2024-03-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men pucko, vad är orsak och vad är korrelation? Problemet i USA är inte straffen, det finns inget i din korta mening som visar att USA har så mycket våld och kriminalitet på grund av långa straff. Dels så har de ett helt annat samhälle med historisk rasism och segregation vilket vi inte har, dels så kan människor vara kriminella psykopater oavsett hur priviligierade de än är, varför du kan se diktatorer, kungar, tsarer, vetenskapsmän, präster, företagare osv bete sig som omänskliga as genom historien som koloniserar och plundrar.
Tillfället gör tjuven. Kriminalitet finns där den kan finnas för vissa människor vill vara kriminella och har ingen moral.
Dessutom handlar inte straffen om att förändra eller rehabilitera den som är kriminell utan att skydda andra människor från dennes natur genom inlåsning. Se det så. Och att låta interner laga och odla sin egen veganmat inom fängelsets murar, städa alla lokaler, tvätta all tvätt osv vore ett mycket bra sätt att spara pengar samtidigt som det om något vore nyttigt för dessa drönare som sover till lunch, snor miljoner från äldre människor och sen använder pengarna till människohandel och lyxliv.

Du får allt läsa på vad kausalitet och korrelation innebär.
Citera
2024-03-21, 16:32
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
BankID för banköverföring i internetbanken borde förbjudas för alla över 60 år. De får masa sig ned till banken om de vill föra över.

Är du helt dum? Jag är över 70 år och har jobbat med datorer sedan slutet av 70-talet. Vet nog mer om cybersäkerhet än du.
Blir också lite häpen över hur folk låter sig övertygas trots alla varningar. Men bedragare har funnits i alla tider liksom godtrogna. Vi vet ju inte hur stor andel av de bedragarna kontaktar som låter sig luras, en av tio eller fem av tio?
Citera
2024-03-21, 16:39
Medlem
Hoppas hackaren blir belönad på något sätt... Mycket bra gjort.
Citera
2024-03-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GloriaMundi
Det är helt galet att man i Sverige, via några knapptryckningar, kan få fram identitet/ålder på människor, deras adress, telefonnummer (om ej hmligt) samt vilka som är skrivna hos dem, dvs om de bor ensamma eller ej. Så "offentlighetsprincipen" har krattat manegenför dessa bedragare!
Vet inte om man ska skratta eller gråta, våra politiker driver dagligen på för nya lagar som bryter ned den personliga integriteten, hemlig avlyssning utan brottsmisstanke, husrannsakan utan brottsmisstanke och en av dom senaste genidragen var kravet på registrering av alla kontantkort som gav bedragarna tiotusentals nya nummer att ringa till. Allt är tillåtet i kriget mot droger, inga mänskliga rättigheter eller personlig integritet ska finnas i den nya polisstaten Sverige.

Samtidigt skrattar gängen hela vägen till banken för bedrägerier drar redan in mer än dubbelt så mycket som narkotikahandeln, pengar som i många fall heller inte behöver tvättas då dom redan är vita, ändå ligger politikernas fokus på att döma alla som rökt en joint som kriminell.
https://sverigesradio.se/artikel/bedragerier-gar-om-knarket-ar-gangens-nya-kassako

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
BankID för banköverföring i internetbanken borde förbjudas för alla över 60 år. De får masa sig ned till banken om de vill föra över.
Problemet är ju att man plockat bort alla bankkontor och dom få som finns kvar har öppet typ 2-3 timmar om dagen. Man måste ha BankID, att man tvingat gamlingar som inte förstår sig på teknologi att använda det är en stor del av problemet.

Det bör införas krav på bankerna att ha kontanthantering och att ha bankkontor öppna i landet, istället för att låta dom vinstmaximera igenom att sköta allting på nätet och undvika kontanter.
Citera
2024-03-21, 16:45
Medlem
Citat:
Det är helt galet att man i Sverige, via några knapptryckningar, kan få fram identitet/ålder på människor, deras adress, telefonnummer (om ej hmligt) samt vilka som är skrivna hos dem, dvs om de bor ensamma eller ej. Så "offentlighetsprincipen" har krattat manegenför dessa bedragare!
Så kan det vara, men erkänn att du också kollar upp personer där. Skulle du tex våga sälja/köpa ngt på blocket om telefonnumret ej är kopplad till person/känt företag? Adress saknas etc? Jag undviker gärna det. Idag vill man ju dessutom kolla upp okända telefonnummer innan man svarar eller ringer tillbaka.
Citera
2024-03-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Inga mänskliga rättigheter eller personlig integritet ska finnas i den nya polisstaten Sverige.
Att leva i en demokrati där mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, personlig integritet m.m. råder, kräver ärliga och demokratimogna invånare.
När friheten missbrukas tar polisstaten troligtvis över.
Kanske du m. fl. bidraget till detta?
Citera
2024-03-21, 17:05
Medlem
Citat:
Galet att det är så enkelt för bedragare och inbrottstjuvar att kartlägga sina offer innan de slår till
Citera
2024-03-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Så kan det vara, men erkänn att du också kollar upp personer där. Skulle du tex våga sälja/köpa ngt på blocket om telefonnumret ej är kopplad till person/känt företag? Adress saknas etc? Jag undviker gärna det. Idag vill man ju dessutom kolla upp okända telefonnummer innan man svarar eller ringer tillbaka.
Man kan också gräva upp folks privatliv av rent nöje eller nyfikenhet, knappast en positiv utveckling.

Köp och sälj fungerar bra i alla andra länder som inte hänger ut sin befolkning, det finns faktiskt riktiga och säkra lösningar på problemen med bedrägerier.

Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
Att leva i en demokrati där mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, personlig integritet m.m. råder, kräver ärliga och demokratimogna invånare.
När friheten missbrukas tar polisstaten troligtvis över.
Kanske du m. fl. bidraget till detta?
Utvecklingen i Sverige beror snarare på den underbemannade och inkompetenta poliskåren med katastrofal ledning... Det finns knappt någon utredande polisverksamhet kvar idag, det lilla som finns kvar går till mord och narkotikabrott. Stölder, inbrott, våldtäkter, misshandel och alla andra brott som ligger stegen under mord läggs i stor del av fallen ned utan utredning.

Polisen vill inte ens patrullera längre, det försöker man ersätta med kameror och drönare. Trafikkontroller håller också på att ersättas av automatiska system i polisbilarna.

Du kan själv kolla brottsstatistiken, kolla på t.ex stölder så ser du att mängden som utreds nu börjar närma sig 0% i många distrikt, att anmäla en stöld hos polisen görs bara för att försäkringen kräver det, polisen lägger i stort sätt ned det på automatik.

Enda statistiken där polisen håller uppe några siffror är brott som inte kräver något utredning, t.ex narkotika och trafikbrott där man tar folk på bar gärning.

Men visst, det är vi som är problemet, jag har absolut gått mot röd gubbe, kissat ute och spelat hög musik. Så jag är väl inte redo för demokrati och behöver en polisstat. Nedmontering av mänskliga rättigheter är så klart bättre utveckling än att istället förbättra poliskåren.

Vi bör ha Kina som förebild med total övervakning och kontroll där domstolen alltid dömer till statens fördel och i dom fall man inte vill hålla på med en rättegång så skickar man bara ut sina Execution vans
Citera
2024-03-21, 17:29
Medlem
Alltså
Någon sms;ar mig och jag vill få saken ur världen !

Jag ringer då "Scammer" bedragaren på ett spoofat nummer kapat nummer och vi kommer överens om att jag ska installera ett program som ger den som sms;ar tillgång till min dator, telefon.
Jag som ringer upp och vill höra om min beställda vara ger samtidigt enligt den gemensamma överenskommelsen tillgång till den andras telefon och i förlängningen deras nätverk via deras telefon WIFI.
Sedan efter att bedragaren avslutat samtalet så återkommer bedragaren inte alls och avslutar vår gemensamma överenskommelsen och tillgång till den andras telefon. Jag däremot har kvar den gemensamma överenskommelsen tillgång till den andras telefon, dator.

När uppstår det hacket egentligen ?
När blir min tillgång till min nya vän och hans telefon helt plötsligt ett brott ?

Sedan kan jag bli hotad av dom kriminella för att jag blandar mig i deras affärsverksamhet.
Ringa upp från sitt eget telefonnummer är en dålig ide'.
Systemen bör vara gjorda för "Den sista idioten är inte född än"
Senast redigerad av MyOpinion2 2024-03-21 kl. 17:58.
Citera
2024-03-21, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Är du helt dum? Jag är över 70 år och har jobbat med datorer sedan slutet av 70-talet. Vet nog mer om cybersäkerhet än du.
Blir också lite häpen över hur folk låter sig övertygas trots alla varningar. Men bedragare har funnits i alla tider liksom godtrogna. Vi vet ju inte hur stor andel av de bedragarna kontaktar som låter sig luras, en av tio eller fem av tio?

Har jobbat med utredningar där kunder känt sig lurade inom telekom så jag har lyssnat på rätt många timmar av inspelade samtal. Finns riktigt fula knep att ta till som stor del av befolkningen går på, särskilt äldre som är godtrogna och hanterar stress sämre.
Citera
2024-03-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hackaren-avlyssnade-ligan-i-manader-delade-allt-med-uppdrag-granskning

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-grips-misstankta-telefonbedragare-avslojades-av-hemlig-hackare

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Tankar om programmet?
Låter fantastiskt ärligt talat.
Citera
2024-03-21, 17:43
Medlem
Men för i helvete hur kan svt Censurera vem "Hasse" är!!? Kollar på programmet nu. Fram med bilderna, vad arg man blir. Jag vill att dessa avskum ska få sitt till slut, på ett eller annat sätt. I detta och nästa liv, i det här förtjänar det vidriga tjuvpacket inte bättre än att bli kastade i en pool av hajar eller kastade i en bur med tigrar efter att ha gått en offentlig skamgång där folk kan kasta rutten mat, spotta och sparka på dem. Behöver införa medeltida straff igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in