2024-03-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Allt handlar om tur eller otur. Med tur kommer du var du vill i hela Europa och för tredje lands medborgare som lämnar Schengen är det inte så svårt som man skulle kunna tro. Att komma tillbaka till Schengen lär däremot inte gå.

Så med andra ord kan de bilat till en plats i Europa där de haft kontakter som ordnat med nya falska pass?
Citera
2024-03-21, 13:56
Medlem
Citat:
Vi kan alla välja om vi vill betala våra skulder (även sådant som vi är skyldiga att betala) - allt handlar ju egentligen bara om vi är redo att ta konsekvenserna av att inte betala. I Tyskland får du fängelse om du inte betalar dina skulder och i Rumänien får du "straffarbete" eller fängelse. Här i Sverige samlas allt bara på hög hos kronofogden. Hade en arbetskamrat som hade vitt jobb och fogden drog varje månad från lönen men han bodde i en husvagn på en kompis sommarstuge tomt för han fick ju ingen bostad. Hans liv var väldigt komplicerat.
Så fort kronofogden upptäcker att du har möjlighet att betala, dvs inkomst varje månad, så kräver de pengarna tillbaka, jag har svårt att tro att någon kan vägra i det läget. Men jag är dock inte säker för jag har ingen egen erfarenhet av det själv
Citera
2024-03-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Så med andra ord kan de bilat till en plats i Europa där de haft kontakter som ordnat med nya falska pass?
Italienska pass kan du få i Albanien (det landet har Italiens ordinarie pass tillverkning, så du kan få "riktiga" pass där men med oriktiga personuppgifter). Albanska pass kan du få i Albanien. Rumänska pass kan du få i Rumänien. Men med rätt kontakter kan du ju lätt komma över främst dessa tre pass. Kostar nog runt 25000 kr idag (priset har gått upp)
Citera
2024-03-21, 14:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Ni är väl medvetna om att kvinnor i relationer också kan bli utsatta för våldtäkter men som stannar kvar i förhållandet och fortsätter leva?

Att man efter en våldtäkt tagit en rök på balkongen betyder inte att det inte var en våldtäkt. Och att man sedan går tillbaka in i lägenheten och mannen utsätter för en ytterligare våldtäkt kan också hända.

Det kanske låter konstigt och suspekt. Men ibland händer det att man blir kär i sin förövare även om man blir skadad.

Trovärdigheten är nog lika med noll om det uppstår ett sådant scenario, i det aktuella fallet så har kvinnan dessutom träffat BO flera gånger i hans hem och har i efterhand påstått att hon har blivit våldtagen flera gånger samtidigt som hon har haft ett förhållande och barn med en annan man.

I det aktuella fallet så har det inte heller blivit något resultat av hennes anmälningar och inte heller blev det något besöksförbud. Det säger nog mesta om tyngden och trovärdigheten i hennes påståenden.
Citera
2024-03-21, 14:09
Medlem
Citat:
Italienska pass kan du få i Albanien (det landet har Italiens ordinarie pass tillverkning, så du kan få "riktiga" pass där men med oriktiga personuppgifter). Albanska pass kan du få i Albanien. Rumänska pass kan du få i Rumänien. Men med rätt kontakter kan du ju lätt komma över främst dessa tre pass. Kostar nog runt 25000 kr idag (priset har gått upp)

Och det var kanske detta de också visste? Så det är väl inte helt omöjligt att de tagit sig till någon plats där de fixat falska pass?
Citera
2024-03-21, 14:10
Medlem
Citat:
Så fort kronofogden upptäcker att du har möjlighet att betala, dvs inkomst varje månad, så kräver de pengarna tillbaka, jag har svårt att tro att någon kan vägra i det läget. Men jag är dock inte säker för jag har ingen egen erfarenhet av det själv

Självklart kommer kronofogden jaga dig land o rike runt o leka polis. Min jobbarkompis har lekt katt och råtta med dem i över tjugo år (massa fiffel med bolag). Han hade näringsförbud men jobbade svart, de drog på lönen men han visade upp utgifter om barn som inte fanns och hyror som inte betalades och han skrev bilar på andra osv. Man kan inte vägra i lagens mening men man kan undvika att betala och försvåra situationen..Ett exempel är Gunilla Persson som vägrar betala sina skulder till staten och hävdade att grejerna var hennes dotters när kronofogden mätte ut märkesvaror. Min jobbarkompis var dock smartare.
Citera
2024-03-21, 14:12
Medlem
Citat:
Nej det är en kändis med blå ögon som han har på sin Facebook. Media har inte tänkt. Han har bruna ögon och det finns bilder. Kolla i min sammanfattning 3

Kan du länka eller lägga upp en bild på den verklige FV?
Citera
2024-03-21, 14:13
Medlem
Citat:
Och det var kanske detta de också visste? Så det är väl inte helt omöjligt att de tagit sig till någon plats där de fixat falska pass?

Streesi - en albansk rappare och nationalist tog sig över i likkista från Albanien till Kosovo och därefter till Rumänien där han köpte ett rumänskt pass och sen flög han till England och sökte och fick asyl.
Citera
2024-03-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Kan du länka eller lägga upp en bild på den verklige FV?

Detta är troligen bilder på honom

https://www.facebook.com/photo?fbid=...62966757424044

https://ibb.co/K73RXPV
Citera
2024-03-21, 14:19
Medlem
Citat:
Streesi - en albansk rappare och nationalist tog sig över i likkista från Albanien till Kosovo och därefter till Rumänien där han köpte ett rumänskt pass och sen flög han till England och sökte och fick asyl.

Kan WK försöka sig på att få låna andras pass så är det inte omöjligt att det är/var planen och att de dessutom kan ha lyckats. Men…hur ska då polisen kunna hitta dom, går det?
Citera
2024-03-21, 14:28
Medlem
Citat:

Det blir en utmätning, de kan t.ex. ta egendom (bil etc.) du äger eller göra en löneutmätning om du har stadigvarande inkomst. Den som blir utmätt får behålla ett s.k. förbehållsbelopp som är baserat på dina boendekostnader och ett normalbelopp som täcker dina levnadskostnader. T.ex en bostadsrätt kan utmätas och du förlorar din bostad, har personen barn så tror jag att det blir socialen om de utmätt din bostad för att täcka skulden, detta dock utan att jag vet säkert. Det är nog från fall till fall antar jag.
Citera
2024-03-21, 14:38
Medlem
Citat:
Självklart kommer kronofogden jaga dig land o rike runt o leka polis. Min jobbarkompis har lekt katt och råtta med dem i över tjugo år (massa fiffel med bolag). Han hade näringsförbud men jobbade svart, de drog på lönen men han visade upp utgifter om barn som inte fanns och hyror som inte betalades och han skrev bilar på andra osv. Man kan inte vägra i lagens mening men man kan undvika att betala och försvåra situationen..Ett exempel är Gunilla Persson som vägrar betala sina skulder till staten och hävdade att grejerna var hennes dotters när kronofogden mätte ut märkesvaror. Min jobbarkompis var dock smartare.

Men för att återgå till 19-åringen. Om det är så att han är registrerad som pappa, måste han eller staten, då ändå fortsätta betala underhåll för ett barn som inte längre bor i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in