2024-03-21, 10:59
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
För att kunna lägga upp ett relevant sök måste man ha information.

Strategin är informationsinhämtning, MSO bygger på det.

Informationsinhämtning är ett led i sökandet.

Är återigen enig med dig. Polisens arbetsmetod Efterforskning av försvunna personer (EFP) bygger mycket riktigt som du beskriver på Managing Search Operations (MSO). I det inledande stadiet i denna metodik så är mycket riktigt informationsinhämtning en första viktig pusselbit.

Metoden går ut på att baserat på erfarenheter från tidigare ärenden av samma typ, den sökta personens karakteristika, samt ett eller flera tänkbara scenarios för vad som kan ha hänt, få fram en objektsprofil och en sannolik yttre gräns för sökområdet för att möjliggöra systematisk genomsökning i sektorer.

Detta gör polisen enligt: Lag (2003:778) om skydd mot olyckor

4 § I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa.

Det finns delar i denna metod som helt och hållet är beroende av enskilda personers eller gruppers
bedömning och hantering, såsom riskbedömning för en försvunnen person, eller Mattson-
proceduren i EFP för prioritering av sökområden. I detta fall har polisen bedömt situationen 100% korrekt, denna flicka som uppenbarligen kunde åka buss själv, bedömdes inte behöva eftersökas på 4 dygn i Mars månad. Hon kunde ju åka buss själv.

Det finns tidigare exempel på missförstånd mellan närstående till försvunna och polisen när
närstående har uppfattats vara för lugna (Stenberg 2016a) eller där närstående inte alls
upplever den försvunna personens demenssjukdom som så allvarlig som utomstående gör. I detta fall var uppenbarligen de närstående inte trovärdiga i deras oro för flickan. Polisen bedömde (helt korrekt) att flickan kunde åka buss själv, då kan hon inte vara i någon omedelbar fara. Att de sen hade helt galet fel i denna bedömning spelar ingen roll. Familjen och läkaren var hysteriska och polisen förstår bättre än mor, far och läkare hur en förståndshandikappad tjej på 37 kg kan ta vara på sig själv i 4 dagar.

När polisen följer MSO-metoden kan de inte göra en felbedömning om allvaret i situationen. Det är uteslutet. Metoden är 100% felfri (den första i sitt slag faktiskt).
Citera
2024-03-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Folk i tråden verkar på fullaste allvar tro att Kim sagt till polisen att han mördat Maja, pekat ut en plats och att det därefter dröjt närmare ett dygn innan någon åker ut till platsen för att kolla

Jag har läst tråden från början och jag har då inte läst ett enda inlägg där någon är inne på det du påstår här. Däremot är vi, som du säkert vet, en hel del som reagerat på att polisen inte startade någon insats redan på torsdagen. Men du får gärna länka till de inlägg du syftar på!

Att det är GM som undan för undan lett polisen till fyndplatsen tror jag inte att det är någon som opponerar sig emot, utefter vad som framkommit. Det är polisens agerande från start, efter anmälan runt ca 18:20 på torsdag kväll, som åtminstone jag har en åsikt om. Grejen är väl att de inte på egen hand sökte, innan GM kläckte ur sig information. Parallellt med förhör, inte sitta och vänta på att han kläcker ur sig något. Men men, vet ju inte kön på dessa poliser, men man säger ju att kvinnor kan göra två saker samtidigt...
Citera
2024-03-21, 11:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem har gett den förklaringen?
Ni i tråden?
Polisen har inlett en utredning, men den är inte klar.

Att Norrköping var ett villospår bekräftar Polisen här
--> https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-ariga-flickans-familj-kritiserar-polisen-tog-inte-forsvinnandet-pa-tillrackligt-stort-allvar

I ärlighetens namn skall nämnas att vi väl inte riktigt vet om Polisen berättade om Norrköping för anhöriga eller om det var tvärtom?

Oavsett var det ett villospår som gjorde att man tappade ett dygn, och vem som utför positionering av mobil vet jag inte, kanske den som äger mobilnätet(operatören)?
Citera
2024-03-21, 11:06
Medlem
Om man tänker att en person som är van vid rutiner och brukar åka buss var på väg mot just bussen verkar det ju rätt troligt att hon kommit med bussen? Var fan ska man då leta? Mellersta Mark? Det blir ju snabbt helt orimligt. Iofs skulle en busschaufför kunna känt igen henne men det är ju rätt svårt att säga att en person inte var på bussen tänker jag.
Citera
2024-03-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Nej man inleder inte en förundersökning för att frigöra resurser. Man inleder en förundersökning för att det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har begåtts. Att en människa är försvunnen eller död är i sig inte tillräckligt för att inleda en förundersökning om mord eller människorov.

Jag uttryckte mig kanske lite oklart där. Självklart inleds en förundersökning vid misstanke om brott. Det jag menade var att, i alla fall vad jag uppfattat efter uttalanden i media m.m., vid oklara dödsfall inleder ju polisen ofta en förundersökning om just mord, bara för att kunna frigöra resurser för att utreda om ett brott verkligen begåtts eller om dödsfallet har en naturlig orsak/är en olycka.
Citera
2024-03-21, 11:10
Medlem
Fibonaccitals avatar
Misstänks för vapenbrott efter husrannsakan i Majautredningen
Marks kommun
Publicerad 21 mar 2024 kl 10.38, uppdaterad kl 10.43

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstanks-for-vapenbrott-efter-husrannsakan-i-majautredningen/
Citera
2024-03-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
tänk att så fort ngn som försvinner ha ngn funktionsariation försvinner ska alla dra de kortet varför inte polisen satte igång tidigare, tröttsamt.

17 år och hemligt ställe.
Överfallsvåltäkt som gick snett?
För den där 17 åringen (T*m) är mkt sexistisk.
Senast redigerad av rubenberg 2024-03-21 kl. 11:22.
Citera
2024-03-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/W9M4Wf

.

Sedär ja, undra om hans föräldrar är stolta nu
Citera
2024-03-21, 11:19
Medlem
TaxenSixtens avatar
Vad ni än säger så kommer polisen lastas för dåligt arbete här. Och jag brukar annars försvara dem när folk gnäller.
Citera
2024-03-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Marks kommun

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstanks-for-vapenbrott-efter-husrannsakan-i-majautredningen/

Samtidigt har polisen gjort "fynd" vid dykning. Kan någon av föräldraparen köpt ett vapen som använts vid mordet? Fynd vid husrannsakan kan vara ammunition eller mailbevis på inköp.
Citera
2024-03-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Marks kommun

Blir ju bara bättre och bättre detta 🫣🫣
Citera
2024-03-21, 11:21
Avstängd
pojkpingiss avatar
Måhända en korkad fråga, men kommer den häktade att dömas som en 17åring eller 18åring om domen faller efter hans artonårsdag i augusti? Eller blir straffet utefter hans ålder när brottet begicks?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in