Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-03-17, 12:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra fråga. Den här Ulla som ni ofta återkommer till kan möjligen i efterhand ha tolkat andra och mer oskyldiga iakttagelser som att det i själva verket skulle kunna handla om walkie-talkies. Kanske var hon påverkad av det som hade stått i tidningarna om walkie-talkies. Ulla skulle också kunna ha sett folk (t.ex. knarkspanare) prata i walkie-talkies utan att det för den skull har behövt ha med mordet på Palme att göra.

När det gäller Skelleftehamnsmannens uppgifter förhåller det sig lite annorlunda. Antingen har han alltså sett och hört en schweiz-tysktalande man kommunicera med flyktbilen (troligen den blå Opeln på Snickarbacken), eller också ljuger han väl av någon anledning som en häst travar.

Återkommer vi ofta till Ulla? Eller är det kanske bara så att vi just diskuterar WT-iakttagelser och att hon är en av dessa (som kom in i tidigt skede)...

Märkligt att du inte ser andra alternativ med Skelleftehamnsmannen.
Antingen ljuger han eller så måste det ha med mordet att göra.
Med din logik så blir det verkligen "annorlunda" j.f.m. Ulla. Du förklarar heller inte ens varför.
Citera
2024-03-17, 13:26
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Öppen fråga: om PU kunnat härleda merparten av WT-observationerna till ett knarktillslag (vilket till exempel GW påstår), hade PU då verkligen tagit observationerna på så stort allvar som man gjorde?

Och hade det verkligen varit så oerhört känslig information att vi idag fortfarande inte har fått en officiell bekräftelse på att det pågick ett knarktillslag med WT-poliser?

Jag utgår här från att PU hade kunnat få ut information om knarktillslag av den vanliga polisen. Min fråga rör alltså inte en eventuell Säpo-operation eftersom vi vet att Säpo avböjt att svara på PU:s frågor.
Citera
2024-03-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Öppen fråga: om PU kunnat härleda merparten av WT-observationerna till ett knarktillslag (vilket till exempel GW påstår), hade PU då verkligen tagit observationerna på så stort allvar som man gjorde?

Och hade det verkligen varit så oerhört känslig information att vi idag fortfarande inte har fått en officiell bekräftelse på att det pågick ett knarktillslag med WT-poliser?

Jag utgår här från att PU hade kunnat få ut information om knarktillslag av den vanliga polisen. Min fråga rör alltså inte en eventuell Säpo-operation eftersom vi vet att Säpo avböjt att svara på PU:s frågor.

Här finns tjänstgöringslistor för den 28 feb 1986,
Bjurärendet, Kokainärendet och Solnaärendet.

Totalt 20 personer
https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
19890112

Knarkspaning+ en del förhör
http://www.itdemokrati.nu/page41.html
Citera
2024-03-17, 14:32
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Här finns tjänstgöringslistor för den 28 feb 1986,
Bjurärendet, Kokainärendet och Solnaärendet.

Totalt 20 personer
https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
19890112

Knarkspaning+ en del förhör
http://www.itdemokrati.nu/page41.html

Tack, men som jag förstår det framgår det inte här vilka adresser som var aktuella?

Vikarierande chef hade alltså inte koll på detta utan hänvisar till andra personer. Och jag kan inte se att den uppföljningen finns med i dokumenten (även om jag kan ha missat det).
Citera
2024-03-17, 14:40
Medlem
Citat:
Tack, men som jag förstår det framgår det inte här vilka adresser som var aktuella?

Vikarierande chef hade alltså inte koll på detta utan hänvisar till andra personer. Och jag kan inte se att den uppföljningen finns med i dokumenten (även om jag kan ha missat det).

Om du söker på palmemordsarkivet.se eller wpu.nu och sätter in namn på olika personer i knarkspaningen får du upp förhör
Du kan också söka i tråden det har diskuterats en del om knarkspaningen.

Till exempel
https://drive.google.com/file/d/1eVQs5AnpxqlMpu6ujJHdR9SWx_pecXxI/view
Margareta Eklund 19870410
Citera
2024-03-17, 14:49
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om du söker på palmemordsarkivet.se eller wpu.nu och sätter in namn på olika personer i knarkspaningen får du upp förhör
Du kan också söka i tråden det har diskuterats en del om knarkspaningen.

Till exempel
https://drive.google.com/file/d/1eVQs5AnpxqlMpu6ujJHdR9SWx_pecXxI/view
Margareta Eklund 19870410

Tack!

Det jag läst hittills med Eklund talar väl inte direkt för att knarkspan skulle kunna förklara merparten av WT-observationerna.

”Eklund utesluter totalt att hon kan ha rört sig utanför sitt fordon med någon bärbar radioapparat synlig. Eklund kan inte dra sig till minnes att hon överhört någon annan trafik i dessa radioapparater. Beträffande den interna kommunikationen så uppger Eklund att denna hölls på en mycket låg nivå. Man talar inte gärna i onödan i radio. Eklund är också helt säker på att hon inte har observerat någon eller några andra personer som har rört sig i hennes synfält bärande på kommunikationsradioapparater vid den här tiden.”
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-17 kl. 14:52.
Citera
2024-03-17, 14:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Tror man även får tänka sig att några av uppgifterna om WT's är falska.
Det är i det närmaste omöjligt att bringa klarhet i.

Det går att se vissa spår av att polisen frågade kollegorna på ex. knarkspan om WT's
Ex. Uppslag KE10863 med Jörgen Söderberg som tillsammans med bl.a. Margareta Eklund och Birger Holmström höll span på Sigge Cedergren.
Denne, Jörgen, uppger dock att han aldrig använde någon bärbar radioapparat utan enbart radion i bilen.
https://drive.google.com/file/d/1RJDQdJI6cBHflDFL1Bf7dLq3co_IFI-z/view
Citera
2024-03-17, 14:51
Medlem
Citat:
Tack!

Det jag läst hittills med Eklund talar väl inte direkt för att knarkspan skulle kunna förklara merparten av WT-observationerna.

”Eklund utesluter totalt att hon kan ha rört sig utanför sitt fordon med någon bärbar radioapparat synlig. Eklund kan inte dra sig till minnes att hon överhört någon annan trafik i dessa radioapparater. Beträffande den interna kommunikationen så uppger Eklund att denna hölls på en mycket låg nivå. Man talar inte gärna i onödan i radio.”

Det finns fler förhör med henne+ 19 personer till att gå igenom om du vill grotta ner dig i det.
Citera
2024-03-17, 14:56
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tror man även får tänka sig att några av uppgifterna om WT's är falska.
Det är i det närmaste omöjligt att bringa klarhet i.

Ja, det har jag också varit inne på. Hollywood-spaningschefen Holmér med sina dinglande revolvrar går ut offentligt med att man vill ha in tips från allmänheten om mystiska WT-män. Lägg en medieuppståndelse kring walkie talkies på det.

Stor risk att man håvar in tips från lustigkurrar och sådana som fått falska minnen av denna suggerering.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-17 kl. 15:41.
Citera
2024-03-17, 15:25
Medlem
Dag Andersson pratade en del om Walkie-Talkies 2016.

https://tv.aftonbladet.se/video/111302/spaningsledaren-om-palmeutredningen
Spaningsledaren om Palmeutredningen
Dag Andersson: Måste vara optimistisk
Citera
2024-03-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra fråga. Den här Ulla som ni ofta återkommer till kan möjligen i efterhand ha tolkat andra och mer oskyldiga iakttagelser som att det i själva verket skulle kunna handla om walkie-talkies. Kanske var hon påverkad av det som hade stått i tidningarna om walkie-talkies. Ulla skulle också kunna ha sett folk (t.ex. knarkspanare) prata i walkie-talkies utan att det för den skull har behövt ha med mordet på Palme att göra.

När det gäller Skelleftehamnsmannens uppgifter förhåller det sig lite annorlunda. Antingen har han alltså sett och hört en schweiz-tysktalande man kommunicera med flyktbilen (troligen den blå Opeln på Snickarbacken), eller också ljuger han väl av någon anledning som en häst travar.

Han ljuger ju för att ta bort fokus från sig själv. O breven är sanslösa så när jag hörde inslaget om att de letat efter en resande i dammode kunde jag inte låta bli att skratta trots det var otrevligt att ha känt igen breven. Det var synd att polisen inte lyckades snärja personen! De försökte iaf.
Citera
2024-03-17, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2000-05-07_D7928-00-D_Brev_fr%C3%A5n_Ronny_Amberts_om_Stefan_Svedbom.p df/1

Ronny Amberts har skrivit ett par böcker om det. De var vänner och Ronny hävdar att Stefan berättat det för honom. Historien går ut på att Stefan och några poliser ligger bakom mordet, allt iscensatt av ryska GRU. Men mordgänget är lurade och tror att de utför mordet på västliga sidans order. Typ, lite virrigt.

Stort tack! Inressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in