Blev inte Skelleftehamnsmannen avfärdad på ungefär samma premisser som Alf Lundin?
Alf Lundin erkände i förhör att han hittat på sitt vittnesmål. Skulle Skelleftehamnsmannen också gjort det menar du? Enligt Hans Melander är han inte ens identifierad.
Alf Lundin erkände i förhör att han hittat på sitt vittnesmål. Skulle Skelleftehamnsmannen också gjort det menar du? Enligt Hans Melander är han inte ens identifierad.
Jag fick för mig att PU kom fram till att Skelleftehamnsmannen var en bluff/hittepå, att man kom fram till det för femton tjugo år sedan. Men jag kan ha rört ihop det med en annan brevskrivare eller dylikt. Du har säkert rätt.
Jag fick för mig att PU kom fram till att Skelleftehamnsmannen var en bluff/hittepå, att man kom fram till det för femton tjugo år sedan. Men jag kan ha rört ihop det med en annan brevskrivare eller dylikt. Du har säkert rätt.
Och du kan mycket väl ha rätt i att PU i något läge dragit slutsatsen att breven är bluff. Men vilka fakta som ligger till underlag för den slutsatsen är höljt i dunkel.
Vid detta tillfälle levde mördaren. De hoppades på att få till ett möte med honom men i telefon var han ju aggressiv. Just det har man ju nu kunnat se när vi kunnat ta del av förundersökningen. Han visste de inte hade teknisk bevisning men de visste ju då att han var den anonyma bevskrivaren Skelleftehamnsmannen. Redan då hade jag känt igen fler brev man kunde se på nätet.
Men det är ju inte förbjudet att skriva brev. Allt borde dock hänga ihop som indicier. Han hade ju med sagt till folk att han var mördaren. Är inget trevligt att veta om när polisen sen pekade ut fel person.
Vid detta tillfälle levde mördaren. De hoppades på att få till ett möte med honom men i telefon var han ju aggressiv. Just det har man ju nu kunnat se när vi kunnat ta del av förundersökningen. Han visste de inte hade teknisk bevisning men de visste ju då att han var den anonyma bevskrivaren Skelleftehamnsmannen. Redan då hade jag känt igen fler brev man kunde se på nätet.
Men det är ju inte förbjudet att skriva brev. Allt borde dock hänga ihop som indicier. Han hade ju med sagt till folk att han var mördaren. Är inget trevligt att veta om när polisen sen pekade ut fel person.
Jag skulle nog snarare säga så här, att antingen ljuger Skelleftehamnsmannen eller också talar han sanning. Något tredje alternativ finns det väl inte riktigt något utrymme för här. Personligen är jag övertygad om att han ljuger, och då uppstår ju för mig frågan om varför han ljuger. Och den enda rimliga förklaringen till att han ljuger är väl då att han vill vilseleda polisutredningen.
Varför skulle han vilja göra det kan man ju undra, och då tänker jag mig att han vill vilseleda polisen för att själv undgå att åka fast. Tittar man på vilken information han vill förmedla så är det att det var flera inblandade i mordet (man använde ju walkie-talkies för att hålla kontakten), de var utlänningar (det pratades ju inte svenska), och man hade också en flyktbil beredd (man sade ju "das auto! das auto" i walkie-talkien).
En uppenbar möjlighet, om det nu handlade om desinformation här, är att gärningsmannen i själva verket var "den diametralt motsatta". Dvs. en ensamagerande svensk mördare, utan vare sig bil eller walkie-talkie, och som ville lura in poliser och andra privatspanare på villospår.
Dels var det på inget sätt så du la fram dina alternativ och dels så finns flera alternativ kring detta med att tala sanning...
Antingen stämmer det med verkligheten eller så gör det inte det.. kanske är det en missuppfattning, felaktigt minne o.s.v.
Vidare så kan det som är korrekt antingen kopplas till mordet eller så går det inte att koppla till mordet.
Som sagt, du sprang vidare på hans "sanning" och dessutom kopplat det till mordet:
"När det gäller Skelleftehamnsmannens uppgifter förhåller det sig lite annorlunda. Antingen har han alltså sett och hört en schweiz-tysktalande man kommunicera med flyktbilen (troligen den blå Opeln på Snickarbacken), eller också ljuger han väl av någon anledning som en häst travar." (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
A1i Lindh0lm som tjänstgör i "Solnaärendet" 28 feb 1986 kl 15.20-01.00 verkar vara samma person som tar emot SEs tips om mannen i gränden på lördag 1 mars 12.20.
Vad vet vi om AL?
Varför ringer SE till AL istället för att använda det normala tipsnumret på lördagen? Kände SE AL privat?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-03-19 kl. 16:33.
Intressant också med den senaste intervjun av Gjutarnäven med David Fredin då han säger att den ordföranden för Baltiska kommiten och även en av medgrundarna till det lite naziststämplade Demokratisk Allians- Anders Larsson egentligen var kryptokommunist och agent åt Sovjetunionen. Han nämde också den Heine Hyman som trolig östagent istället för västagent. Jag själv vet ju inte om detta är sant men just ett kamouflage av att vara högerextremist då man i själva verket jobbar åt den rfakt motsatta sidan borde i alla fall vara ett perfekt skydd. Det kan ju även funnits tillgängliga femtekollonare i både svensk polis, SÄPO och Stay Behind om man så vill tillhands. Jallai riktar lite sådana misstankar på den finskfödde vapenexperten och tillika Norrmalmspolisen Carl-Gustaf Östling , polismann A (Palmepodden). Hur var det med enigman Hans Holmer då, vilken funktion eller dold funktion hade egentligen han i allt detta ?
Det lär stämma att Anders Larsson var KGB-agent. Fredin är vän med Bertil Wedin hans artikel i Contra 1996 berättar om Larsson. https://www.contra.nu/contra-articles/den-censurerade-cypernundersokningen-om-palmemordet/
Även i mycket av det han skriver till Palmeutredningen går det att utläsa att han är på ryssarnas sida / vänstersidan.
Han skriver mycket om att CIA skulle vara inblandat och att han försöker förstöra för nazistiska grupper. Hotar att kontakta Defamation League, umgås med Joel Haukka och verkar aktiv i Angola-konflikten. Han har till exempel sett en brorson till Jonas Savimbi i Stockholm och han tipsar Aftonbladet om detta på morddagen.
//
Som sagt, du sprang vidare på hans "sanning" och dessutom kopplat det till mordet:
"När det gäller Skelleftehamnsmannens uppgifter förhåller det sig lite annorlunda. Antingen har han alltså sett och hört en schweiz-tysktalande man kommunicera med flyktbilen (troligen den blå Opeln på Snickarbacken), eller också ljuger han väl av någon anledning som en häst travar." (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Exakt. Det är inte bara det faktum att de två tipsen (mannen med walkie-talkien resp. den blå Opeln) båda är från den 5/3, och att båda är anonyma. Tillsammans bildar de också ett begripligt händelseförlopp.
Oavsett om historien är sann eller inte så borde alltså "das auto" i Skelleftehamnsmannens brev syfta på Opeln som den förmodade gm hoppar in i, och som sedan drar iväg norrut i hög fart på Birger Jarlsgatan. Ingenting i media de första dagarna verkar dock antyda att Holmérgänget gör den här kopplingen, vilket kanske förklarar varför det sedan inkommer ett tredje tips som förtydligar sambandet:
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
/.../
"...... En anonym brevskrivare från Skelleftehamn talar om en man som använt en
Walkle Talkie vid Tunnelgatan - Olofsgatan, med exakt tidsangivelse. Dessutom har inkommit ett tips att fyra personer var inblandade i Palmemordet,
och de kommunicecade med Walkie Talkies. När mordet lyckades
meddelades bilar vid Birger Jarlsgatan och Norra Bantorget, att hålla
sig beredda för flykt."
(Likt Skeleftehamnsmannen är även detta anonymt...)
/.../
Senast redigerad av Draifos 2024-03-20 kl. 08:04.