2024-03-21, 12:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Denne läkare är väl säkert någon som känner Maja och som säkert försöker visa för polisen vilken nivå hon verkligen ligger på i sin IF, vilken funktionsförmåga hon har osv. Men som sagt, blåslampan startades inte då heller...

Man kan dra olika slutsatser av det här med läkaren.

En slutsats kan vara att läkarens budskap inte gav anledning för Polisen att ändra uppfattning om Majas mentala tillstånd därför att ingen ny relevant information tillfördes ärendet.

En slutsats kan vara att läkarens utlåtande gav vid handen att Majas mentala nivå innebär att hon sannolikt klarar sig på egen hand i urban miljö.
Citera
2024-03-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dina ord som jag kommentarade;

Du har fel, Polisen tog försvinnandet på allvar från första stund och har arbetat med ärendet hela helgen.

En insats betyder inte nödvändigtvis sökinsats på fältet, en insats kan vara till exempel informationsinhämtning på annat vis än fysiskt sökande i terräng.

Brott eller frivilligt försvinnande spelar ingen roll, Polisen hanterade ärendet från första stund.

Jag har svårt att tro att polisen väntat så länge med själva sökinsatsen för en försvunnen 10-åring.

Polisen har en del att förklara för allmänheten i detta fall, när tiden är mogen för det.
Om det är så att det är nya riktlinjer för försvunna människor, så vill nog allmänheten veta det.
Att först ska polisen jobba med sökinsats på polisstationen, sedan efter 4 dagar så tar polisen på sig kläderna för att gå ut och organisera sökinsatsen.
Det hela känns väldigt vagt, otydligt ledarskap och nonchalans från en myndighet som, bland annat, skall skydda de svaga.
Skrivet utifrån den information vi fått av polisen i media om detta fall.

En tididig sökinsats hade förmodligen inte räddat flickan, men det finns andra mjuka värden, som kommer med att finna den avlidna inom snar tid.

Arma flicka och familj. Så rädd hon måste ha varit. Det tål att begrunda mer än en gång, så rädd hon måste ha varit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Argumenten från kritikernas sida bygger alltså på ett löst obekräftat påstående, en trådsanning?

Ja, jag har inte hört de någon annanstans så de är det väl då
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det är inte säkert att det finns så många, eller resursstarka, anhöriga: mamman (som bakgrundsbild till Majas mobil) ser inte purung ut, ett till adoptivbarn finns, så även en pappa. Men vi vet ju inte hur många fler som finns...

Jag håller med dig. Reagerade på skribentens inlägg. Anhöriga kanske är få eller bor långt borta, sjukdomar och allt som kan minimera antalet. Någon anhörig stannar väl även hemma ifall Maja eller någon skulle dyka upp där. Måste dessutom nämna att anhöriga säkert var vid sin fulla logiska potential i ett sådant läge, utan enormt stressade, "bråka" med polisen osv. Så att begära att de ska organisera ett sök själva i det läget tycker jag är lite för mycket.
Citera
2024-03-21, 12:56
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
"Varför tog det polisen fyra dygn att börja leta efter Maja?"

Oisin Cantwell om Majas försvinnande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pQJOqE/cantwell-varfor-tog-det-fyra-dygn-innan-polisen-borjade-leta-efter-maja

Kan inte annat än att hålla med Oisin här. Detta måste utredas ordentligt.
Citera
2024-03-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är mer sannolikt att de sökt efter något föremål som används för att slå, än att det skulle handla om skjutvapen.
Fynd vid husrannsakan är sannolikt hans kläder.

Kan ju även vara mobil och sånt man sökt efter.
Citera
2024-03-21, 12:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det gjorde det - ett ofrivilligt försvinnande är alltid något som talar för "allvarlig fara för liv och hälsa".
Människor som går vilse är också "fara för liv och hälsa"

Det är du som in absurdum försöker hitta något sjukt försvar för polisens underlåtenhet att ta försvinnandet på allvar och agera -- t o m efter läkarens utlåtande om hur allvarligt läget var.

Det fanns inget konkret som talade för ett ofrivilligt försvinnande.

Nej, att gå vilse innebär inte automatiskt allvarlig fara för liv och hälsa.

Kan du berätta lite om läkarens utlåtande, vad innehöll den som Polisen inte redan fått från anhöriga?
Citera
2024-03-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Har ingen aning om något fritids verkligen existerar för så gamla elever som gymnasieungdomar? Jag tänkte spontant att hon kanske hängde på ungdomsgården som är inrymd i tennishallen ett stenkast från gymnasiet om hon missade bussen o väntade på nästa.

Det nämndes ganska tidigt i tråden att hon försvann när hon skulle ta bussen till någon närliggande ort där fritids låg. Att det fanns sådant i någon form för just personer som går särskola och liknande. Men kanske var det bara en trådsanning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Det florerar ju en del rykten att MGM´s far är rätt konstigt.
Så att det (exempel) har stått en hagelbrakare i en garderob när polisen gjorde husrannsakan är nog inte helt omöjligt.
Dock står jag fast vid att jag inte tror att M sköts ihjäl. Men det får tiden utvisa om jag har fel.

De kan du nog lugnt fortsätta stå fast vid de, inga skjutvapen har använts här är jag ganska övertygad om. Utan de är nog snarare en sten för att slå henne medvetslös och sen strypning så hon avlider. Kanske även dränkning, dom var ju nära vatten.
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2024-03-21 kl. 13:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Är det vapenbrott så är det inte knivar. De hanteras i knivlagen, exempelvis om någon som är under 21 har en stilett. Vapenlagen handlar om skjutvapen och jämförbara föremål, typ armborst.

Just ja, så är det ju. Tack för påminnelsen!
Citera
2024-03-21, 13:00
Medlem
Citat:
Vi har 119 polisdistrikt i Sverige - det är alltså inte ett eller två som skall hantera 70 försvinnanden.

Nä men ett varannan dag då per distrikt ungefär. En insats med tiotals poliser och helikoptrar varannan dag lär ju påverka verksamheten en del kan man tänka sig.
Citera
2024-03-21, 13:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Jag har svårt att tro att polisen väntat så länge med själva sökinsatsen för en försvunnen 10-åring.

Relevans?

Det aktuella fallet handlar om en 17-åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in