Citat:
Det är givetvis väldigt individuellt vad man har för förutsättningar. Man måste även tänka på att många bor ju inte i storstäder utan på mindre orter där ett hus kostar 1-3 miljoner.
Hade varit intressant att se spreaden över belåning och ålder, många runt min ålder, 30-35, köpte nog sin första bostad för typ 5-7 år sen, då ofta en etta eller tvåa, med hög belåning (tror jag iaf, eller så är jag och sambon dom enda utan täta föräldrar haha). Nu var jag ganska restriktiv på lånefronten jämfört med många andra i min ålder som prompt skulle köpa en tvåa i vasastan och liknande så vi sitter "bara" på 2.4msek i lån atm, rörligt och totala månadsavgiften för boende har i princip gått från 11 till 17k. Nu råkar jag ha det rätt gott stält på lönefronten men visst är det tråkiga pengar att kasta iväg till banken.
Det mer problematiska är snarare att bopriserna i mitt och många liknande närförorter har gått ner såpass mycket att kontantinsats i princip skulle försvinna om vi skulle sälja idag. Lägg där till att vi var dumma och nog att slå toll på en tomträtt vilket tillsammans med ränteläget bidragit till det stora värdetappet.
Så visst bidrar det till en typ av inlåsningseffekt för unga par som köpte sin första brf och som nu planerar/fått sitt första barn och skulle vilja flytta till större. För vår del så har jag sparat ihop 1msek sen vi köpte vår bostad men att ha ytterligare 450k vilket motsvarar kontantinsats för nuvarande lägenhet hade ju varit toppen när vi ska köpa nästa.
Det mer problematiska är snarare att bopriserna i mitt och många liknande närförorter har gått ner såpass mycket att kontantinsats i princip skulle försvinna om vi skulle sälja idag. Lägg där till att vi var dumma och nog att slå toll på en tomträtt vilket tillsammans med ränteläget bidragit till det stora värdetappet.
Så visst bidrar det till en typ av inlåsningseffekt för unga par som köpte sin första brf och som nu planerar/fått sitt första barn och skulle vilja flytta till större. För vår del så har jag sparat ihop 1msek sen vi köpte vår bostad men att ha ytterligare 450k vilket motsvarar kontantinsats för nuvarande lägenhet hade ju varit toppen när vi ska köpa nästa.