2024-03-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det är givet inget som bör förekomma, s.k. "lokala regler", dessa lär inte något försäkringsbolag ta hänsyn till alls. Vanligaste problemet är att högerregeln inte respekteras i trevägskorsningar.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Så ör det, samtidigt är det lätt att säga och en HELT annan verklighet på råsundavägen i solna i rusningstrafik jämfört med random mindre stad som knappt har någon trafik. Även om juridiken är den samma så trycker sig många fram, skulle alla hålla på högerregeln i stockholm i rusning så skulle trafiken kollapsa och sedan stå helt still på bara några minuter.

INGEN är dum nog att sticka ut nosen från gränderna på råsundavägen och hävda högerregeln, har aldrig sett någon ens försöka. Mysterium att de inte på 100 år fått upp väjningspliktskyltar i alla dessa gränder för att gardera mot "turister".
Citera
2024-03-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
INGEN är dum nog att sticka ut nosen från gränderna på råsundavägen och hävda högerregeln, har aldrig sett någon ens försöka. Mysterium att de inte på 100 år fått upp väjningspliktskyltar i alla dessa gränder för att gardera mot "turister".

Förekommer det någon som beivrar underlåtenhet att följa högerregeln på platsen då?
Citera
2024-03-20, 10:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123

Det beror på att råsundavägen inte är huvudled helt enkelt, men som sagt förr eller senare kommer någon som vill få sin gamla bil inlöst och då är det juridiskt den som inte följt högerregeln som kommer få betala.
Citera
2024-03-20, 10:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Förekommer det någon som beivrar underlåtenhet att följa högerregeln på platsen då?

Förekommer det någon som beivrar underlåtenhet att blinka ut ur rondell? Svaret ör samma på båda frågorna.

Polisen är sedan 2015 knappt synlig på vägarna.
Citera
2024-03-20, 10:34
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Oj, reglerna ändrades för nästan 25 år sedan, 1999 för att vara exakt.

Man skall alltid blinka ut ur rondell, det är till och med 500 kr i böter på att inte göra det (om en polis skulle orka bry sig).

En rondell anses vara en "rak väg som svänger" så glöm det vi som tagit körkort innan 1999 fått lära oss. Vänsterblink får man däremot gärna göra för att förenkla i trafiken även om det inte längre är krav på det.
Jaha där ser man! Tog körkort 1995 och har aldrig ens tänkt tanken att blinka när jag skall rakt fram. Tycker ändå det är en dum regel. Jag har inte noterat att folk blinkat i rondellen när de skall rakt fram så mycket som de gör nu så jag trodde kanske det var en ny företeelse.
Citera
2024-03-20, 10:39
Medlem
Citat:
Förekommer det någon som beivrar underlåtenhet att blinka ut ur rondell? Svaret ör samma på båda frågorna.

Polisen är sedan 2015 knappt synlig på vägarna.

Det som trafikpolisen prioriterar verkar enbart vara hastighetsöverträdelser. Fanns dock en notis i tidningen för ett par månader om att polisen följt efter en bil som passerat genom 3-4 rondeller utan att blinka, denne blev rapporterad för varje ställe det inte blinkades.

Sedan sitter trafikpolisen oftast i civila bilar, så de syns först när de gör något ingripande.
Citera
2024-03-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jaha där ser man! Tog körkort 1995 och har aldrig ens tänkt tanken att blinka när jag skall rakt fram. Tycker ändå det är en dum regel. Jag har inte noterat att folk blinkat i rondellen när de skall rakt fram så mycket som de gör nu så jag trodde kanske det var en ny företeelse.

Många gånger ser inte mötande varifrån du kört in, alltså svårt att veta vad du har som "rakt fram". Med körriktningsvisare aviseras att cpl skall lämnas, spelar ingen roll om det är första eller sjunde avfarten.
Citera
2024-03-20, 10:47
Medlem
Citat:

Citat:
Det som trafikpolisen prioriterar verkar enbart vara hastighetsöverträdelser. Fanns dock en notis i tidningen för ett par månader om att polisen följt efter en bil som passerat genom 3-4 rondeller utan att blinka, denne blev rapporterad för varje ställe det inte blinkades.

Sedan sitter trafikpolisen oftast i civila bilar, så de syns först när de gör något ingripande.

Inte ens de målade polisbilarna stannar för att släppa ut bilar från höger på råsundavägen, det har jag själv sett. Precis som övriga bilar vrider de inte ens på huvudet.
Citera
2024-03-20, 10:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Yrkesförare så jag lägger någonstans mellan 8 och 12000 mil om året på svenska vägar. Fram till 2015 blev jag rutinmässigt stoppad för alkoholkontroll och enklare inspektion minst 2-3 gånger om året. Efter 2015 har jag, håll i dig nu, blivit stoppad för alkoholkontroll totalt 2 gånger fram tills nu.

Kontrollfrekvensen har alltså gått från ca en gång var 4000:e mil till en gång var 40 000:e mil vilket är helt bedrövligt.
Citera
2024-03-20, 10:58
Medlem
Citat:
Yrkesförare så jag lägger någonstans mellan 8 och 12000 mil om året på svenska vägar. Fram till 2015 blev jag rutinmässigt stoppad för alkoholkontroll och enklare inspektion minst 2-3 gånger om året. Efter 2015 har jag, håll i dig nu, blivit stoppad för alkoholkontroll totalt 2 gånger fram tills nu.

Kontrollfrekvensen har alltså gått från ca en gång var 4000:e mil till en gång var 40 000:e mil vilket är helt bedrövligt.
Jag var också yrkesförare en gång i tiden.

Visst har man inriktat sig på hastigheter allt mer och det är ju helt naturlig eftersom höga hastigheter orsakar de största personskadorna.

En krock i en rondell betyder ju bara litet högre försäkringspremier men en kollision i hög hastighet kan kosta folk livet.
Citera
2024-03-20, 10:59
Medlem
Det du gör är inte olagligt men det är jävligt dumt. Om alla gjorde som dig skulle alla rondeller ha endast en fil och vi hade fått mycket sämre trafikflöde. Jag antar att du ej blinkar vänster när du ska ta tredje avfarten heller?
Citera
2024-03-20, 11:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag var också yrkesförare en gång i tiden.

Visst har man inriktat sig mer på hastigheter allt mer och det är ju helt naturlig eftersom höga hastigheter orsakar de största personskadorna.

En krock i en rondell betyder ju bara litet högre försäkringspremier men en kollision i hög hastighet kan kosta folk livet.

Det må vara en sak, men varje dag kör ca 6000 rattfyllerister omkring på våra vägar(eller gjorde, statistiken kanske är dubblad idag eftersom det inte längre finns några kontroller nästan) så det borde absolut inte prioriteras bort.

Polisen hittar dessutom en massa körkortslösa förare, drogpåverkade förare, kriminella som är lysta, vapen i fordon etc etc också vid rutinkontroller så det är extremt viktigt att genomföra sådana regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in