2024-03-19, 19:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men så svara inte då. Du borde tala med din fru som väl hade vissa psykologiska insikter om ditt aggressiva och oacceptabla uppträdande mot andra.

Ja, många vittnen beskriver en mörk rock, men att eftersom ändå ett antal är inne på mörkt blå jacka har det ett gott stöd i materialet. Det är inte så enkelt att man utan urskiljning kan stödja sig på vilken uppfattning som är i majoritet liksom det inte är så enkelt som att sanningen finns i de första förhören. Du övertolkar enligt min mening denna i sig goda princip som du tydligen övertolkar säkerheten i observationerna av en mörk rock. Vittnena förväxlar troligare den mörkt blå jackan för en rock på längre håll än tvärtom. Det är därför en bättre förklaring.

Vilka ingår i detta antal? :

Du har LP som beskriver en individ 10-15 bort.
Och du har LJ som pratar om en mörk dunjacka i första förhöret.

Hur du går från det till "gott stöd" får dig fortfarande att framstå som oerhört oseriös.
Citera
2024-03-19, 19:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirod555
Är allt som framkommer under förhören men inte sägs i det, oftast mycket korta och summariska, första förhöret "framväxande minnesbilder"?
I så fall har i princip alla vittnen i MOP "framväxande minnesbilder".

Kan du hänvisa till något annat vittne som också har "framväxande minnesbilder"?!

Den här retoriken är återkommande i just denna tråd.
Citera
2024-03-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns flera personer som känt Christer Pettersson en längre tid i materialet.Ingen av dessa har någonsin påstått sig sett Christer iförd halvlång jacka/rock.

Tur att vi andra gjort det då.

https://www.ointres.se/christer_pettersson_1.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag uppskattar att du är med på att jackan på spaningsbilden inte passar in i vittnesmålen.

Det är ju i det närmaste en sån här jacka de beskriver.
Senast redigerad av Bemp 2024-03-19 kl. 20:55.
Citera
2024-03-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Kan du hänvisa till något annat vittne som också har "framväxande minnesbilder"?!

Den här retoriken är återkommande i just denna tråd.

Exempelvis IM, AB, AD, LL och Charlotte L.

Källa i dessa fem fall är hovrättens skildring av händelseförloppet vid mordet. I princip ingenting av det som står nedan nämner de i de första korta förhören, utan det kommer senare.

"Flera av vittnena på brottsplatsen har berättat att gärningsmannen dröjde sig kvar efter skotten. Enligt Inge Morelius tog mannen efter skotten något steg bakåt ut mot Sveavägen, sedan något steg mot Kungsgatan, varefter han stannade till, rundade Olof Palmes fötter och lunkade in i gränden; mannen betedde sig hela tiden lugnt och behärskat. Anders Björkman har berättat att mannen först backade ett steg, vände sig om och sedan utan brådska gick in på Tunnelgatan; händelseförloppet tog nog ca 20 sekunder. Anders Delsborn har omvittnat att mannen, sedan han skjutit, stod kvar en stund vaggande liksom som han undrade vad han skulle göra. Enligt Delsborn gick det nog 20 sekunder från det mannen sköt till dess han började springa. Charlotte Liljedahl har uppgivit att mannen stod stilla och tittade ett par sekunder innan han lunkade iväg in i gränden.

Flera vittnesmål ger vidare vid handen att Lisbeth Palme haft möjlighet att iaktta gärningsmannen efter skotten. Enligt Anders Björkman tittade Lisbeth Palme upp när hon stod på knä och kan då ha iakttagit mannen som sköt eftersom de var så nära varandra. Leif Ljungqvist har redovisat en minnesbild av att gärningsmannen och Lisbeth Palme tittade på varandra. Inge Morelius, som befunnit sig på längre avstånd från brottsplatsen, har omvittnat att Lisbeth Palme tittat mot mannen och att hon, som Morelius uppfattade det, såg mördarens ansikte 1-2 sekunder.

Hovrätten finner på grund av det anförda att Lisbeth Palme haft tillfälle att se mannen först framifrån och därefter snett bakifrån när denne förflyttade sig."
Citera
2024-03-19, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Under de omständigheter som rådde då han såg mannen som sprang förbi är det osannolikt att han skulle känt igen CP trots dennes löpstil och oavsett vad Jeppsson själv tror om saken. Han överskattar de möjligheterna, inget ont om Jeppsson för det.

Fast då får man även se till omständigheterna när det gäller vad Lars kunde se om gm klädsel. Det var osäkert om det var en jacka eller rock och även längden ansåg Lars J. Gm gav ett mörkt intryck enligt Lars. CP hade en ovanlig löpstil och Lars kände till CP, så Lars borde haft möjlighet att se om det var CP. Har diskuterats tidigare i CP-tråden- (FB) Tråden om Christer Pettersson

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen

”Förstår inte varför de drog in Christer Pettersson”
Han såg själv aldrig mördarens ansikte, men har goda minnesbilder av gärningsmannens sätt att röra sig.

– Jag har alltid varit övertygad om att Christer Pettersson inte är inblandad. Jag förstår inte varför de drog in honom."
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-03-20 kl. 00:11.
Citera
2024-03-20, 08:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Exempelvis IM, AB, AD, LL och Charlotte L.

Källa i dessa fem fall är hovrättens skildring av händelseförloppet vid mordet. I princip ingenting av det som står nedan nämner de i de första korta förhören, utan det kommer senare.

"Flera av vittnena på brottsplatsen har berättat att gärningsmannen dröjde sig kvar efter skotten. Enligt Inge Morelius tog mannen efter skotten något steg bakåt ut mot Sveavägen, sedan något steg mot Kungsgatan, varefter han stannade till, rundade Olof Palmes fötter och lunkade in i gränden; mannen betedde sig hela tiden lugnt och behärskat. Anders Björkman har berättat att mannen först backade ett steg, vände sig om och sedan utan brådska gick in på Tunnelgatan; händelseförloppet tog nog ca 20 sekunder. Anders Delsborn har omvittnat att mannen, sedan han skjutit, stod kvar en stund vaggande liksom som han undrade vad han skulle göra. Enligt Delsborn gick det nog 20 sekunder från det mannen sköt till dess han började springa. Charlotte Liljedahl har uppgivit att mannen stod stilla och tittade ett par sekunder innan han lunkade iväg in i gränden.

Flera vittnesmål ger vidare vid handen att Lisbeth Palme haft möjlighet att iaktta gärningsmannen efter skotten. Enligt Anders Björkman tittade Lisbeth Palme upp när hon stod på knä och kan då ha iakttagit mannen som sköt eftersom de var så nära varandra. Leif Ljungqvist har redovisat en minnesbild av att gärningsmannen och Lisbeth Palme tittade på varandra. Inge Morelius, som befunnit sig på längre avstånd från brottsplatsen, har omvittnat att Lisbeth Palme tittat mot mannen och att hon, som Morelius uppfattade det, såg mördarens ansikte 1-2 sekunder.

Hovrätten finner på grund av det anförda att Lisbeth Palme haft tillfälle att se mannen först framifrån och därefter snett bakifrån när denne förflyttade sig."

Tack för svaret.

Jag var slarvig i min frågeställning.

Om det finns fler "växande minnesbilder" i materialet - bör vi i så fall ta hänsyn till dem?

Jag är helt införstådd med att det kan vara en gigantisk skillnad på en sammanfattande kort förhör och ett timmeslångt dialogförhör. Och självklart kan vittnen rent teoretiskt addera korrekta minnesbilder efter tid.

Men att gå från att inte veta vem som sköt och inte ha några detaljer till att uppge en ganska så detaljerad beskrivning av GM skapar ju en hyfsat stor "tillförlitlighetsproblematik".

Samma med LL. Han nekar till att ha sett Engström 86. 2 år senare har han plötsligt massa minnen om denna herre som anländer sent och rusar in i gränden. LL ger GM ett tjusigt "jackbyte" mellan förhören också...

Min frågeställning (som var klumpigt formulerad) handlade mest om att i denna tråd tenderar man att ge LP enorma friheter och dispans. Något man generellt inte ger andra vittnen. Inte ens de som är som mest motståndare till Engström-hypotesen tenderar att använda LL i sin argumentering.

Men LP ger man enligt mig helt andra friheter. Där är det OK att minnet växer fram och utvecklas över tid. Man är knappt skeptisk till möjligheten att peka ut någon 2 år senare.

Gällande om LP faktiskt rent objektivt sätt såg GM i ansiktet. Det är teoretiskt möjligt.
Det är dock irrelvant för mig. Vad hon såg och vad hon återberättar är 2 olika saker.
Av någon anledning väljer hon att måla upp en annan bild (att hon inte såg GM) i sådär en vecka för att sedan (efter att ha sett fantombilden) komma med detaljer om ansiktet.

Jag ställer mig till skaran som inte finner detta trovärdigt. Alls.
Citera
2024-03-20, 08:55
Medlem
Citat:
Tack för svaret.

Jag var slarvig i min frågeställning.

Om det finns fler "växande minnesbilder" i materialet - bör vi i så fall ta hänsyn till dem?

Jag är helt införstådd med att det kan vara en gigantisk skillnad på en sammanfattande kort förhör och ett timmeslångt dialogförhör. Och självklart kan vittnen rent teoretiskt addera korrekta minnesbilder efter tid.

Men att gå från att inte veta vem som sköt och inte ha några detaljer till att uppge en ganska så detaljerad beskrivning av GM skapar ju en hyfsat stor "tillförlitlighetsproblematik".

Samma med LL. Han nekar till att ha sett Engström 86. 2 år senare har han plötsligt massa minnen om denna herre som anländer sent och rusar in i gränden. LL ger GM ett tjusigt "jackbyte" mellan förhören också...

Min frågeställning (som var klumpigt formulerad) handlade mest om att i denna tråd tenderar man att ge LP enorma friheter och dispans. Något man generellt inte ger andra vittnen. Inte ens de som är som mest motståndare till Engström-hypotesen tenderar att använda LL i sin argumentering.

Men LP ger man enligt mig helt andra friheter. Där är det OK att minnet växer fram och utvecklas över tid. Man är knappt skeptisk till möjligheten att peka ut någon 2 år senare.

Gällande om LP faktiskt rent objektivt sätt såg GM i ansiktet. Det är teoretiskt möjligt.
Det är dock irrelvant för mig. Vad hon såg och vad hon återberättar är 2 olika saker.
Av någon anledning väljer hon att måla upp en annan bild (att hon inte såg GM) i sådär en vecka för att sedan (efter att ha sett fantombilden) komma med detaljer om ansiktet.

Jag ställer mig till skaran som inte finner detta trovärdigt. Alls.

Ditt resonemang är undermåligt.
Det är undermåligt eftersom det av materialet tydligt framgår att LP har ett synintryck av GM redan på Sabb inom en timme efter mordet.
Detta kan inte bortses ifrån gällande diskussionen om LPs s.k framväxande intryck av GM två år senare exempelvis.
Hon har diskuterat sin observation av GM redan på Sabb inom en timme efter mordet,och det framgår tydligt av materialet att hennes observation till övervägande del synes överensstämma med Mårtens intryck av Grandmannen utanför möbelaffären.
Allt detta står i materialet..uppgifternas källa är Ingrid Klering och Mårten Palme utöver Lisbeth.

Vad återstår utefter denna faktiska materialgrund?
Antingen har alla tre missuppfattat allting..vilket är så grovt osannolikt att detta helt kan uteslutas.
De ljuger alla tre..lika osannolikt det,vilket leder till att detta kan uteslutas.
Eller också så talar de sanning..och då faller enligt denna materialfakta sagorna om Lisbeths framväxande observation av GM platt till marken.

Det behövs ingen vidare vittnespsykologiforskning,som till sin natur dessutom aldrig kan påstås vara helt generell,har Lisbeth sagt att hon minns mördarens ansikte redan inom timmen efter mordet är snacket om vittnespsykologi och framväxande observationsbild ovidkommande.

Vi vet att Lisbeth har haft sitt intryck av mördarens ansikte inom en timme.Det står i materialet och det kan inte bortses ifrån.
Citera
2024-03-20, 09:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ditt resonemang är undermåligt.
Det är undermåligt eftersom det av materialet tydligt framgår att LP har ett synintryck av GM redan på Sabb inom en timme efter mordet.
Detta kan inte bortses ifrån gällande diskussionen om LPs s.k framväxande intryck av GM två år senare exempelvis.
Hon har diskuterat sin observation av GM redan på Sabb inom en timme efter mordet,och det framgår tydligt av materialet att hennes observation till övervägande del synes överensstämma med Mårtens intryck av Grandmannen utanför möbelaffären.
Allt detta står i materialet..uppgifternas källa är Ingrid Klering och Mårten Palme utöver Lisbeth.

Vad återstår utefter denna faktiska materialgrund?
Antingen har alla tre missuppfattat allting..vilket är så grovt osannolikt att detta helt kan uteslutas.
De ljuger alla tre..lika osannolikt det,vilket leder till att detta kan uteslutas.
Eller också så talar de sanning..och då faller enligt denna materialfakta sagorna om Lisbeths framväxande observation av GM platt till marken.

Det behövs ingen vidare vittnespsykologiforskning,som till sin natur dessutom aldrig kan påstås vara helt generell,har Lisbeth sagt att hon minns mördarens ansikte redan inom timmen efter mordet är snacket om vittnespsykologi och framväxande observationsbild ovidkommande.

Vi vet att Lisbeth har haft sitt intryck av mördarens ansikte inom en timme.Det står i materialet och det kan inte bortses ifrån.

Ditt inlägg är "undermåligt" då du drar saker direkt ur ditt arsle. Om man översätter det till svenska pratar vi alltså om rent "hitte-på".

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A1-13-A

Fru Palme berättar att de varit på biografen Grand och sett filmen om "Amadeus". De beslöt att gå hem till Gamla stan. De hade INTE varit i sällskap med någon. Fru Palme hade ingen uppfattning om vem som kunde ha avlossat skotten.

Signalement: stor, kraftig, mörkhårig iklädd midje- eller 3/4-lång blå eller mörkblå täckjacka.

Om nu LP inte visste vem som hade avlossat skotten...hur fasen kan hon ge ett signalement på GM?

Hon gör sitt bästa för att beskriva någon dock.
Denna någon vissar sig i nästa förhör befinna sig sådär 10-15 meter bort.
I vilket skede menar du att GM stod 10-15 meter bort efter skotten?

Isåfall 10-15 meter in på Tunnelgatan....men det är inte det LP beskriver....
Citera
2024-03-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är "undermåligt" då du drar saker direkt ur ditt arsle. Om man översätter det till svenska pratar vi alltså om rent "hitte-på".

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A1-13-A

Fru Palme berättar att de varit på biografen Grand och sett filmen om "Amadeus". De beslöt att gå hem till Gamla stan. De hade INTE varit i sällskap med någon. Fru Palme hade ingen uppfattning om vem som kunde ha avlossat skotten.

Signalement: stor, kraftig, mörkhårig iklädd midje- eller 3/4-lång blå eller mörkblå täckjacka.

Om nu LP inte visste vem som hade avlossat skotten...hur fasen kan hon ge ett signalement på GM?

Hon gör sitt bästa för att beskriva någon dock.
Denna någon vissar sig i nästa förhör befinna sig sådär 10-15 meter bort.
I vilket skede menar du att GM stod 10-15 meter bort efter skotten?

Isåfall 10-15 meter in på Tunnelgatan....men det är inte det LP beskriver....

Uppför dig på respektabelt sätt.
Läs därefter Ingrid Klerings förhör och återkom därefter.
Eller tänker du helt enkelt bortse från detta förhörsmaterial?..:-)
Du tenderar ju att "jobba" så.
Citera
2024-03-20, 09:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Jag jobbar med de förhör och anteckningar vi har med LP.

Du hävdar att det i "materialet tydligt framgår att LP har ett synintryck av GM redan på Sabb inom en timme efter mordet."

Detta har självklart 0 stöd i de anteckningar och förhör vi har med LP. Tvärtom är det ganska tydligt att hon inte ens vet vem som sköt.
Men du får mer än gärna länka till material som du anser stödjer din åsikt.

Tills dess bibehåller jag åsikten om att du drar saker ur ditt arsle.....
Citera
2024-03-20, 09:44
Medlem
Citat:

Citatet ifråga är ju följande:
"Lisbeth och fästmannen talar om vad man sett och båda är övertygade om att, en man som Lisbeth sett, stämde överens med den man som fästmannen tidigare sett utanför biografen.”

Det vore intressant om flera kunde kommentera detta. Vem är i så fall personen som LP åsyftar, om inte GM?
Citera
2024-03-20, 09:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Citatet ifråga är ju följande:
"Lisbeth och fästmannen talar om vad man sett och båda är övertygade om att, en man som Lisbeth sett, stämde överens med den man som fästmannen tidigare sett utanför biografen.”

Det vore intressant om flera kunde kommentera detta. Vem är i så fall personen som LP åsyftar, om inte GM?

Helt riktigt lämnar Klering den uppgiften 24/4 86.

Men varför anser man att detta "trumfar" de förhör och anteckningar från samma natt som finns med LP?
I det materialet vet inte LP vem som sköt. Men hon beskriver en individ som är mörkhårig och har en blå eller mörkblå täckjacka. Inga mer detaljer har hon att lämna.

Och som vanligt i föhören ställs det bokstavligen 0 följfrågor.
Jag kan komma på sådär 20 följdfrågor man borde ha ställt till Klering.
Men eftersom man skippar det och nöjer sig med uppgiften så är det ju svårt att "värdera" det här.

Är det täckjackan som är den gemensamma nämnaren mellan LPs "man" (som hon inte vet om det är skytten eller inte) och MPs man? Är det andra attribut? På vilket sätt beskrev LP denna man (för Klering)? Återigen. Man borde ha ställt mängder med frågor här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in