• 9
  • 10
2024-08-13, 14:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Du vet ett hagel gevär kostar många många veckors veckopeng. Så om du börjar spara nu och kanske hjälp din far å klippa gräset och skotta snö så du får en peng då och då. så kanske du har råd att köpa en när du blir stor.
Förhoppningsvis får lite vett med tiden också.
Det är rätt stor pris spann på olika hagel vapen. Är det någon större kvalitativ skillnad eller är det mest märkes snobberi?
Jag har även noterat att det vanligaste verkar vara dubbelpipiga vapen. Varför är inte halvautomater populärare? Dubbelpipiga får ju inte skjuta slug vilket blir en begränsning.
Jag antar att pump inte är så poppis eftersom man behöver sikta om efter pumpningen om man ska skjuta ett andra skott.
Citera
2024-08-17, 14:25
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är rätt stor pris spann på olika hagel vapen. Är det någon större kvalitativ skillnad eller är det mest märkes snobberi?
Jag har även noterat att det vanligaste verkar vara dubbelpipiga vapen. Varför är inte halvautomater populärare? Dubbelpipiga får ju inte skjuta slug vilket blir en begränsning.
Jag antar att pump inte är så poppis eftersom man behöver sikta om efter pumpningen om man ska skjuta ett andra skott.

Det är extremt stor kvalitativ skillnad.
Ungefär som med bilar där en Rolls-Royce och en Trabant har olika priser av en anledning, så är det även med hagelgevär och andra vapen. Du får vad du betalar för.

Materialval, noggrannhet vid tillverkningen och liknande påverkar priset väldigt mycket i slutled.

Ett hagelgevär i plast och lättmetall utan några specialgrejer ihopsatt av "vem som helst" i Turkiet brukar vara betydligt billigare än ett vapen som är byggt specifikt för ett specifikt syfte till en specifik kund från grunden av någon gammal expert i Italien eller England som inte gjort mycket annat i sitt liv än just byggt hagelgevär.

Halvautomater är populära, framförallt bland folk som jagar gäss, änder och andra fåglar som samlas i större flockar.

Majoriteten av alla som jagar med hagelgevär har inget intresse av att skjuta slug utan har sina vapen till någon räv- eller harjakt och kanske någon duv- eller fasanjakt eller så vilket gör att en bock duger gott och väl. Även rådjur fungerar fint att jaga med hagel även om det är tillåtet att jag dem med slug sedan augusti förra året.

Min personliga tes om pumphagel är framförallt att den största anledningen till att pumphagel inte är jättepopulära i Sverige är på grund av att dessa är starkt sammankopplade med Amerikansk populärkultur där jakt inte är användningsområdet. Men ju fler som upptäcker deras fördel rent praktiskt desto fler kommer skaffa egna pumphagel.

Man behöver för övrigt inte flytta vapnet från kinden vid omladdning med pumpen, precis som man inte heller behöver göra det när man repeterar med kulvapen. Det går därmed utmärkt att fortsätta bibehålla fokus på målet.

Personligen skulle jag helt klart kunna tänka mig att ha både hagelgevär med pump och bygelrepeter i tillägg till automaten och bocken jag har. Men som det r nu finns det lite väl stora begränsningar i hur stor vapengarderob man får ha för att jag skulle viga två av platserna till ett pumphagelgevär och ett bygelrepeterande hagelgevär. Men i framtiden om garderoben får utökas så som förslaget och önskemålet från riksdagspartierna är ser jag det som möjligt att jag skaffar ett av varje

Bygelrepeterande hagelgevär får för övrigt ha fullt magasin vid jakt vilket varken automaten eller pumpen får ha.
Citera
2024-08-20, 13:03
Medlem
Citat:

Hade ej köpt billigaste då jag vill slippa krångel,
Över 30k+ är det nog bara snobb vapen i fina träslag mm/ eller renodlade tävlings vapen.

Gav 8-10k för min pump, på trapp eller om det var sket banan, kom en snubbe med en Perazzi, enligt vederbörande samma modell som dom hade på OS och kostade 300-400k.

Efter en halvtimme tog han gevär och kastade ner det i vapenväskan och stormade där ifrån.
Var tydligen för jobbigt att bli utklassad av en billig pump.
Citera
2024-08-20, 19:42
Medlem
Citat:

Det är stor skillnad från en hagelbrakare på ~10k till en på 30k, men därefter betalar du VÄLDIGT mycket för ytterst marginella ökningar i funktion. Du betalar mer för estetiken och namnet som står på den vid det laget.

Sen ska det nämnas om du ska ha en hagelbock kan du köpa rätt billiga grejer och den kommer fortfarande fungera. Siktar du (haha) på en halvautomat eller pump där det mekaniska är lite mer komplext så hade jag personligen köpt någonting med högre kvalité, då det är jobbigt att ha hylsor som fastnar i slutstycket, en låda som kärvar etc. Lite samma resonemang som med älgstudsare där.
Citera
2024-11-02, 20:45
Medlem
Fan kanske fel tråd men någon annan som nästan blivit översprungen av en älg. Nära händelse idag av en helt vild jävel. Lite skakis faktiskt
Citera
2025-02-10, 14:49
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu tänkte jag mer på att utnyttja drönaren för att hitta älgen.
Det är olagligt använda tekniska hjälpmedel och olika typer av fordon vid jakt annat
Citera
2025-03-21, 21:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uzeeeeerrr
Fan kanske fel tråd men någon annan som nästan blivit översprungen av en älg. Nära händelse idag av en helt vild jävel. Lite skakis faktiskt

Inte under jakt och inte riktigt översprungen. Men har varit med om älgko som gjort utfall vid hundpromenad för väldigt länge sedan (Jag var bara barn då.). Det var mest utfall mot och hunden, men hon och kalven följde efter några hundra meter och gjorde det klart att hon inte ville ha oss där.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in