Citat:
Ursprungligen postat av
Motvinda
Men.. man måste väl lämna företräde för bilar i båda filerna inne i rondellen? De ska kunna köra ut var de vill?
Endast om någon tydligt blinkar vänster i innerfilen, vågar jag mig ut i ytterfil samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
Du har helt fel. Inköraren har väjningsplikt mot ALLA inne i rondellen, även de i en ev innerfil som ska av.
Det är samma sak om om du kör ut på en dubbelfilig huvudled åt höger - du kan inte bara ha koll på dem i högra filen. Väjningsplikten gäller för bilarna i båda filerna.
Ja det var som jag skrev ”om jag tolkade förklaringar rätt” så kan det bli så som jag menade. Men, precis som ni skriver så gäller enligt lagen att man har väjningsplikt mot alla inne i CP. Så långt kan det tyckas vara enkelt, men…
På beskrivningen så är det inte helt enkelt att veta avståndet etc till de andra i CP, vilket självklart påverkar det hela i trafiken.
Därför kan det trots vad lagen säger bli individuella bedömningar i varje enskilt fall, där man ser till om andra i CP inte blev hindrade i det skede då infart av annat fordon skedde, men som sen p g a de andras egna manövrar uppstår en konflikt med den som då hunnit in i CP.
I praktiken så kräver ju ingen att man ska stå still och vänta bara för att det är andra i CP, även om de så är på motsatt sida i CP. Då faller ju en stor del av idén och fördelen med CP.
Letar man så torde det finnas en hel del intressanta fall ang CP där försäkringsbolag eller domstolar har värderat det olika, alltså vad gäller skuldfördelning etc, från fall till fall.