2024-03-21, 13:51
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Slutsatsen är att om det inte finns anledning att anta brott så inleder man ingen förundersökning och finns det ingen akut fara för liv eller hälsa så inleder man ingen sökinsats på den grunden. Svårare än så behöver man inte göra det.

Ja jo, det förstår till och med ett kioskmongo som jag.

Men som sagt, jag litar på att polisen gjort de bedömningar och avvägningar efter vad som i samtal framkommit och utefter det sedan fattat beslutet att det inte fanns misstanke om brott eller fara för liv, även om det känns tufft för föräldrar att höra det och att de naturligtvis (som många andra) tycker att nationalgardet skulle rycka ut omedelbums.
Citera
2024-03-21, 13:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Topp på den men får man verkligen häkta funktionshindrade personer?
Tror inte det var så för några år sen iallafall.

Finns inga hinder för vem som kan bli häktad. Undantag är bara de som som har palliativ eller intensiv vård samt redan sitter i fängelse i närområdet. De kan då beläggas med restriktioner men får vara kvar och förhören hålls istället i fängelset eller sjukhuset.
Citera
2024-03-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Föreligger omvårdnadsbehov hamnar han väl på Kronobergshäktet?
Ingen aning faktiskt.
Tror mer på något sis-boende.
Är han "utvecklingsstörd" och omyndig så tror jag inte han får bli inlåst i häktet.
Kan som sagt blivit ändrat, därför jag undrade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Hur vet du det?

Vet inte eftersom jag satte ett frågetecken.alltså en fråga är det.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det fanns inget konkret som talade för ett ofrivilligt försvinnande.
Det gör det aldrig - men det fanns mycket som talade för det. Mer än i normalfallet givet omständigheterna och hur hon normalt fungerade.

Citat:
Nej, att gå vilse innebär inte automatiskt allvarlig fara för liv och hälsa.
Ändå lägger de tid på att söka efter folk som gått vilse redan första dygnet... mycket konstigt.

Citat:
Kan du berätta lite om läkarens utlåtande, vad innehöll den som Polisen inte redan fått från anhöriga?
Läs artikeln du själv länkade till.
Undrar dock - vad har det för betydelse som den sa "mer" -- det räcker väl att läkaren bekräftade det föräldrarna sagt för att man skall få tummen ur arslet och börja leta.
Faktum är att det skall inte krävas ett läkarutlåtande för att dra igång ett aktivt sök givet omständigheterna.
Citera
2024-03-21, 13:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Verkligen. Angränsande till skandalöst, faktiskt. Jag utgår ifrån att polisen sedan dag ett blev varse att Maja var funktionsnedsatt, osv. Då bör man börja leta på momangen. Sorgligt. Hoppas på att de aktuella poliserna får en rejäl uppsträckning - eller avskedas.

Jag vet att i Göteborg så brukar man söka direkt när någon funktionshindrad inte kommer hem i tid. Det finns en sådan verksamhet i Östra Göteborg och det händer att någon som har intellektuell funktionshinder försvinner på långpromenad i t.ex. Skatåsområdet och kanske hamnar typ i Partille. Då brukar man sätta in sökorganisation direkt samma kväll och genomletar området med motorcykel och ibland helikopter. Man väntar i allafall inte i fyra dagar..
Citera
2024-03-21, 13:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Nä men ett varannan dag då per distrikt ungefär. En insats med tiotals poliser och helikoptrar varannan dag lär ju påverka verksamheten en del kan man tänka sig.
Nu innebär ju inte de flesta anmälningar inte sådana åtgärder.
Men om det nu gör det så får man givetvis se till att planera för det. Det kan inte vara att om en femåring försvinner så söker man - men är det tio samma dag så skiter man inte det för det "är så många".
Citera
2024-03-21, 14:00
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det reflexmässiga och alltid närvarande skuldbeläggandet av polisen - framförallt avseende våldsbrott - är synnerligen tröttsamt.
https://liu.se/artikel/carer-projekt-efterforskning-av-forsvunna-personer
Skulle dom resurser, vilka efterfrågats, (hundförare och hans moster) satts in tidigt efter förvunnen person som i Maja,s fall så behövs inte ett matematiskt snille för att inse att resurserna skulle belastas så pass att färre mord skulle klaras upp - om ens något. Att skuldbelägga polisen är ett missledande syndabocksbehov ångesten av bestialiska våldbrott är drivande till.
Lugna ner dig, jag har stor respekt för polisen och klagar sällan på det otacksamma jobb de utför.

I det här fallet, inbegripet alla omständigheter, skulle sökandet efter flickan påbörjas i samma ögonblick föräldrarna larmade.

De skulle troligen inte hittat henne vid liv men besparat familjen flera dygn av lidande.
Citera
2024-03-21, 14:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Fast nu fanns det ingenting som talade för varken akut sjukdomsfall eller att hon irrat bort sig i skogen.

Det fanns heller inget som inledningsvis talade för att hon utsatts för något brott.

Kontentan av den där utredningen kommer vara att inget fel har begåtts. Du kan citera mig igen om sex månader.
Nej, utan hon hade fasta rutiner allt talade för ett ofrivilligt försvinnande - och då är det viktigt att ta reda på flickan.
I detta fallet har dessutom hennes kapacitet att klara sig själv stor betydelse.

Klart "inget fel har begåtts" -- det har det ju aldrig när myndigheter utreder sig själv. Det krävs inget orakel för att inse att det blir resultatet.
Citera
2024-03-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Finns inga hinder för vem som kan bli häktad. Undantag är bara de som som har palliativ eller intensiv vård samt redan sitter i fängelse i närområdet. De kan då beläggas med restriktioner men får vara kvar och förhören hålls istället i fängelset eller sjukhuset.
Okej, tack.
Eftersom jag i stort sett hela mitt liv arbetat med denna målgrupp så känner jag till ett antal fall och de har inte blivit satta i häkte utan i annat "förvar"
som det hette.
Inte heller dömda till fängelsestraff eftersom de inte kan ta ansvar för sina handlingar.
Citera
2024-03-21, 14:04
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag vet att i Göteborg så brukar man söka direkt när någon funktionshindrad inte kommer hem i tid. Det finns en sådan verksamhet i Östra Göteborg och det händer att någon som har intellektuell funktionshinder försvinner på långpromenad i t.ex. Skatåsområdet och kanske hamnar typ i Partille. Då brukar man sätta in sökorganisation direkt samma kväll och genomletar området med motorcykel och ibland helikopter. Man väntar i allafall inte i fyra dagar..

Det låter mycket klokt, precis så bör det fungera i fall där en funktionshindrad är försvunnen. Precis som många i tråden påpekat, har dessa personer oftast ett väldigt inrutat liv, och avviker de det minsta har det oftast hänt något (av olika karaktär), och därför bör anhöriga och polisen agera blixtsnabbt med letande och skallgång. Att polisen enbart utreder försvinnandet genom att nöta stol i fyra dagar, är inget annat än ett hån mot flickan och föräldrarna.
Citera
2024-03-21, 14:11
Medlem
Etrades avatar
Undra när obduktionen är klar?
Vi är la ganska överens om att hon troligtvis avled mellan kl 14:30-16:30 på torsdagen men det är lite störigt när man läser "den häktade är misstänkt för mord mellan 14-18 mars".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in