2024-03-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
nån citerade sitt barn om hur hon var, enligt sambon bra beskrivning. hon är nere psykiskt så vill inte fråga för mycket. men hon säger emot anmälningarna som nån sa flickan hade gjort mot pojken, ungarna var jättebra vänner så bara rykte

Tack för klargörandet om anmälningarna! Pkdkkd påstod precis att det skrivits i media om dessa anmälningar, vilket jag inte sett. Så om hen (eller någon annan) inte kommer med nån länk till denna information så går jag på detta och slutar enligt OY:s önskemål att använda dessa i någon vidare diskussion.

Den du syftar på som din sambo tyckte beskrev Maja bra, var det samma som skrev att hon kört hela helgen mellan Kinna och Skene utan att se några poliser?
Citera
2024-03-21, 21:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Det är klart att den informationen kontrolleras och vägs in. Men det är inte så att det blinkar en röd lampa så fort en person anmäls försvunnen och den råkar ha gjort tidigare anmälningar om brott.

Gamla anmälningar går att få fram om informationen inte är gallrad men det finns ingen motsvarighet till belastningsregistret eller misstankeregistret fast för den som anmält ett brott. Det är en integritetsfråga också. Folk ska kunna räkna med att anmäla brott utan att den informationen lagras i ett sökbart register som någon rotar i så fort den personen råkar bli aktuell för polis.

Eftersom det skrivits i media att Maja polisanmält Kim vid tidigare tillfällen så kan man tänka sig att det var den informationen som gjorde att Kim blev intressant att ta kontakt med. När han berättade att han träffat Maja kring tidpunkten då hon försvann och lämnade konstiga uppgifter så blev han misstänkt för inledningsvis människorov.
För det första så heter han Tim och anmälningarna ska ha varit till skolan och inte till polisen.
Har du info om polisanmälningar mot Tim så var snäll och visa var den infon kommer ifrån, källa?
Citera
2024-03-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Vet du vad särgymnasium är?
Det heter anpassad gymnasieskola. Och jag är väl insatt i det. Därför jag länkade för de som tror att det inte är ganska höga krav för denna utbildning ändå. Inget man klarar om man är mycket lågt begåvad.

Vet du själv vad som krävs??
Citera
2024-03-21, 21:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja du tar till vad som helst... det är tydligt.
Detta svarade jag på.

Du vet förbannat väl vad som var orsaken till att sök efter Lisa drog igång så snabbt.
Hur du ens kan jämföra Lisas försvinnande med Majas är helt otroligt när jag vet att du kan Lisa fall mycket väl.
Är du inte dement så håller du på att bli galen
Vad jag inte vet är varför inte denna flicka fick samma insats - fast inte ens det fattar du tydligen.
De är självklart jämförbara. Båda kommer inte hem som de brukar - därför börjar man leta. Lisa var fullt kompetent att klara sig själv - Maja var inte det.
Citera
2024-03-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joggyboll
Min gissning är att det är betydligt vanligare med mammor som rullar bäret på Only Fans än vad det är med pappor som spelar in P-rulle i källaren.

Men som sagt, det är bara en gissning helt utan bifogad fakta

Ja, kanske det. Jag är inte så insatt i det där, låter bärrullandet vara privat! Men lämnar detta ämne nu...
Citera
2024-03-21, 21:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
För det första så heter han Tim och anmälningarna ska ha varit till skolan och inte till polisen.
Har du info om polisanmälningar mot Tim så var snäll och visa var den infon kommer ifrån, källa?
Varifrån kommer uppgiften om anmälningar till skolan?

Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
nån citerade sitt barn om hur hon var, enligt sambon bra beskrivning. hon är nere psykiskt så vill inte fråga för mycket. men hon säger emot anmälningarna som nån sa flickan hade gjort mot pojken, ungarna var jättebra vänner så bara rykte
Citera
2024-03-21, 21:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad jag inte vet är varför inte denna flicka fick samma insats - fast inte ens det fattar du tydligen.
De är självklart jämförbara. Båda kommer inte hem som de brukar - därför börjar man leta. Lisa var fullt kompetent att klara sig själv - Maja var inte det.
Det är ju helt klart att något inte står rätt till i ditt huvud. Dom är INTE jämförbara
Maja försvann spårlöst utan att lämna ett enda spår och inte en moppe med tändningsnyckel i, hon hade inte skickat sms till pappan att hon var på väg hem, Majas pappan fick inget sms och blev orolig och åkte för att söka efter henne och hittade bara moppen och ingen Maja... Lisa.

Fattar du inte skillnaden på fallen så kan du skriva i trådarna om trädgårdsskötsel i stället.

Tror nog alla andra i den här tråden förstår skillnaden mellan fallen Lisa och Maja.
Söndagskvällen den 7 juni 2015 skulle Lisa Holm (född 7 februari 1998), åka hem från sitt sommararbete på ett kafé i Blomberg, nära Källby i Västergötland. Hon skickade ett sms till sin pappa i Skövde. Där framkom det att hon var på väg att åka hem på sin moped vid klockslaget 18.23. Då dottern inte dök upp, åkte Holms far i motsatt riktning i förhoppning om att möta henne längs vägen. När han anlände till kaféet fann han endast mopeden med nycklarna i tändningslåset. Innehavaren av kaféet och Holms far sökte igenom kaféet och dess omgivningar utan resultat. Klockan 21.47 anmäldes Holm försvunnen. Polis kom till platsen och senare anlände även en hundpatrull. Man påbörjade sökningen i närområdet. Hundpatrullen sökte igenom fastigheter mittemot kaféet, bland annat en stor lada med olika utrymmen, men fann ingenting. Eftersökning och dörrknackning fortsatte under natten. Under måndagsmorgonen hittades en handske i ladan mitt emot kaféet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Lisa_Holm
Citera
2024-03-21, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av afrofobiker56
Ja enligt inlägg tidigare hade Maja vid flera tillfällen avvikit till bla Stockholm och Norrköping.
Ett sånt barn med en mental nivå med en 8 åring ska givetvis övervakas med GPS.
Nu hade det nog inte hjälp i det här fallet då hon troligtvis redan var död då hon först saknades. Men man hade hittat henne direkt i alla fall och inte haft alla dessa trådinlägg om och hur polisens arbete gått till.

Så hon har dragit till Stockholm flera gånger, och även Norrköping flera gånger - BLAND ANNAT? Vilka fler ställen som faller under "bland annat" menar du på?

Missat denna information helt och hållet.

Ja, läst varenda inlägg. Ja, vet om systern.

Men att det varit flera gånger och andra platser än dessa två städer det påståtts hon smitit iväg till vid något tillfälle har man missat. Har du någon länk eller information? Skulle uppskatta det. Eftersom man är lite frustrerad likt många andra på polisen. Tack på förhand!

Men du får det att låta som att det ändå hände hyfsat ofta att hon drog, liksom. Så i sådana fall skulle man förstå lite, väldigt lite, men lite bättre hur polisen resonerade. Eller inte.

Vila i frid, Maja. 🌹
Senast redigerad av WitchcultToday 2024-03-21 kl. 21:57.
Citera
2024-03-21, 21:55
Medlem
Fibonaccitals avatar
Hela denna storyn är så skrämmande.

Kort tänk, förstår inte konsekvenser av eget handlande.

Jag tror att det handlar om det klassiska:

Om inte jag får dig så ska ingen annan heller få dig.

Kan det var så "enkelt"?
Citera
2024-03-21, 22:19
Bannlyst
Två personer med funktionsnedsättning, så tragiskt men likt förbannat sitter alla små psykopater och skriver en massa strunt.

Sörj henne

Pojken förstår väll inte vad han gjort, hur straffar man en sån?
Citera
2024-03-21, 22:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. (24 kap. 1§ rättegångsbalken).

Att en person är anmäld försvunnen är inte och har aldrig varit skäl att anta att personen är utsatt för människorov eller mord. Anledning att anta brott betyder att det finns en konkret omständighet som pekar i en viss riktning.

Inte ens om den försvunna personen i fråga är en förståndshandikappad sjuttonåring är det i sig skäl att anta brott. Att föräldrar känner att någonting är fel är inte en konkret omständighet. Att någon kärring som lyssnat på för mycket krimpoddar eller ett medium känner något är inte heller det en konkret omständighet.

En konkret omständighet kan vara ett vittne, ett tips eller en gärningsman som har erkänt brottet. Det vill säga någonting som är så handfast att det kan följas upp av ytterligare utredningsåtgärder.

Själva poängen med att inleda en förundersökning är nämligen att den ska leda till någon form av resultat: antingen att den läggs ned eftersom det saknas möjlighet att utreda brottet eller att en misstänkt person i slutändan kan lagföras.

Det förvånar mig inte alls om det skulle vara så att du är ute och letar planlöst efter döda kroppar på din fritid. Det är dock ingenting som det övriga samhället ägnar sig åt.

Tror man att en person är mördad så betyder det att man har någon slags hypotes att jobba med. Det försvinner ca 25 000 människor varje år i Sverige. Givetvis inleder man inte en förundersökning och letar efter döda kroppar på varje plats där dessa försvunna människor senast råkade observeras i livet.

Nu när vi konstaterat att det krävs något mer konkret än bara ett kortvarigt försvinnande för att inleda en förundersökning om mord eller människorov kan vi titta på vad som gäller enligt lag (2003:778) om skydd mot olyckor:

I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa. (4§ Lag (2003:778) om skydd mot olyckor)

Att en sjuttonåring (som dessutom har avvikit frivilligt tidigare) inte kommer hem till sina föräldrar betyder inte att personen försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras föreligga fara för den personens liv eller allvarlig risk för personens hälsa.

Typexemplet på när man inleder en sökinsats enligt lagen om skydd mot olyckor är en försvunnen svampplockare eller dagisbarnet som försvunnit på naturutflykten.

Under sådana omständigheter kan man nämligen befara att personen råkat ut för en olycka och är i akut behov av hjälp. Personen har sannolikt inte avvikit frivilligt och sannolikheten är dessutom hög att vederbörande är kvar i närområdet och i akut behov av hjälp, varför en akut inledd sökinsats i just det aktuella området kan motiveras ur ett resursmässigt perspektiv.

- Läs sammanfattningen i tråden innan du skriver fler inlägg, dumma kärring...

- Utifrån vad som rapporterats i media har detta skett korrekt och i enlighet med gällande lag - det har. Du kan återkomma om några månader och citera mig igen när detta konstaterats från officiellt håll.

Som du och många andra redan fått förklarat för er så fanns det i fallet med Lisa Holm omständigheter som redan några timmar efter att hon försvann gjorde att det fanns anledning att anta brott.

Jag förklarar i början av detta inlägg vad som krävs för att förundersökning ska inledas.
Tack för ett bra svar och ett gott skratt
Nästa gång någon försvinner spårlöst så kallar vi in den dumma kärringen så kan hon springa där och söka...

Det fanns ju absolut ingenting att gå på i det här fallet. Extra olyckligt är att det fanns info om tidigare rymning till Norrköping och polisen sökte till och med där.

Jämförelsen med Lisa Holms försvinnande blir bara helt fel.
I Majas fall fanns ingen övergiven moppe med tändningsnyckeln i låset utanför ett café där hon jobbade.
Inget sms till en pappa att hon var på väg hem och en pappa som sökte henne efter vägen i oro för att hon kanske hade råkat ut för en olycka, alternativt fått fel på moppen, första gången hon skulle åka moppe själv hem.
Maja hade bara gått upp i rök... och ingen hade sett något konstigt. Hade hon rymt igen?

Nu jobbade polisen med det dom kunde, förhöra personer som hade umgåtts med Maja och sett henne på skolan och därifrån fick dom fram uppgifter så att en MGM blev förhörd och Majas kropp hittades snabbt.

I mitt tycke har många bitit sig fast för hårt vid att Maja har en störning och inte klarade sig själv.
Men hon klarade tidigare att rymma ca 30 mil till sitt ex i Norrköping. Maja klarade nog lite mer än många tror.

Många här ville att polisen skulle dra på ett stort sök. Var skulle dom söka? Det fanns ju inget att gå på!
Det hade varit slöseri med resurser och lönlöst då Maja hittades ca 700 m från busshållplatsen i oländig terräng delvis i en å under en järnvägsbro.
Citera
2024-03-21, 22:24
Medlem
Venators avatar
Detta med en tioårings nivå tror jag är en trådsanning med ganska svag grund. Jag har försökt att hitta var det första gången hävdades i tråden att Maja skulle ha varit på en tioårings nivå och det som diskuterades initialt var att hon hade en kroppsbyggnad som en tioåring.

Vad vi sedan såg var det som hennes vänner och anhöriga postade på sociala medier, exempelvis:
Min kusin Maja är försvunnen sedan torsdag eftermiddag 14/3. Maja har en intellektuell funktionsnedsättning och alla som känner Maja eller har en gnutta kunskap om hennes funktionsvariation har skyhög oro för brott. Hon är absolut inte frivilligt försvunnen! Det är helt orimligt att polisen inte har något aktivt sökande! Maja behöver sin mamma och pappa eller stabila vuxna som hon känner för att känna sig trygg.
Sedan skrev signaturen mammapalandet:
Det här är riktigt obehagligt. Har varit i kontakt med flickan under hennes år i särskolan (grundskolan). Hon talar svenska men verkar ha ett intellekt som ett mycket yngre barn, verkade mycket naiv och som anses tonåringar älska uppmärksamhet och särskilt från pojkar.
Känns tyvärr extremt lättlurad. Hoppas på det bästa!!
Sedan på måndagskvällen när tråden rullade igång på allvar skrev signaturen egosatsaren (utplockat citat):
Det rör sig också om något funktionshandikapp som (om jag förstått det rätt) gör att hon fysiskt är 17 men mentalt kanske runt 10.
Ett inte orimligt antagande men det har inte bekräftats utan sedan ser det ut att ha blivit en trådsanning. Allt detta var under måndagen. På tisdagen skrev signaturen virozxd:
Jag har tänkt skriva det innan här, Jag känner inte Maja så men kan säga att jag är rätt säker på att 10-åring är överdrivet. Skulle kanske säga 13-15 då hon kanske har sämre uppfattning av det mesta men ändå "hänger med". Har själv hört henne säga ord eller använda sig av fraser eller göra saker som ingen tioåring ens hade vetat vad eller fattat. Så tioåring - not so much. Definitivt inte 18 men känns verkligen mer som tidig tonår på eleverna i den klassen. Dåliga filter också?
Sedan pekar det här sista inlägget på något annat - att det nog är ganska missvisande att säga att någon är på en tio-årings nivå när det gäller denna typ av funktionsvariationer. Dels för att tioåringar förstås skiljer sig men framför allt för att en människas kompetenser och förmågor är mer komplexa än att det går att inordna dem i bestämda "ålderstrappsteg" av en intellektuell och emotionell mognad. Det rör sig om olika typer av förmågor som där vissa kan vara mer utvecklade utifrån 17 år av erfarenhet medan kapacitet och förmåga saknas i andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in