2022-03-17, 07:44
Medlem
Det enda jag stör mig på är dom som inte blinkar ut eller inte blinkar om dom ska direkt höger i rondellen.
Trafiken skulle klart flyta på mycket bättre.
Tyvärr är ju folk allmänt mentalt handikappade när det gäller att köra bil. Så det blir som det blir.
Senast redigerad av Gobbidobbi 2022-03-17 kl. 08:37.
Citera
2022-03-19, 12:00
Medlem
Rätt använt så skulle det underlätta oerhört.

Intressant är vad som gäller juridiskt om jag kör efter detta, dvs jag står kommer mot en rondell, en bil från vänster är på väg in i rondellen före mig och blinkar höger. Om bilen INTE svänger ut så behöver jag stanna men naturligtvis inte om den ska in på min väg.

Moraliskt kan man ju då tycka att den som markerar att den ska svänga är den skyldiga men juridiskt borde väl ändå handlingen gälla över markering och jag blir den skyldige. Den föraren har rätt att ändra sig när denne vill.

Vi kan bortse från vad som kan bevisas och för resonemanget säga att det finns ovedersägliga bevis för de yttre omständigheterna med hastighet, signalering etc

Citat:
Ursprungligen postat av Gobbidobbi
Det enda jag stör mig på är dom som inte blinkar ut eller inte blinkar om dom ska direkt höger i rondellen.
Trafiken skulle klart flyta på mycket bättre.
Tyvärr är ju folk allmänt mentalt handikappade när det gäller att köra bil. Så det blir som det blir.
Citera
2022-04-17, 17:01
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag körde också vänstertrafik i Sverige. Det finns en väsensvid skillnad mellan dig och mig. Jag uppträder trevligt och vänligt gentemot andra människor. Du framstår som en levande negation av alla mänskliga kvaliteter. Vad dig anbelangar är audiensen slut.
Eld får öppnas på min order
Citera
2022-08-31, 09:06
Medlem
På väg in i rondell. Skylt med pilar hur man "ska" köra/välja fil inne i rondellen... Står denna skylt över hur man sen får köra inne i rondellen? Om jag vill byta fil och blinka mm inne i rondellen, gör jag fel då?
Citera
2022-08-31, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
På väg in i rondell. Skylt med pilar hur man "ska" köra/välja fil inne i rondellen... Står denna skylt över hur man sen får köra inne i rondellen? Om jag vill byta fil och blinka mm inne i rondellen, gör jag fel då?

Nej, man får i CP välja den fil som passar för ens ekipage, vidare färdväg och aktuell trafiksituation. Skyltarna med pilar före CP är inte bindande
Citera
2022-08-31, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, man får i CP välja den fil som passar för ens ekipage, vidare färdväg och aktuell trafiksituation. Skyltarna med pilar före CP är inte bindande

Ok, stort tack ska du ha 👍👍
Citera
2022-10-08, 08:52
Medlem
Isnatts avatar
Rondell med dubbla filer och dubbla påfartsfiler.
Jag ska av första avfarten direkt efter att jag åkt in i rondellen.
När jag väntar på att köra in kommer det en bil från vänster som kör innerfilen.
Kör jag in i rondellens högerfil och svänger direkt höger och bilen som kommer från vänster också kör ut från rondellen i högerfil så krockar vi, den kör in i mig. Men svänger han ut från rondellen i vänsterfilen så går det bra.
Hur ska man tänka när man står och väntar på att komma in i rondellen?
Kör jag in dyker jag ju upp som gubben i lådan, men väntar jag så kan det ju vara 10 bilar som tar vänstra filen ut ur rondellen och där jag kunde kört.
http://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwNDIzNDY7czoxOiJ3IjtpOjMyMD A7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtp OjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJlYWIyMzE1Zjk4NTA1MmQ2MWQyNT dhYjVlMTQ3ZjgwZThjNjVlZWQyIjt9
Citera
2022-10-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Rondell med dubbla filer och dubbla påfartsfiler.
Jag ska av första avfarten direkt efter att jag åkt in i rondellen.
När jag väntar på att köra in kommer det en bil från vänster som kör innerfilen.
Kör jag in i rondellens högerfil och svänger direkt höger och bilen som kommer från vänster också kör ut från rondellen i högerfil så krockar vi, den kör in i mig. Men svänger han ut från rondellen i vänsterfilen så går det bra.
Hur ska man tänka när man står och väntar på att komma in i rondellen?
Kör jag in dyker jag ju upp som gubben i lådan, men väntar jag så kan det ju vara 10 bilar som tar vänstra filen ut ur rondellen och där jag kunde kört.
http://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwNDIzNDY7czoxOiJ3IjtpOjMyMD A7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtp OjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJlYWIyMzE1Zjk4NTA1MmQ2MWQyNT dhYjVlMTQ3ZjgwZThjNjVlZWQyIjt9

Om jag nu tolkar din förklaring korrekt så är det inte du som gör fel. Ligger du hela tiden i höger fil, både på väg in i CP, och i CP, och ut ur CP och ger tecken som du ska så lär all skuld landa på de som kommer på din vänstra sida om det blir kollision
Citera
2022-10-23, 10:53
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Om jag nu tolkar din förklaring korrekt så är det inte du som gör fel. Ligger du hela tiden i höger fil, både på väg in i CP, och i CP, och ut ur CP och ger tecken som du ska så lär all skuld landa på de som kommer på din vänstra sida om det blir kollision

Men.. man måste väl lämna företräde för bilar i båda filerna inne i rondellen? De ska kunna köra ut var de vill?
Endast om någon tydligt blinkar vänster i innerfilen, vågar jag mig ut i ytterfil samtidigt.
Citera
2022-10-23, 12:21
Avslutad
Citat:
Du har helt fel. Inköraren har väjningsplikt mot ALLA inne i rondellen, även de i en ev innerfil som ska av.

Det är samma sak om om du kör ut på en dubbelfilig huvudled åt höger - du kan inte bara ha koll på dem i högra filen. Väjningsplikten gäller för bilarna i båda filerna.
Citera
2022-10-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Men.. man måste väl lämna företräde för bilar i båda filerna inne i rondellen? De ska kunna köra ut var de vill?
Endast om någon tydligt blinkar vänster i innerfilen, vågar jag mig ut i ytterfil samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Du har helt fel. Inköraren har väjningsplikt mot ALLA inne i rondellen, även de i en ev innerfil som ska av.

Det är samma sak om om du kör ut på en dubbelfilig huvudled åt höger - du kan inte bara ha koll på dem i högra filen. Väjningsplikten gäller för bilarna i båda filerna.

Ja det var som jag skrev ”om jag tolkade förklaringar rätt” så kan det bli så som jag menade. Men, precis som ni skriver så gäller enligt lagen att man har väjningsplikt mot alla inne i CP. Så långt kan det tyckas vara enkelt, men…

På beskrivningen så är det inte helt enkelt att veta avståndet etc till de andra i CP, vilket självklart påverkar det hela i trafiken.

Därför kan det trots vad lagen säger bli individuella bedömningar i varje enskilt fall, där man ser till om andra i CP inte blev hindrade i det skede då infart av annat fordon skedde, men som sen p g a de andras egna manövrar uppstår en konflikt med den som då hunnit in i CP.

I praktiken så kräver ju ingen att man ska stå still och vänta bara för att det är andra i CP, även om de så är på motsatt sida i CP. Då faller ju en stor del av idén och fördelen med CP.

Letar man så torde det finnas en hel del intressanta fall ang CP där försäkringsbolag eller domstolar har värderat det olika, alltså vad gäller skuldfördelning etc, från fall till fall.
Citera
2022-10-23, 18:23
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ja det var som jag skrev ”om jag tolkade förklaringar rätt” så kan det bli så som jag menade. Men, precis som ni skriver så gäller enligt lagen att man har väjningsplikt mot alla inne i CP. Så långt kan det tyckas vara enkelt, men…

På beskrivningen så är det inte helt enkelt att veta avståndet etc till de andra i CP, vilket självklart påverkar det hela i trafiken.

Därför kan det trots vad lagen säger bli individuella bedömningar i varje enskilt fall, där man ser till om andra i CP inte blev hindrade i det skede då infart av annat fordon skedde, men som sen p g a de andras egna manövrar uppstår en konflikt med den som då hunnit in i CP.

I praktiken så kräver ju ingen att man ska stå still och vänta bara för att det är andra i CP, även om de så är på motsatt sida i CP. Då faller ju en stor del av idén och fördelen med CP.

Letar man så torde det finnas en hel del intressanta fall ang CP där försäkringsbolag eller domstolar har värderat det olika, alltså vad gäller skuldfördelning etc, från fall till fall.

Men att lämna företräde innebär väl att inte hindra eller störa de bilar som är inne i cirkulationsplatsen och att tydligt visa sina avsikter att stanna om så behövs.
Så om det ligger en bil i innersta körfältet, men på ett avstånd så jag kan köra in i cp utan att hindra vare sig om bilen väljer att ligga kvar eller byta körfält, så är det ju helt lugnt.
Om avståndet är sådant att jag skulle hindra om bilen väljer att i samma ögonblick gå ut i ytter så bör jag stanna.
Men ja, om jag hunnit in och bilen i innefilen kör något snabbare än mig och går ut i ytter utan att vara uppmärksam och det sker krock är den bilen vållande. Väl inne i rondellen gäller väl fullt ansvar på den som gör ett körfältsbyte, speciellt om det är ut mot höger.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in