Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det fanns skäl att leta redan på torsdag kvällen.
Micro, micro, micro... Ska jag behöva förklara för dig att Polismyndigheten är en (surprise!) myndighet? Ska jag behöva förklara för dig att en myndighet behöver lagstöd för att vidta vissa åtgärder, exempelvis aktivt leta efter en person?
Om du anser att "det fanns skäl att leta redan på torsdag kväll" så behöver alltså du motivera det utifrån de lagar som styr Polismyndighetens arbete. Så långt hoppas jag att vi är överens?
I mitt tidigare inlägg förklarar jag vad som krävs för att inleda en förundersökning enligt rättegångsbalken. Det krävs anledning att anta brott.
Min fråga till dig är alltså: Varför fanns det anledning att anta brott utifrån vad som var känt om Majas försvinnande på torsdag kväll?
Jag förklarar också i vilka situationer man inleder en räddningsinsats enligt 4 kap. 4 § Lag (2003:778) om skydd mot olyckor. Det krävs att personen försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för hennes liv eller hälsa.
Min fråga till dig är alltså: På vilka grunder kunde det utifrån vad som var känt om Majas försvinnande på torsdag kväll befaras att det förelåg en sådan fara?