2024-03-21, 13:21
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Men står liv på spel så får väl idioterna prioritera för helvete. Polisen framstår ju som mer efterblivna än va flickan var.

Vad gäller Oisin så har han ju svängt ganska kraftigt i sina åsikter senaste åren, och frsmstår ju inte alls som det lallande västermongo som han en gång var.

Vem visste att liv stod på spel?
Det försvinner väl 50-100 personer om dan i Sverige, ska man utreda alla som misstänkt mord behöver vi 10- dubbla polisstyrkan
jävla populism, skärp dig
vänster eller inte, Osian är ett slags mongo som säljer klick med skitartiklar.
Senast redigerad av RealTide 2024-03-21 kl. 13:26.
Citera
2024-03-21, 13:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
En 17 åring, som eligt tråden ligger på en 10-årings förmåga att förstå och navigera i livet.
En 10-åring naivitet gör dem till lätta byten, för den som onda planer.

Det där med 10-årings förmåga är väl en trådsanning just nu?

Kanske ligga lite lågt med argument baserade på graden av handikapp innan vi vet hur det förhåller sig?
Citera
2024-03-21, 13:27
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Vem visste att liv stod på spel?
Det försvinner väl 50-100 personer om dan i Sverige, ska man utreda alla som misstänkt mord behöver vi 10- dubbla polisstyrkan
jävla populism, skärp dug
vänster eller inte, Osian är ett slags mongo som säljer klick med skitartiklar.

Jag skrev prioritera. Det är väl skillnad på om en tjej med intellektuell funktionsnedsättning, som aldrig är försvunnen vanligtvis försvinner och när nån obstinat fjortis försvinner för 20e gången för och knulla av sig lite med nån äldre kille. Jag förstår inte va fan som skulle va viktigare än och hitta Maja.
Citera
2024-03-21, 13:28
Medlem
MGM blev häktad med restriktioner
Citera
2024-03-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
MGM blev häktad med restriktioner
Topp på den men får man verkligen häkta funktionshindrade personer?
Tror inte det var så för några år sen iallafall.
Senast redigerad av flodafloda 2024-03-21 kl. 13:32. Anledning: felstavning
Citera
2024-03-21, 13:32
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag skrev prioritera. Det är väl skillnad på om en tjej med intellektuell funktionsnedsättning, som aldrig är försvunnen vanligtvis försvinner och när nån obstinat fjortis försvinner för 20e gången för och knulla av sig lite med nån äldre kille. Jag förstår inte va fan som skulle va viktigare än och hitta Maja.
Du får väl bli polis, så blir allt bra...?
Citera
2024-03-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Uppenbarligen är det ok
Citera
2024-03-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du tycks ruska dig varm för att försvara ett agerande från polisen som de inte ens själv försvarar - utan inser att de måste utreda.

Med ditt resonemang så skall man ju aldrig leta efter försvunna om man inte sett dem slitas iväg eller dylikt.
Sjukdomsfall går ju fetbort -- eftersom man inte kan veta om de blivit sjuka innan de påträffas.

Fast nu fanns det ingenting som talade för varken akut sjukdomsfall eller att hon irrat bort sig i skogen.

Det fanns heller inget som inledningsvis talade för att hon utsatts för något brott.

Kontentan av den där utredningen kommer vara att inget fel har begåtts. Du kan citera mig igen om sex månader.
Citera
2024-03-21, 13:37
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Ok, det beror såklart på var man bor. Ser dock poliser då och då trots min lilla håla. Men det skiljer sig såklart även på områden på en ort och sådant också.

Att polisen gjort något under helgen är ju fakta - tagit emot tips osv. Det jag personligen reagerar på är att man inte parallellt med dessa åtgärder startar någon form av sökinsats. Jag förstår att det inte finns oändliga resurser, men nog borde ett sådant här fall kunna prioriteras så pass att man kan inleda en sökinsats med en hundpatrull osv i tidigt skede? Tipsen är det väl PKC som tar emot antar jag och där behöver ju inte poliserna själva sitta och svara, så den åtgärden belastar ju inte patrullerna i trakten.

Som sagt, bara mina egna åsikter. Jag kvarstår i min kritik tills vidare, men jag ignorerar inte andras åsikter, utan läser även och funderar över kritikernas inlägg. Man får tycka olika.

Ja jag vet ju inte heller vilken typ av insatser som gjorts, om polisen varit aktiva genom spaning, dörrknackning, informationsinhämtning, kanske kollat eventuella kameror eller dylikt.

Jag är böjd att hålla med, att en aktiv sökinsats ute i fält hade kanske varit på sin plats, men jag är ju ganska naiv och tror att polisen sköter sitt arbetet och gör de avvägningar som behöver göras, betydligt bättre än både du och jag sammantaget.
Jag förmodar att polisen gjort bedömningar utefter vad som framkommit i samtal med anhöriga. Med tanke på att (enligt rykten) Maja avvikit från sina rutiner tidigare och att systern uppgav på Fejjan att hon kunde befinna sig i Stockholm, så antar jag att det är utgångsläget polisen hade i inledningsskedet. Sedan att utgången blev väldigt tragisk och att man med facit i hand kanske skulle ha agerat annorlunda råder det ju inga tvivel om.
Citera
2024-03-21, 13:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda

Föreligger omvårdnadsbehov hamnar han väl på Kronobergshäktet?
Citera
2024-03-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Ja jag vet ju inte heller vilken typ av insatser som gjorts, om polisen varit aktiva genom spaning, dörrknackning, informationsinhämtning, kanske kollat eventuella kameror eller dylikt.

Jag är böjd att hålla med, att en aktiv sökinsats ute i fält hade kanske varit på sin plats, men jag är ju ganska naiv och tror att polisen sköter sitt arbetet och gör de avvägningar som behöver göras, betydligt bättre än både du och jag sammantaget.
Jag förmodar att polisen gjort bedömningar utefter vad som framkommit i samtal med anhöriga. Med tanke på att (enligt rykten) Maja avvikit från sina rutiner tidigare och att systern uppgav på Fejjan att hon kunde befinna sig i Stockholm, så antar jag att det är utgångsläget polisen hade i inledningsskedet. Sedan att utgången blev väldigt tragisk och att man med facit i hand kanske skulle ha agerat annorlunda råder det ju inga tvivel om.

Slutsatsen är att om det inte finns anledning att anta brott så inleder man ingen förundersökning och finns det ingen akut fara för liv eller hälsa så inleder man ingen sökinsats på den grunden. Svårare än så behöver man inte göra det.
Citera
2024-03-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med 10-årings förmåga är väl en trådsanning just nu?

Kanske ligga lite lågt med argument baserade på graden av handikapp innan vi vet hur det förhåller sig?

Skrevs någonstans att hon var byggd som en 10-åring rent kroppsligt. Sen blev det hennes mentala ålder här i tråden.. så absolut en trådsanning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in