aningen offtopic

Feminism är cancer för kvinnor, barn och män
Citera
2024-03-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag pratade om unga tjejer och kvinnors förväntningar.

Farmor levde inte alls i samma värld. Sociala medier, reklam påverkar unga mycket idag.

Att vara hemma och städa, tvätta, laga mat, snyta snoriga barn varje dag är inte unga kvinnors drömtillvaro framöver, sorry. De vill få känna dig vackra, shoppa, få vara med om stumerande och intressanta saker och ha roligt.

Den hemmafru som tjejerna ser på sociala medier har mycket lite gemensamt med din farmors liv.

Det finns inget "sorry". Det finns bara orsak och konsekvens. Om kvinnor lever som du påstår, det vill säga att de närmast hatar familjelivet, så är konsekvensen långsiktigt förfall. Jag vet att de har lite gemensamt med farmors liv.
Citera
2024-03-22, 11:39
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det är mer vanligt idag att män gör sin del av jobbet än hur det var förr.. o andra sidan gör män andra saker i hemmet som kvinnan aldrig skulle drömma om.. byte till vinterdäck/klippa gräset, renovera etc..
Skillnaden idag från förr var att hemmafru då var ett tungt arbete likvärdigt mannens. Men ju mer mannen underlättade för kvinnan (diskmaskin, tvättmaskin osv) desto mer frånvarande blev hon.
Citera
2024-03-22, 11:40
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Många män arbetar även i den offentlig sektorn eller är "kund" i den. Tex sjukvård, skola, polisen, kriminalvården, demensvård, försvaret.

Allt handlar ju inte om att ta hand om barn utan om mycket annat.

Det är väldigt konstigt att tycka att kvinnor inte ska ha någon lön.
Merparten av alla kvinnor låtsasjonbar i något hittepåyrke betalat av det staten konfiskerat av värdet som primärt (80%+) män skapat. Alla samhällsproblem som Sverige upplever just nu går att härleda direkt till kvinnornas otaliga idiotiska påfund. Måste kännas pinsamt och skamligt.
Citera
2024-03-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
” Kvinnor håller på att bränna ut sig och borde ta det lugnare.”

Alltså, hur ska kvinnor ha det egentligen? Det var ju arbete och karriär ni var ute efter?

Kärringen borde dessutom sluta bry sig om vad andra kvinnor gör, även Gudrun kan hålla käften tack.

Jag tror det är kvinnors problem i allmänhet. En total fokus på trender, jämställdhet, utbrändhet, karriär, orättvisor… precis allt annat än att bara fundera själv på det man vill göra och sen bara göra det.

Kvinnor växer upp i ett samhälle som accepterar och till och med belönar ett gnällbeteende som kanske fungerar för tillfället. Hos män accepteras inte gnällande, man håller tyst, dödar den där äckliga spindeln som kommit in i stugan, bär en otymplig soffa på 80kg uppför fem våningar trapphus, man går till gymmet och jobbet och bara utför. I slutändan blir man helt enkelt en starkare människa.

Jag röstar på att nästa trend för tjejer blir att vara en ”mangirl”. En jävligt stark och cool tjej som aldrig gnäller utan bara presterar och utvecklas. Kvinnor hade slaktat oss män i så fall, finns en hel del kvinnor som redan kör detta race och man blir alltid lika imponerad.

Jo, kvinnor var ute efter karriär och arbete. Men de tar sig in på en toxisk mansdominerad arbetsmarknad som fokuserar på så mycket prestation och stress som möjligt.

Kvinnor var knappast inte så här stressade om de levde i ett Madicken samhälle där livet är mer i harmoni.

Sen är män de som gnäller mest, på politik, kriminalitet, ungdomar, oväsen mm.
Finns inget gnälligare än män.
Citera
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ännu ett tecken i tiden angående att feminismen är en döende ideologi, och att kvinnor inte trivdes särskilt bra med stress och konkurrens på arbetsmarknaden. Eller att försöka köra med fitthybris och girl boss. Nu håller hemmafrun på att bli det nya idealet bland unga tjejer.

Topic:

Vad säger ni om detta? Ska vi acceptera eller förkasta dessa förmenta tradwives, och deras omvändelse under galgen efter allt feminist- och manshatar-skit? Jag tycker inte det. Låt de arbeta tills de stupar! Som män alltid har gjort.

Håller helt med.
Det kommer bli mitt personligt höga nöje att se dem stupa. Det(stupandet) har pågått ett tag nu för oss som inte är purunga.

Jag har nya höjder att kämpa emot och kommer inte att plocka upp en äcklig parasit som tynger ned min framfärd genom livet. Jag har bara ett liv och avser leva hela vägen.
Utöver gratis sex kan jag inte komma på en endaste positiv detalj som feminiseringen medfört i samhället.

Bland de unga tror jag att de svaga kommer att sållas ut än tidigare.
De har skjutits i nacken av vår generations äckliga horor som sålt ut "väl"färden, bara för att vinna några ynkligt flyktiga godhetspoäng.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Vill man vara hemmafru kan man vara det. Vill man göra karriär kan man göra det. Det viktigaste är att alla har samma frihet att välja själva. Sedan vad som trendar på sociala medier är väl skitsamma.
Friheten finns ja, du blir inte satt i fängelse eller stenad för att du väljer det ena eller det andra. Men skulle du välja att skaffa några barn som 18-årig kvinna med en 35-årig man innan du söker till högskolan går ditt sociala liv i stöpet. Man snackar om vikten av att våga bryta normer men i praktiken är det bara nya normer som skapas. De flesta människor gör vad de tror förväntas av dem. Just nu är det sociala medier som håller i pipan man dansar efter.

Kolla på Taylor Swift som är högsta hönset nu. Skuttar runt på scen med silikontuttar och Barbiebaddräkt, sjunger om karma och är tillsammans med en kille som bara råkar vara en populär footballspelare. Hon lever ut nått slags high school-ideal… vid 35.

Visst, jag lägger också stor vikt vid personlig frihet, men samtidigt när jag tar ett par steg tillbaka och begrundar hur samhället har formats under min livsstid så är det väldigt mycket underliga fenomen som uppstår. Det var inte länge sen feministerna tyckte Barbie var kvinnoförnedrande. Nu är det istället frigörande att stå på scen och sätta ribban för kvinnor lite högre varje gång. Det är inte så det borde funka, men i verkligheten är det precis så det funkar.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är fertiliteten i Sydkorea 0,6. Tjejerna spenderar 2 timmar varje morgon innan skolan på att sminka sig för att kunna tillgodose utseendenormen. Är detta verkligen mäns fel? Och hade män haft full social frihet att välja partner fritt då hade mogna män valt kvinnor i lite mer fruktsam ålder istället för i sin egen ålder. Men kvinnors sexualitet ska applåderas även de gånger den orsakar skada och mäns sexualitet ska ondgöras även när den faktiskt leder till barnafödande.
Citera
2024-03-22, 11:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Att två vuxna kommer överens om att leva på det sättet är väl inget allmänheten ska lägga sig i, nej. Men unga kvinnor bör inte förvänta sig att bli helt försörjda av sin pojkvän i utbyte mot att ”ta hand om” en ordinär lägenhet.

....och där är antagligen där skon klämmer.

Kvinnor som söker sugar daddies eller motsv. förmögen man har ju alltid funnits. Att de är i minoritet tvivlar jag inte en sekund på, . Alla tjejer har inte beslutsamheten att till varje pris skaffa sig ett liv som passiv lyxhustru. Men vette fan, jag kanske bara inbillar mig. Det tycks vara ett tema som hela tiden kommer tillbaka. Det finns nog betydligt fler som drömmer om den livsstilen i smyg än vi någonsin kan ana.
Vi har bara inte velat se den ... eller ens erkänt den eftersom det för de flesta (inte bara feminister) uppfattas som lite skamligt och högst suspekt.

Å andra sidan. Vad handlar alla dessa damtidningar om ? Princessor med perfekta barn,reser runt och alla dyrkar en såfort man visar ansiktet. Visar upp sina lyxhem och ler käken ur led när de bedyrar att de är sååååå lyckliga
Programmet "hollywoodfruar" vad var detta om egentligen ? Tända hemliga begär om att bli som Montazami som shoppar sina möbler och dricker champagne på poolterrassen ?

Jag kan inte tänka mig en mer kvinnlig egenskap än just detta. Rätten att vara en passiv och attraktiv figur, lever ett princessliv, som behagar mannen och i utbyte får ett väl tilltaget ckeckreditkonto
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-22 kl. 11:46.
Citera
2024-03-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Du åtgår från din samtids värderingar och status quo när du säger att hemmafru-idealet är en "dålig idé". Om frihet vore det högsta idealet, varför är då vår psykiska hälsa, och vår hälsa i avseende på andra egenskaper som kroppsvikt, mycket sämre än den var under tidigare, mer "ofria" tillstånd?

Dels är det för att frihet är en lögn. Eftersom allting vi gör styrs av orsak och verkan eller ren slump så är frihet bara ett påhitt. Baserar man hela sitt ideal på en lögn så är det självklart att man mår dåligt till slut.

Jag ska inte försöka övertyga dig men ska försöka få dig att förstå mitt perspektiv. Min demografi är unga, aggressiva, av samhället dämpade män. Vår demografi växer, och vi är INTE NÖJDA med era falska ideal. Vi ser även emprisk data, exv. om psykisk ohälsa och ensamhushåll, som indikerar att även kvinnor mår dåligt under nuvarande omständigheter. Och vi ser er försöka berättiga er situation med närmast religiösa ideal om "frihet" och "jämställdhet". Vilken nytta är er frihet? Vilken nytta är er jämställdhet? Jag kan inte baka några bröd med er frihet.

Jag kan även klart och tydligt säga att om valet står mellan att vara fri i ensamhet och bunden i gemenskap så väljer jag bunden gemenskap alla dagar i veckan. Mitt intryck av de jag talar med är att de skulle göra samma val. De har nämligen sett att frihet är kodord för psykisk ohälsa och girighet.

Hur vet vi att den psykiska hälsan var bra förr ? Det fanns mer alkoholism och man pratade aldrig om hur man mådde. Psykisk sjukdom pratade inte folk om. Det var bara att bita ihop. Man pratade inte . Fanns det över huvudtaget någon utbyggd sjukförsäkring ens? Jag tror inte vi har någon statistik på det psykiska måendet förr som vi kan jämföra med.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-03-22 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in