2022-08-08, 12:52
Medlem
BavarianBeetles avatar
Såg på Deer Hunter för ett tag sedan och undrar om den typen av spårande jakt förekommer i Sverige? Det är bara min åsikt, men det verkar mycket roligare och coolare än att sitta och häcka i ett jakttorn medan ett jaktlag driver fram djuret.
Citera
2022-08-09, 16:28
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Såg på Deer Hunter för ett tag sedan och undrar om den typen av spårande jakt förekommer i Sverige? Det är bara min åsikt, men det verkar mycket roligare och coolare än att sitta och häcka i ett jakttorn medan ett jaktlag driver fram djuret.

Långt ifrån all jakt innefattar att sitta som passkytt i ett torn och vänta på drivet vilt.

Pyrschjakt/smygjakt efter vilt sker vanligen genom att man smyger och/eller spårar viltet till fots och det är väl det du egentligen undrar om. Det är en vanlig jaktform i Sverige och många jägares favoritjaktform. Men det går även att spåra med bandhund.

I Sverige är dock bandhundsjakt inte jättevanligt, då det vanligare är att att man släpper en ställande hund så att denna fritt spårar upp viltet och ställer det med skall. Sedan är det "bara" att smyga in på ståndet och avsluta.

Även jakt med stående fågelhund, stötande hund, jakt på sträckande fågel och en hel del lockjakt sker inte i ett jakttorn. Mycket fågeljakt sker från marken men självklart går det även att skjuta kråkor och annan svartfågel likväl som gäss på marken från torn om man så vill.

Säljakt sker vanligen från båtar eller kobbar och skär ute i vattnet och då sitter man inte i torn.

Stövarjägare brukar sitta och elda och grilla korv eller dricka kaffe i väntan på att drevet ska komma så att man kan avsluta. Hare och/eller räv det som vanligtvis jagas med stövare.

Grytjakt kan ske genom att hunden går ner i grytet och "spränger" viltet. Då står man på pass utanför grytets utgångar och skjuter viltet när detta kommer ut. Men grytjakt kan även ske med en förliggare (hund) som till exempel håller en grävling på en plats nere i ett gryt och då får man gräva sig ner till viltet i grytet för att komma åt det.

Det hela beror helt enkelt på vad, var och hur man jagar. Var och en av de olika jaktformerna har sin charm och det finns något för nästan var och en.
Citera
2022-08-14, 16:33
Medlem
Har länge varit intresserad av att ta jägarexamen men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Känner tyvärr ingen som har tagit det så jag skulle behöva eran hjälp.
Finns det någon guide här på flashback eller har ni kanske några tips på vart man kan börja?

Tanken är att skaffa en .308 och en hagelbössa. Vill egentligen bara åka ut till bana ibland och panga lite.

Vore väldigt tacksam om någon kunde ge tips och råd.
Citera
2022-08-14, 19:36
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Har länge varit intresserad av att ta jägarexamen men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Känner tyvärr ingen som har tagit det så jag skulle behöva eran hjälp.
Finns det någon guide här på flashback eller har ni kanske några tips på vart man kan börja?

Tanken är att skaffa en .308 och en hagelbössa. Vill egentligen bara åka ut till bana ibland och panga lite.

Vore väldigt tacksam om någon kunde ge tips och råd.
Jag gick kurs på medborgarskolan. Det var bara att anmäla sig och gå på kurstillfällena och då passa på att fråga kursledaren var närmaste skjutbana finns och om det är tillfällen varje vecka där allmänheten kan komma och övningsskjuta genom att på plats låna vapen och köpa ammo.

Här finns en mustig tråd i ämnet: (FB) Den stora tråden om jägarexamen ställ dina frågor här
Citera
2022-08-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag gick kurs på medborgarskolan. Det var bara att anmäla sig och gå på kurstillfällena och då passa på att fråga kursledaren var närmaste skjutbana finns och om det är tillfällen varje vecka där allmänheten kan komma och övningsskjuta genom att på plats låna vapen och köpa ammo.

Här finns en mustig tråd i ämnet: (FB) Den stora tråden om jägarexamen ställ dina frågor här

Får kolla upp detta, tack för infon!
Citera
2022-09-23, 07:25
Medlem
Sternensoldats avatar
Sitter och lurar lite på en ny knallpåk, främst för annat än älg-/grisjakt.

I skåpet står redan två hagelgevär (en för jakt och en i egenskap av barndomsdröm), en 22a för mängdträning samt en 30-06 studsare.

Det jag varit inne på är antingen 6.5 alternativt .222, gärna en Remington. Viltet i fråga kommer förmodligen framför allt vara rådjur och eventuellt enstaka harar/rävar som råkar komma förbi.

Tips/tankar kring detta? Andra kalibrar? Företrädesvis med ammunition som inte är allt för unik och kostsam.
Citera
2023-09-14, 23:08
Medlem
roleones avatar
Har någon erfarenhet av att montera bipod på en tikka t3x lite? Jag har tittat på Atlas BT81 ihop med en bipod från desamma och funderar mest på om tikkans framstock medger montering på det sättet eller om det är vapensmed för fast montering av picatinny undertill som gäller?
Citera
2023-09-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat

I skåpet står redan två hagelgevär (en för jakt och en i egenskap av barndomsdröm), en 22a för mängdträning samt en 30-06 studsare.

Det jag varit inne på är antingen 6.5 alternativt .222, gärna en Remington. Viltet i fråga kommer förmodligen framför allt vara rådjur och eventuellt enstaka harar/rävar som råkar komma förbi.

Tips/tankar kring detta? Andra kalibrar? Företrädesvis med ammunition som inte är allt för unik och kostsam.

222 är en underbar kaliber, men jag skulle ändå välja en 6,5. Just för möjligheten att skjuta klass 1-vilt om chansen ges.
Citera
2024-02-04, 00:59
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat

Antar att du redan bestämt dig o införskaffat en knallpinne vid detta laget.
Vad blev det för sort o kaliber?
6.5x55an är fin den, likaså 222an.

Den väldigt vanliga 308WIN som du kan ha bössor med kortare lådor o pipor med, bra om du gillar automaterna, är min go to kaliber sedan längesedan då ’alla’ hade en 6.5a eller 30.06a.
Inte ett enda uppföljningsskott har behövts med min 47cm pipa på liten bultbössa i kombination med 165 grains halvhårda kulor. De har fallit pladask av förtjusning sas.
Citera
2024-03-18, 12:41
Medlem
Tänkte skaffa en 12G för att jaga allt mellan elefant och möss.

Är jag fel ute?

Varför ha fler vapen?
Citera
2024-03-18, 21:00
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Tänkte skaffa en 12G för att jaga allt mellan elefant och möss.

Är jag fel ute?

Varför ha fler vapen?

Ja, du är helt fel ute.

Kan vara bra att veta att det du är inne på att skaffa har vanligtvis kallas för kaliber 12 i Sverige. Ett hagelgevär.

Av de "större" viltarterna, i Sverige, får exempelvis "bara" jaga dovvilt, rådjur, vildsvin och mufflonfår med kaliber 12 och då är det med slug för de tre sistnämnda.

För övrigt är det från ett avstånd på maximalt 40 meter som gäller och då endast med enkelpipiga vapen.

Att skjuta möss med hagelgevär är ungefär lika lyckat och nödvändigt som att slå ihjäl flugor med slägga.

Resonemanget kring "Varför ha fler vapen?" ligger lite i linje med Varför ha fler bilar? och argumentera för att "bara" en F1-bil som är toppen för att ha om man tävlar i F1, men bortse ifrån att det ganska kasst att ha om man ska åka och storhandla eller ta en tur ut i terrängen...

Var sak har sin tid och uppgift och kaliber 12 lämpar sig inte ens nästan till allt.
Citera
2024-03-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja, du är helt fel ute.

Kan vara bra att veta att det du är inne på att skaffa har vanligtvis kallas för kaliber 12 i Sverige. Ett hagelgevär.

Av de "större" viltarterna, i Sverige, får exempelvis "bara" jaga dovvilt, rådjur, vildsvin och mufflonfår med kaliber 12 och då är det med slug för de tre sistnämnda.

För övrigt är det från ett avstånd på maximalt 40 meter som gäller och då endast med enkelpipiga vapen.

Att skjuta möss med hagelgevär är ungefär lika lyckat och nödvändigt som att slå ihjäl flugor med slägga.

Resonemanget kring "Varför ha fler vapen?" ligger lite i linje med Varför ha fler bilar? och argumentera för att "bara" en F1-bil som är toppen för att ha om man tävlar i F1, men bortse ifrån att det ganska kasst att ha om man ska åka och storhandla eller ta en tur ut i terrängen...

Var sak har sin tid och uppgift och kaliber 12 lämpar sig inte ens nästan till allt.

Bra svar. Lite utbildning också.
Går inte rådjur, varg, vildsvin och människa ner med bockhagel?

40 meter beror väl på hur man siktar och piplängd?

Fågelhagel. Hare.
Slug. Älg/polis.
Bockhagel. Ryss och klövdjur.

Behöver man egentligen mer än kaliber 12?

Du är inne på finskytte. Jag vill äta.

12G måste väl vara det mest mångsidiga man kan ha? Det man skaffar först?

Det går alldeles utmärkt att skjuta vildsvin med AK5. Sikta och tryck av ett skott.
Senast redigerad av Haltochkorkad 2024-03-18 kl. 21:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in