2024-03-21, 12:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur har hacket gått till?
Inte ens SVTs inkallade expert vet hur han gjort.
Varför frågar inte SVT hackaren?

Polisen vill förbjuda bank-id för gamla istället för att lösa problemet!
Nästan uteslutet att en polisorganisation skulle ligga bakom. Polisen måste följa lagen och dess hierarkiska organisation ger inget utrymme för fria improvisationer. Hackaren har kommenterat i en SvT-chat och vill inte säga hur han har gjort men antyder att han fått en inbjudan att delta p.g.a. sina kunskaper. Alternativt är det överskottsmaterial från FRA som läcker ut.

(FB) UG: Hackare avslöjar babbeliga som lurar äldre "vi knullar Sveriges mamma"
Citera
2024-03-21, 12:15
Medlem
Hm, varför bryter skurkarna när de pratar. Är detta, som med mycket annat kriminellt, tacken för att vi tagit in dem eller deras föräldrar för att skydda dem mot krig och förföljelse. Fasiken vad dumma vi varit som hjälper folk som vill ha en lugn och skyddad plats att bo på och även givit dem svenskt medborgarskap. Och de som protesterat mot massinvandringen kallas för rasister, varför då? De har ju haft rätt hela tiden.
Citera
2024-03-21, 12:16
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag tror jag är kär. Jag älskar dig Hackare Samurai. Att gratis ge bort hela din fritid för att hjälpa okända gamla svenskar som samhället struntar i, att fjärr-lägga på luren när Agda ska ge bort sin samlade livs-förmögenhet 200k utan ett enda tack, det är stort. Och svenskt.

Jag älskar svenskar och deras ärlighet och noggrannhet, intelligens och rättspatos.

Jag hatar zigenska pojkar feta 19-åringar med fläsket som hänger, som stjäl pengar av 80-åringar. Jag ska knulla din mamma bro.

Jag hatar bankerna som har skapat ett system som 70-åringar inte klarar, bara så att bankerna kan lägga ner några kontor till och tjäna ytterligare några miljarder till sina aktieägare.

Jag hatar svenska polisen som tar 8 månader på sig innan tillslag trots världens bästa information.

Jag hatar svenska politiker som diskuterar flyktingar istället för ett säkert Sverige för gamla.

Underbart TV-program. Jag tror jag är kär i Sverige igen. Tack Samurai, du ger mig hopp.

Bra skrivet. Kan inte göra annat än att helt hålla med dig. Samurai, du borde få en hedersmedalj. Tack för att du gör Sverige bättre.
Citera
2024-03-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur har hacket gått till?
Inte ens SVTs inkallade expert vet hur han gjort.
Varför frågar inte SVT hackaren?

Polisen vill förbjuda bank-id för gamla istället för att lösa problemet!

Det finns massor av metoder.. jag tror inte han vill avslöja hur han gjort.

Exempelvis kan man scanna IP adresser efter öppna portar. En enskild IP eller en range. Därefter kan du testa att injicera skadlig kod (trojan) och ta över datorn. Därifrån kan du ta dig vidare inom nätverket till andra datorer eller telefoner.

Men det finns massor av metoder, som sagt. Vissa över nätet. Andra via social engineering. Andra via fysisk tillgång.

Därtill finns 0-click zero day exploits om man har tur och sitter på en sådan. Då är det omedelbar tillgång utan att offret ens behöver trycka på något eller ladda ned något.
Senast redigerad av MpunktM 2024-03-21 kl. 12:26.
Citera
2024-03-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hackaren-avlyssnade-ligan-i-manader-delade-allt-med-uppdrag-granskning

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-grips-misstankta-telefonbedragare-avslojades-av-hemlig-hackare

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Tankar om programmet?

Såg just klart programmet.

"Hackaren", ett bevis på att inte alla hjältar bär cape!
Han är en slags nutida Robin Hood som hjälper de svagaste i samhället.

Superbra gjort!
Citera
2024-03-21, 12:30
Medlem
heliotrops avatar
Fy fan vilka vidriga vidriga äckel. De ska ha hårda straff helst utvisning. Talar man så om svenska äldre så har man dessutom gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp också
Innan utvisning ska de fängslas och med minimal nivå av bekvämligheter. Under tiden de är i fängelse ska de få städa hemma hos folk under sträng bevakning.
Citera
2024-03-21, 12:32
Medlem
Indweller108s avatar
Finns det nån tråd där de diskuterar hur hackaren tog sig in i deras interna nätverk? För att ta sig in i deras nätverk måste han först på något sätt ha fått tag på externa IP-adressen till deras router och sedan använt sig av vissa portar som interna kameran / kameror använder sig av t.ex:
RTMP port:1935
RTSP port: 554
ONVIF port: 8000
Även port: 9000

Interna IP-adresserna brukar ofta vara 192.168.x.x på vanliga routrar så där går det nog att gissa sig fram till vilken IP kamerorna hade.

Eller använde han sig av någon mjukvara för att ta sig in? Nån som är insatt?

Att hackarna hade kameror som "såg" och "hörde" allt de gjorde/sa verkar ju väldigt korkat. Är ju som att dokumentera sina kriminella handlingar!

Scambaiter har ju gjort videos om detta på YT (These SCAMMERS Panic After Finding Hackers In Their CCTV Cameras!): https://www.youtube.com/watch?v=tyEoOfSECp0
Senast redigerad av Indweller108 2024-03-21 kl. 12:36.
Citera
2024-03-21, 12:45
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenarke
Hm, varför bryter skurkarna när de pratar. Är detta, som med mycket annat kriminellt, tacken för att vi tagit in dem eller deras föräldrar för att skydda dem mot krig och förföljelse. Fasiken vad dumma vi varit som hjälper folk som vill ha en lugn och skyddad plats att bo på och även givit dem svenskt medborgarskap. Och de som protesterat mot massinvandringen kallas för rasister, varför då? De har ju haft rätt hela tiden.

Ja allt detta undrar jag också. De hatar oss, får man väl inse. De är de lägsta av de lägsta. De våldtar, rånar och lurar oss. De är fullständigt vidriga.

Vilken hjälte samuraj är! Önskar jag kunde swisha pengar till han. Eller visa min tacksamhet på något sätt!
Citera
2024-03-21, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Bra skrivet. Kan inte göra annat än att helt hålla med dig. Samurai, du borde få en hedersmedalj. Tack för att du gör Sverige bättre.

Kan ni sluta dra in romer hela tiden? De är väl araber och från Balkan ursprungligen?
Citera
2024-03-21, 12:51
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Klarar knappt av att titta på de programmen som handlar om hur de lurar de äldre. Ilskan och hatet man känner blir för stort.

Jag känner bara varför gör inte polisen och svenska staten i huvudtaget mer för att stoppa dom?

Var är fackeltågen på svenska gator med alla medmänskliga människor? Men tyvärr är gärningsmännen svenska samhällets skyddslingar. Alla dessa människor hade inte kunnat verka som de gör utan det mångkulturella integrationsprojektet som svenska politiker och myndigheter satsat allt på.

Allting är en stor skam. När ska Sverige vakna på riktigt?
Svenska staten är numera helt köpt av andra. Det måste ni begripa någon gång. Många fattar inte ett smack, och antagligen inte du heller. Svenska staten är inte på folkets sida, därför ser det ut som det gör i Sverige. Men det sovande folket fortsätter sova med huvudet i röven.
Därför uppmuntras brottslighet, inte beivras, därför uppmuntras dödliga vaccin, inte utreds, därför ser sjukvården ut som den gör, en total katastrof, därför serveras rent bajsmat i skolorna, inte ens djurmat. Därför skeppas pengar till Ukraina från svenska skattebetalare. Listan är bara längre och längre och längre.
Citera
2024-03-21, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Fungerar ju jättebra med hårda straff i USA, frågan man borde ställa sig istället är varför tonåringar och unga män håller på såhär.

Men pucko, vad är orsak och vad är korrelation? Problemet i USA är inte straffen, det finns inget i din korta mening som visar att USA har så mycket våld och kriminalitet på grund av långa straff. Dels så har de ett helt annat samhälle med historisk rasism och segregation vilket vi inte har, dels så kan människor vara kriminella psykopater oavsett hur priviligierade de än är, varför du kan se diktatorer, kungar, tsarer, vetenskapsmän, präster, företagare osv bete sig som omänskliga as genom historien som koloniserar och plundrar.
Tillfället gör tjuven. Kriminalitet finns där den kan finnas för vissa människor vill vara kriminella och har ingen moral.
Dessutom handlar inte straffen om att förändra eller rehabilitera den som är kriminell utan att skydda andra människor från dennes natur genom inlåsning. Se det så. Och att låta interner laga och odla sin egen veganmat inom fängelsets murar, städa alla lokaler, tvätta all tvätt osv vore ett mycket bra sätt att spara pengar samtidigt som det om något vore nyttigt för dessa drönare som sover till lunch, snor miljoner från äldre människor och sen använder pengarna till människohandel och lyxliv.
Citera
2024-03-21, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Indweller108
Finns det nån tråd där de diskuterar hur hackaren tog sig in i deras interna nätverk? För att ta sig in i deras nätverk måste han först på något sätt ha fått tag på externa IP-adressen till deras router och sedan använt sig av vissa portar som interna kameran / kameror använder sig av t.ex:
RTMP port:1935
RTSP port: 554
ONVIF port: 8000
Även port: 9000

Interna IP-adresserna brukar ofta vara 192.168.x.x på vanliga routrar så där går det nog att gissa sig fram till vilken IP kamerorna hade.

Eller använde han sig av någon mjukvara för att ta sig in? Nån som är insatt?

Att hackarna hade kameror som "såg" och "hörde" allt de gjorde/sa verkar ju väldigt korkat. Är ju som att dokumentera sina kriminella handlingar!

Scambaiter har ju gjort videos om detta på YT (These SCAMMERS Panic After Finding Hackers In Their CCTV Cameras!): https://www.youtube.com/watch?v=tyEoOfSECp0

Varför efterlyser du det? Vill du utbilda kriminella i hur de ska skydda sig eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in