2024-03-18, 22:49
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Bra svar. Lite utbildning också.
Går inte rådjur, varg, vildsvin och människa ner med bockhagel?

Du får varken jaga vargar eller människor med hagelgevär i Sverige. Människor får du inte jaga med andra vapen heller.

Sätter du pipan mot skallen går det mesta ner med bockhagel, men troligtvis kommer du aldrig att komma så nära.

Citat:
40 meter beror väl på hur man siktar och piplängd?

Det är alltså vad som är lagkrav.
Det beror bland annat på laddning och hageltyp.
Har du en 41 meter lång pipa kan du skjuta längre än 40 meter även om du siktar snett; men det skulle vara en ganska otymplig bössa.

Citat:
Fågelhagel. Hare.
Slug. Älg/polis.
Bockhagel. Ryss och klövdjur.

Vad har detta i en diskussion om jakt att göra?
Större vil får du inte jaga med hagel. Om du ska jaga dessa med kaliber 12 är det slug eller brenneke som gäller och då är det bara vissa arter som är tillåtna. Du får inte skjuta älg med slug.

Citat:
Behöver man egentligen mer än kaliber 12?

Det beror på vad och hur man ska jaga.
Toppfågel på 200m fungerar exempelvis inte med hagelgevär.

Citat:
Du är inne på finskytte. Jag vill äta.

Poliser och ryssar?
För att öka chanserna att skjuta något att äta kan det vara bra att använda olika vapen till olika sorters jakt. Hagel är långt ifrån allomfattande.

Skulle tippa på att dina föräldrar betalar för din mat även i fortsättningen, så du behöver nog inte oroa dig över att du inte jagar...

Citat:
12G måste väl vara det mest mångsidiga man kan ha? Det man skaffar först?

Nej, det är betydligt mer mångsidigt att skaffa en studsare i klass 1. 6,5x55 kan du i princip jaga allt vilt i Sverige med. Dock inget som är särskilt lämpligt för flygande fågel.

Citat:
Det går alldeles utmärkt att skjuta vildsvin med AK5. Sikta och tryck av ett skott.

Ak5 är 5.56×45mm NATO och den ammunitionen faller in under klass 2. Det får du som mest jaga rådjur med. Visst går det att jag vildsvin med den kalibern, men det är inte lagligt. Det går även att jaga elefanter med ärtrör, men särskilt säkert eller lämpligt är det ju knappast.

Vill du diskutera jakt och jaktvapen seriöst eller vill du bara tramsa och framstå som en "tuff" tioåring"?

Om det är det första så kan du ju skärpa dig och sluta tramsa, om det är det andra kan du ju göra det någon annanstans.
Citera
2024-03-18, 23:14
Medlem
Bra svar. Jag ser här ett mönster att i Sverige ska man skjuta djur med långt över det som är nödvändigt.

Då passar alltså 12G för hare.
Bockhagel för rådjur.
Slug för älg.

Bockhagel är t.ex. gjort för att skjuta bockar.

Är det för att jägare skjuter så dåligt?

Jag skjuter inte hare och fågel med 6,5.

Mina föräldrar är döda så jag arbetar ihop maten själv.

Men det enda jag behöver för att skjuta allt är alltså 12G. Vilket var frågan.

Älg, hare, kanin, rådjur och vildsvin är det vi har här. Fiskmås också. Så 12G tar hand om allt det. Ett vapen.

Slug är för övrigt inte hagel... 😛
Senast redigerad av Haltochkorkad 2024-03-18 kl. 23:28.
Citera
2024-03-21, 08:30
Medlem
Citat:
Bra svar. Jag ser här ett mönster att i Sverige ska man skjuta djur med långt över det som är nödvändigt.

Då passar alltså 12G för hare.
Bockhagel för rådjur.
Slug för älg.

Bockhagel är t.ex. gjort för att skjuta bockar.

Är det för att jägare skjuter så dåligt?

Jag skjuter inte hare och fågel med 6,5.

Mina föräldrar är döda så jag arbetar ihop maten själv.

Men det enda jag behöver för att skjuta allt är alltså 12G. Vilket var frågan.

Älg, hare, kanin, rådjur och vildsvin är det vi har här. Fiskmås också. Så 12G tar hand om allt det. Ett vapen.

Slug är för övrigt inte hagel... 😛

Du får inte jaga älg med slug.
Vildsvin, dovhjort, rådjur och mufflonfår gäller för slug. Max 40m
Eftersök är dock allt fair game.
Citera
2024-03-21, 11:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Du får inte jaga älg med slug.
Vildsvin, dovhjort, rådjur och mufflonfår gäller för slug. Max 40m
Eftersök är dock allt fair game.

Den sista meningen är viktig. Det är därför all björnjakt i Sverige alltid börjar med att man skjuter ett skott i luften, sedan är all jakt just eftersök, då kan man använda fordon fritt och använda valfria vapen
Citera
2024-03-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Den sista meningen är viktig. Det är därför all björnjakt i Sverige alltid börjar med att man skjuter ett skott i luften, sedan är all jakt just eftersök, då kan man använda fordon fritt och använda valfria vapen

Bryr man sig inte om köttförstörelse?

I Texas jagar man vildsvin med kulspruta från flak. Inte jakt enligt mig. Man vill ha tarmbakterier intakt.

Jag ska sänka en älg på över 40 meter med slug. Inga problem. Väl inskjuten, lång pipa.

12G till allt.
Citera
2024-03-21, 18:09
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Nej, så går det inte till.

Bara en totalidiot skulle ens tro att det var så.
Finns mängder med dokumentation under björnjakter då väldigt många nu för tiden även har kamerautrustning på sig själva och/eller sina vapen. Till detta kommer alla som har med sig mobiltelefoner med kamera.

Att alla björnarna även genomgår besiktning skulle väldigt snabbt avslöja den typen av fusk du lyfter fram som standard.

En tränad eftersökshund som går på eftersök utan att hitta spår av skadat vilt fungerar inte till "eftersök" på friskt vilt då den per automatik sållar bort det som inte är skadat. En hund avsedd för eftersök ignorerar friskt vilt. Självklart kan man använda en hund som inte är tränad för eftersök till att söka efter en påskjuten björn, men om den skulle hitta ett annat spår finns risken att den växlar över och byter vilt och det är inte något man vill vara med om under en björnjakt.

Sitt inte och ljug och hitta på.
Du framstår bara som oärlig och okunnig.
Citera
2024-03-21, 18:43
Medlem
Citat:
Sånna som du bör på sin höjd få äga en vatten pistol.
Gör du som du föreslår är det ganska snart allt du får äga.

Det går inte till på det sättet, på något av alla ställen där jag har jagat.
Citera
2024-03-21, 20:46
Medlem
Citat:
Bryr man sig inte om köttförstörelse?

I Texas jagar man vildsvin med kulspruta från flak. Inte jakt enligt mig. Man vill ha tarmbakterier intakt.

Jag ska sänka en älg på över 40 meter med slug. Inga problem. Väl inskjuten, lång pipa.

12G till allt.
Du vet ett hagel gevär kostar många många veckors veckopeng. Så om du börjar spara nu och kanske hjälp din far å klippa gräset och skotta snö så du får en peng då och då. så kanske du har råd att köpa en när du blir stor.
Förhoppningsvis får lite vett med tiden också.
Citera
2024-03-21, 21:08
Medlem
Citat:
Du vet ett hagel gevär kostar många många veckors veckopeng. Så om du börjar spara nu och kanske hjälp din far å klippa gräset och skotta snö så du får en peng då och då. så kanske du har råd att köpa en när du blir stor.
Förhoppningsvis får lite vett med tiden också.

Modellen jag ska köpa kostar 400$. Ny.

Den kommer kosta mer med reglerbar kolv, längre magasin och rödpuntsikte. 800 kanske.

Inte ens en veckolön efter skatt.
Citera
2024-03-21, 21:28
Medlem
Citat:
Modellen jag ska köpa kostar 400$. Ny.

Den kommer kosta mer med reglerbar kolv, längre magasin och rödpuntsikte. 800 kanske.

Inte ens en veckolön efter skatt.
Tramsat klart eller?
Dom enda som du lyckats imponera på äldre än 12 åringar besitter nog samma enorma förbättringspotential när det kommer kognitiv förmåga, att det vore nästan medicinsk omöjligt för er att försämra den.

Om du missat det så använder vi svenska kronor I Sverige, krävs jägarexamen eller aktivt deltagande i sport skytte klubb samt att du är myndig för att köpa ett hagel gevär.
Citera
2024-03-21, 21:29
Medlem
Citat:
Tramsat klart eller?
Dom enda som du lyckats imponera på äldre än 12 åringar besitter nog samma enorma förbättringspotential när det kommer kognitiv förmåga, att det vore nästan medicinsk omöjligt att försämra den.

Om du missat det så använder vi svenska kronor I Sverige, krävs jägarexamen eller aktivt deltagande i sport skytte klubb samt att du är myndig för att köpa ett hagel gevär.

Och om du missat det bor jag inte längre i böglandet.

Här använder man inte svenska kronor. Man behöver inte jägarexamen, eller sporttrams. Jag tror barn får äga vapen om de ärver. Varför skulle barn köpa vapen? Vid 13 års ålder kan de nog börja vänja sig vid att hantera vapen.

Vapen går man in i vapenaffären och beställer om de inte finns inne.

Hur fan köper ni vapen? Suger av en snut?
Senast redigerad av Haltochkorkad 2024-03-21 kl. 21:38.
Citera
2024-06-20, 12:53
Medlem
Hallå! Jag har jagat i 5-6 år, men har tagit jaktlicens först detta året. Har mestadels använt en gammal BSA .30-06 med relativt färskt sikte, både för jakt och målskytte. Jag tänker nu inskaffa min första bössa, helst i .30-06. Jag föredrar .30-06 över någonting som .308, då det lilla övertaget i anslagsenergi räknas för mycket mot vildsvin och älg, vilket är det som jag primärt ska jaga. Tänker förmodligen köpa en beggad winchester m/70 i .30-06 med ett Leopold sikte satt på sig. Priset är överkomligt, men har någon en winchester 70? Hur känns bössan i så fall? Verkar vara väldigt omtyckt bland speciellt jänkarna, men dom har ju fanimej en skruv lös när det kommer till vapen. Tack för svar!

//PP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in