2024-03-21, 09:28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Hade du inte klippt i mitt inlägg så framgår det tydligt vad jag menar!

Kanske har säljaren fått tillgång till handpenningen, resten var en skuld till banken på lgh.

Det kan ju vara vad som helst som gjorde att mäklaren ville få tag på säljarna. Att den infon som kom flera dagar sedan väger tyngre än det som droppade för några timmar sedan förstår jag inte.
Citera
2024-03-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Varför skulle det inte vara klappat & klart när mäklaren säger att det är klart? Vi vet detta:

1. Mäklaren säger att köpet är genomfört och att det inte går att häva. Köparna väntar på inträde = de har fått nyckeln.

2. De köper flygbiljetter till en annan världsdel som enligt all rimlig vetskap är dyra, ju fler som är med på tåget desto dyrare.

3. Digitala spår leder dem till Latinamerika.

Varför tror du och Kattentufsan att de kanske inte lyckats sälja lägenheten, hur når ni den logiska slutsatsen utan att göra mentala kullerbyttor? Om de inte fått betalt, förklara hur de kan spruta ut pengar på saker som att vaska flygbiljetter.

Att mäklaren ville nå dem för några veckor sedan kunde ju handla om vilken liten formalitet som helst, förstår inte varför det citatet väger tyngre än de helt färska nyheterna som kom i Mitt I.

Jag har inte hört något uttalande från mäklaren, kan du länka?
Citera
2024-03-21, 09:33
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Jag har inte hört något uttalande från mäklaren, kan du länka?

”De kan inte flytta in”

Paret i Nacka sålde nyligen lägenheten. Köparna var redo att flytta in när polisen spärrade av den.

– Den skulle ha varit inflyttningsklar i förra veckan men nu är det ju ett polisärt ärende och man får inte beträda bostaden, säger en representant för mäklarfirman till Mitt i.

Vart ska köparna ta vägen?

– Det är ju svårt. De kan ju inte flytta in. Men i det här fallet har de hittat en annan lösning.

Kan köparna häva köpet?

– Nej, egentligen inte. Affären är ju genomförd. Nu inväntar vi och ser när lägenheten blir tillgänglig.

https://www.mitti.se/nyheter/vaskmordet-polisen-fortsatter-sakra-bevis-i-lagenheten-6.3.211656.72e093620d
Citera
2024-03-21, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Detta med olika adresser har enligt min analys följande orsaker:

När tex en ensamstående kvinna söker tex underhåll kan hon inte vara registrerad som sammanboende med fadern

När tex en barnfamilj söker bostadsbidrag kan de inte äga bostadsrätten de bor i

När socialtjänsten blandas in i ärenden som tex orosanmälan för barn eller kriminella ungdomar har de ansvar för ärenden inom sin kommun. Om familjen ärendet gäller då flyttar till en annan kommun ska kommunen egentligen göra en överföring av ärendet till den andra kommunen och avsluta ärendet i sin kommun. Överföringen fungerar - som ni säkert förstår - inte optimalt. Flyttar då då runt med dina barn - iallafall på pappret - så flyger du under radarn. Och när du då kommer tillbaka måste ett nytt ärende först upprättas innan de kan ingripa igen.

Underhåll (för gemensamma barn) går ej att söka om de bor tillsammans, så långt har du rätt.

Bostadsbidraget har inget att göra med om du äger/bor i en bostadsrätt det utbetalas pga hyra/inkomst.

Många som fuskar med detta... skriver sig på annat ställe men bor ändå ihop.
Citera
2024-03-21, 09:44
Medlem
Citat:
”De kan inte flytta in”

Paret i Nacka sålde nyligen lägenheten. Köparna var redo att flytta in när polisen spärrade av den.

– Den skulle ha varit inflyttningsklar i förra veckan men nu är det ju ett polisärt ärende och man får inte beträda bostaden, säger en representant för mäklarfirman till Mitt i.

Vart ska köparna ta vägen?

– Det är ju svårt. De kan ju inte flytta in. Men i det här fallet har de hittat en annan lösning.

Kan köparna häva köpet?

– Nej, egentligen inte. Affären är ju genomförd. Nu inväntar vi och ser när lägenheten blir tillgänglig.

https://www.mitti.se/nyheter/vaskmordet-polisen-fortsatter-sakra-bevis-i-lagenheten-6.3.211656.72e093620d

Ja då är affären helt klart klar! Då passade paret på att göra upp med AHA så fort de var klara med affären, vad de nu hade för ouppklarat med AHA. Varför räckte det inte med att flytta så långt bort från honom som möjligt? Varför var AHA tvungen att stoppas och tystas att han måste mördas?
Citera
2024-03-21, 09:46
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ja då är affären helt klart klar! Då passade paret på att göra upp med AHA så fort de var klara med affären, vad de nu hade för ouppklarat med AHA. Varför räckte det inte med att flytta så långt bort från honom som möjligt? Varför var AHA tvungen att stoppas och tystas att han måste mördas?

Någon eller några av gärningsmännen kände ju helt enkelt att raseriet var för starkt, och om de ändå skulle fly Sverige på livstid så kunde de lika gärna eliminera sitt hatobjekt. Mest troligt till varför adrenalinet flödade är ju MGK's (potentiellt) uppdiktade historier som fick hennes släktingar och man att se rött.
Citera
2024-03-21, 09:54
Medlem
Citat:
Men ingen av dom tjänar på att ha två hushåll och att FV betalar underhåll istället.

Jag tror faktiskt att man kan ha bostadsbidrag om man äger en bostadsrätt, jag tror man kan äga hus också. Förutsättningen är att man bor billigare än i en hyresrätt för att inte tvingas sälja, men kan förvisso ha fel i dagsläget. Men förr gick det bra även om man så att säga ägde sitt boende.

FV verkar ju varit snäll och trevlig mot alla enligt chefen som gett upplysningar, så varför skulle han behövt flyga under radarn tänker du?

Ja man kan få bostadsbidrag för ägd bostad också med låg inkomst.

Några alternativ finns: pappa/mamma/släkting köper en bostadsrätt som du hyr och då kan du få ut bostadsbidrag om du själv har låg inkomst.

Det som talar emot är att tidningarna uppger att paret äger och har sålt lägenheten (visserligen utan närmare specifikation) och då är det svårt med låg inkomst eftersom banken går igenom dina ekonomiska förutsättningar om du vill låna till köp. Du kanske har haft undanstoppade pengar i madrassen, men jag vet en flickväns släkting som skulle köpa en bostadsrätt för kontanter och blev vägrad och polisanmäld. Sverige är Sverige.

Det som talar för att hon är fattig och har låg inkomst är i och för sig att hon är dömd för snatteri. Behöver denna kvinna från aktad familj stjäla? Är hon så fattig?

De tjänar inte på att ha två hushåll och att han betalar underhåll, men de tjänar på att han är skriven på annan plats och inte betalar. Vi är naiva i Sverige .Om pappan inte betalar så får mamman pengar av försäkringskassan ändå och pappans skuld hamnar hos kronofogden och om pappan inte äger en bostadsrätt finns inget att utmäta. När försäkringskassan sedan upptäcker fusket bedömer de var pappan ska folkbokföras o då skrivs han av myndigheter på hennes adress (det tyder på något sånt här av att döma av registrerings uppgifterna på skatteverket). Jag säger inte att det är så, men när jag läser flyttar hit och dit och analyserar det kan detta vara en tänkbar orsak.

Ett annat alternativ är att de har fuskat med registreringen av barnen. Barn nummer ett kan ha fått pappan registrerad och barn nummer två kan vara skriven som barn till brodern som är 19 år. Om ingen underhållsskyldig finns eller pappan tex bor utomlands kan hon också få underhåll.

Att flyga under radarn är mest hennes yngre bröder jag tänker på (men vem vet om de blivit orosanmälda i sin kommun och flyttat till Stockholm?) Att de yngsta bröderna varit registrerade i Sundbyberg resp Nacka trots att de begått brott på annan plats tyder på att de försöker komma undan radarn.
Citera
2024-03-21, 10:00
Medlem
Citat:
Varför skulle det inte vara klappat & klart när mäklaren säger att det är klart? Vi vet detta:

1. Mäklaren säger att köpet är genomfört och att det inte går att häva. Köparna väntar på inträde = de har fått nyckeln.

2. De köper flygbiljetter till en annan världsdel som enligt all rimlig vetskap är dyra, ju fler som är med på tåget desto dyrare.

3. Digitala spår leder dem till Latinamerika.

Varför tror du och Kattentufsan att de kanske inte lyckats sälja lägenheten, hur når ni den logiska slutsatsen utan att göra mentala kullerbyttor? Om de inte fått betalt, förklara hur de kan spruta ut pengar på saker som att vaska flygbiljetter.

Att mäklaren ville nå dem för några veckor sedan kunde ju handla om vilken liten formalitet som helst, förstår inte varför det citatet väger tyngre än de helt färska nyheterna som kom i Mitt I.

Var framkommer det att mäklaren sagt att de fått nycklarna?

De har lyckats sälja lgh så långt som att de fått handpenningen.
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-03-21 kl. 10:03.
Citera
2024-03-21, 10:03
Medlem
Citat:
Underhåll (för gemensamma barn) går ej att söka om de bor tillsammans, så långt har du rätt.

Bostadsbidraget har inget att göra med om du äger/bor i en bostadsrätt det utbetalas pga hyra/inkomst.

Många som fuskar med detta... skriver sig på annat ställe men bor ändå ihop.

Ja vi i Sverige är naiva men de får inte bostadsbidrag för en nyligen köpt bostadsrätt även om de har låg inkomst då försäkringskassan är betydligt mer nitisk när det gäller detta.

Du kan tex ha bott i ditt hus tio år och separerat och få bostadsbidrag pga låg inkomst.

Både kronofogden och socialtjänsten kan tvinga dig att sälja din bostad även om du blir hemlös för övrigt
Citera
2024-03-21, 10:07
Medlem
Citat:
Nu har jag snurrat till det ordentligt men jag tycker att allt är snurrigt kring WK och då kan nog precis allt vara möjligt tänker jag. Kom ihåg att jag bara spånar här!!

Är det möjligt att A haft en relation med W alla fall och att han anade att han kunde vara pappa till yngsta barnet och ville veta och krävde faderskapstest? Kan det vara möjligt att FV faktiskt själv anade att han inte kunde vara pappa till barnet och till slut fått reda på vem det kunde vara och därför W kommer med 3 våldtäktsanmälningar i efterhand?
Eller är det så sjukt att WK tom ingöt hopp till AA att han kunde vara pappa till barnet för att medvetet lura honom på något vis, trots att hon visste att FV var pappa?

FV var väl skriven på annan adress någon period dessutom?

Det är vilda spekulationer detta, så ingen fakta från mig, så ni vet!

Ja, du tar upp omständigheter som kan vara avgörande för personernas orimliga och avskyvärda handlingar.

Detta kan bara personerna själva berätta i förhör. Vad exet vet och har berättat för polisen vet vi inte än. Tror dock att hon sitter med svaren som du har funderingar kring om de nu hade ett förtroligt förhållande fram till AAs död. Polisen har också infot men jobbar nu nog mest med att ta fast förövarna och hitta eventuella övriga inblandade.
Citera
2024-03-21, 10:12
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Var framkommer det att mäklaren sagt att de fått nycklarna?

De har lyckats sälja lgh så långt som att de fått handpenningen.

Om en affär är genomförd så får de nycklarna. Köparna står redo att flytta in eftersom affären är genomförd, det står inte i artikeln någonstans om någon handpenning. Varför försöker du argumentera emot den här mäklarfirman, varför tror du inte att de talar sanning? För det är ju det du insinuerar om säljarna bara fått handpenningen att mäklaren är oärlig, då skulle ju aldrig de sagt att affären är genomförd.

Det står klart och tydligt att köparna var redo att flytta in men då kom polisen och spärrade av lägenheten.
Citera
2024-03-21, 10:18
Medlem
PKSubbans avatar
Måste vara Sveriges konstigaste lägenhetsköpare isf? Jag har då alltid åkt direkt från mäklaren till nya bostaden. Man vill ju försäkra sig om att alt är ok! ( typ städ, ingen vattenläcka mm)

Jag tror inte ett dugg på att allt är klappat och klart! Möjligen att den något orutinerade mäklaren tror det.

Otroligt svårt att få ihop att de tar BO av daga och på väg till flygplatsen har möte med mäklaren för överlämning, att två hemtjänst anställda dessutom skulle ha kontant betalat för lägenheten när den köptes tror jag inte heller på. Vilket måste skett om man nu tror att de har 2 millar på fickan.

För att förtydliga så får man inte alla pengar ut av köparen när men säljer om lån finns. De regleras direkt med banken…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in