Citat:
Ursprungligen postat av
Hishhish
Men ingen av dom tjänar på att ha två hushåll och att FV betalar underhåll istället.
Jag tror faktiskt att man kan ha bostadsbidrag om man äger en bostadsrätt, jag tror man kan äga hus också. Förutsättningen är att man bor billigare än i en hyresrätt för att inte tvingas sälja, men kan förvisso ha fel i dagsläget. Men förr gick det bra även om man så att säga ägde sitt boende.
FV verkar ju varit snäll och trevlig mot alla enligt chefen som gett upplysningar, så varför skulle han behövt flyga under radarn tänker du?
Ja man kan få bostadsbidrag för ägd bostad också med låg inkomst.
Några alternativ finns: pappa/mamma/släkting köper en bostadsrätt som du hyr och då kan du få ut bostadsbidrag om du själv har låg inkomst.
Det som talar emot är att tidningarna uppger att paret äger och har sålt lägenheten (visserligen utan närmare specifikation) och då är det svårt med låg inkomst eftersom banken går igenom dina ekonomiska förutsättningar om du vill låna till köp. Du kanske har haft undanstoppade pengar i madrassen, men jag vet en flickväns släkting som skulle köpa en bostadsrätt för kontanter och blev vägrad och polisanmäld. Sverige är Sverige.
Det som talar för att hon är fattig och har låg inkomst är i och för sig att hon är dömd för snatteri. Behöver denna kvinna från aktad familj stjäla? Är hon så fattig?
De tjänar inte på att ha två hushåll och att han betalar underhåll, men de tjänar på att han är skriven på annan plats och inte betalar. Vi är naiva i Sverige .Om pappan inte betalar så får mamman pengar av försäkringskassan ändå och pappans skuld hamnar hos kronofogden och om pappan inte äger en bostadsrätt finns inget att utmäta. När försäkringskassan sedan upptäcker fusket bedömer de var pappan ska folkbokföras o då skrivs han av myndigheter på hennes adress (det tyder på något sånt här av att döma av registrerings uppgifterna på skatteverket). Jag säger inte att det är så, men när jag läser flyttar hit och dit och analyserar det kan detta vara en tänkbar orsak.
Ett annat alternativ är att de har fuskat med registreringen av barnen. Barn nummer ett kan ha fått pappan registrerad och barn nummer två kan vara skriven som barn till brodern som är 19 år. Om ingen underhållsskyldig finns eller pappan tex bor utomlands kan hon också få underhåll.
Att flyga under radarn är mest hennes yngre bröder jag tänker på (men vem vet om de blivit orosanmälda i sin kommun och flyttat till Stockholm?) Att de yngsta bröderna varit registrerade i Sundbyberg resp Nacka trots att de begått brott på annan plats tyder på att de försöker komma undan radarn.